Jump to content

Hiphoptråden!


Wild_hawk
 Share

Recommended Posts

Vem är det som kör mellansnacket i Jurassic 5's 'Jurassic 5 EP'? Och vad är grejen med dem?

Kan du precisera mer vad du menar?

Jag har funderat en del på JMT men jag är som jag tror jag sagt inte jättestort fan av hiphop live så länge det inte är mer åt partyhållet typ M.I.A eller Mapei. Gillar inte när det bara står två negros på scen som skriker varandra i munnen.

Ska du dit eller?

---

Kan tipsa om ett stycke överfet New York hiphop från 1994:

http://www.youtube.com/watch?v=ufPegorKVsM

Mer aktuellt så har NAS och Damian Marley ett intressant samarbete på gång. Kolla in detta:

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du precisera mer vad du menar?

Det låter som en vit, äldre man - typ en amerikansk 60 minutes-snubbe - som mellan låtarna säger lite diverse, till synes osammanhängande saker. Han snackar om grundämnen "Helium. 'Eich-ee'. Plus one. Sodium. 'Enn-eyy'. ...", pratar om turntables, med mera.

Jag ska nog inte på JMT, jag hinner tyvärr inte. Och dessutom har jag hört dem väldigt lite, men jag tror ändå att det kan bli en sjukt kul spelning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en aning gammalt, men jag är inte så inne i hela den här hiphop-världen så det är okej. Jag håller mig till Eminem och ibland om jag känner mig nostalgisk kan jag slå på NWAs gamla Straight Outta Compton platta. Även om Eminem har blivit en riktigt tråkig rappare på senare år, så kommer han ibland tillbaka med sånna där guldbitar som gör att man nästan blir helt lyrisk. Säg vad ni vill om detta är fel eller inte, men jag tycker att sånt här är det som gjort Em till den han är.

Only reason I dissed you in the first place is because you denied seeing me

Now I’m pissed off

Sit back and relax homey, kick back and relax, grab a six pack while I kick facts

Yeah Dre’s sick track, perfect way to get back

Wanna hear something wick wack?

I got the exact same tat that’s on Nick’s back

I’m obsessed now

Oh gee, is that supposed to be me in the video with the goatee

Wow Mariah, I didn’t expect her to go balls out

Bitch, shut the fuck up before I put all them phone calls out you made to my house when you was wild n out before Nick

When you was on my dick and give you somethin to smile about

How many times you fly to my house? Still trying to count

Better shut your lying mouth if you don’t want Nick finding out

You probably think cuz it’s been so long if i had something on you I woulda did it by now

On the contrary, Mary Poppins, I’m mixing our studio session down and sending it to mastering to make it loud

Enough dirt on you to murder you

This is what the fuck I do

Mariah, it ever occur to you that I still have pictures?

However you prefer to do and goes for you too, Nick, faggot

You think I’m scared of you?

You gonna ruin my career you better get one

Like I’ma sit and fight with you over some slut bitch cunt who made me put up with her psycho ass over 6 months and only spread her legs to let me hit once

Yeah, what you gonna say? I’m lucky? Tell the public that I was so ugly that you fucking had to be drunk to fuck me?

Second base? What the fuck you tell Nick, punk?

In the second week we was dry humping. It’s gotta count for something.

Listen, girly. Surely you don’t want me to talk about how I nutted early cos ejaculated early and bus all over your belly, and you almost started hurling and said I was gross, go get a towel you’re stomachs curling. Or maybe you do.

But if I’m embarrassing me, I’m embarrassing you and don’t you dare say it isn’t true.

As long as the song’s getting airplay I’m dissing you.

I’m a hair away from getting carried away and getting sued.

I was gonna stop at 16. This is 32. This is 34 bars. We ain’t even a third of the way through.

Damn, Slim. Mariah played you. Mariah who?

Oh did I say ”whore”, Nick? I meant a liar too.

Like I’ve been goin off on you all this time for no reason.

Girl you out ya alcholic mind. Check ya wine cellar. Look at all the amounts of wine.

Like I sit around and think about you all the time.

I just think this is funny when I pounce you on a rhyme.

But it now i’m about to draw the line.

And for you to cross it that’s a mountain that I doubt you wanna climb.

I can describe areas of your house that you wouldn’t find on an episode of Cribs

A blubba load ribs if I hear another Håller med till 100%! so don’t go opening your jibs cos every time you do it’s just another load of fibs

I ain’t saying this shit again, ho. You know what it is.

It’s a warning shot for before I blow up ya whole spot

Call my bluff and I’ll release every fucking thing I got

Including the voicemails right before you flipped your top

When me and Luis were tryin’ to stick two CD’s in the same spot

(Slim Shady I love you)

I love you too

Let me whisper sweet nothings into your ear, boo. Now what you say?

(It’s nothing)

Guess what I’ll do?

I’ll refresh your memory when you said ”I want you”

Now should I keep going or should we call truce?

(You think you’re cute, right? Hahaha)

You bet your sweet ass I do

(I’m Mary Poppins, b )

And I’m Superman, mmm

(Mary P. Slim Shady)

Comin’ at you

So if you’ll still be my (babygirl)

Then I’ll still be your (Superhero, Wilma M.)

Yeah, I’m right here

(You like this)

Nope. Not anymore, Dear.

It cuts like a (knife) when I tell ya get a (life)

But I’m movin on with mine

Nick, is that your (wife)

Well tell her to shut her mouth then I’ll leave her alone

If she don’t (sing this script?) then I’ma just keep goin

(I see Mary Ann. Mary Ann’s saying ”cut the tape, cut the tape”. Knife!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är en aning gammalt, men jag är inte så inne i hela den här hiphop-världen så det är okej. Jag håller mig till Eminem och ibland om jag känner mig nostalgisk kan jag slå på NWAs gamla Straight Outta Compton platta. Även om Eminem har blivit en riktigt tråkig rappare på senare år, så kommer han ibland tillbaka med sånna där guldbitar som gör att man nästan blir helt lyrisk. Säg vad ni vill om detta är fel eller inte, men jag tycker att sånt här är det som gjort Em till den han är.

Haha jo, den där är rätt skön, även om många är väldigt kritiska till den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om detta är rätt tråd för denna fråga men kör på ändå då.

Skulle nån kunna hjälpa mig att hitta texten till denna låt? Eller lyckligt vis skriva ner texten? För jag hittar inte texten på nätet har googlat runt.

Snälla snälla snälla alla kära gtasajtarna skulle behöva texten jag har svårt att skriva ner texter när jag lyssnar på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om detta är rätt tråd för denna fråga men kör på ändå då.

Skulle nån kunna hjälpa mig att hitta texten till denna låt? Eller lyckligt vis skriva ner texten? För jag hittar inte texten på nätet har googlat runt.

Snälla snälla snälla alla kära gtasajtarna skulle behöva texten jag har svårt att skriva ner texter när jag lyssnar på dem.

Sjätte sinnet var en grupp som gjorde amatörhiphop, deras låtar finns sällan eller inte alls uppskrivna på några lyrics-sidor eftersom de inte var "riktiga" artister.

Danne W håller väl fortfarande på med musiken tror jag, leta upp honom och skicka ett mail så kanske du får ett svar, han är en ganska trevlig kille så det finns en liten chans att han orkar svara.

Hmm, fast just den här var rätt clean, Danne rappar alltid så det är lätt att höra, kan kanske skriva upp texten lite senare om jag orkar.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjätte sinnet var en grupp som gjorde amatörhiphop, deras låtar finns sällan eller inte alls uppskrivna på några lyrics-sidor eftersom de inte var "riktiga" artister.

Danne W håller väl fortfarande på med musiken tror jag, leta upp honom och skicka ett mail så kanske du får ett svar, han är en ganska trevlig kille så det finns en liten chans att han orkar svara.

Hmm, fast just den här var rätt clean, Danne rappar alltid så det är lätt att höra, kan kanske skriva upp texten lite senare om jag orkar.

Okej vart kan man få tag i denna Danne? Men jag har börjat skriva av låten typ har kommit fram till Vers 2.

EDIT: Vart precis klar med texten skulle nån kunna gå igenom texten och ändra och fixa lite saker om det är fel i texten. Tog en tid att skriva

EDIT 2: Missade lite i texten.

EDIT 3: Tror jag fick med allt nu

REF 1:

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän

Vers 1:

Fick ett litet brev från en gamal polare jag vet att du minns kompis. Vi var inte ståra men, vi hängde ihop överallt på denna jord.

Vi gjorde allt tillsammans och jag såg dig som min bror. Vi gled isär men jag tänker på dig ibland sommartiden 02 passerade och försvann.

På ditt nitendo vi lirade golden eye satt och övade och viftade på en butterfly.

Jag var trygg vi kunde alltid vara trygg fort det vart problem så backade du min rygg.

Åh jag hoppas att du kommer ihåg att jag också stöttade dig dem gånger du hade det svårt. Idag är du vuxen och har skaffat familj

sen den dagen syns du inte längre till. Vi hängde överallt kompis vad hände sen? Du lever kvar igenom mig förblir alltid min vän.

REF 2:

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän

Vers 2:

Tjena på dig hur står det till idag? Redan år sen vi var bara barn vi hängde på stan och checkade kläder och sånt. Skiter i skolan och inte lärde vi oss nåt.

Men vår tid var soft intesant broder? Vi glide isär långt innan jag förstog det, ganska tragiskt men det var livets gång fast vår tid var kort åh du är ett minne blått.

5 år har gått sen vi hängde ihop så mycket mer än bekant vänner och vänjer och blod.

Och jag förstog att du ville gå din egen väg vart du än är så hoppas jag att du lever väl.

REF 3:

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän

Vart tog du vägen vad gör du idag? Jag ser inte dig längre är allt som det ska?

Nu minns inget alls, vart försvann du sen, Vad som än händer så är du alltid min vän.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner för att göra som min namne Axel Björklund (nöjesskribent på DN) och nörda ner mig i hiphop. Och som ett första steg till detta undrar jag om det finns någon bra, rolig, relativt ny, heltäckande bok man kan läsa för att bli bättre bevandrad?
Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner för att göra som min namne Axel Björklund (nöjesskribent på DN) och nörda ner mig i hiphop. Och som ett första steg till detta undrar jag om det finns någon bra, rolig, relativt ny, heltäckande bok man kan läsa för att bli bättre bevandrad?

Ingen bok förvisso, men jag kan tipsa om filmen Wild Style som tar upp musiken (rap, MC-ing), break-dansen, DJ-ing samt grafittin.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner för att göra som min namne Axel Björklund (nöjesskribent på DN) och nörda ner mig i hiphop. Och som ett första steg till detta undrar jag om det finns någon bra, rolig, relativt ny, heltäckande bok man kan läsa för att bli bättre bevandrad?

"And You Don't Stop: 30 Years of Hip-Hop" är en soft dokumentär. Du måste se "Biggie and Tupac" också!

Och så mycket lättare allt går med spotify för att snöa in sig. :ermm:

Stay black.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen bok förvisso, men jag kan tipsa om filmen Wild Style som tar upp musiken (rap, MC-ing), break-dansen, DJ-ing samt grafittin.
"And You Don't Stop: 30 Years of Hip-Hop" är en soft dokumentär. Du måste se "Biggie and Tupac" också!

Och så mycket lättare allt går med spotify för att snöa in sig. :ermm:

Stay black.

Stort tack! Ska genast kolla upp tipsen. Hej förresten, Tobbe, kul att se dig

@Tweak - är det en tom post där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"And You Don't Stop: 30 Years of Hip-Hop" är en soft dokumentär.

Verkar intressant men hur får man tag i den?

Axel: Bra idé! Det är så få som är intresserade av hiphop tycker jag. Men du behöver väl inte en bok för att nörda ner dig? Använd Internet, det är rätt bra.

Posta dina upptäckter i den här tråden!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar intressant men hur får man tag i den?

Axel: Bra idé! Det är så få som är intresserade av hiphop tycker jag. Men du behöver väl inte en bok för att nörda ner dig? Använd Internet, det är rätt bra.

Posta dina upptäckter i den här tråden!

Det är sant, Internet har säkert all kunskap jag efterfrågar. Sjukt mycket roligare att läsa någon slags annal på äkta papper med en koherent redaktör, än att tråckla sig igenom hundratals wikipediasidor för att få samma information, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant, Internet har säkert all kunskap jag efterfrågar. Sjukt mycket roligare att läsa någon slags annal på äkta papper med en koherent redaktör, än att tråckla sig igenom hundratals wikipediasidor för att få samma information, dock.

En redaktör färgad av sin personliga musiksmak, bakgrund och åsikter... Sjukt mycket roligare att själv utforska musiken utefter det man finner intressant. Hip-hop-bloggar, youtube-klipp, forumtrådar, radio-podcasts, mix-tapes m.m. är det som jag föredrar för musiknörderi. Men det är väl olika.

Du ska få ett riktigt bra tips nu om du vill nörda in dig på sampling inom hiphopen. En störtskön snubbe som kallar sig DJ Funktuall har en LÅNG serie med 10-minutersklipp där han i varje avsnitt spelar kända hiphopsamplingar! Många niggaa-whaaaat-upplevelser, bra musik och bra underhållning.

Här är första, sen är det bara att ta nästa och nästa och nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En redaktör färgad av sin personliga musiksmak, bakgrund och åsikter... Sjukt mycket roligare att själv utforska musiken utefter det man finner intressant. Hip-hop-bloggar, youtube-klipp, forumtrådar, radio-podcasts, mix-tapes m.m. är det som jag föredrar för musiknörderi. Men det är väl olika.

Det är ju ett annat sätt att se på det - jag tror bara att jag skulle vara helt lost, att jag inte vet var jag skulle börja, om jag skulle försöka köra med din strategi. Jag vill ha lite kött på benen först.

Tack för tipset, hursomhelst, skön snubbe! Sedan kände jag knappt igen någon av orginallåtarna, så jag vet inte om jag fick så många 'ahaa'-upplevelser. Men underhållande var det :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett annat sätt att se på det - jag tror bara att jag skulle vara helt lost, att jag inte vet var jag skulle börja, om jag skulle försöka köra med din strategi. Jag vill ha lite kött på benen först.

Tack för tipset, hursomhelst, skön snubbe! Sedan kände jag knappt igen någon av orginallåtarna, så jag vet inte om jag fick så många 'ahaa'-upplevelser. Men underhållande var det :naughty:

Äsch, hiphop läser man sig inte till, man lyssnar sig till det. Så jag skulle följa Dudes råd, men ett tips på vägen, jag tror att Old School hiphop är mer din stil. Av någon anledning. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...