Jump to content

Senast sedda film


okka
 Share

Recommended Posts

Ministern i kostym som man ser i trailern som försöker stoppa denna dekadens måste vara Umbertos alter ego :)

Haha! :doh: Ska se den där filmen nån gång.

Var hos en egensinnig loppisgubbe i Norrtälje och köpte lite prylar i veckan, och där fann jag den svenska filmen Mannen som blev miljonär från år 1980 på ett heminspelat VHS-band för en femma. Eftersom jag tidigare läst om den på Svensk Filmdatabas chansade jag på att det var något att se, annars vare ju bara att spela över med något annat.

Denna filmen är en sorts satirisk thrillerkomedi, gjord av Mats Arehn, vilken står för regin till bl.a. Papphammar. Det handlar om kidnappningar, små och stora skurkar, stora penningsummor, dubbelmoral och attentat i 1980-talets Stockholm. Känns som hela Sveriges skådespelarelit från den tiden skickats till filmen bl.a. Gösta Ekman, Björn Gustafson, Brasse Brännström, Anki Lidén och Allan Edwall medverkar. En pärla i det mindre formatet, rekommenderas till den som med svårighet lyckas se den. Filmen verkar inte ha visats i TV sedan 1990-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inglourious Basterds

En riktigt jävla bra film. Långa scener som är otroligt intressanta och med olika twists här och där. Man leker med språk och detta görs på ett väldigt underhållande och lyckat sätt. Tillsammans med roller som får filmen att rulla på utan frågetecken över huvudtaget.

Kriga / Drama med en touch av humor! Bästa filmen i år? Kanske. Vi får se.

8/10

En annan kille som skriver om filmen på IMDB - Håller med om allt till 100%!

"Inglorious Basterds makes no apologies, asks for no forgiveness, it's a no holds barred assault on the senses. Tarantino doesn't care if he offends, if he steps all over stereotypes and clichés, this is film making at it purest. It's great to see a film maker whose work clearly isn't interfeared with by the powers that be. Tarantino is a master of effortlessly cranking up immense tension and suddenly mixing it with laugh out loud moments; you're not sure if you should be looking away in disgust or rolling around laughing, either way it's a roller coaster and one not to be missed! It's not for everyone and I'm unsure how Germans will take the film, certainly if you're not a fan of Tarantino's style, this may be a little hard to swallow, but never-the-less, it is a film which simply has to be seen. No self respecting film fan should miss this. And the performance of Christoph Waltz... Oscar don't you dare ignore him!!"

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg G.I Joe på bio igår, jag har nog aldrig velat lämna en salong så mycket innan, den sämsta jävla skiten jag sett på länge.

Jag hade lite högre förväntningar på den, kanske mest för att jag lekte med gubbarna när jag var liten och älskade serien.

Jag vet inte vart jag ska börja, så mycket som jag störde mig på, töntiga kommentarer efter varje fight, dåligt skådespeleri, och listan fortsätter.

Blir arg bara jag tänker på att jag gav bort min julklappsbiocheck till det här.

Det enda som var lite bra var biljakten genom Paris.

Sen kommer dom väl säkert slänga ut en massa pengar på en uppföljare också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shutter

2 nygifta åker till Japan. Väl där råkar de köra på en mystisk kvinna som sedan försvinner spårlöst. Efter det börjar de se henne överallt och mardrömmen börjar.

Typisk Amerikansk/Japansk skräckfilm. Inte så värst skrämmande IMO men har ibland lite kuslig stämning. Men annars bra.

Slutet

är överaskande och förvånande bra.

7/10

The Marsh

En barnboksförfattarinna som plågas av hemska mardrömmar om ett hus vid ett träsk och hittar platsen hon drömmer om och åker dit. Men i ett försök att rekonstruera huset efter sin mardröm så öppnas en dörr som borde ha fortsatt varigt stängd.

Förvånande bra spökfilm med intresanta twister. Sewr först ut som en lågbudget TV-film men visar sig sedan vara mycket mer än så. Och fick tillochmed mig att hoppa till vid något tillfälle.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg G.I Joe på bio igår, jag har nog aldrig velat lämna en salong så mycket innan, den sämsta jävla skiten jag sett på länge.

Jag hade lite högre förväntningar på den, kanske mest för att jag lekte med gubbarna när jag var liten och älskade serien.

Jag vet inte vart jag ska börja, så mycket som jag störde mig på, töntiga kommentarer efter varje fight, dåligt skådespeleri, och listan fortsätter.

Blir arg bara jag tänker på att jag gav bort min julklappsbiocheck till det här.

Det enda som var lite bra var biljakten genom Paris.

Sen kommer dom väl säkert slänga ut en massa pengar på en uppföljare också.

+1

Ja, jag hörde något om att uppföljare redan är utannonserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha skaffat alla klassiska Universal Dracula, Frankenstein och Wolf-Man filmerna så tänkte jag se dem alla i rätt ordning (eftersom de utspelar sig i samma universum). Första Frankenstein såg jag för ett par månader sedan.

För att ni ska hänga med så skriver jag ordningen.

Frankenstein (1931)

En klassiker och på många sätt ett mästerverk. Det är svårt att fatta att den verkligen är så gammal som den är när man ser den för den är väldigt välgjord.

Mycket bra fina och även hemska scener. Mer än skräck så känns filmen idag som en tragisk historia och filmskaparna har verkligen lyckats få fram det tragiska i Monstret som aldrig känns som en ond varelse utan en tragisk barnliknande varelse som inte har förstånd att förstå.

Scenen med den lilla flickan t ex är en väldigt fin scen som blir väldigt hemsk och tragisk då Monstret inte förstår. Dessutom är det en ovandligt hemsk scen för den här tiden med att man får se ett barn mördas och pappan bära på hennes lik.

Specialeffekterna är också otroligt bra. De lyckades få det att se riktigt bra ut på den tiden utan datorer, CGI eller dyra effekter.

Ett klart mästerverk som alla borde se.

10/10

Dracula (1931)

Orginalet. Baserad på Brodway omskrivningen av den klassiska romanen (som sedan blev standard).

Fortfarande bra och spännande efter alla dessa år och dekoren är fantastisk.

Men visst finns det dåliga saker även för den tiden. Inget blod eller riktigt våld (trots att pjäsen hade det) och man får aldrig se Dracula bita utan bara att han närmar sig personens hals. Och det är uppenbart att regisören är en stumfilms regisör (detta var världens första skräckfilm med ljud) både på gott och ont.

Men visst satte de en hel del humor i också. Vissa saker känns fjantiga som t ex getingen som kliver ur en egen liten minikista när Dracula kliver ur sin.

Slutet är lite tamt ur nutidsperspektiv men det passande "riktiga" slutet.

Heh, jag blev lite paff att en av de populäraste klassiska låtar alla hört så många gånger i sitt liv härstammar från den här filmen. :)

En klassiker som lever än i dag.

8/10

Bride of Frankenstein (1935)

[Frankenstein 2]

Tar vid där ettan slutade. Efter att ha blivit alvarligt skadad så blir Frankenstein tvingad, av sin gammla mentor, att skapa ett kvinnligt Monster.

Samtidigt spå letar Monstret efter ett ställe att få leva i fred och får sin första vän.

De flesta säger att det här är den bästa av de gammla klassiska monsterfilmerna. Jag är själv lite kluven. En väldigt komplex film. Ovanligt komplex för den här tiden. Men regisörens sjuka humor hade jag svårt att vänja mig vid. Även då komik fanns i ettan också så är det mycket mer extrem och "in your face" och får en att skaka på huvudet. Som t ex minimänniskorna i glasburkar som en galen professor hade skapat. Mycket extrema karaktärer.

Bäst är, som vanligt, Monstret som bara vill vara i fred och ha en vän och det är smärtsamt att se hur hans hjärta blöder och hur han inte vill vara ett monster.

Slutet när Monstret äntligen förstår hur allt ligger till är höjdpunkten.

Bruden, som tyvärr är med aldeles förlite, spelas fantastiskt bra och mystisk. Och att ta Mary Shellys orginal idéer som uppbyggnad för filmen var ett bra val liksom att låta historien berättas av Mary Shelly.

8,5/10

Dracula's Daughter (1936)

[Dracula 2]

Tar vid där ettan slutade. Von Helsing har dödat Dracula och står nu inför rätta för mord och riskeras att hängas.

Han ber sin gammle vän, Psyckologen Jeffrey Garth, att hitta bevis på att Dracula var en Vampyr.

Samtidigt anländer Grivinnan Zaleska, Dracula's dotter, för att förgöra Draculas kropp i hopp om att bli fri från hans förbannelse och kunna leva ett normalt liv.

Intresant till en början men det känns som att det aldrig riktigt händer något. Det lyckas bra till en början att få Zaleska att kännas som ett offer i det hela som inte vill vara ond men i slutet blir det hela rätt ologiskt när hon plötsligt vill göra Garth till vampyr. Det plus ett rätt dåligt slut sänker betyget.

Men filmen har iallafall en hel del underlig härliga karaktärer. Speciellt Baronessan som är Garth's busiga sekreterare höjer filmen.

6/10

Son of Frankenstein (1939)

[Frankenstein 3]

Många år (ca: 40-50 år) har gått sedan händelserna i förra filmen. Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein är död och likaså hans Monster. Oförmågen att släppa sin besatthet i att skapa liv har Dr. Frankenstein blivit hatad av folket i byn och hans fru lämnade honom och tog med deras barn.

Sedan hans död så har 6 personer mystiskt dött av att deras hjärta exploderat och byborna tror att det är The Ghost of Frankenstein som härjar.

Nu återvänder sonen, Baron Wolf von Frankenstein, för att ta del av sitt ärv. Men ryktena om Monstrets död visar sig överdrivna och Wolf blir fast besluten att lyckas där hans far misslyckades och rena namnet Frankenstein.

Det här är filmen som målar upp den klassiska bilden av Frankenstein som de flesta har. Med de arga byborna med högafflar, den stela puckelryggade missbildade Ygor, den galna vetenskapsmannen med sin trimmade mustage i en medeltida borg. Och det är den här filmen som "Det Våras För Frankenstein" lånar så mycket av och kallar sig uppföljare på.

En väldigt annorlunda ton än tidigare. I de tidigare filmerna så var Dr. Henry von Frankenstein sedd som ett stackars offer och älskad av alla men nu är namnet föraktat och hatat. Dessutom så visar det sig att Ygor var Henry von Frankenstein's medhjälpare i skapandet av monstret, spelas av Bela Lugosi (som spelade Dracula), trots att karaktären inte varit med tidigare.

I boken så heter orginal-Frankenstein Victor von Frankenstein men för någan anledning så döptes han om till Henry i de här filmerna och Victor blev istället Henry's pappa.

Filmen skulle från början ha filmats i färg men beslutades sedan att filmas i Svart/Vitt istället. Rykten säger att det var för att resultatet i färg inte blev bra.

Åter igen är monstret det verkliga offret. Lurad att begå onda gärningar av Ygor.

Men Frankenstein är en idiot. Trots att han vet att det är fel på Monstrets hjärna och att den har mördat en massa människor så envisas han med att återuppliva den. Det är en sak att tro på sin faders arbete men en annan att jobba på hans misslyckade Monster som han själv ångrade att han skapade. Och han skyller alla andra för att de anklagar honom för saker som han faktiskt har orsakat.

Det intresanta är att Ygor är här mer av en ledar typ än medhjälpare och ger Frankenstein order. Och han är en avskyvärd karaktär som man verkligen hatar. Även Frankenstein blir en rätt avskyvärd svinig karaktär sdom går förlångt. Till skillnad från tidigare filmer så hejar man inte på honom här utan är på Polisens sida.

Mycket bra och intresant film. Men eftersom man tycker illa om huvudkaraktären mot slutet av filmen så tar det lite av filmen. Hade det inte varit för coola Inspector Krogh med robotarmen så hade den delen av filmen mäst varit irriterande.

8/10

The Ghost of Frankenstein (1942)

[Frankenstein 4]

Flera år har gått sedan Baron Wolf von Frankenstein lämnade byn. Rädda för att byn har en förbannelse över sig så bestämmer sig byborna för att spränga Castle Frankenstein. Men istället släpper de lös Monstret.

Ygor och Monstret ger sig av för att hitta Dr. Heinrich 'Henry' von Frankenstein's andra äldre son, Dr. Ludwig von Frankenstein, som är den första människa som lyckats med en hjärntransplantation, för att utpressa honom att göra monstret ännu starkare och mäktigare med hjälp av hans fars och hans brors anteckningar. Men det fantastiska monstret är en stor möjlighet och snart börjar olika personer göra sina egna planer för det.

Heheh, Monstret inför rätta. -_-

Intresant utveckling. Monstret börjar få ett eget medvetande och Ygor kan inte längre kontrollera honom. Alla gör egna planer. Ludwig vill ge monstret en god hjärna, Ygor vill ha sin hjärna i monstrets kropp och monstret själv vill ha en liten flickas hjärna.

Mycket bra och spännande men en aning kort. Känns lite synd att det här är sista filmen med det gammla monstret.

8,5/10

The Wolf Man (1941)

Den förlorade sonen, Larry Talbot, återvänder efter hans storebrors tragiska död då det faller på honom att ta över familjegården. Men en sen kväll när Larry försöker rädda en ung kvinna från en varg så blir han biten innan han lyckas slå ihjäl den med hans silverkäpp. Men dagen efter så hittas ingen död varg utan en död man.

Mycket bra. Spännande och sorglig. En viss logik brist då den första varulven var som en vanlig varg medans The Wolf Man blir en man med vargutseende.

Introt till filmen var underligt då det spelar som ett intro till en TV-serie med att visa bilder av huvudrollerna. Bra skådespelare och intresanta karaktärer.

Slutet är väldigt sorgligt då Sir John Talbot slår ihjäl Wolf Man, sin egen son, pga att han vägrar tro på att varulven verkligen är hans son förvandlad.

10/10

Frankenstein meets the Wolf Man (1943)

[Wolf Man 2]

[Frankenstein 5]

Ett par gravplundrare öppnar Larry Talbots grav, 4 år efter hans död, men blir anfallna. Larry vaknar på ett sjukhus i Cardiff utan vetskap om hur han kom dit. Eftersom Dr. Manning inte vill tro på att han är en Varulv så flyr Larry för att söka efter den berömde psyckologen Dr. Frankenstain i hopp om att han ska kunna bota honom. Men Dr. Frankenstein är död och i hans ställe finner han Dr. Frankenstein's dotter samt det blinda Monstret som nu är kontrollerat av Ygors hjärna.

En intresant fakta är att när de spelade in filmen så kunde Monstret prata (eftersom den nu hade Ygor's hjärna) och manuplerar Larry Talbot. Men några högt uppsatta chefer bestämde sig för att Monstret ska inte kunna prata och hade alla ljudklipp med Monstret bortklippta. Så man ser att Monstret pratar men hör istället bara stön.

Detta orsakar att det aldrig framgår i filmen att Monstret fortfarande är blint (något Ygor från början berättade) och hans snubblande med utstreckta händer ser istället komiskt ut.

Resultatet blev att skådespelaren som spelade Monstret, ändast om Monstret talade, aldrig mer spelade Monstret igen.

Striden i slutet är coolt.

8,5/10

Son of Dracula (1943)

[Dracula 3]

Den mystiske Greve Alucard från Transylvanien flyttar till Amerikas södra träsk för att gifta sig med den unga morbida Fröken Kay och ta över familjhens Herrgården som ägs av Kays far som råkar dö samma kväll som Alucard anländer.

Men det hela visar sig lättare sagt än gjort när den lokale doktorn anar misstankar och kontaktar en kollega i Transylvanien och Kay's föredetta fästman börjar ställa till med problem.

Dessutom verkar alla planera mot varandra och frågan är vem som kommer komma vinnande ur den här dödliga leken.

Mycket bra och spännande. Om än lite förvirrande med alla som smider planer mot varandra. Och det känns fel att Dracula är idioten i det hela som blir totalt lurad. Men eftersom det inte är den "riktige" Dracula så gör det inte lika mycket. Intresant att se Dracula i de Amerikanska träsken och en aning Vodoo.

Men hela Dracula delen är förvirrande för det förklaras aldrig vem han är. Bara titlen på filmen hintar om att det är orginalets son. För någon anledning så har de fortfarande inte återupplivat den "riktiga" Dracula som har varit död sedan första filmen.

8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Taken (2008)

Bryan's dotter, Kim, betyder allt för honom och han missar aldrig en födelsedag men hans karriär har drivit dem från varandra så han har givit upp sin karriär som hemlig CIA-agent för att umgås mer med henne.

Men när Kim är på semester i Paris så blir hon kidnappade av en människohandels maffia.

Bryan har 96 timmar på sig att hitta sin dotter innan hon försvinner för alltid. Och Gud hjälpe de som kommer i hans väg.

Fransk Engelskspråkig action av Luc Besson (Leon, Taxi, Nikita) med Liam Neeson. Mycket spännande och bra. Fartfull action och högt tempo men också mycket drama och bilder av en hård verklighet där tonårstjejer används som handel. Man kan inte hjälpa att tänka på alla tjejer som Bryan inte kan rädda. Man bryr sig verkligen om karaktärerna. Bryan och Kim's relation berör en och man vill verkligen ha ett lyckligt slut för dem.

Gillar man hård smutsig action med bra drama så kommer man vcerkligen att gilla den här.

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Batman Forever

Holy mother of shit.. vart ska man börja? Det här var den värsta högen av skit jag någonsin vilat mina ögon på och då har jag ändå sett Batman and Robin. Inte nog med att allt det mörka och vuxna som fanns i Batman och Batman Returns är borta men allt.. ALLT .. som gjorde de förra filmerna bra är borta. Poff. Val Kilmer både ser ut och låter som en 20-åring och tar begreppet "batshit" till nya nivåer. Tommy Lee Jones som vanligtvis brukar göra sina högljudda och slibbiga roller bra spelar Two-Face på ett så dåligt sätt att jag redan vid hans första replik ville stänga av TVn. Och låt oss inte glömma Jim Carrey. VAD SYSSLAR HAN MED? DU ÄR INTE ACE VENTURA DU ÄR FANIMIG RIDDLER! SLUTA BETE DIG SOM SNURRE SPRÄTT PÅ AMFETAMIN! Jag har sett många dåliga rolltolkningar men den här tar priset. Inget, inget, inget, INGET med Jim Carrey andas det minsta uns av seriöst skådespeleri eller respekt för de föregående filmerna.

Nej, jag slutar här för att prata om minnena från gårdagens filmtittande får mig att vilja stoppa huvudet i en stor tank med flytande kväve.

-12/10

Har ni inte sett den här våldtäkten av vita duken titta bara på detta hjärtvärmande framträdandet:

http://www.youtube.com/watch?v=ac89vPgMbXo

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Robber Bride

Journalisten Zenia Arden's finger hittas bredvid henne blodiga bil. Polisen Henry som i hemlighet haft ett förhållande med henne och varit hennes källa hos polisen ber sin vän, den föredetta polisen John Grismer, att undersöka fallet. Men destu mer John gräver det hela så visar det sig bara bli mer kompliserat då alla som kände henne verkar ha hatat Zenia efter att hon vänt upp och ned på deras liv men trots det har de blandade kännslor över henne.

Baserad på en populär Kanadensisk roman. Snurrig och underlig med en massa vändningar. En aning förvirrande. Men ett OK kriminal-drama även om det är komiskt på sätt som inte är menat.

5,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så igår insåg jag att Djävulens Advokat gick på TV och jag tänkte att detta är awesome, i aint got shit to do och jag minns att jag gillade filmen förut och morsan köpte den till mig på VHS way back when...

Nu när jag sett den igen med vuxna ögon och full förståelse för hela filmen så lämnade den den där känslan i en själv som säger att det här är en av världens bästa filmer. 10/10

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

XIII: The Conspiracy

Baserad på serietidningarna och TV-Spelet XIII. Riktigt bra och spännande Fransk Engelsktalande thriller. 3 timmar av spänning. Början kan vara lite seg men sedan blir det svårt att sluta titta. Gillar man Agent action och konspirationer som t ex Bourne och 24 så kommer man gilla den här.

Många har hängt upp sig på likheten mellan XIII och Bourne men även då XIII-serierna troligen var inspirerade av första Bourne boken, som kom något år innan, så är det här ingen rip-off av filmerna.

USA's kvinnliga President blir skjuten och mördaren blir alvarlig skadad under flykten. En tid senare hittar ett gammalt par en mystisk man hängande i en fallskärm i skogen. Han har skottskador och minns inte vem han är. Den ända identiteten på honom är tatueringen XIII på hans bröst.

Jagad av både regeringen samt ett hemligt fanatiskt sällskap kallat The XX, som alla har rommerska nummer tatuerade på sitt bröst, måste han inte bara ta reda på vem han är utan också vilka som är efter honom och varför. Vem kan han lita på och var det han som mördade Presidenten?

Den här filmen (eller från början miniserie) är bara baserad på de första 5 volymerna av XIII-serierna men där finns sammanlagt 19. Slutet hintar starkt om en uppföljande mini-serie eller kanske tillochmed en TV-serie. Franska rykten säger att en sådan är planerad i höst men ännu är det bara rykten.

Men man kan ändå se filmen. Större delen av handlingen får sin upplösning och avslutning.

7,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...