Jump to content

Fotografier


Foo
 Share

Recommended Posts

En D300, jag gillar den väldigt mycket. Önskar dock jag kunde filma med den. Vad har du för prisnivå?

Skulle också vilja kunna filma, men då blir det någon tusenlapp dyrare.. Funderar på att köpa en instegsmodell och jämför man dessa finns det inga direkt stora skillnader. En D60 med kitobjektiv får man begagnad för runt 3500 vilket lockar rejält. Vill inte lägga allt för mycket pengar på detta utan att veta hur mycket jag verkligen kommer använda kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ruskigt fina bilder! Vad tycker du om att inte ha inbyggd AF?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jag var utan internet ett par timmar idag så jag satte mig och redigerade bilder från förra våren i stugan. Kamera: EOS 30D med 17-85mm objektiv.

Härliga bilder! Snubben på sista bilden ser ut som Mikael Juntti, är det han?

Fotade Andreas Grega igår, till en artikel en vän skriver. Sjukt trevlig var han, typ så o-divig, opretentils och nere-på-jorden man kan bli. Lägger upp fler bilder när tidningen kommer.

post-8685-1265456817_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Härliga bilder! Snubben på sista bilden ser ut som Mikael Juntti, är det han?

Fotade Andreas Grega igår, till en artikel en vän skriver. Sjukt trevlig var han, typ så o-divig, opretentils och nere-på-jorden man kan bli. Lägger upp fler bilder när tidningen kommer.

Nope. Det är min kusin.

---

Kafka hade det inte heller så roligt.

KafkaZoom_1162260_0.jpg

Kamera Nikon D90

objektiv: 18mm

iso: L 1.0 (lägsta möliga på kameran, kan någon förklara vad detta innebär? Det är vanliga isotal ner till 200 men sen står det L istället)

sen är det en HDR-merge av 5 bilder med slutartider från 1,5 sek till 1/60 sek.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kamera Nikon D90

objektiv: 18mm

iso: L 1.0 (lägsta möliga på kameran, kan någon förklara vad detta innebär? Det är vanliga isotal ner till 200 men sen står det L istället)

sen är det en HDR-merge av 5 bilder med slutartider från 1,5 sek till 1/60 sek.

Det är grymt bra att du experimenterar och så, men jag skulle säga att det inte finns någon som helst anledning att köra HDR på den. ISO L 1.0 (eller något sådant) är samma sak som ISO 100 - är inte helt säker på varför det heter som det gör, det har väl med definitionen av ISO att göra, eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är grymt bra att du experimenterar och så, men jag skulle säga att det inte finns någon som helst anledning att köra HDR på den. ISO L 1.0 (eller något sådant) är samma sak som ISO 100 - är inte helt säker på varför det heter som det gör, det har väl med definitionen av ISO att göra, eller så.

Jag tycker HDR kan få kontrasten i bilder att se ut mycket mer som ögat uppfattar den (om man inte överdriver det förstås).

Här är hela bilden: http://i283.photobucket.com/albums/kk293/b...fkaKontrast.jpg

Inte bara användbart för mindblowing landskapsbilder imo.

Nu var iofs den sista bilden där ett dåligt exempel eftersom jag skruvade upp kontrasten en bra bit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker HDR kan få kontrasten i bilder att se ut mycket mer som ögat uppfattar den (om man inte överdriver det förstås).

Här är hela bilden: http://i283.photobucket.com/albums/kk293/b...fkaKontrast.jpg

Inte bara användbart för mindblowing landskapsbilder imo.

Nu var iofs den sista bilden där ett dåligt exempel eftersom jag skruvade upp kontrasten en bra bit.

Alright, smaken är som baken. Jag menar bara att kameran tar in all ljusinformation i det fallet ändå (om man fotar med RAW), och att man skulle kunna få ett mer ögon-likt spektrum med typ... lite 'Fill light'. Vems kamera är det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, smaken är som baken. Jag menar bara att kameran tar in all ljusinformation i det fallet ändå (om man fotar med RAW), och att man skulle kunna få ett mer ögon-likt spektrum med typ... lite 'Fill light'. Vems kamera är det?

Utan HDR:en hade ju kudden blivit överexponerad och skuggan i laptopen underexponerad. Ljusskillnaden var stor men man ser ju inte det på bilden just eftersom den är mergad av flera. RAW i sig gör väl inte att kameran kontrast bättre?

Kameran tillhör Miss K.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade morsans nya systemkamera för att se hur pass kvalitén blir. Rätt bra faktiskt. Nikon D40, för den som är intresserad.

4462344205_fac9ce6c37_b_1163536_0.jpg

4463117438_39628ef3f2_b_1163536_1.jpg

4463118490_6a1f282d0a_b_1163536_2.jpg

Och jävlar vad bra den tog upp smutsen på bilen! Så smutsig såg den inte ut att vara IRL ens. JA grillen är sprucken, men det är ingen "rishög", den är bara smutsig. Jag lovar. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...