Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Ska skaffa ny mobil snart. Men har lite problem att bestämma mig. Har varit inne i diverse butiker men dom är ganska odugliga att fråga då dom t.o.m. talar gott om 3330 som om den vore sprillans ny.

De jag funderar på är N95 8GB, K850i och eventuellt iPhone 8GB om den nu släpps i sverige och inom några månader inte flera år.

Vilken tycker ni? Både N95 och K850i har ju 5 megapixelkameror vilket jag vill, är lite osäker om iPhone har det.

iPhone har bara 2mpix tror jag.

Om man jämför kameror så har K850i bättre kamera än N95.

Personligen så tycker jag du ska ta K850i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, iPhones kamera var inget att hurra över då.

Men jag gillar designen på N95, men jag gillar även designen på K850i.

Okay så om man ställer upp N95 mot K850i då.

N95 8GB har 8GB inbyggt minne, men inte stöd för mer.

K850i har 40MB inbyggt minne, men stöd för extra minne upp till 4GB.

N95 8GB har 5Mpix kamera som är otroligt seg att starta.

K850i har 5Mpix kamera som är normalt snabb att starta.

N95 8GB har stöd för de flesta film och ljudformat, detta inkluderar DivX och Xvid.

K850i har stöd för de flesta ljudformat men knappt några filmformat.

N95 8GB har en 2,8 tums skärm med upplösningen 240x320 pixlar.

K850i har en 2,2 tums skärm med upplösningen 240x320 pixlar.

N95 8GB har mindre batteritid med högre taltid.

K850i har mer batteritid men mindre taltid.

Ja... det är ganska lika. Jag behöver expertråd. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, iPhones kamera var inget att hurra över då.

Men jag gillar designen på N95, men jag gillar även designen på K850i.

Okay så om man ställer upp N95 mot K850i då.

1.

N95 8GB har 8GB inbyggt minne, men inte stöd för mer.

K850i har 40MB inbyggt minne, men stöd för extra minne upp till 4GB.

2.

N95 8GB har 5Mpix kamera som är otroligt seg att starta.

K850i har 5Mpix kamera som är normalt snabb att starta.

3.

N95 8GB har stöd för de flesta film och ljudformat, detta inkluderar DivX och Xvid.

K850i har stöd för de flesta ljudformat men knappt några filmformat.

4.

N95 8GB har en 2,8 tums skärm med upplösningen 240x320 pixlar.

K850i har en 2,2 tums skärm med upplösningen 240x320 pixlar.

5.

N95 8GB har mindre batteritid med högre taltid.

K850i har mer batteritid men mindre taltid.

Ja... det är ganska lika. Jag behöver expertråd. :lol:

1. N95 vinner där, men vad ska du göra med utrymmet?

2.K850i vinner lätt, samt att kameran är bättre. Med mycket bättre blixt.

3./4. Kommer du verkligen kolla på film på mobilen? Jag hade hellre skaffat nåt annat att se på film på, typ iPod, PSP etc.

5. Det beror på hur mycket du pratar.

Annat som kan vara viktigt;

N95 har GPS

K850i laddas upp snabbare (tror jag)

K850i är mer kamerainriktad medans N95 är mer allt/handdator

N95 är några tusen dyrare (bättre isf med K850i + något att spela upp dina filmer på?)

Nokia är mer kvalitet än SE (SE mobiler går sönder för mycket)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. N95 vinner där, men vad ska du göra med utrymmet?

2.K850i vinner lätt, samt att kameran är bättre. Med mycket bättre blixt.

3./4. Kommer du verkligen kolla på film på mobilen? Jag hade hellre skaffat nåt annat att se på film på, typ iPod, PSP etc.

5. Det beror på hur mycket du pratar.

Annat som kan vara viktigt;

N95 har GPS

K850i laddas upp snabbare (tror jag)

K850i är mer kamerainriktad medans N95 är mer allt/handdator

N95 är några tusen dyrare (bättre isf med K850i + något att spela upp dina filmer på?)

Nokia är mer kvalitet än SE (SE mobiler går sönder för mycket)

1. Vad jag ska göra med utrymmet? Mja, något jag ofta blir irriterad på är att jag inte får in all den musik jag vill.

2. K850i har av vad jag har sett en sämre blixt. På t.ex. min nuvarande W810i så är det ju en Xenonlampa som lyser hela tiden och sen lyser lite starkare när man knäpper kortet. Så är det inte på K850i utan då är det att det bara blixtar till när man väl knäpper kortet. Så är det inte på N95, på den är det som på min W810i vilket jag gillar. Och kamerorna är likvärdiga. Lite annorlunda färgkontrast bara.

3/4. Grejen är den att jag har en PSP som jag försöker bli av med pga. lite olika anledningar. Och jag har hellre en grej som jag kan göra massa grejer på än att släpa runt på flera saker. Sen skärmstorleken må kanske inte låta som en stort skillnad, men när man sitter där med mobilerna i handen så ser man skillnaden. Och större är bättre i detta sammanhanget.

5. Jag pratar inte speciellt mycket. Min med min nuvarande mobil har jag pratat i 6 timmar sammanlagt, och den har jag haft i 2 år. Men jag har skickat flera tusen SMS.

Jag är mest sugen på N95. Men jag har ju inte haft en Nokia på flera år så jag är ju lite fundersam. Sen så GPS grejen är nog inte speciellt nödvändig. Kanske den dagen jag bestämmer mig för att resa runt i världen. ( :lol: )

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Vad jag ska göra med utrymmet? Mja, något jag ofta blir irriterad på är att jag inte får in all den musik jag vill.

2. K850i har av vad jag har sett en sämre blixt. På t.ex. min nuvarande W810i så är det ju en Xenonlampa som lyser hela tiden och sen lyser lite starkare när man knäpper kortet. Så är det inte på K850i utan då är det att det bara blixtar till när man väl knäpper kortet. Så är det inte på N95, på den är det som på min W810i vilket jag gillar. Och kamerorna är likvärdiga. Lite annorlunda färgkontrast bara.

3/4. Grejen är den att jag har en PSP som jag försöker bli av med pga. lite olika anledningar. Och jag har hellre en grej som jag kan göra massa grejer på än att släpa runt på flera saker. Sen skärmstorleken må kanske inte låta som en stort skillnad, men när man sitter där med mobilerna i handen så ser man skillnaden. Och större är bättre i detta sammanhanget.

5. Jag pratar inte speciellt mycket. Min med min nuvarande mobil har jag pratat i 6 timmar sammanlagt, och den har jag haft i 2 år. Men jag har skickat flera tusen SMS.

Jag är mest sugen på N95. Men jag har ju inte haft en Nokia på flera år så jag är ju lite fundersam. Sen så GPS grejen är nog inte speciellt nödvändig. Kanske den dagen jag bestämmer mig för att resa runt i världen. ( :lol: )

Då låter det som du bestämt dig för N95 :lol:

Fast det där med kameran... K850i har en bättre blixt än N95, oavsett du tycker det eller ej :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

N95:ans batteritid är riktigt svinkass, så om du hade tänkt använda den mycket till musik och liknande så får du inte glömma att sätta den på laddning varje kväll. :lol:

Min kompis använder knappt telefonen alls, men måste ändå ladda den varannan dag. Han har ogillat den enda sedan han köpte den, och försöker få den såld nu. :lol:

Själv skulle jag inte ens fundera mellan de där två, K850 är given vinnare..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du självklart ska köra på Nokian. Om du tänker efter lite så är K850i exakt som dess föregångare förutom att SE har pumpat ut med en mäktigare kamera efter varje version och designen. På K850i vet jag inte riktigt det känns som "styrmojägen" inte platsar mitt i knappsatsen. Resten av mobilerna verkar ju inte skilja sig så extremt, samma menyer och program och sånt i alla år nu.

Och om du vill göra många saker med mobilen så blir Nokian ännu ett säkrare val med sitt Symbian, det finns extremt många program/spel att tanka till det.

Våga vägra Sony Ericsson. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min mobil, K750i, har börjat krångla lite. Kameran fungerar inte ibland, telefonen låser sig så jag måste plocka ur batteriet i en halvtimme ungefär. :whistling:

Well, har kvar den tills den inte fungerar alls. Då blir nästa telefon en riktigt simpel en. Gammal, ska bara gå att ringa och smsa med. :>

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min mobil, K750i, har börjat krångla lite. Kameran fungerar inte ibland, telefonen låser sig så jag måste plocka ur batteriet i en halvtimme ungefär. :whistling:

Well, har kvar den tills den inte fungerar alls. Då blir nästa telefon en riktigt simpel en. Gammal, ska bara gå att ringa och smsa med. :>

Men är inte K750i 2.5 år gammal!! :lol:

Du kanske menade K850i iofs...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag menade K750i. Bra telefon, har allt man behöver. Synd bara att den krånglar.

Med gammal menade jag en i stil med Nokia 3310. Där kan man prata om telefon. :whistling:

Nokia 3310... odödlig klassiker!

--

Själv har jag också planer på en mobil.

Det står just nu mellan K810i och W880i.

K810i är i stort sett samma mobil som jag hade innan (K800i), som jag gillade skarpt.

W880i har fått bra recensioner, är snygg och tunn. Kameran är dock dålig, knappt tillräcklig för nödbilder (fick mig att tänka på tiderna då 1.3mpix mobilkamera var skittufft :>)

Har också planer på K850i, men vad är skillnaderna mellan den och K810i? Förutom kamera och layout?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan. :whistling:

Ringa, smsa och spela då. :>

Annars kan du leta efter en sådan som morfar använder, det är en gammal samsung.. Eller en Motorola kan det vara. Den går verkligen bara att ringa och sms:a med. Sedan kan man lägga till kontakter i telefonboken samt ändra inställningar. Så som ringsignal och tid och sådant. Mer går nog inte.

Nu ska jag bara ta reda på namnet.

Den här är det nog.

http://images.google.se/images?svnum=10&am...S%C3%B6k+bilder

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nokia 3310... odödlig klassiker!

--

Själv har jag också planer på en mobil.

Det står just nu mellan K810i och W880i.

K810i är i stort sett samma mobil som jag hade innan (K800i), som jag gillade skarpt.

W880i har fått bra recensioner, är snygg och tunn. Kameran är dock dålig, knappt tillräcklig för nödbilder (fick mig att tänka på tiderna då 1.3mpix mobilkamera var skittufft :>)

Har också planer på K850i, men vad är skillnaderna mellan den och K810i? Förutom kamera och layout?

Om du fortfarande har en fungerande K800i så vore det ganska så jättekorkat att köpa en K810i, för skillnaderna är minimala. Designen och något extra fotoredigeringsprogram i den sistnämnda är det enda. W880i är snygg och tunn och häftig, men knappast värt sitt pris om du frågar mig.

Skillnaden mellan K850i och K810i är i princip endast designen, kameran och menylayouten. Det som alla säger stämmer - Sony Ericssons telefoner har varit likadana genom alla tider, det enda som har ändrats är kameran och designen. Trots det så tycker jag att Sony Ericsson smiskar Nokia med hästlängder. :whistling: (Och alla andra märken med, förresten)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fortfarande har en fungerande K800i så vore det ganska så jättekorkat att köpa en K810i, för skillnaderna är minimala. Designen och något extra fotoredigeringsprogram i den sistnämnda är det enda. W880i är snygg och tunn och häftig, men knappast värt sitt pris om du frågar mig.

Skillnaden mellan K850i och K810i är i princip endast designen, kameran och menylayouten. Det som alla säger stämmer - Sony Ericssons telefoner har varit likadana genom alla tider, det enda som har ändrats är kameran och designen. Trots det så tycker jag att Sony Ericsson smiskar Nokia med hästlängder. :> (Och alla andra märken med, förresten)

Det är det som är problemet...

Min K800i är inte fungerande :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...