Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

När jag ändrar ljudet i Winamp, så ändras ljudet även i vanliga ljudinställningarna! Jag är van vid att om jag ändrar ljudet i Winamp så ändras bara ljudet där. Hur gör jag så att ljudkonfigen i Winamp endast styr om ljudet i Winamp?

Kolla på winamps sida, jag har aldrig varit med om att den styr ljudinställningarna på hela datorn.. :D

Edit: Haha, post 1337. :D

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa konto på http://www.azupload.com/. Enklare blir det inte. :D

Coolt! Det var inte alls vad jag menade, men du kom med en lösning på ett annat problem jag hade, som jag inte trodde att man kunde lösa! Tack så mycket! Nu ska jag ha lite random-avatarer, ni lär ha tröttnat på G-man - inte sant?

Det jag egentligen menade var: om jag har ett tiotal bilder, hur gör jag en gif-animation av dem? Vilket program är bäst?

Exempel: snus_825194_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet nån ett BRA program för Överföring av filer i ett hemma nätverk.

Det är så här att jag har några stora filer som jag skulle vilja ha över till en annan dator. Båda datorerna sitter på samma router.

Filerna är mellan 600Mb- 1,5Gb...

Gärna nån enkel?:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet nån ett BRA program för Överföring av filer i ett hemma nätverk.

Det är så här att jag har några stora filer som jag skulle vilja ha över till en annan dator. Båda datorerna sitter på samma router.

Filerna är mellan 600Mb- 1,5Gb...

Gärna nån enkel?:rolleyes:

Duger inte det vanliga IPX-nätverket? Det tar tid, men det är ju stora filer och det ska egentligen inte behövas program till sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur???

Är det ett program jag tankar eller finns i Win Xp?

1. Skaffa en korsad ethernet-nätverkskabel

2. Se till att båda datorerna har nätvekskort med Ethernet-uttag

3. Tryck in sladden i båda datorerna

4. Antingen hittar datorerna varandra direkt, eller så måste du skapa ett nätverk. = Jobbigt och struligt.

5. Högerklick -> egenskaper -> delning och säkerhet på mappen du vill dela med dig av

6. Kryssa "Dela ut den här mappen på nätverket" och döp den till nåt, förslagsvis exakt samma namn som den heter på din egen dator.

7. På mottagardatorn skriver du "\\datornummerettsnamn" i valfritt adressfält och hoppas att du ser de mappar som delats ut. Datornamnet kan du se och ändra om du trycker windows + pause/break. I mitt nätverk heter stora datorn "Stora", således skriver jag in "\\Stora" på min lilla dator. Simple.

Om det strular:

Tryck Windows+R, skriv "cmd", tryck enter. Skriv "ipconfig /all", tryck enter. Ett antal siffror kommer fram, leta upp din dators interna IP. Skriv ner det, och gör så att datorernas brandväggar tillåter detta IP. Gör likadant på nästa dator. Annars kan datorerna blocka varandra trots att du vill att de ska kommunicera helt öppet.

Att skapa ett IPX-nätverk kan vara jäkla besvärligt om man har router eftersom windows vill kombinera internet-kortet/anslutningen med IPX-nätverket. När du skapar ett IPX-nätverk, se till att strunta i allt som har med internet att göra. Dator 1 är direktkopplad till internet, dator 2 likaså, och dessutom finns det ett nätverk mellan 1 och 2. Blanda inte in internet i IPX-et, då blir det pannkaka. :rolleyes:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Skaffa en korsad ethernet-nätverkskabel

2. Se till att båda datorerna har nätvekskort med Ethernet-uttag

3. Tryck in sladden i båda datorerna

4. Antingen hittar datorerna varandra direkt, eller så måste du skapa ett nätverk. = Jobbigt och struligt.

5. Högerklick -> egenskaper -> delning och säkerhet på mappen du vill dela med dig av

6. Kryssa "Dela ut den här mappen på nätverket" och döp den till nåt, förslagsvis exakt samma namn som den heter på din egen dator.

7. På mottagardatorn skriver du "\\datornummerettsnamn" i valfritt adressfält och hoppas att du ser de mappar som delats ut. Datornamnet kan du se och ändra om du trycker windows + pause/break. I mitt nätverk heter stora datorn "Stora", således skriver jag in "\\Stora" på min lilla dator. Simple.

Om det strular:

Tryck Windows+R, skriv "cmd", tryck enter. Skriv "ipconfig /all", tryck enter. Ett antal siffror kommer fram, leta upp din dators interna IP. Skriv ner det, och gör så att datorernas brandväggar tillåter detta IP. Gör likadant på nästa dator. Annars kan datorerna blocka varandra trots att du vill att de ska kommunicera helt öppet.

Att skapa ett IPX-nätverk kan vara jäkla besvärligt om man har router eftersom windows vill kombinera internet-kortet/anslutningen med IPX-nätverket. När du skapar ett IPX-nätverk, se till att strunta i allt som har med internet att göra. Dator 1 är direktkopplad till internet, dator 2 likaså, och dessutom finns det ett nätverk mellan 1 och 2. Blanda inte in internet i IPX-et, då blir det pannkaka. :P

Ehhh.. Ok,

Får spara den Info:n.

1. Kan man inte köra det via routern istället för direct mellan datorerna...

2. Hur ser man skillnaden mellan en korsad kabel och en ej-korsad kabel!:rolleyes:

Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehhh.. Ok,

Får spara den Info:n.

1. Kan man inte köra det via routern istället för direct mellan datorerna...

2. Hur ser man skillnaden mellan en korsad kabel och en ej-korsad kabel!:P

Tack...

Man frågar i butik! ;) Vad jag vet så borde det gå att köra via routern, om det är trådlöst vi snackar. Bara det att jag inte provat det pga strulrisk och att det kanske inte går att gå tillbaka. (Även om det såklart borde gå, men XP är ju som det är!) Försökte lite smått nån gång, tror jag, men även där började den tjata om

"Hur vill du koppla upp till internet?"

"Ja, inget som har med detta att göra iaf!" fanns inte som alternativ, så den sa till slut

"Öh! Höhö! Haru inge internet så kan du ju inte göra trådlöst nätverk, fattaruväl!"

Jepp, XP-intelligens i all ära :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt! Det var inte alls vad jag menade, men du kom med en lösning på ett annat problem jag hade, som jag inte trodde att man kunde lösa! Tack så mycket! Nu ska jag ha lite random-avatarer, ni lär ha tröttnat på G-man - inte sant?

Det jag egentligen menade var: om jag har ett tiotal bilder, hur gör jag en gif-animation av dem? Vilket program är bäst?

Exempel: http://www.calzone.se/images/snus.gifhttp:...56/duckyyn0.gif

Enklast är photoshop, tycker jag iallafall

Edit: fy mig inte quota bilder.

Edit 2:Webdesignskolan En mycket bra guide.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...