Jump to content

Hiphoptråden!


Wild_hawk
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag inte hörde så mycke pga dessa hörsel skydd med radio i så var det små störningar och sånt så hörde inte tydligt. Men vid slutet av låten så går det en liten stund sen säger han nåt. Vet att det var sluddrigt förklarat och kanske inte är till nån stor hjälp. Men det är piano spel mellan åt i låtarna.

EDIT: Har för mig att nån tjej är med och sjunger lite grann i låten med eller om dem sjunger i kör. Det var även rätt så mycke bas i låten med gämnfört med hans andra låtar. Tror även det var på P3 jag hörde låtarna

Homecoming kanske, den har tydligt piano i sig fast ingen kvinnoröst tror jag.

Säker på att det inte var Jay-Z du hörde? Empire State Of Mind passar bättre in på beskrivningen och har spelats jäävligt mycket på radio:

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Vad tycker ni om svenska hiphopscenen?

Imo finns det mycket bra!

Framförallt de två kollektiven Safe House Staff/Slangmusik (Näääk, Mackan Price (Basutbudet, Fattaru) mfl) och Ayla-kollektivet (Stor, Muhammed Ali, Carlito mfl)

Edit: Afasi, Promoe och Timbuktu också, såklart!

Muhammed Ali

Carlito

Näääk

Mackan Price (med Fattaru)

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lyssnat farligt mycket på Fattaru, Fjärde Världen, Ison och Fille, Petter etc. och måste säga att mycket de gör är skit, men det finns verkligen guldkorn som allt för ofta hamnar i skymundan. Här är några personliga favoriter som alla borde lyssna på.

Ison, Fille, Fattaru och Fjärde Världen - Festen är här

Looptroop - Carneval

Looptroop och Petter - Topp Doggz

Fjärde världen - För alltid

Ison och Fille - Fakka ur (sorglig kvalité)

Tack för att du påminde mig om Näääk, han är jävligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och så har vi ju Simon Gärdenfors från Las Palmas och Far & Son som nyligen släppte en soloplatta, Att leva med skammen. Precis som med tidiga projekt så innehåller texterna väldigt mycket humor, vilket fungerar i hans favör eftersom att han inte direkt är någon gud på att rappa. Check it out.

(Tolkning på Kelis - Milkshake)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni om svenska hiphopscenen?

Imo finns det mycket bra!

Framförallt de två kollektiven Safe House Staff/Slangmusik (Näääk, Mackan Price (Basutbudet, Fattaru) mfl) och Ayla-kollektivet (Stor, Muhammed Ali, Carlito mfl)

Bra tips, tack!

Chords, Organism 12, PSTQ (rap på göteborgska funkar så mycket bättre i praktiken än teorin!) är också friska fläktar på den svenska hiphopscenen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag varit bannad en längre tid har jag inte koll vare sig detta har varit uppe här eller ej, men ärligt: True Hiphop Stories är så jäkla bäst.

Här är en episod om the homeless rapper. Ta er tid att se det här. Sen kan ni gärna se de andra "avsnitten".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag varit bannad en längre tid har jag inte koll vare sig detta har varit uppe här eller ej, men ärligt: True Hiphop Stories är så jäkla bäst.

Här är en episod om the homeless rapper. Ta er tid att se det här. Sen kan ni gärna se de andra "avsnitten".

Tråkigt att man inte fick följa honom mer, det hade ju kunnat bli en hel dokumentär.

Dee-1, en okänd rappare som förtjänar kontrakt snarast!

Killen har helt klart potential!

Trots att det var ett tag sedan jag upptäckte albumet har jag missat denna låt, hörde den i Entourage faktiskt. Grymt skön!

Nas & Damian Marley - Patience

Originalet "Sabali" av Amadou & Mariam är väldigt bra också!

Jag fastnade verkligen inte alls för den skivan. Tycker att de gjorde helt fel sak med den när det hade kunnat bli asbra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni någe tips på.. låt oss säga.. "kass" hiphop?

Jag tänker autotunade refränger, överdrivet feta beats, många "EYYY!" och hiphop som tar lite mer plats än den genomsnittliga Ganstarr-låten.

Eh, svårt att beskriva vad jag menar men någon kanske förstår.

Vet inte riktigt om det här är vad du letar efter, men detta är bottenskrapet alltså. Alexis Weeeeeaaaaak. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...