Jump to content

Införa dödsstraff i Sverige?


rabarben
 Share

Dödstraff eller inte?  

97 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Efter tråden om Hagamannen blev det plötsligt en disskusion om det skulle införas dödsstraff eller inte i Sverige. Detta tycker jag är väldigt interessant och tänkte att vi kunde disskutera detta här:

Jag tycker att man kommer för lätt undan om man bara dödar dom. Om dom har som t.ex. Hagamannen våldtagit fler kvinnor och förstört deras liv ska han ha ett riktigt hårt straff. Bler han skjuten kommer han aldelles för lätt undan. För vad är värst? Sitta instängd på kåken i 25 år eller sitta i 1 år och sedan bli dödad?

Vote: Nej... straffen är bra som dom är

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 91
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Bara så att du vet så är det ingen i Sverige som sitter i fängelse i 25 år. "Livstid" ligger vanligen på 10-12 år.

Någonting borde definitivt bli hårdare. Det är nämligen så att vissa begår brott för att hamna i fängelse, för att de får det bättre där inne än ute i verkligheten. Det är ju helt absurt.

Dock så har jag sett på en dokumentär att längre straff inte innebär att man slutar begå brott efteråt. Detta enligt en som satt fängslad.

Svårt att avgöra vad som ska göras, allting kostar enorma summor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej...men dem borde vara hårdare.

Visst väldigt många förtjänar egentligen att dö och visst tycker jag att man borde kunna skicka dem till USA och låta dem avrätta dem ibland men njaa.

tycker detta är en väldigt svår fråga faktiskt. och kan såhär på rak hand inte säga vad jag egentligen tycker.

Samtidigt som det finns fall som skulle kunna resultera i dödsstraff som jag inte tycker borde det så finns det många som är så man redigt önskar att dem skulle införa det för just det fallet *host* "haga'mannen'" *host*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dåliga svarsalternativ..

Jag tycker Sverige ska fixa hårdare lagar.. Men dödsstraff är lite väl hårt..

Det enda brott jag kan se att dom har dödsstraff på är isf mord.. Och såklart massmord och allt som finns därtill.

Vållande till annans död/Våldtäckt/Grov Misshandel/Misshandel.. Allt sånt förstör kanske livet för den drabbade men det är inte grovt nog att döda någon för..

Visst, vållande till annans död så har man ju ändå dödat någon, men det var inte med avsikt att döda.. Det är därimot mord.

Så;

Mord: Ja till dödsstraff!

Alla andra brott: Nej till dödsstraff!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.. dödstraff är ju egentligen lindrigare än att sitta i fängelse ända tills man dör...

Tycker man gör så att man sätter livstid, asså RIKTIG LIVSTIDIG, på folk som dödar och sånna saker, så ska dom få nån ful gammal cell.. och sita där i randiga kläder tills dom dör och INTE få gå ut även om dom sköter sig..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja till dödsstraff, Ja till kraftigt hårdare lagar.

Sverige är enligt min mening ett jävla mesland när det gäller staff och brottsbekämpning. En person som kör rattfull och kör ihjäl 2 barn får 12 års fängelse, sköter sig i fängelset i sin mysiga cell (nåja) och äter den fina maten (bättre än den som skolbarnen får) som han får serverad. Och därmed blir han av med ett par år tack vare det. 8 år senare kommer han ut. Är det inte fel?

DOCK är döden ett väldigt väldigt allvarligt straff, så det kan ju diskuteras vidare, men enligt mig så borde det införas. Till rikitigt allvarliga fall, då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdare fängelser!

Idag har du bättre mat på kåken än i skolan! Vilket jag tycker är helt fel.

En intern kunde lika gärna bo på Hilton Hotel, enda skillnaden på hotell och fängelse i Sverige är att hotellen inte har galler för alla fönster. Har man hamnat i fängelse så ska det inte vara en nöjestripp - det ska vara ett STRAFF!

Hårdare och längre straff och hårdare fängelser. Låt även polisen tuffa till sig och anställ fler!

Allt från mig! Klart slut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...