Jump to content

Införa dödsstraff i Sverige?


rabarben
 Share

Dödstraff eller inte?  

97 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 91
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Mja. sån har jag nog alltid varit. Då jag inte tror på nåt efter döden ser jag ingen mening med att leva eftersom man inte kommer sakna det när man är död ^_^

Korkat KalleR. Med ditt resonomang kan man ju lika gärna bli luffare: Jag jobbar inte utan lever i min pappkartong till sammans med "galne Bengt" och "Heroin Hjalle" för jag kommer ändå inte sakna jobbet efter en arbetsdag.

Det är ju det som är poängen, finns det inget efter döden (vilket inte blir ett problem för mig då jag väljer att vara naiv och förnekar saningen :huh: ) så passa på och njut medans du kan. Res så mycket du kan. Upptäck världen. Gör allt, dåligt och bra. Missa så lite som möjligt. Du ångrar bara det du aldrig gjorde.

Men du kommer att lära dig uppskatta livet förr eller senare. Utan tvekan...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Korkat KalleR. Med ditt resonomang kan man ju lika gärna bli luffare: Jag jobbar inte utan lever i min pappkartong till sammans med "galne Bengt" och "Heroin Hjalle" för jag kommer ändå inte sakna jobbet efter en arbetsdag.

Jag är på god väg redan nu eftersom jag inte jobbar och inte har nån inkomst alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på god väg redan nu eftersom jag inte jobbar och inte har nån inkomst alls.

Fortsätt kämpa. Ge järnet så kommer du att bli en av de bästa. ^_^

Känner faktiskt en kille som är med i A-laget. :huh:

Nej jag skojar med dig.

Men jag menar bara att man skall inte ta livet på för stort allvar. Gå inte omkring och tänk att allt är skit och lönt att leva när det ändå är över snart. Man måste inte ha jätte bra ställt för att må bra. Bara att man kan andas och är frisk är ju nice.

Kan hänga med polare mm finns ju tusen tals saker som man kan uppskatta i livet.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så rättvist om oskyldiga verkligen döms till döden. Risken finns.

Dödsstraff bör då betyda att alla I Sverige har rätt att döda. Vi kan inte börja bryta mot våra egna regler, känns som om hela systemet och nödvändigheten rasar samman.

EDIT: Alla som säger Imot anser det rätt att döda.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej..

Låt dom sitta i fängelse och bli utsläppta efter 10 år som ni säger..

10 år är jävligt mycket, och jag har 2 stycken på MSN som suttit i fängelse länge, för knarkmissbruk och allt. Och dom är helt clean, och har varit det i 6 år nu.

Dom har barn båda två, som växte från 0 år till 10 år ungefär, och dom är deras liv nu.

Dom lever ett bra liv nu, fast dom var med om så mycket skit innan.

Tänk efter att 10 år är 3650 dagar, 20 år är 7300 dagar. (Tror jag.)

Om du skulle åka in i fängelse när du var 30 år, som Hagamannen?, så är du 40/45 när du kommer ut, och får träffa din familj igen.

Äcklig känsla.

Så ni som säger att "DÖDSTRAFF DIREKT", kan ju bara tänka efter utifall ni skulle få det, och inte få träffa eran familj resten av ert liv.

Alla är värd en andra chans, vad dom än gjort.

EDIT: Dom satt ju inte i fängelse i 10 år pga knarkmissbruket och allt, utan sammanlagt gjorde dom det. Ungefär, sisådär.

Dom var med i nått gäng som verkligen lackade när dom sa att dom skulle lämna gänget. Så, dom lära fortsätta hålla på. Men äntligen blev dom utsläppta från gänget, av en ganska mindre trevlig anledning. Jaja.

Dom är inte svenska, dom är norska.

Redigerad av pKz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, kanske en dum tanke men iallafall: om en brottsling har gjort något grovt brott som kan betyda fängelse en lång tid eller bli dödsdömd , så ska brottslingen själv få välja att sitta i en cell typ 20 år eller att bli dödad i elektriska stolen ( t e x).

Jag menar då som att en brottsling som våldtagit och mördat någon ska få 20 års fängelse, så ska fången kunna ha alternativet att få bli dödad för sitt straff om den inte tycker det är värt att leva då..

aja, skulle vara mycket konsekvensker med det..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.lol.

Klart dom skulle välja 20 år och sen när dom kommer ut mörda eller nåt igen.

Dom som mördar är ofta Psykiskt sjuka.

Tycker det borde vara om orsaken till att mördaren dödade offret

borde avgöra straffet..

t.ex. Påhopp och sen dödar man offret i självförsvar så borde straffet minnst vara

10 år, är det ett brutalt mord att man går med kniv och hugger 20 hugg och sen lämnar man, så borde vara minnst 20 år

Mördar man flera så borde det bli dödsstraff

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej..

Låt dom sitta i fängelse och bli utsläppta efter 10 år som ni säger..

10 år är jävligt mycket, och jag har 2 stycken på MSN som suttit i fängelse länge, för knarkmissbruk och allt. Och dom är helt clean, och har varit det i 6 år nu.

Dom har barn båda två, som växte från 0 år till 10 år ungefär, och dom är deras liv nu.

Dom lever ett bra liv nu, fast dom var med om så mycket skit innan.

Tänk efter att 10 år är 3650 dagar, 20 år är 7300 dagar. (Tror jag.)

Om du skulle åka in i fängelse när du var 30 år, som Hagamannen?, så är du 40/45 när du kommer ut, och får träffa din familj igen.

Äcklig känsla.

Så ni som säger att "DÖDSTRAFF DIREKT", kan ju bara tänka efter utifall ni skulle få det, och inte få träffa eran familj resten av ert liv.

Alla är värd en andra chans, vad dom än gjort.

EDIT: Dom satt ju inte i fängelse i 10 år pga knarkmissbruket och allt, utan sammanlagt gjorde dom det. Ungefär, sisådär.

Dom var med i nått gäng som verkligen lackade när dom sa att dom skulle lämna gänget. Så, dom lära fortsätta hålla på. Men äntligen blev dom utsläppta från gänget, av en ganska mindre trevlig anledning. Jaja.

Dom är inte svenska, dom är norska.

Här snackar vi inte knarkare.

Vi snackar kallblodiga mördare och våldtäktsmän.

För vad skulle jag åka in i fängelse i 30 år för? Jag skulle endast kunna döda i nödvärn eller krig, och dom två scenariona räknas inte som mord. Äcklig känsla? Ingenting jämfört med att strypas, få halsen uppskuren, få het olja häld på mig, få en kniv i magen 45 gånger eller slås gång på gång tills mina revben punkterar mina lungor. Allt jag nyss skrev HAR HÄNT i det här landet (OK, snuten jag talade med nämnde bara 38 knivhugg).

Som sagt, sluta ha medkänsla med förövarna. Ha medkänsla med offren!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här snackar vi inte knarkare.

Vi snackar kallblodiga mördare och våldtäktsmän.

För vad skulle jag åka in i fängelse i 30 år för? Jag skulle endast kunna döda i nödvärn eller krig, och dom två scenariona räknas inte som mord. Äcklig känsla? Ingenting jämfört med att strypas, få halsen uppskuren, få het olja häld på mig, få en kniv i magen 45 gånger eller slås gång på gång tills mina revben punkterar mina lungor. Allt jag nyss skrev HAR HÄNT i det här landet (OK, snuten jag talade med nämnde bara 38 knivhugg).

Som sagt, sluta ha medkänsla med förövarna. Ha medkänsla med offren!

Det håller jag också med om. Vad är ett skott i skallen jämfört med 38 knivhugg i buken? Eller en rå våldtäkt?

Jag läste om en ryss som hållit två 16-åringar inlåsta i en källare till dom var 20. Den ene hade fått fött 2 barn, som också fått tillbringa sina dagar nere i den smutiga källaren, med en psykist störd mor (pga alla övergrepp).

Förtjänar inte denne mannen att dö?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: 1. Nej... men fänglesena borde vara hårdare

Dödstraff minskar inte brotssligheten, det gör bara att brottslingar är beredda att göra mer för att inte åka fast. Jag tror inte att vi vill ha det som i USA där skottväxlingar mellan poliser och kriminella är vardagsmat.

Med att fängelserna borde vara hårdare, menar du att folk ska dömas till längre straff eller att själva fängelsemiljöerna ska bli hårdare? Jag uppfattade det i alla fall som det första. Det är alldeles för låga straff på misshandel och andra brott där folk kommer till fysisk skada medan t.e.x ekonomiska brott oftast ger mycket längre straff.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...