Jump to content

Kameror!


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag ska få en digitalsystem-kamera när jag fyller 18 år.

Har varit på en riktig kamera affär här i min stad och fick tips om en Nikon D-40 (5995,-) och en Canon EOS 350D (6995,-) och det kanske är aningen dyrt, fast mor&far skulle nog köpa ändå. Vid någon av kamerorna ingick en väska och nått mer. Tror det var Canon.

Så, nu undrar jag om ni har tips på kanske bättre kameror till ungefär samma pris?

Killen i butiken rekommenderade Nikon D-40..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska få en digitalsystem-kamera när jag fyller 18 år.

Har varit på en riktig kamera affär här i min stad och fick tips om en Nikon D-40 (5995,-) och en Canon EOS 350D (6995,-) och det kanske är aningen dyrt, fast mor&far skulle nog köpa ändå. Vid någon av kamerorna ingick en väska och nått mer. Tror det var Canon.

Så, nu undrar jag om ni har tips på kanske bättre kameror till ungefär samma pris?

Killen i butiken rekommenderade Nikon D-40..

Har läst runt på en del forum och fotosidor, och det verkar som de flesta rekommenderar en Canon EOS 350D

Är det någon här som har erfarenhet av en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst runt på en del forum och fotosidor, och det verkar som de flesta rekommenderar en Canon EOS 350D

Är det någon här som har erfarenhet av en sådan?

Nope, om vi pratar Systemkameror har jag erfarenhet av andra Canon kameror. + någon Nikon D-40/80, tror jag den heter.

Enligt vänner som använder EOS 350D så är det överlägsen andra i samma prisklass. Även den Nikon jag använde ligger i den prisklassen (runt 6000:-)

Jag ska själv köpa en EOS 350D så fort jag får ett jobb!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, själv kör jag fortfarande med film. Tycker det blir mycket läckrare bilder med den gamla tekniken, även om de kvalitetsmässigt säkert inte är lika bra. Har en gammal kamera från 1960-talet som heter Voigländer Vito CLR. Kan bli riktigt snygga bilder med rätt sorts film. :P

Min kamera:

post-343-1170093762_thumb.jpg

Det är förvånandsvärt och beundransvärt att de gamla kamerorna får så bra bilder.

Farsan har en gammal analog systemkamera som jag inte kommer ihåg märket på, men det börjar på M och har ett X i sig, och den köpte han begagnad runt början av 70-talet och då hade den haft två ägare. Fast, den var från början köpt i Hong-Kong, så den var nog mycket bättre än de kamerorna som fanns i Sverige då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu utökad kandidaterna, och är följande:

Canon EOS 350D

+

Mycket kamera per krona, cm^3, och g.

-

Känns dock en aning utdaterad, med sitt släpp i feb -05.

Liten skärm.

Canon EOS 400D

+

En väldigt bra kamera

Älskar idén med Anti-dustgrejen. Damm förstör bilden, och är svårt att få bort.

Stor skärm.

-

Känns inte "hundra", och det verkar vara en föga liten uppgradering från 350an.

Nikon D80

+

Om sex var en kamera i prisklassen 6000-12000, hade det varit Nikon D80. Den har allt man kan önska sig, och Nikon gör väldigt trevliga kameror, med underbart shutterljud (känns väldigt viktigt).

-

Den kostar pengar. Typ, mycket pengar!

Bubblare: Nikon D70s

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förvånandsvärt och beundransvärt att de gamla kamerorna får så bra bilder.

Farsan har en gammal analog systemkamera som jag inte kommer ihåg märket på, men det börjar på M och har ett X i sig, och den köpte han begagnad runt början av 70-talet och då hade den haft två ägare. Fast, den var från början köpt i Hong-Kong, så den var nog mycket bättre än de kamerorna som fanns i Sverige då.

Jo själv blir jag riktigt nöjd med bilderna! Men det handlar ju mycket om tycke och smak också. Som jag ser det finns det två nackdelar med äldre kameror:

1. De är stora och tunga att bära med sig

2. Ibland hinner man inte fota det man vill eftersom man ställer in alla inställningar manuellt.

Men det står jag ut med! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska få en digitalsystem-kamera när jag fyller 18 år.

Har varit på en riktig kamera affär här i min stad och fick tips om en Nikon D-40 (5995,-) och en Canon EOS 350D (6995,-) och det kanske är aningen dyrt, fast mor&far skulle nog köpa ändå. Vid någon av kamerorna ingick en väska och nått mer. Tror det var Canon.

Så, nu undrar jag om ni har tips på kanske bättre kameror till ungefär samma pris?

Killen i butiken rekommenderade Nikon D-40..

Skall nämnas att D40 saknar inbyggt autofokus, vilket innebär att objektivet måste ha inbyggt autofokus för att det ska fungera. Detta begränsar vilka objektiv man kan köpa till den. Kameran saknar också vissa funktioner, t.ex. bracketing (http://en.wikipedia.org/wiki/Bracketing). Man kan alltså inte utvecklas lika mycket med den, men det beror ju helt på vad man har för intresse. Var själv inne på en sån förut, men ångrade mig sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förvånandsvärt och beundransvärt att de gamla kamerorna får så bra bilder.

Farsan har en gammal analog systemkamera som jag inte kommer ihåg märket på, men det börjar på M och har ett X i sig, och den köpte han begagnad runt början av 70-talet och då hade den haft två ägare. Fast, den var från början köpt i Hong-Kong, så den var nog mycket bättre än de kamerorna som fanns i Sverige då.

Du har inte förväxlat det då? Kan det vara en Pentax eller en Minolta? Pentax är grymt bra, sjukt proffsiga. Fast Hasselblad skräller högst - de har en (jag tror det var) 32 megapixelskamera :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte förväxlat det då? Kan det vara en Pentax eller en Minolta? Pentax är grymt bra, sjukt proffsiga. Fast Hasselblad skräller högst - de har en (jag tror det var) 32 megapixelskamera :wub:

Hasselblad H2D-39 och H3D-39 har 39 megapixlar. Sen får man ju punga ut 300 000:- om man vill ha en. :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...