Jump to content

Jakt på Sveriges nya sedlar


Kebab
 Share

Recommended Posts

Precis, det handlar ju antagligen om att dom inte hinner byta ut alla sedlar samtidigt och ingenting annat.

I och med att det är byte så vill dom ju byta ut alla sedlar, men det är rätt stora summor sedlar som finns 'ute' eller hur jag ska säga, sen har vi ju också det problemet att folk handlar med gamla sedlar nu ändå, och jag i kassan får inte betalt mera om jag sitter och sortera sedlar i kassan utifrån när dom går ut.

Jag menade bara att pengarna som skickas ut till affärer är ju en ganska "fast" summa varje dag, har dom inte så mycket sedelvalörer utav dom nyare sedlar så lär dom ju bara ta dom gamla lixom.

Kom ihåg att de gamla sedlarna kommer vara i bruk i nästan ett år till, det finns således ingen brådska med att hämta hem de gamla. Det kan ske i jämn takt med att de nya sedlarna lotsas in.

Jag är inte säker på vad ni menar, men jag syftade på att bankens personal och Riksbankens maskiner inte hinner hantera allt på en gång, utan skickar ut en handfull nya buntar i taget när butikerna får sina leveranser. Att de flesta är gamla sedlar men att de för varje ny leverans lägger till nya sedlar istället för gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på vad ni menar, men jag syftade på att bankens personal och Riksbankens maskiner inte hinner hantera allt på en gång, utan skickar ut en handfull nya buntar i taget när butikerna får sina leveranser. Att de flesta är gamla sedlar men att de för varje ny leverans lägger till nya sedlar istället för gamla.

Det var precis vad jag menade. :)

 

Jag tror felshoe menade precis samma sak, det läggs till flera nya sedlar allt eftersom bankerna får dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Idag går det alltså inte att betala med de gamla sedlarna längre och Riksbanken hade igår beräknat att 2 miljarder kronor i gamla sedlar fortfarande saknades. Den stora frågan är ju då hur mycket gamla mynt som kommer finnas kvar när de blir ogiltiga nästa år.

För övrigt har jag själv sparat en gammal tjuga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, dibel skrev:

Vidrörde för första gången nya sedlar (200-lapp och 100 lapp) förra veckan. Kändes ovant.

Jaså, har du inte fått tag på en 200 förrän nu? :) Någon 1000-lapp har jag faktiskt inte ens sett, men det var sällsynt öven förr i världen.

Ska bli kul med mynten och 100-lappen, som jag tycker är snyggast. 500 ger jag inte mycket för. Oktober är närmare än man tror :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...