Jump to content

Fotografier


Foo
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Åå att jag äntligen har fattat tricket med snygga dansgolvsfoton där ljuset från lampor smetas ut till färgglada sträck men motivet fortfarande är skarpt!

För er som inte vet: högsta bländartal (typ), lång slutartid (någon sekund) och blixt! Eftersom det är så pass mörkt i rummet så fångar bara kameran blixtögonblicket, samt att alla små ljuspunkter hinner smetas ut tack vare den långa slutartiden. Cooooool.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åå att jag äntligen har fattat tricket med snygga dansgolvsfoton där ljuset från lampor smetas ut till färgglada sträck men motivet fortfarande är skarpt!

För er som inte vet: högsta bländartal (typ), lång slutartid (någon sekund) och blixt! Eftersom det är så pass mörkt i rummet så fångar bara kameran blixtögonblicket, samt att alla små ljuspunkter hinner smetas ut tack vare den långa slutartiden. Cooooool.

Har du lust att visa någon bild som visar vad du menar?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åå att jag äntligen har fattat tricket med snygga dansgolvsfoton där ljuset från lampor smetas ut till färgglada sträck men motivet fortfarande är skarpt!

För er som inte vet: högsta bländartal (typ), lång slutartid (någon sekund) och blixt! Eftersom det är så pass mörkt i rummet så fångar bara kameran blixtögonblicket, samt att alla små ljuspunkter hinner smetas ut tack vare den långa slutartiden. Cooooool.

Sen måste väl blixten vara inställd så den går av då slutaren stängs?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen måste väl blixten vara inställd så den går av då slutaren stängs?
Nej det tror jag inte, varför skulle den behöva det?
icke, då slutaren öppnas. sen släpper den ju inte de ljuset som kmr efter att blixten "slocknat" därav smetade lampor om man rör på kameran dvs.

Den behöver inte det, men det blir ju snyggare 'trails' om det är så. Tänk - om blixten går av i slutet av exponeringen. Se bilden nedan; det övre tåget är taget med blixten på första ridån, den undre med blixten på andra. Det svåra med att använda sig av andra ridån är att höfta var fokus kommer att hamna ~en halv sekund efter det att man tryckt.

curtainsync_1168262_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag missuppfattar bilden, men hade det inte varit bättre med en ring av enbart Trocaderoburkar runt den döda Coca-Cola burken? Kul idé och utförande, none the less :>

Så hade man också kunnat göra, ja. Min tanke med den där bilden var dock att de två Trocaderoburkarna misshandlat den liggande Coca-Colaburken, och att de andra Coca-Colaburkarna precis kom dit och märkte det.

Men man kan få se det lite som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...