Jump to content

Dagens PK-Sverige


mr_tobbe
 Share

Recommended Posts

Använder ordet "neger" för svarta människor lika ofta som jag kallar vita människor för "kaukasier" eller "arier": Sällan, sällan, sällan. Känns bara fånigt att använda ordet när så många kan ta illa upp. Att uppmärksamma vilken hudfärg någon har, har jag dock inte ont av att göra.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tar illa upp. Men eftersom du är min bästa kompis ignorerar jag det förmodligen. Mörkhyad eller svart låter mycket bättre. Dessutom så skulle du aldrig säga "Ja, han har kort mörkt hår, ganska lång, smal och vit".

Nej naturligtvis gör man inte det eftersom majoriteten i Sverige är vita och därför antar man att personen man pratar om är det, om man nu inte säger att han inte är det. Om vi bodde i ett land där 99% av befolkningen var svart skulle man såklart sagt "han är vit" när man skulle beskriva någon som faktiskt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men i stort sett så betyder båda samma sak?

Neger borde snarare jämställas med ordet negro. Och ordet negro har aldrig varit ett riktigt skällsord utan ett annat sätt att säga "svarthyad" eller "färgad" även om amerikanerna också börjat överkorrigera politisk korrekthet nuförtiden.

Man skulle väl kunna säga att det amerikanska ordet nigger snarare har den svenska motsvarigheten svartskalle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger borde snarare jämställas med ordet negro. Och ordet negro har aldrig varit ett riktigt skällsord utan ett annat sätt att säga "svarthyad" eller "färgad" även om amerikanerna också börjat överkorrigera politisk korrekthet nuförtiden.

Man skulle väl kunna säga att det amerikanska ordet nigger snarare har den svenska motsvarigheten svartskalle.

Negro betyder ju, på spanska, just bara färgen "svart". Så egentligen, i grund och botten, så är det inget skällsord, i min mening. :D

Men självklart så går jag inte och säger "örru, neger" till någon mörkhyad person som jag inte känner, och detta tack vare ryktet som ordet "neger" fått.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger är ett rasistiskt laddat uttryck... get over it.

För er som inte märkt av det så förändras språk med tiden. Precis som ordet "PK" som är ett uttryck som används för att beskriva socialt överkänsliga individer som tagit sig friheten att föra diverse minoriteters talan, så har nu mupparna på Flashback gått ett steg längre för att rättfärdiga ignorans, intolerans och rasism.

"Höhö. Kolla vilka fula negrer på youtube".

"Men käften på dig din inavlade bonnjävel".

"Höhö... Fan eru PK eller?"

Och visst, att kalla någon för neger skulle väl inte vara särskilt rasistiskt om vi nu skulle göra så att vi tar ett par kliv tillbaks i utvecklingen och bosätter oss nånstans vid 1930-talets Småland, där negrer liknas vid något oförklarligt svart djur som lever långt borta i Söderhavet... men tyvärr, nu är det så att språk utvecklas, sorry to say.

Och att negro är det spanska ordet för svart, är ett av de dummaste Eddie Meduza-argumentet jag hört. Visst, negro betyder svart... på spanska.

Du går väl fan inte runt och säger "Har du ett par neger sopsäckar, jag kan låna?", eller:

"Fan fan tycker du att jag ska köpa dem där byxorna?"

"Vilka byxor"?

"Dem där neger byxorna så klart!"

Moral of the story: i slutändan är det bara ord, och det är egentligen väldigt löjligt hur stark dess inverkan den har på människan.. men man kan väl säga att jag vill bli kallad neger lika mycket som du vill höra att din mamma är en fet kuksugande hora med flatlöss och håriga underarmar... you feel me?

Och om nån skulle kalla mig det till mitt ansikte så skulle jag bli tvungen att slunga fram min negeryxa... och om du undrar KalleR, så är negeryxa en trasig whiskeyflaska som vi tejpat till en trädgren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger är ett rasistiskt laddat uttryck... get over it.
Nej.

För er som inte märkt av det så förändras språk med tiden.
Det är ju precis det som vi snackar om här?

Och visst, att kalla någon för neger skulle väl inte vara särskilt rasistiskt om vi nu skulle göra så att vi tar ett par kliv tillbaks i utvecklingen och bosätter oss nånstans vid 1930-talets Småland, där negrer liknas vid något oförklarligt svart djur som lever långt borta i Söderhavet... men tyvärr, nu är det så att språk utvecklas, sorry to say
Vad var det som gjorde det mindre rasistiskt att rasindela någon för dess hudfärg på 1930-talet?

Och att negro är det spanska ordet för svart, är ett av de dummaste Eddie Meduza-argumentet jag hört. Visst, negro betyder svart... på spanska.

Du går väl fan inte runt och säger "Har du ett par neger sopsäckar, jag kan låna?", eller:

"Fan fan tycker du att jag ska köpa dem där byxorna?"

"Vilka byxor"?

"Dem där neger byxorna så klart!"

Ordet "Neger" är inte direkt synonymiserat med färgen svarts namn. Det härstammar dock ifrån ordet "Negro" som på spanska, tidigare nämnt, betyder "Svart".

Moral of the story: i slutändan är det bara ord, och det är egentligen väldigt löjligt hur stark dess inverkan den har på människan.. men man kan väl säga att jag vill bli kallad neger lika mycket som du vill höra att din mamma är en fet kuksugande hora med flatlöss och håriga underarmar... you feel me?
Det hade väl inte gjort mig något om du kallade min mor så, ifall vi bosätter oss någonstans vid 1930-talets Småland, där rasindelning via hudfärg inte var rasistiskt. Det vill säga, om man inte på något sätt kan anklagas för att uttrycka sig nedvärderande.

Och det är ju klart som helvete att man inte kallar någon för något som denne inte vill bli kallad för, vad fan trodde du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Det är ju precis det som vi snackar om här?

Vad var det som gjorde det mindre rasistiskt att rasindela någon för dess hudfärg på 1930-talet?

Ordet "Neger" är inte direkt synonymiserat med färgen svarts namn. Det härstammar dock ifrån ordet "Negro" som på spanska, tidigare nämnt, betyder "Svart".

Det hade väl inte gjort mig något om du kallade min mor så, ifall vi bosätter oss någonstans vid 1930-talets Småland, där rasindelning via hudfärg inte var rasistiskt. Det vill säga, om man inte på något sätt kan anklagas för att uttrycka sig nedvärderande.

Och det är ju klart som helvete att man inte kallar någon för något som denne inte vill bli kallad för, vad fan trodde du?

Kan detta verkligen vara vad det har kommit till? Ska jag verkligen ta mig tiden och diskutera ett ämne med en person som inte ens har den mentala kapaciteten att förstå att ordet neger kan verka stötande för vissa?

Du är slöseri med tid... men vafan det får gå ändå. För det första så bör du ju åtminstone kunna göra en hyfsad analys om ens texts innehåll innan du får för dig att du har befogenhet att svara.

Anledningen till att "neger" är ett rasistiskt laddat uttryck är precis för att språk förändras med tiden. Själva ordet i sig är inte rasistiskt, och det har jag inte sagt, din buttplug. Men eftersom det har anammats till sådan hög grad av rasfientliga personer, så måste man ju vara helt jävla bakom flötet om man inte förstår att det har blivit stötande att kalla en svart person för neger.

Vad var det som gjorde det mindre rasistiskt att rasindela någon för dess hudfärg på 1930-talet?

:unsure: Eftersom ordet "neger" inte från grunden är ett rasistiskt ord, så är det väl ganska uppenbart att dra paralleler till en tid då det var ett socialt accepterat ord.... var det för svårt för dig att förstå eller?

Om så är fallet så är ju detta samma anledning som säger att du genast bör köpa dig ett paraply och tejpa fast det till din cykel, och sedan trampa på pedalerna så snabbt du kan tills du kommer längst ut till ett stup för att sedan be till gud att din tidsmaskin funkar och att du snart kommer transporteras tillbaks till 1930-talets Småland.

OK, om du vill att din mor ska avslöjas som det feta flensostsslickande sprutluder som tycker om att bli tagen i röven (helst av en drös alkoholiserade gubbar som spottar, urinerar och skrattar åt henne) på tisdagsmorgnar efter hon gjort sin dagliga ärenden, så får det stå för dig, men troligtvis tycker de flesta om sin egen mamma tillräckligt mycket att inte låta andra förringa henne på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det inte vara positivt om man då kunde omvandla ordet "neger" till ett socialt accepterat ord? En neger jag pratade om förut råkade höra när jag pratade om honom med en kompis. Mina ord var ungefär "Du den där svarta snubben var ju skitbra", för jag visste inte hans namn (han hette Kurt). Han blev sur. Go figure. Folk tar åt sig så jävla lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar bara om att vara smidig. En av mina mörkhyade vänner kallas ibland negermartin eller "Blartin", som jag så fyndligt kom på, utan att någon tar illa vid. Men om jag är bland okända personer på en t.ex. en fest skulle jag aldrig använda ordet neger om någon eftersom folk kan få felaktiga uppfattnignar om mig.

I skämtsamma termer kan jag även snacka om hur jävla mycket judeguld nån snål person sitter och ruvar på eller argumentera för min feministiska syster att kvinnan är det svaga könet. Saker jag aldrig skulle göra i situationer med folk som jag inte är säker på, samma sak gäller med användningen av "neger".

Inga ord är förbjudna, det gäller att vara smidig.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att en svart person sticker ut mer bland alla vita än vad en vit/gul/rosa/orange person gör. Säg att vi ställer upp 100 personer på rad - alla har ljus hy förutom en person och det finns alla möjliga olika personer. Om du genom att prata ska peka ut vilken person som är den du menar (den mörkhyade), kommer du då att säga att han har kort svart hår (som 20 andra personer har?), eller att han har mörk hy (som han är ensam om)? Kommer du till ett ställe där de flesta har mörk hy så gäller troligtvis samma sak för en ljushyad person. Inte så konstigt, alls. Och jag antar att du lever i Sverige, där fler har ljus hy än mörk hy, eller?

Epic fail.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och att negro är det spanska ordet för svart, är ett av de dummaste Eddie Meduza-argumentet jag hört. Visst, negro betyder svart... på spanska.

Men gud...

Som Maimstream sade, så är självklart inte "negro" och "neger" samma synonym, det jag menade var att ordet "neger" URSPRUNGLIGEN kommer från ordet "negro" - som betyder svart.

Så i dagens läge är det helt enkelt 2 totalt skilda ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om svarta kallas för neger varför inte kalla vita för blancos?

Invandrare brukare kalla vita för gringos där jag bor...

Ser inget elakt med det. Det beror inte på någon form av PK-skit. Det handlar om att ordet neger nästan alltid används som skällsord, och att det finns historia bakom ordet (nåt århundrade av slavhandel t ex).

Själv säger jag alltid mörkhyad eller afrikan...

Neger känns för rått för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Invandrare brukare kalla vita för gringos där jag bor...

Ser inget elakt med det. Det beror inte på någon form av PK-skit. Det handlar om att ordet neger nästan alltid används som skällsord, och att det finns historia bakom ordet (nåt århundrade av slavhandel t ex).

Själv säger jag alltid mörkhyad eller afrikan...

Neger känns för rått för min del.

Tänk om afrikanen är född i Sverige då? Är den fortfarande en afrikan då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men gud...

Som Maimstream sade, så är självklart inte "negro" och "neger" samma synonym, det jag menade var att ordet "neger" URSPRUNGLIGEN kommer från ordet "negro" - som betyder svart.

Så i dagens läge är det helt enkelt 2 totalt skilda ord.

Jepp, negro och neger är helt enkelt 2 totalt skilda ord.

Din poäng är alltså att du är så jävla bränd att du motsäger ditt eget argument?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...