Jump to content

Att donera sperma


Kebab
 Share

Recommended Posts

Fin tanke med adoption men att ha ett eget är speciellt. Och det är ofta mycket viktigare för kvinnan att kunna få ett barn än vad det är för mannen. (stereotypt tänkande jag vet)

Jag menar, jag tro det är lättare för en man att säga: okej vi får inte barn, vi adopterar. Än vad det är för en kvinna. Att bära ett barn en så stor del av att vara kvinna.

Fast det är väl ändå ytterst individuellt? Jag tror iaf inte att det är så mycket lättare för en man generellt sätt att säga det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Förresten måste man ha sperma nu för tiden? Går det inte ta dna från någon annanstans på kroppen och stoppa in i ägget om det skulle krångla det vanliga sättet?

Fast får man inte för mycket kromosomer n shit då? Könscellerna är ju de enda med halva uppsättningar.

Om man tar celler någon annan stans ifrån måste man ju utvinna hälften av kromosomerna, går det ens? Har noll koll på det.

Aha, men hur gör man när man klonar och sånt då? Det är ju rätt så advanced shit anyway, så det kanske inte är för alla. Men om det funkar, då kan man ju låta en snubbe som har varit död ett tag bli pappa...

Det är kloning du tänker på. Man tar helt enkelt hela uppsättningen med kromosomer.

23 från mamma +23 från pappa= Ett barn

46 från en person = kloning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten måste man ha sperma nu för tiden? Går det inte ta dna från någon annanstans på kroppen och stoppa in i ägget om det skulle krångla det vanliga sättet?

Mja.

Lustigt nog snubblade jag över detta för ett tag sen. Normalt sett är det en spermie från en man och en äggcell från en kvinna som bildar ett embryo. Det är standard för fortplantning.

Däremot har man lyckats injicera benmärgsceller från en höna i en tupps testikel och gjort en ny höna indirekt från två hönor. Problemet som egentligen är helt vrickat är att om man injicerar dna/celler från en annan person så går immunförsvaret på högvarv för att ta bort det. Därför kan man inte direkt injicera dna/celler i en äggcell för då skulle immunförsvaret ta kål på äggcellen. Däremot så är det så finurligt att immunförsvaret inte går på testiklarna för det skulle rubba sädestillverkningen så därför går det injicera okänd dna/celler i en mans testikel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...