Jump to content

Hiphoptråden!


Wild_hawk
 Share

Recommended Posts

London Posse var det någon som talade varmt om för ett tag sedan. Jag hade helt glömt av att jag skulle kolla upp dem, med det börjar bra med den där låten ^_^ Tack för påminnelsen Dude.

Det var rätt länge sen jag upptäckte dem så det kan har varit jag, men sökte faktiskt och hittade inte att någon skrivit om dem här... Hur som helst så når deras LP Gangster Chronicle inte upp till Style-singeln imo, men den är som sagt the bomb så det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var rätt länge sen jag upptäckte dem så det kan har varit jag, men sökte faktiskt och hittade inte att någon skrivit om dem här... Hur som helst så når deras LP Gangster Chronicle inte upp till Style-singeln imo, men den är som sagt the bomb så det räcker.

Jag tror faktiskt det var på radion, på ett program där vissa människor är musikredaktörer för en kväll. Swedish Tiger från Teddybears spelade väldigt mycket hip hop/reagge som var väldigt bra. Undrar om det går att leta upp det avsnittet, det känns som att jag vill utforska många av artisterna som togs upp. Ska kollas upp!

Edit: Så svårt var det. Programmet heter Musikguiden i P3 och artister får leka musikväljare i några kvällar i rad. Jag hörde programmet den första april men spellistan från kvällen kan inte vara fullständig, låtar som jag vet spelades är inte med. (Sen är det möjligt att det inte var han som tipsade om just London Posse, men han hade annan bra musik i sitt förråd.)

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

London Posse!

Älskar den här typen av hiphop. Det är london, det är jamaica, det är smutsigt!

Detta är deras bästa låt imo men den har bara släppt som singel (1996) och verkar vara omöjlig att få tag på som MP3. Jag får rannsaka Stockholms LP-butiker.

Jag gillar det jag hör, men jag känner att det kommer krävas några lyssningar innan jag verkligen kan känna att det är riktigt bra skit!

Men som sagt, jag gillar det jag hör, det finns något attraktivt med låten. Kan mycket väl vara deras jamaicanska dialekt, vilket är något som jag är svag för. ^_^

Damian Marley & Nas har släppt ett album ihop "Distant Relatives".

Skön låt:

Jag brukar älska Damians låtar, och Nas är ju en artist som väldigt få inte tycker om. Men låten 'As we enter' som verkar vara deras "få upp intresse för albumet"-låt får mig inte alls intresserad. Ungefär som Eminem som släppte 'Crack a bottle' och 'We made you' inför 'Relapse'. Dessa två låtar är i mina ögon två dalar på ett annars rätt okej album.

Men jag får ta mig i kragen och lyssna igenom 'Distant Relatives' så får vi se vad jag tycker om hela albumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar älska Damians låtar, och Nas är ju en artist som väldigt få inte tycker om. Men låten 'As we enter' som verkar vara deras "få upp intresse för albumet"-låt får mig inte alls intresserad. Ungefär som Eminem som släppte 'Crack a bottle' och 'We made you' inför 'Relapse'. Dessa två låtar är i mina ögon två dalar på ett annars rätt okej album.

Men jag får ta mig i kragen och lyssna igenom 'Distant Relatives' så får vi se vad jag tycker om hela albumet.

Gör så! Strong Will Continue, till exempel, är grymt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig förr har jag hört Jay-Z så bra som på den här låten. Även Ol' Dirty Bastard gör något extraordinärt och får till det där lilla extra. Hela låten är bra, men det är just de två sista partierna (Jay-Z och ODB) som gör den superb.

http://www.youtube.com/watch?v=YW5TsosoqNI

Samtidigt börjar jag lyssna in mig på genren Ragamuffin. Jag gillar det jag hör, en bicenajs blandning av reagge och hip hop.

http://open.spotify.com/album/0qd729QSq03IsHkQTObWHD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig förr har jag hört Jay-Z så bra som på den här låten. Även Ol' Dirty Bastard gör något extraordinärt och får till det där lilla extra. Hela låten är bra, men det är just de två sista partierna (Jay-Z och ODB) som gör den superb.

http://www.youtube.com/watch?v=YW5TsosoqNI

Samtidigt börjar jag lyssna in mig på genren Ragamuffin. Jag gillar det jag hör, en bicenajs blandning av reagge och hip hop.

http://open.spotify.com/album/0qd729QSq03IsHkQTObWHD

Det finns en skön video till den, har varit uppe förr!

---

Lånade lite hiphopvinyl av en polare för ett tag sen där bland annat denna godbit återfanns:

Real hiphop!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Joo den är ju stenhård! Drum 'n Bass soundet är awesummee.

Sen är det ju omöjligt att peka ut den bästa låten inom genren...

Om jag ändå skulle vara tvingad till det skulle det nog bli Wu Tang alltså. Jag hade vald denna låt:

Edit: fast utan censurering och riktigt kvalitet: http://open.spotify.com/track/2FWmKZ3kNbVsKGhuNHsltW

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det ju omöjligt att peka ut den bästa låten inom genren...

Haha självklart! :mellow: Det är bara vad jag tycker. Lyssnade själv även mycket på Wu Tang förut, gillade verkligen dem. Av någon anledning tröttnade jag på hip-hop och har i stort sett slutat lyssna på det, men vissa låtar gillar jag fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Tänkte jag skulle dela med mig av min lista jag gjorde på spotify, för att höra om ni gillar den:)

http://open.spotify.com/user/markuswikstr%...jvCjpySaxyMRDXy

kom gärna med kommentarer

//wiken

Inte så underground som namnet antyder kanske, och inte riktigt i min smak (men det är ju bara jag!). Jag gillar lite mer old school och har även jag knåpat ihop en lista - som börjar bli ganska gedigen vid det här laget!

Subscribe!

[hip-hop] by bullfett

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle dela med mig av min lista jag gjorde på spotify, för att höra om ni gillar den:)

http://open.spotify.com/user/markuswikstr%...jvCjpySaxyMRDXy

kom gärna med kommentarer

//wiken

Inte så underground som namnet antyder kanske, och inte riktigt i min smak (men det är ju bara jag!). Jag gillar lite mer old school och har även jag knåpat ihop en lista - som börjar bli ganska gedigen vid det här laget!

Subscribe!

[hip-hop] by bullfett

Den där har jag subscribe:at till ett rätt bra tag nu, även din sample-lista har jag på subscribe. :)

Angående wikens lista så gillade jag den rätt bra faktiskt, Daylight är ju en av mina favoritlåtar så jag fick ett bra första intryck av listan. Sedan tycker jag att det är helt okej musik hela listan igenom, men då ska man väl ha i åtanke att jag är näst intill en allätare inom hip-hop.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så underground som namnet antyder kanske, och inte riktigt i min smak (men det är ju bara jag!). Jag gillar lite mer old school och har även jag knåpat ihop en lista - som börjar bli ganska gedigen vid det här laget!

Subscribe!

[hip-hop] by bullfett

Du har i allmänhet tyng musiksmak måste jag säga, vi borde kicka ett eller annat någon gång.

---

Angående bästa hiphoplåten så blir det här hårt arbete för mr_tobbes etthundra miljarder hjärnceller, det har varit det enda jag har lyssnat på... i snart ett år. Jag måste dock återigen hylla Jay Electronica, bland det bästa som har hänt sen 90-talet.

Jag är kär i hiphop.

---

Vad jag spammar just nu:

+

M.O.P. - Brooklyn

+

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har i allmänhet tyng musiksmak måste jag säga, vi borde kicka ett eller annat någon gång.

---

Angående bästa hiphoplåten så blir det här hårt arbete för mr_tobbes etthundra miljarder hjärnceller, det har varit det enda jag har lyssnat på... i snart ett år. Jag måste dock återigen hylla Jay Electronica, bland det bästa som har hänt sen 90-talet.

Jag är kär i hiphop.

---

Vad jag spammar just nu:

Vi kan slå våra påsar ihop nån gång i höst och snurra lite vax, jag håller på att bygga upp en hiphop-samling i vinylform!

Geto Boys lät oerhört likt Ice Cube måste jag säga!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...