Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

District 9

Störtskön rulle, jag gillade den skarpt. Peter Jackson visar att han håller måttet och hör till eliten och inte håller på ned B-filmer längre. Slutet var lite träligt, men det ger en hopp om en uppföljare möjligtvis.

8/10

Batbabe: The Dark Nightie

Bara namnet ger en "höga" förhoppningar och vem vill inte se en film där antagonisten heter The Jerker. Filmen är tyvärr en extremt lågbudget mjukporr smörja. Dvs. bara bröst, inga samlagsscener. effekterna är skrattretande och skådespeleriet skulle rabarben och SimonJ göra bättre.

1/10

Pink Flamingos

Vart ska man börja. Filmen är ett i sitt slag och jag förstår kultfaktorn. Jag kan fortfarande inte förstå vart man hittat alla i filmen då dom onekligen var störda även privat. En film som bör ses någongång, men med fördel bara en gång.

5/10 för sin orginellitet.

Horton

Snygga animeringar och en skön story, om än något för dom lite mindre men funkar för dom äldre med.

7/10

Farenhight 9/11

Gillar den skarpt och den matar mig med mitt hat för USA och deras politik och värderingar. Det finns inget annat land som är så bombat som USA, ett äckligt arrogant land som kommer förbli Jordens självutnämda ledare.

8/10

Brüno

Sasha har gått ner sig. Ali G var kul på sin tid, Borat funkade men Brüno känns bara fel. Inget större som var roligt, filmen blev mest äcklig och jobbig att kolla på.

4/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

District 9

Störtskön rulle, jag gillade den skarpt. Peter Jackson visar att han håller måttet och hör till eliten och inte håller på ned B-filmer längre. Slutet var lite träligt, men det ger en hopp om en uppföljare möjligtvis.

8/10

Peter Jackson har inte gjort District 9. Filmen är gjord av en unga man som heter Neill Blomkamp. Han verkar vara en expert på 3D och specialeffekter. Spana in kortfilmerna Tempot och Alive in Joburg, sistnämda är en kortversion av District 9 som han gjorde för några år sedan. De finns på youtube.

Jag såg också District 9 för några dagar sedan. Tyckte den var väldigt cool, bra och speciell. Helt klart sevärd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Peter Jackson har inte gjort District 9. Filmen är gjord av en unga man som heter Neill Blomkamp. Han verkar vara en expert på 3D och specialeffekter. Spana in kortfilmerna Tempot och Alive in Joburg, sistnämda är en kortversion av District 9 som han gjorde för några år sedan. De finns på youtube.

Jag såg också District 9 för några dagar sedan. Tyckte den var väldigt cool, bra och speciell. Helt klart sevärd.

Såg det nu, Peter är producenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

All the Boys Love Mandy Lane

Indipendent slasher hyllning till de klassiska slasherfilmerna.

Den vanligvis mobbade Mandy Lane återvänder till skolan efter sommaren för första året på High School, snygg som bara den, och plötsligt upptäcker alla killar henne.

9 månader senare är hon skolans populäraste tjej och alla killarna drömmer om att få omkull henne.

Skolans coolaste planerar en fest ute på landet som avslutning på året och bjuder dit Mandy lane. Väl där så gör killarna allt för att få till det med henne. Men någon är villig att gå förlångt för att få henne.

En dussin slasher som hade potensial men inte tog till vara det. Stööre delen av filmen är det som det brukar, ungdommar festar och någon dödar dem en efter en utan att de andra vet om det.

En intresant sak är att de gömmer inte vem mördaren är utan man får typ veta det väldigt tidigt och får därför följa den personen. Ingen psyckopat i Hockey mask eller utklädd till något coolt utan bara en pryckop.

Mot slutet

blir filmen riktigt intresant men tyvärr så förstör de slutet och gör det hela till en typisk B-film. Jag fann slutet väldigt fassinerande med 2 mobbade bästa vänner som ville hämnas på de som förstört deras liv och orsakat dem så mycket smärta genom att nässla sig in i dem och sedan mörda dem för att tillsist avsluta med att begå självmord tillsammans. En verklighets lik tragisk historia som ger lite sympati till mördarna och förstår lite varför de gör som de gör. MEN sedan kom någon idiot på idén om att den ena skulle föråda och mörda den andra och hade inga planer på att ta sitt liv utan bara utnytjade och planeradce allt för någon okänd ologisk anledning. Så istället för ett unikt intresant tragiskt slut så blev det bara ett vanligt bitch-slut.

En annan sak som jag har hört många klaga på är den väldigt negativa bilden av ungdommar som den visar upp. Alla ligger med alla, har oralsex som om det är någon kul grej och tar droger och är totala svin. Och det faktum att alla Mandy Lane's "vänner" typ bara tänker på att ha sex med henne och vara den som lyckas.

Iallafall, hade det inte varit för slutet så hade filmen fått betydligt högre betyg.

6,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till de som har sett Inglorious Basterds:

Jag är ingen polack, men befinner mig i Polen. Självklart kan jag se en engelsktalande film med polska undertexter, men jag har hört att det är ganska mycket tyska och franska som talas i filmen. Kan jag ändå se den och förstå tillräckligt mycket, eller borde jag vänta tills den kommer på DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till de som har sett Inglorious Basterds:

Jag är ingen polack, men befinner mig i Polen. Självklart kan jag se en engelsktalande film med polska undertexter, men jag har hört att det är ganska mycket tyska och franska som talas i filmen. Kan jag ändå se den och förstå tillräckligt mycket, eller borde jag vänta tills den kommer på DVD?

Om du inte förstår tyska och franska borde du inte se den, du skulle missa mycket och det skulle vara synd på en sådan bra film.

Många schyssta filmer som verkar komma eller som just har kommit:

The Book of Eli

Fotot påminner mycket om Fallout3 av de bilder jag har sett av spelet.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brazil

Brazilposter_1128255_0.jpg

A bureaucrat in a retro-future world tries to correct an administrative error and himself becomes an enemy of the state.

Terry Gilliam är grymt duktig. Hans filmer är alltid detaljrika, häftiga, innovativa men framför allt mindfuck på helt nya nivåer (ja jag syftar på 12 monkeys och fear and loathing här) och Brazil är inget undantag. Filmen utspelar sig i den konstigaste retro-framtiden man kan tänka sig där folket kontrolleras av staten genom enormt komplicerad byråkrati som förhindrar folk från att göra minsta ändring utan massvis med pappersarbete, ungefär. Ja det låter konstigt och det är precis vad det är, men inte på ett dåligt sätt.

Filmen bjuder på mängder av smart humor (särskilt av De Niro som gör en av sina skönaste roller någonsin, tyvärr med alldeles för lite screentime), oväntade twists, bra skådespelare och enormt mycket detaljer som troligtvis inte märks vid fösta titten. De sista 20 minuterna är något av det konstigaste jag sett, men samtidigt var de grymt underhållande och jag satt verkligen kvar och tänkte när eftertexterna började rulla.

Filmen levde upp till mina förväntningar och Gilliam hoppade upp iallafall ett par steg i listan över mina favoritregissörer.

5/5 och en stark rekommendation till alla som gillar film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Werewolf of London (1935)

Dr. Glendon forskar om att skapa konstgjort Månljus och åker till Tibet för att finna en väldigt sällsynt blomma som bara blommar i Månljuset för att testa sin teori på den. Men där blir han anfallen och biten av en Varulv.

Väl hemma i London så kommer den mystiske Dr. Yogami och berättar för Dr. Glendon att han kommer att förvandlas till en varulv och att den sällsynta blomman kan vara botemedlet och varnar honom att om inte botad så måste en varulv döda någon för att inte förbli varulv för alltid. Och varulvar ger sig alltid efter dem som de som människa älskar mest.

En av världens allra första Varulv-filmer. Lite mer av en "Dr. Jekyll & Mr. Hyde" än varulv-filmer brukar vara då varulven har en intelligens och t ex klär på sig kläder osv.

Som vanligt för den här tiden så har filmen också roliga knäppa konstiga karaktärer. Som de 2 gammla tanterna som äger ett varset värdshus och den ena slår den andra medvetslös för att kunna sälja ett rumm. :huh:

Bra smink och väldigt bra specialeffekter. Speciellt när händerna blir större som nästan ser ut som CGI.

Den här filmen satte standard för de flesta framtida varulvs-filmerna och designen samt klädstilen är vad många nu kallar klassisk för en varulv.

Lite små-tråkig början men blir mycket bättre sedan. Och riktigt spännande mot slutet. Slutet

var sorgligt men passande. Och inga silverkulor här.

Det ända jag saknade var

en varulv mot varulv strid som de för någon anledning undvek.

7/10

She-Wolf of London (1946)

Totalt fristående uppföljare på filmen från 1935.

Phyllis Allenby, arvtagarinnan till Allenby Herrgården, ska snart gifta sig men börjar misstänka att hon kanske är den mystiske kvinnlige varulven som tidningarna skriver om som mördar folk i den närliggande parken på nätterna. Har hon blivit en del av Allenby-förbannelse som sedan länge varit glömd?

Samtidigt letar poliserna efter vilda hundar som de tror ligger bakom dödsfallen. Men Polisdetektiv Latham misstänker att det kan vara en varulv och börjar personligen att undersöka fallet.

Mer en deckare än monsterfilm. Ingen koppling till förra filmen alls. Faktum är att filmen utspelar sig ca 30-40 år före första filmen.

Jag har nog aldrig sett en skådespelare så så dyster och ömklig som hon som spelar Phyllis.

Överaskande twist

när polisdetektiv Latham blir dödad eftersom jag väntade mig att han skulle lösa allt och vara den slutliga hjälten.

Destu mer överaskande

när det visar sig inte vara någon varulv alls utan bara en galen kvinna. Men samtidigt så låg hon bara bakom de 2 senaste morden och inte de första så den biten lämnade de öppen.

Intresant med en uppföljare på en varulvfilm som saknar varulv.

Spännande och helt OK deckare som överaskar.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Män Som Hatar Kvinnor

Mikael 'Kalle' Blomkvist åker till Hedeby för att gräva i den mäktiga familjen Vangers mörka förflutna och lösa ett 40 år gammalt mord.

Samtidigt börjar den pircade och tatuerade hackern Lisbeth Salander, en flicka med psykiska problem och ett mörkt förflutet, att undersöka samma fall genom att ta sig in på Blomkvist's dator men hindras av hennes nya sadistiska förmyndare.

Fimatiseringen av första boken i Stieg Larssons Millennium-serie.

Först tänkt som TV-serie men blev biofilm istället (möjligen kanske de slipper den till TV-serie senare).

Jag var inte alls intreserad av filmen till en början (vilket är varför jag inte sett den tidigare) då jag för någon anledning fick en felaktig bild av den som något sjukt psykologiskt drama. Men efter mycket possitiv kritik samt kjag fick veta vad den handlade om så började jag bli mer intreserad. När jag fick veta att den var världens näst mäst sedda icke-engelskspråkiga film så blev jag riktigt sugen.

Så med tanke på att se Flickan Som Lekte Med Elden imorgon på bio så blev det att jag köpte den och såg den.

Och jag ångrar mig verkligen inte. Det här var nog en av de bästa Svenska filmer jag har sett. Jag gillar vanligtvis inte Svensk film utöver polisfilmer och vissa komedier (typ Jönssonligan, Göta Kanal, Sällskapsresan) men den här var riktigt riktigt bra.

En blandning av klassisk deckare, intresanta karaktärer och spännande handling samt bra drama.

Mikael 'Kalle' Blomkvist är någon man genast gillar som en typisk modern osjälvisk hjälte. Lisbeth Salander blir man genast fasinerad över och får stark förståelse över att hon är som hon är. Sättet hon beter sig på känns så uppenbart på ett hemskt liv och det gör det svårt att bestämma om vissa scener med henne är komiska eller sorgliga. Dessutom är hon väldigt cool. Hon beter sig

som en seriemördare bara det att hon inte är har blivit "ond" eller mördar.

Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist är ett väldigt intresant par och det är

när de börjar jobba tillsammans som filmen blir som bäst.

En hel den överaskande twister i filmen. Jag blev överaskad att

Martin Beck Vanger var mördaren och att Harriet levde.

Jag ser mycket fram mot att se Flickan Som Lekte Med Elden imorgon samt Luftslåttet Som Sprängdes 27 November.

Dessutom hoppas jag att de tar beslutet att göra färdigt, och släppa samt filmnatisera, den 4:e och sista boken som Stieg Larsson skrev på när han dog och som nästan var färdig för efter vad jag hört så var det inte mycket som saknades.

Men tvisten om rättigheterna har ju satt käppar i hjulet för det så vem vet.

Jag undrar lite vad för typ av avslutning det blir på serien då det var igentligen menat att bli 10 böcker om Mikael 'Kalle' Blomkvist.

Gillar ni Svenska thrillers och deckare så kommer ni att älska den här. Faktum är att det här troligen är första gången jag ger full pott på en Svensk film.

10/10

Nu vet ni som tycker att jag ger för höga betyg vilken film ni ska undvika. :P:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flickan Som Lekte Med Elden

Den nya journalisten på Millennium-tidskriften och hans flickvän, som båda jobbar på att avslöja Trafficings smutsiga värld, hittas avrättade i sitt hem.

Lisbeth Salander, som precis flyttat tillbaka till Sverige, blir efterlyft för morden då hennes fingeravtryck hittas på mordvapnet.

De ända som tror att hon är oskylldig är Mikael Blomkvist och hennes gammla boxningstränare Paolo Roberto.

Fimatiseringen av andra boken i Stieg Larssons Millennium-serie.

Den här är också riktigt bra. Nästan lika bra som första men når inte riktigt dit då den är en aning segare och man saknar vissa saker från första filmen som t ex

Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander som ett team.

Mycket av filmen bygger på utvecklingen hur det hela håller ihop vilket gör att när allt är löst så känns det som att en omtitt kanske inte ger lika mycket. Dessutom så i slutet saknar jag

Mikael Blomkvist's med verkan i allt action. Det kändes lite fattigt att han kommer för att hitta henne skadad och ringa ambulansen för jag hade gärna sett honom rädda hennes liv.

En annan sak är att allt känns inte uppklarat till 100% eller iallafall inte förtklarat hur det blivit uppklarat. T ex

så förstår jag inte hur Lisbeth Salander blev friad och det avslöjas aldrig vem som var mördaren och Trafficing-delen känns bortglömd.

Men visst finns där en massa annat. Lisbeth Salander är, som alltid, väldigt cool.

Paolo Roberto var en trevlig tillsatts även om

det känndes underligt att se honom spela sig själv som actionhjälte. Ibland började jag skratta lite trots att det inte var roligt. Men jag tycker att de hade med honom aldeles förlite då han först verkar väldigt viktigt men sedan nästan glöms bort. Jag hade t ex velat se en rematch mellan honom och det blonda muskelberget.

Nu har jag inte läst boken så vissa av de saker jag saknar kan ha varit så i boken också och isåfall förstår jag om de lät det vara.

Med det var som sagt en väldigt bra film och även den här var en av de bästa Svenska filmer jag har sett. Jag vet inte riktigt vilket betyg jag ska sätta. En del av mig vill ge den högre men efter att ha skrivit detta så inser jag att det kan jag inte.

9/10

The Mummy/Mumien Vaknar (1932)

En oförsiktig ung arkeolog öppnar en förbjuden skista och läser från ett gammalt pargament. Resultatet blir att mumien av översteprästen Im-Ho-Tep släpps fri, arkeologen blir galen och hans mentor Sir Joseph Whemple lämnar Egyptien.

11 år senare kommer den mystiske Egyptiske professorn Ardath Bey för att erbjuda Frank Whemple och en grupp arkeologer hjälp att hitta prinsessan Anck-es-en-Amon's grav.

Samtidigt vantrivs den unga Helen Grosvenor i det moderna samhället och dagdrömmer om det gammla Egyptien. En dag hamnar hon i en mystisk trans och börjar rabbla ett namn: Im-Ho-Tep.

Jag fortsätter mitt klassiska monsterfilmtittande med The Mummy filmerna.

Första filmen givetvis den om översteprästen Im-Ho-Tep som blev levande begravd.

En sorglig historia om en överstepräst som inte klarade av att kvinnan han älskade dog och försökte att återuppliva henne. Hans far, som var faro, dömde honom till att bli levande begravd utan att ha rätt till ett liv efter döden. Alla med känndom av var han begravdes blev dödade för att inte kunna ge honom en korrekt begravning.

Man tycker synd om Im-Ho-Tep och känner aldrig att han är ond utan bara att han kämpar för att få återse sin älskade. Och nästan 4000 år av plåga är en bra förklaring för att inte ha någon större sympati för andra och villig att döda för vad han vill ha. Men han dödar inte i onödan ändå utan bara de han måste för sitt ändamål. Men i slutändan

så vill inte hans prinsessa dö med honom eller döda Helen och hans kärlek blir till besatthet istället där han ska tvinga prinsessan att dö med honom. Tillsist ber prinsessan till gudarna att förgöra Im-Ho-Tep.

Remaken från 90-talet har i grunden samma story men uppdelad i 2 filmer istället och

där begår Im-Ho-Tep självmord när prinsessan vägrar att dö med honom. En mer slutgilltig avslutning men båda är väldigt passande.

Coolt med cat-gudinnan Bast som dödar en hund även om man inte fick se det.

Ovanligt gore-ig för den här tiden och ovanligt lättklädd. Och jag tror att folk blir förvånade när de ser den över hur intelligent den är och det faktum att mumien inte vandrar omkring inlindad i trasor med utsträckta händer som många säkert tror var fallet i orginalet.

Mycket bra även om den känns en aning klippt i slutet.

Och Boris Karloff är som vanligt fantastisk.

9,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Flying Deuces

Ollie är kär men kvinnan han är kär i visar sig vara gift så han bestämmer sig för att gå med Främlings Legionen i hopp om att glömma henne. Och givetvis följer Stan med honom.

Ah, klassisk komedi med Helan och Halvan när den är som bäst. :mf_doof: Mycket goda skratt så tårarna sprutar. De här två är komiska geni. Bäst är när de flyger flygplan i slutet. ^_^ Eller när

Ollie dör och återföds som en häst.

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Indiana Jones och Kristalldödskallens rike

Riktigt charmig. Henry Jones Jr. må ha blivit äldre, men han har inte föråldrats. Även om Indiana Jones konceptet kanske funkade bättre på 80-talet så betyder det inte att det inte funkar idag. Gillade den här filmen skarpt. Det är jävligt kul att Ford fortfarande kommer ihåg precis hur han ska leverera sina repliker med samma glimt i ögat som för 30 år sedan. En värdig fjärde Indiana Jones film!

8 hattar av 10!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...