Jump to content

Internet suger nu för tiden


Deltanator
 Share

Recommended Posts

Det var absolut mer spännande förr, kan jag tycka! Men det beror nog kanske på att vi som växt upp med internet är betydligt mer mättade, än till exempel vad dagens trettonåringar är.

Jag har även märkt att jag inte alls tycker sociala sidor är lika intressanta som förr. Att Facebook inte är superintressant för folk i vår generation är väl ganska verdertaget, men även andra sidor också. Reddit är till exempel en sida jag hängt på under väldigt många år nu, men på senare tid tycker jag mig ofta scrolla genom post efter post utan att hitta någonting jag tycker är intressant. Inget jag vill läsa mer om, eller skriva om och diskutera. Detta trots att min startsida är anpassad efter subreddits som jag självmant valt att prenumerera på.

Det jag spenderar mest tid på när jag sitter vid datorn nu för tiden är nog att kolla på två - tre kanaler på Youtube som jag för stunden tycker är intressant, kollar på någon sport, eller spenderar tid på ställen där jag kan lära mig saker. Nästan hela 2020 har jag utvecklat min programmering, och framför allt min webbutveckling. Många timmar har därmed spenderats på dokumentsidor till respektive språk och bibliotek, eller på föreläsningssidor så som Udemy.

Trots att jag nämnde att jag hittade få roliga saker att läsa på reddit så är det på mindre subreddits, som ofta riktar in sig på exakt det jag är intresserad av att lära mig, som jag fastnar nästan varje gång jag surfar på Reddit. Där brukar det finnas både intressanta saker att läsa och skriva om, dessutom brukar posterna som man hittar på startsidan i en liten subreddit fortfarande vara aktiva till skillnad mot de större. Så man faktiskt får ta del av en aktiv gemenskap på något vis. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saker var verkligen bättre förr! På den tiden uppskattade man internet på ett helt annat sätt än idag, då det finns överallt och man rentav försöker slippa undan det. Här skulle jag vilja se mycket mer aktivitet men även jag har ju annat att göra. Har hängt skadligt mycket på Facebook det senaste året i och med presidentvalet men fan alltså, man blir ju bara hålögd och deprimerad. Jag loggade nyss in igen och eftersom webbläsaren tog lite tid hann jag reflektera över ifall det skulle synas några siffror vid ikonen för notifieringar. Det sorgliga är att jag inte längre visste om jag ville ha några eller inte alls. Vad ska man då hänga där för? :(

Här får det däremot väldigt gärna bli notifieringat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl bara instämma, den mesta av tiden jag tillbringar "på internet" ägnas åt Facebook, Instagram, Youtube och ett par streamingtjänster. Jag förhåller mig snarare skeptisk än nyfiken till oberoende hemsidor eftersom det känns som att där kommer lura någon skum annons eller skadlig kod. Det kanske bara är talande för själva utvecklingen.

 

Vad jag däremot har upptäckt i någon sorts motsatt digital-analog utveckling är böcker. Insikten att det finns så otroligt många olika böcker att läsa har slagit mig med kraft, och från att ha läst kanske en eller ett par böcker (vid sidan av eventuella studier) per år har jag nu under pandemiåret läst runt tio stycken. Nyfikenheten får ta mig från en bok till en annan. Det känns nästan jämförbart med "internet" så som det kunde vara förr, om man jämför en ny bok med en ny hemsida.

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
2020-12-10 at 15:18, eXotic skrev:

Det var absolut mer spännande förr, kan jag tycka! Men det beror nog kanske på att vi som växt upp med internet är betydligt mer mättade, än till exempel vad dagens trettonåringar är.

Jag har även märkt att jag inte alls tycker sociala sidor är lika intressanta som förr. Att Facebook inte är superintressant för folk i vår generation är väl ganska verdertaget, men även andra sidor också. Reddit är till exempel en sida jag hängt på under väldigt många år nu, men på senare tid tycker jag mig ofta scrolla genom post efter post utan att hitta någonting jag tycker är intressant. Inget jag vill läsa mer om, eller skriva om och diskutera. Detta trots att min startsida är anpassad efter subreddits som jag självmant valt att prenumerera på.

Ja jag håller verkligen med om att varken Facebook eller reddit ger särskilt mycket nu för tiden! Mitt Facebook-flöde innehåller inte längre några inlägg från vänskapskretsen så där lägger inte heller jag många minuter i veckan.

På reddit känns det inte heller som att det kommer något nytt och spännande, ens i nischade subreddits som du säger.

Instagram ger mig dock fortfarande mycket nöje i form av tramsiga memesidor (typ meme_lord_jeki och kassa_spaningar) eller igenkänningsmemes nischade till juristyrket. 

Inser nu att det jag använder chrome till mest måste vara att läsa nyheter och kolla på cykeldelar jag ändå inte kommer köpa. Deppigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2020-12-09 at 22:13, Deltanator skrev:

Ja allting är så centraliserat av Facebook och google osv. tråkigt. det var bättre förr!

Men eftersom många sajter är så stora har de inom sig väldigt stora subdivisdions. Du kan jämföra att starta FB-grupper eller nya subreddit med på gamla forumtiden när alla startade sitt eget ipb-forum. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Bra tråd. Internet har helt klart förändrats sedan the good old days, både till det bättre och sämre. Det positiva är förstås den ökade mängden innehåll med nästan vad som helst bara en sökning bort. Flera decennier av sparade diskussioner i diverse forum gör det enkelt att snabbt hitta lösningar på problem med datorn, bilen, hemmet etc. Jag har aldrig upplevt det så enkelt som idag att lära mig nya saker och ta reda på något jag undrar över. Bildkvalitén på dagens foto och video kunde vi bara drömma om i internets barndom.

Det jag upplever som mindre bra är att "bigtech" allt mer försöker påverka opinionen och vad som får och inte får sägas. När några få aktörer har tillgång till loggar över nästan "allt" vi gör på nätet aktualiseras också frågor om integritet och om informationen de har om oss kan missbrukas.

Centralisering till några få stora hemsidor där vem som helst kan ladda upp material kan säkert upplevas som lite tråkigt för oss som växte upp med många oberoende hemsidor och kanske också kodade våra egna hemsidor, men i slutändan tycker jag att det är en bra utveckling som gör att fler kan vara delaktiga i internet. Med ett större brus krävs det dock så mycket mer nu än förr om man vill bli uppmärksammad för det man gör (jämför tex med Anton Maiden på 90-talet, som fick vara med i teve för att han sjöng in Iron Maiden covers hemma och la ut på sin hemsida).

En forum-revival lät faktiskt lockande. :)

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste av enkla man kan göra är att dumpa saker i Humortråden, där det verkligen bara är att klistra in en länk och trycka Gilla på andras länkar. Snart nog så vill man gå in på forumet och se vad för memes och videos som ligger där, men också leta upp något annat samtalsämne och skriva ett par rader.

Lika väl som man lägger två timmar på Facebook om dagen utan nytta man man nog lägga en halvtimme på forumet till större glädje :)

Kolla senaste tråden i stuntingforumet vetja, en hel hemsida har skapats som söker igenom gamla uppladdningar till GTA Stunting. En del av oss var ju riktigt aktiva stuntare, andra bara med som gäster. Gå in och njut av gamla tider! :D

480p, @Tackleberry m fl, Vice City-stunting och nu-metal. Ah, hit borde vi ta oss tillbaka! ^_^ Så oändligt mycket bättre än att tjafsa om Trump med främlingar på Facebook.

Är det nån som är sugen på revival än? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Lika väl som man lägger två timmar på Facebook om dagen utan nytta man man nog lägga en halvtimme på forumet till större glädje :)

Håller med dig men är det ens någon som hänger så mycket på Facebook nuförtiden? :D Jag intalar mig att det inte är lika hett längre att skryta om sitt liv och jaga likes på Facebook, men det kan också vara något jag har vuxit ifrån bara. Nåja, Facebook är ju också alla grupper som kan vara intressanta att läsa/posta i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Arvid skrev:

Håller med dig men är det ens någon som hänger så mycket på Facebook nuförtiden? :D Jag intalar mig att det inte är lika hett längre att skryta om sitt liv och jaga likes på Facebook, men det kan också vara något jag har vuxit ifrån bara. Nåja, Facebook är ju också alla grupper som kan vara intressanta att läsa/posta i.

Problemet med Facebook är att fastän premissen från början var ganska löjlig, dvs att prata om sig själv, så är det inte längre det plattformen är eller handlar om. Jag vet inte hur länge sen det var jag såg någon fotografera sin tallrik och lägga upp. Nej, nuförtiden är det informationsbubblor och kommentarerer på Aftonbladets sida som är det stora. Plus fejknyheter och gamla människor som delar länkar från "Vi som tycker att Pensionärer Borde få leva Skattefritt !!". Om man lyckas undvika detta så är det istället en himla massa korta videos man aldrig skulle tittat på själv, men de finns där och de är "bara" två minuter långa. Så fort du tittat på något kommer Facebook ihåg det och ger dig dussintals videos i samma stuk eftersom det får dig att stanna kvar på sidan och utsättas för ännu mer reklam. Jag har aldrig spelat golf men hade en ström av golfvideos i tre veckor bara för att jag delat en video till en kompis, som spelar golf. Och man behöver inte ens gilla, dela eller kommentera för att de ska fortsätta. Inte ens trycka play, för de registrerar hur länge du stannade upp innan du bläddrade vidare i flödet.

Det är en farsot och drivs helt och hållet av algoritmer. Därför tycker jag det är synd att genuina ställen som detta glöms bort mitt i allt vimmel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Henkibojj skrev:

Det är en farsot och drivs helt och hållet av algoritmer. Därför tycker jag det är synd att genuina ställen som detta glöms bort mitt i allt vimmel.

Hela affärsidén med facebook beskrivs ganska bra i memen nedan. GTAsajten å andra sidan är fri från bigtech, har ingen politisk agenda och inga kommersiella intressen. Jag har flera gånger återvänt hit efter längre uppehåll, för att det är en plats som känns trygg och som jag har en historia med.

Facebook.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...