Jump to content

Att donera sperma


Kebab
 Share

Recommended Posts

Skulle ni kunna tänka er att göra det?

Jag är inte så insatt, men jag googlade lite och insåg att man får mellan 300 och 500 kronor. Rätt bra pengar ändå om man får göra det några gånger per månad, och man gör det ju för en bra sak. Tyvärr är det så att barnet, när det fyller 18, har rätt att få reda på vem den "riktiga" pappan är. Där faller det för mig; för även fast man inte på något som helst sätt har något ansvar för barnet så skulle det verkligen inte vara kul när de kommer och plingar på dörren om 20 år.

Hade det varit 100% anonymt hade det emellertid helt klart varit något att satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Skulle ni kunna tänka er att göra det?

Jag är inte så insatt, men jag googlade lite och insåg att man får mellan 300 och 500 kronor. Rätt bra pengar ändå om man får göra det några gånger per månad, och man gör det ju för en bra sak. Tyvärr är det så att barnet, när det fyller 18, har rätt att få reda på vem den "riktiga" pappan är. Där faller det för mig; för även fast man inte på något som helst sätt har något ansvar för barnet så skulle det verkligen inte vara kul när de kommer och plingar på dörren om 20 år.

Hade det varit 100% anonymt hade det emellertid helt klart varit något att satsa på.

Kuk! Hade varit sjukt värt ifall man varit helt anonym. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ni kunna tänka er att göra det?

Jag är inte så insatt, men jag googlade lite och insåg att man får mellan 300 och 500 kronor. Rätt bra pengar ändå om man får göra det några gånger per månad, och man gör det ju för en bra sak. Tyvärr är det så att barnet, när det fyller 18, har rätt att få reda på vem den "riktiga" pappan är. Där faller det för mig; för även fast man inte på något som helst sätt har något ansvar för barnet så skulle det verkligen inte vara kul när de kommer och plingar på dörren om 20 år.

Hade det varit 100% anonymt hade det emellertid helt klart varit något att satsa på.

Är det så? Helt sjukt tycker jag. Varför ska barnet ha någon vetskap om det? Även om man donerat sin sperma tycker jag att man inte har någon som helst relation till barnet, varför måste man då ge ut sån information? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ni kunna tänka er att göra det?

Jag är inte så insatt, men jag googlade lite och insåg att man får mellan 300 och 500 kronor. Rätt bra pengar ändå om man får göra det några gånger per månad, och man gör det ju för en bra sak. Tyvärr är det så att barnet, när det fyller 18, har rätt att få reda på vem den "riktiga" pappan är. Där faller det för mig; för även fast man inte på något som helst sätt har något ansvar för barnet så skulle det verkligen inte vara kul när de kommer och plingar på dörren om 20 år.

Hade det varit 100% anonymt hade det emellertid helt klart varit något att satsa på.

Har du dåligt betalt i lumpen? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så? Helt sjukt tycker jag. Varför ska barnet ha någon vetskap om det? Även om man donerat sin sperma tycker jag att man inte har någon som helst relation till barnet, varför måste man då ge ut sån information? :o

Nja, jag tycker det är rätt förståeligt, inte särskilt svårt att sätta sig in i barnets situation och då är det ju bra att ifall barnet vill söka upp sin pappa så kan det det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte för mig.

Jag vill veta och känna mitt eget barn.

Skulle må dåligt av att veta att någonstans där ute lever mitt barn, utan att "egentligen" veta om mig.

Usch.

Det är nog där det sitter. För att kunna göra detta utan obehagskänslor kan man nog inte se potentiella barn som "ens egna".

Skulle jag göra detta skulle det inte vara för pengarna, utan för "den goda sakens skull" och då vill jag veta vart och hur min sperma skulle komma till användning. Jag skulle vilja veta att *** och *** har fått en pojke/flicka tack vare mig. Sedan klipper vi alla band.

Jag skulle inte se det som "mitt barn" om sådant var fallet, inte heller grubbla jättemycket över eventuella fram-/motgångar. Därför skulle jag klara av det då.

Skulle det dock kunna vara så att det barn som kommit till världen tack vare mig skapar sig en uppfattning där jag på något sätt kan gå under benämningen pappa skulle det brista för mig. Jag skulle inte klara av tanken på att ett barn förväntar sig att jag på något sätt ska ha en så viktig/stark/intim koppling till den själv.

Alla mina krav på hur det skulle gå till är både motsägelsefulla och petiga. Därför skulle jag inte kunna donera sperma.

...väldigt många verkar ha åsikten att en pappa kort och gott är den herre vars pung framställt sperman?

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nej, nej. Kebab gör inte det. Fan, även om du inte har nått ansvar så kommer det ändå att kännas bull den dagen en snubbe på 18 står utanför din dörr en söndagsmorgon och säger: Hej, du är min farsa!

Det finns lättare och defensivt ROLIGARE sätt att tjäna snabba pengar. Ring Astra och anmäl dig till nån studie. Jag fick ju 34-tusen på 11 dagar och ingea... beev...biver...biiverkningar alls. ( :o )

Är många studenter som är med i de där studierna. Gör ett jobb/år så slipper de jobba.

Det finns både långa och korta studier, och under vissa bor man där och andra inte. Bara ring och anmäl dig så hör de av sig när det finns någon studie som passar dig.

Verkligen att rekommendera, du är övervakad av läkare 24/7 och du får en total hälsokontroll före och efter studien. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om det är ganska uppenbart för de flesta att inte göra det, har man en internetuppkoppling och tid att sitta vid ett gammalt avdankat GTAforum så kan man i jämförelse med många andra klassificeras som "välbärgad".

Hur är det för de som inte har så mycket pengar? Finns det någon statistik på donatorernas medelinkomst? Det borde det göra om, det nu inte är helt anonymt?

Att citera mig under "Jizz" är inte tillåtet. :o

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...