Jump to content

Att donera blod


Kebab
 Share

Recommended Posts

Det här är den lite mer verklighetsanknutna versionen av den här gamla tråden

Ger du blod? Kan du tänka dig att ge blod? Varför donerar du inte blod?

Jag har fram tills nyligen varit starkt bestämd om att det är hedersvärt att lämna blod, men att det inte är något för mig. Är inte nålrädd, men har alltid tyckt det är lite obehagligt med just blodprov eftersom det sugs ut något ur en...:ermm: Som ursäkt har jag haft att jag har varit med i donationsregistret sedan jag fyllde 18 och att det väger upp att jag inte nyttjar de boaormar till blodådror som gud gav mig. (Det gör det inte)

När min sjukt nålrädda sambo (hon kan på allvar svimma när man pratar om nålar och sprutor) klarade av att börja ge blod insåg jag att jag inte längre har någon ursäkt att inte "göra rätt för mig". Har donerat en gång hittills och det gick kanon. Alla var så trevliga och man fick fika och ha det gött en stund. 5/5 would donate again.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig gillat nålar och blir yr, nästan svimfärdig, av de allra minsta sticken. Så nej, det är nog inte något för mig. Tråkigt, för jag tycker absolut att det är något som alla "borde" göra. Hade gärna gjort nedsövd, men den metoden är nog inte tillgänglig!

I donationsregistret är jag med, så när jag väl är borta är det bara att ta för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Eloge till alla som donerar blod!

 

Själv är jag lite för nojig för att göra det. Inte för att jag är rädd för nålar, men jag är skadad av alla skriverier om sjukvården och är lite rädd att misstag skall begås på grund av stress (dvs någon råkar använda en begagnad nål på mig). Detta har ju förvisso lite att göra med de vanliga sjukhusen där det främst är personalen är sönderstressad. Har även velat göra ett vanligt blodprov under många år, men dragit mig även för det av samma anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Eloge till alla som donerar blod!

 

Själv är jag lite för nojig för att göra det. Inte för att jag är rädd för nålar, men jag är skadad av alla skriverier om sjukvården och är lite rädd att misstag skall begås på grund av stress (dvs någon råkar använda en begagnad nål på mig). Detta har ju förvisso lite att göra med de vanliga sjukhusen där det främst är personalen är sönderstressad. Har även velat göra ett vanligt blodprov under många år, men dragit mig även för det av samma anledning.

Det kan ju omöjligen ens ha skett? De plockar ju fram nya sterila nålar ur dess förpackning. Inte som att de har en hög med nålar på ett bord och bara rycker åt sig första bästa. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får jättelätt blodtrycksfall när man ska sticka fingret till blodprover, och sprutor i tandläkarstolen är riktigt jobbiga eftersom jag fått chock av det en gång. Den gången var det nog en rätt kass sköterska som var felet, men ändå. Däremot har jag inga problem med vaccinationer. De sprutorna är väldigt mycket smidigare än de var förr, vill jag minnas, då det var ett rejält hugg. Nu är det strax över ett myggbett, men lindrigare än en blinning och ändå inte i närheten av en geting.

Med det sagt har jag nog inga problem med att få en nål i mig för det goda syftets skull. Jag tror däremot att jag skulle donera blod först om jag fått genomgå en hälsoundersökning innan jag gör det. Mina år i byggbranschen gör att jag har lätt hypokondri så jag tror att jag inte har fullgoda blodvärden, av nån anledning. Först när jag känner mig kärnfrisk (varför jag nu inte redan skulle vara det) kan jag tänka mig donera blod :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2017-07-14 at 11:12, Kebab skrev:

Det kan ju omöjligen ens ha skett? De plockar ju fram nya sterila nålar ur dess förpackning. Inte som att de har en hög med nålar på ett bord och bara rycker åt sig första bästa. ;) 

Känner till i alla fall ett fall där det har skett, på apotekskedjan DocMorris för några år sedan:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/apotek-anvande-nal-flera-ganger

Som tur var är det inte dem som sköter bloddonationer. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Jag får jättelätt blodtrycksfall när man ska sticka fingret till blodprover, och sprutor i tandläkarstolen är riktigt jobbiga eftersom jag fått chock av det en gång. Den gången var det nog en rätt kass sköterska som var felet, men ändå. Däremot har jag inga problem med vaccinationer. De sprutorna är väldigt mycket smidigare än de var förr, vill jag minnas, då det var ett rejält hugg. Nu är det strax över ett myggbett, men lindrigare än en blinning och ändå inte i närheten av en geting.

Med det sagt har jag nog inga problem med att få en nål i mig för det goda syftets skull. Jag tror däremot att jag skulle donera blod först om jag fått genomgå en hälsoundersökning innan jag gör det. Mina år i byggbranschen gör att jag har lätt hypokondri så jag tror att jag inte har fullgoda blodvärden, av nån anledning. Först när jag känner mig kärnfrisk (varför jag nu inte redan skulle vara det) kan jag tänka mig donera blod :>

Vid första besöket donerar man inget blod, utan de tar blodprov som skickas iväg på labb och man får så att säga en undersökning av sin hälsa helt gratis! Sedan analyseras även blodet varje gång man har donerat.

15 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Känner till i alla fall ett fall där det har skett, på apotekskedjan DocMorris för några år sedan:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/apotek-anvande-nal-flera-ganger

Som tur var är det inte dem som sköter bloddonationer. :ermm:

Burrrr, fy fan. :mellow: 

Men du har mitt ord på att det där inte kan ske på en blodgivarcentral. Och det fina är ju som ovan nämnt att du får en koll av ditt blod på köpet (alltså gratis ;) ).

För övrigt är alla som jobbar där så sjukt trevliga. Jag som inte heller var allt för positivt inställd till det hela hade aldrig trott att det skulle bli en så pass trevlig stund! De är också jävligt proffsiga. Det är ju inte gemene dussin-sköterska som sticker in nålen i armen på dig, utan det är en person som jobbar med "enbart" detta varje dag. När jag var på mitt första besök och alltså bara skulle lämna för blodprov så kände jag inte ens nålen! Och då menar jag inte macho-höhö-det-gjorde-inte-ens-ont, utan jag fattade på riktigt inte att hon i princip var klar med blodtagningen när jag vände på huvudet för att kolla efter om det inte var dags att sticka snart. :o 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
June 27, 2017 at 02:38, Adrian G skrev:

Har aldrig gillat nålar och blir yr, nästan svimfärdig, av de allra minsta sticken. Så nej, det är nog inte något för mig. Tråkigt, för jag tycker absolut att det är något som alla "borde" göra. Hade gärna gjort nedsövd, men den metoden är nog inte tillgänglig!

I donationsregistret är jag med, så när jag väl är borta är det bara att ta för sig.

 

Inte heller jag gillar nålar direkt, men vad som funkar för mig är att inte titta på nålen varken före, under eller efter blodprovet/donationen. Det gör ju faktiskt inte direkt ont :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...