Jump to content

Skoltråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Hmm.. Få veckotimmar - är det en bra sak? Visst, på rent personligt plan är det säkert skönt med korta dagar men objektivt sett tycker jag att det skvallrar om en bristande skolpolitik tyngd av besparingar där skattebetalarna inte får vad de betalar för samt om en förvrängd inställning till utbildning. I t.ex. senaste OECD-rappporten som undersöker förhållandena i västvärldens skolor halkar svenska skolan efter, ja Sverige är de facto sist, i vad gäller antal lektioner (och för all del läxor och arbete) som ges till elever och i det långa loppet är det allt annat än bra. Risken finns att det utbildas halvbra arbetskraft som inte är internationellt konkurrenskraftig.

Men det är ju klart, i Lagomland får saker och ting inte bli för krävande för då finns ju risken att någon inte klarar prövningarna lika bra som de andra - och SÅ får det ju verkligen inte vara! Nej, nej, alla är lika bra.. geez. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Få veckotimmar - är det en bra sak? Visst, på rent personligt plan är det säkert skönt med korta dagar men objektivt sett tycker jag att det skvallrar om en bristande skolpolitik tyngd av besparingar där skattebetalarna inte får vad de betalar för samt om en förvrängd inställning till utbildning. I t.ex. senaste OECD-rappporten som undersöker förhållandena i västvärldens skolor halkar svenska skolan efter, ja Sverige är de facto sist, i vad gäller antal lektioner (och för all del läxor och arbete) som ges till elever och i det långa loppet är det allt annat än bra. Risken finns att det utbildas halvbra arbetskraft som inte är internationellt konkurrenskraftig.

Men det är ju klart, i Lagomland får saker och ting inte bli för krävande för då finns ju risken att någon inte klarar prövningarna lika bra som de andra - och SÅ får det ju verkligen inte vara! Nej, nej, alla är lika bra.. geez. :naughty:

Alltså du har en poäng som sagt.

Det som krävs är hårt plugg och disciplin. I Sverige hävdar man att skolan är till för att de så kallade "Svaga barnen". Det är p.g.a dom som vi tagit bort betygen, slagit ihop skola med fritids så att lågstadiet blivit ett förlängt dagis.

Sedan har man plockat bort läxor och gjort fröken till en kompis istället för en auktoritet.

Om vi då jämför detta med de barn som lär sig vikten av lärande, läsande, ordning och reda och som har ett visst mått av ansträngning, någon annanstans än i skolan skulle man se en klar skillnad.

Jag skulle vilja säga att den svenska skolans utrotning av plugg, disciplin och ansvar drabbar den som har sämst förutsättningar. Det är stor skillnad mellan Finland och Sverige och med andra länder längs östblocket faktiskt.

Jag har själv studerat det där och har förstått att i bl.a Finland är det just denna disciplinen som är framhävande i skolan och barnen lär sig, istället för att skrika och be om mindre läxor. Man har förstått att skolan är till för något.

Hur som helst, ville bara fylla i lite angående det, när vi ändå är inne på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okay såhär är det att jag har bestämmt mig för att förstöra så mycket som möjligt för min klass för att dom röstade emot att jag skulle bli med i elevrådet ,skvallrar på allt man gör och ger mig inte tex deras prov om jag är sjuk på provdagen så att jag vet hur provet ser ut förns jag slår dom....

Detta gäller inte alla i min klass utan bara en viss grupp men när jag ändå haar lillfingret kan jag ta hela handen höhöhö.

Kan ni ge mig några bra tips på hur jag ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okay såhär är det att jag har bestämmt mig för att förstöra så mycket som möjligt för min klass för att dom röstade emot att jag skulle bli med i elevrådet ,skvallrar på allt man gör och ger mig inte tex deras prov om jag är sjuk på provdagen så att jag vet hur provet ser ut förns jag slår dom....

Detta gäller inte alla i min klass utan bara en viss grupp men när jag ändå haar lillfingret kan jag ta hela handen höhöhö.

Kan ni ge mig några bra tips på hur jag ska göra det.

Hur vill du förstöra för dem?

Är den här killen eazy E eller vad han hette? Han är skitskön ju :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okay såhär är det att jag har bestämmt mig för att förstöra så mycket som möjligt för min klass för att dom röstade emot att jag skulle bli med i elevrådet ,skvallrar på allt man gör och ger mig inte tex deras prov om jag är sjuk på provdagen så att jag vet hur provet ser ut förns jag slår dom....

Detta gäller inte alla i min klass utan bara en viss grupp men när jag ändå haar lillfingret kan jag ta hela handen höhöhö.

Kan ni ge mig några bra tips på hur jag ska göra det.

Snälla, ta dom i tvåan och gå iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vill du förstöra för dem?

Är den här killen eazy E eller vad han hette? Han är skitskön ju :naughty:

tex vi ska göra ett disco för småbarnen på nästa fredag och då ska jag sätta på iriterande tjutljud från min mobil och spela upp i högtalarna i musiksalen...

MYcket såna saker så att jag förstör för alla andra som min hämnd.......

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...