Jump to content

Dagens PK-Sverige


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Jag frågade om ordet Neger i "tråden om saker", och där kom man fram till att det var helt okej att säga neger. Till och med negrerna själva kallar sig negrer. Och snälla, hur laddat är ordet neger nuförtiden? Det är ju länge sen det "förbudet" togs bort, men skillnaden är väl såhär, kan man säga...

Gamla människor säger neger, gärna kryddat med förakt. Det skäms de inte för.

Medelålders människor säger neger när de pratar med de sina.

Personer i 30-årsåldern säger inte neger. Det är "fult".

Unga människor upp till 30 kan säga neger utan att tycka att det ligger rasism i det.

Barn upp till... ja, kanske 18 (?) säger inte neger eftersom de lärt sig av 30-åriga föräldrar att det är fult.

Negrer själva säger neger om sig själva.

Därmed inte sagt att jag skulle vilja säga ordet neger till folk jag inte känner så väl, och speciellt inte rakt framför näsan på en ...neger. Jag skulle säga mörkhyad, troligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tro och tro. Klart att om du kommer från ingenstans, hoppar upp och skriker neger i mitt ansikte tar jag väl lika illa upp som om du skriker nigger, svarting eller liknande? Människor som människor. Varför dela in i olika "kategorier"?

Det där ärju dock inte bara för ordet neger.

Kommer du fram till en person, vilken bakgrund som helst och säger något dumt utan att känna personen kommer den säkerligen att bli arg.

Och att dela in människor i människor funkar inte. Tycker bara det underlättar att man har olika namn på folk med olika hudfärger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är sant. Men jag känner mig ändå kränkt av att bli kallad något så nedsättande som neger. Svarta som kallar varrandra neger(i länder som inte heter USA) är oftast sådana som är osäkra och inte känner att de passar in p.g.a sin hudfärg.

Du vill alltså inte bli kallad neger, även om jag blev din allra bästa kompis och jag sedan började säga "neger" till dig? Eller om nån frågar "Hur ser Mr.Magic ut?" "Ja, han har kort mörkt hår, ganska lång/kort, smal/tjock, och till skillnad från mig är han neger".

Okej, ganska orimlig konversation men du kanske förstår ändå? Jag är hypotetiskt din bästa kompis och vill såklart inget illa med att beskriva dig som neger, men tar du ändå illa upp? Vad ska jag säga då? Mörkhyad? Svart?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill alltså inte bli kallad neger, även om jag blev din allra bästa kompis och jag sedan började säga "neger" till dig? Eller om nån frågar "Hur ser Mr.Magic ut?" "Ja, han har kort mörkt hår, ganska lång/kort, smal/tjock, och till skillnad från mig är han neger".

Okej, ganska orimlig konversation men du kanske förstår ändå? Jag är hypotetiskt din bästa kompis och vill såklart inget illa med att beskriva dig som neger, men tar du ändå illa upp? Vad ska jag säga då? Mörkhyad? Svart?

Har du en neger som kompis så säger man inte neger till honom ändå ditt klök. Personen har ett namn, som man kan använda du vet.

Har ett par polare som är negrer, och jag kallar dom till deras tilltalsnamn, men som sagt. Om det kommer på tal om personen i säga så säger jag att han är neger, palla sitta och skämmas över det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ganska orimlig konversation men du kanske förstår ändå? Jag är hypotetiskt din bästa kompis och vill såklart inget illa med att beskriva dig som neger, men tar du ändå illa upp? Vad ska jag säga då? Mörkhyad? Svart?

Ja jag tar illa upp. Men eftersom du är min bästa kompis ignorerar jag det förmodligen. Mörkhyad eller svart låter mycket bättre. Dessutom så skulle du aldrig säga "Ja, han har kort mörkt hår, ganska lång, smal och vit".

@Maimstream: Iprincip alla "females" jag känner tycker att stora kukar gör ont. Men visst behöver man inte skämmas i omklädningsrummen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en neger som kompis så säger man inte neger till honom ändå ditt klök. Personen har ett namn, som man kan använda du vet.

Har ett par polare som är negrer, och jag kallar dom till deras tilltalsnamn, men som sagt. Om det kommer på tal om personen i säga så säger jag att han är neger, palla sitta och skämmas över det.

Nej, såklart säger jag inte "Öh, neger! Ska vi spela lite?" utan använder ju hans namn, men jag menar beskrivandet av honom. Jag menar också att man kan säga "neger" så länge det tydligt framgår att man inte vill nåt illa. Däremot funkar det ju inte om nyhetsankarna ska börja säga det. Jämför "homosexuell man" med "bög", det funkar inte i Nyheterna.

Mmm... Men antagligen gör du det mer som ett skämt eller åtminstone menar du inget illa med det.

Way to go! Generalisera mera... whoco5_718772_0.gif

Jao... jag bara jämförde betydelsen i ordet "neger" hos olika åldrar, man kan ju knappast ta nån som helst generalisering som fakta. Poängen hoppas jag framgick ändå.

@Mr.Magic: "Svart" tycker inte jag heller låter så schysst, och "neger" är bara ett ord som fått väldigt dåligt rykte. Därför är det tabubelagt. Svart funkar egentligen bättre än neger, men varför gnäller man inte om "svart" när man ändå är igång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Just ordet neger borde inte jämställas med amerikanskans nigger, utan snarare ordet negro. Och ordet negro har aldrig varit ett riktigt skällsord utan ett annat sätt att säga "svarthyad" eller "färgad" även om amerikanerna också börjat överkorrigera politisk korrekthet nuförtiden.

Man skulle väl kunna säga att det amerikanska ordet nigger snarare har den svenska motsvarigheten svartskalle.

Ändringar i historiska skrifter ska göras för förståelse och inte för politisk korrekthet, folk vet absolut att böckerna skrevs för länge sedan. Seriöst, om man blir ledsen över språkbruket i en snart sjuttio år gammal bok tar man alldeles för hårt åt sig.

Ett typiskt I-landsproblem alltså, det har exakt samma lösning som "problemet" med att rasister använder den svenska flaggan. Om man slutar att bry sig så försvinner problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump.

Snart är vi där! :)

N-ordet förbjuds

Skrattretande.

Det dom skulle göra, är att göra ordet olagligt för alla, inklusive svarta. Eftersom det inte skulle hålla, eftersom dom svarta ska envisas med att kalla varandra niggazzz, så kommer man slopa lagen, och därför skulle det också således bli lagligt för en vit man att kalla en svart man för niggah om han nu känner för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrattretande.

Det dom skulle göra, är att göra ordet olagligt för alla, inklusive svarta. Eftersom det inte skulle hålla, eftersom dom svarta ska envisas med att kalla varandra niggazzz, så kommer man slopa lagen, och därför skulle det också således bli lagligt för en vit man att kalla en svart man för niggah om han nu känner för det.

Men din crackah, det är ju precis det Kurtis säger.

– Vi måste sluta se oss själva som niggas eller niggers så att vi kan förbättra våra intellekt så att vi får en bättre framtid.

Börjar bli lite överreagerande tycker man ju :'(

Och vad gör du en gråtande smilie för? Vill du kalla svarta för niggers när du kommer till NYC eller?

Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men din crackah, det är ju precis det Kurtis säger.

– Vi måste sluta se oss själva som niggas eller niggers så att vi kan förbättra våra intellekt så att vi får en bättre framtid.

Och vad gör du en gråtande smilie för? Vill du kalla svarta för niggers när du kommer till NYC eller?

Han säger det ja, men ni kommer ju inte sluta. Ändå är det så farligt när en vit säger det. Jag säger, ha kvar ordet men låt alla använda det hur dom vill, utan att bli kallade rasister.

Det förstår väl varenda kotte att ett ord inte bara kan bli förbjudet, speciellt när vi strävar efter att alla ska få framföra precis vad dom vill utan att bli dömda efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...