Jump to content

Val 2015 (inställt)


felshoe
 Share

Recommended Posts

Jag börjar undra när den här grisen ska börja tala sanning. Och vad menas med att största partikonstellationens kandidat blir statsminister om Alliansen sopas undan mattan och S+PM uppenbarligen inte är ett regeringsdugligt alternativ? Vi kommer hamna i ett politiskt limbo där trots alla så kallade uppgörelser blocken emellan inte betyder någonting när det väl är dags för val igen eftersom att samtliga måste kunna leverera ett regeringsalternativ. Jag vill inte säga att svensk politik var bättre innan presskonferensen idag, men den blir knappast enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, oj vad kränkta ni blev. Det här är den enda vettiga lösningen i det här utgångsläget. Ett extraval hade inte bara varit väldigt kostsamt ur ett rad olika perspektiv utan hade dessutom inte förändrat något på den politiska spelplanen om än med viss fördel för SD. Sverigedemokraterna har bara sig själva att skylla, de spelade ett högt spel som tvingade partierna närmare varandra och som tvingade dem att göra minoriteten starkare. Det finns fortfarande ingen klar strategi för hur SD ska tas och nu har vi köpt oss lite tid även om valet 2018 troligtvis kommer innebära ett ännu starkare SD (populism..). Att det bara finns ett oppositionsparti är bara käbbel, överenskommelsen cementerar blockpolitiken men inför valrörelsen 2018 kommer de ideologiska skiljelinjerna vara lika tydliga som i år.

Jag säger bara:

post-10153-0-26721800-1419701888.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, oj vad kränkta ni blev. Det här är den enda vettiga lösningen i det här utgångsläget. Ett extraval hade inte bara varit väldigt kostsamt ur ett rad olika perspektiv utan hade dessutom inte förändrat något på den politiska spelplanen om än med viss fördel för SD. Sverigedemokraterna har bara sig själva att skylla, de spelade ett högt spel som tvingade partierna närmare varandra och som tvingade dem att göra minoriteten starkare. Det finns fortfarande ingen klar strategi för hur SD ska tas och nu har vi köpt oss lite tid även om valet 2018 troligtvis kommer innebära ett ännu starkare SD (populism..). Att det bara finns ett oppositionsparti är bara käbbel, överenskommelsen cementerar blockpolitiken men inför valrörelsen 2018 kommer de ideologiska skiljelinjerna vara lika tydliga som i år.

Jag säger bara

Den enklaste lösningen hade varit den som inte får nämnas: Nämligen att förhandla med Sverigedemokraterna. Många alliansväljare hade hellre sett en migrationspolitisk uppgörelse med SD än att man ger carte blanche åt de röda. Det här är ett svek mot de borgerliga väljarna.

Blir intressant att se nästa opinionsmätning!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den enklaste lösningen hade varit den som inte får nämnas: Nämligen att förhandla med Sverigedemokraterna. Många alliansväljare hade hellre sett en migrationspolitisk uppgörelse med SD än att man ger carte blanche åt de röda. Det här är ett svek mot de borgerliga väljarna.

Blir intressant att se nästa opinionsmätning!

Äsch, svek och svek. Men du har rätt i att man borde förhandla med/mot SD, genom att antingen gå med på vissa av deras önskemål (minska/ändra invandringsreglerna), eller att lägga fram egna idéer för hur invandringen ska skötas rent politiskt. KD hade sina idéer alldeles häromsistens om hur många år man ska kunna få stanna i Sverige utan att ha etablerat sig, etc, för uppehållstillståndets regler. Nu var det ju ett förslag som motarbetades från hjälporganisationer pga tidsrymden för etablering och hur barnen behöver trygghet i sina första år i nytt land och så vidare, men det var åtminstone det enda konkreta förslag från ett icke-SD-parti jag hört sedan förra valet.

Bättre att komma med egna förslag och se hur de tas emot av egna väljare, opposition och opinion, och fila på idéerna tills de är bra nog för de flesta involverade (kanske till och med somliga SD-are), än att alltid säga att all form av invandring under alla omständigheter är bra invandring, bara för att de enda som vill motverka invandringens nuvarande politik utgörs av rasister. "SD vill inte ha invandring. Vi tycker inte om SD. Därför ska vi ha invandring. Fritt, villkorslöst och utan krav. Vi ska inte ställa några krav på andra länder i EU-parlamentet, för då låter det som att vi spelar SD i händerna. Det är en sak vi verkligen inte ska göra."

Jag tyckte inte att KDs förslag var fantastiskt bra, men jag välkomnar det faktum att ett parti utom SD vill ta i frågan med tång. Att kalla hela läget för ett svek är att överdriva. Läget suger för både S och Alliansen, men det är det enda rimliga att göra i detta läge.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, svek och svek. Men du har rätt i att man borde förhandla med/mot SD, genom att antingen gå med på vissa av deras önskemål (minska/ändra invandringsreglerna), eller att lägga fram egna idéer för hur invandringen ska skötas rent politiskt. KD hade sina idéer alldeles häromsistens om hur många år man ska kunna få stanna i Sverige utan att ha etablerat sig, etc, för uppehållstillståndets regler. Nu var det ju ett förslag som motarbetades från hjälporganisationer pga tidsrymden för etablering och hur barnen behöver trygghet i sina första år i nytt land och så vidare, men det var åtminstone det enda konkreta förslag från ett icke-SD-parti jag hört sedan förra valet.

Bättre att komma med egna förslag och se hur de tas emot av egna väljare, opposition och opinion, och fila på idéerna tills de är bra nog för de flesta involverade (kanske till och med somliga SD-are), än att alltid säga att all form av invandring under alla omständigheter är bra invandring, bara för att de enda som vill motverka invandringens nuvarande politik utgörs av rasister. "SD vill inte ha invandring. Vi tycker inte om SD. Därför ska vi ha invandring. Fritt, villkorslöst och utan krav. Vi ska inte ställa några krav på andra länder i EU-parlamentet, för då låter det som att vi spelar SD i händerna. Det är en sak vi verkligen inte ska göra."

Jag tyckte inte att KDs förslag var fantastiskt bra, men jag välkomnar det faktum att ett parti utom SD vill ta i frågan med tång. Att kalla hela läget för ett svek är att överdriva. Läget suger för både S och Alliansen, men det är det enda rimliga att göra i detta läge.

Bra talat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skönt att i alla fall myndigheterna inte hamnar i ett limbo. Och jag personligen tycker det är skönt att cirkusen inte drar igång igen precis när den slutat.

Jag är dock rädd för vad detta kan leda till på lång sikt och tror liksom Jazz att SD kommer stärka sin ställning framöver. Partiledningen är experter på att fånga upp missnöje, var än det kommer ifrån. Jag håller med Henki om att man måste diskutera integrationsfrågor mera. Och då gäller det främst att komma förbi medmänsklighetsargumentet (som jag själv, och hoppas jag många andra, köper), och även börja tala om och agera för att logistiken fungerar. För här hör jag mest tomma ord från de etablerade partierna. I det här läget är det farligt att bemöta missnöje med diffus argumentation.

Hur som helst detta är en överenskommelse, och inom politiken är väl sådana till för att brytas? :naughty: Så frågan är nu om årets ord 2015, liksom 2014 kommer bli... KÄBBEL!?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som helst detta är en överenskommelse, och inom politiken är väl sådana till för att brytas? :naughty: Så frågan är nu om årets ord 2015, liksom 2014 kommer bli... KÄBBEL!?

Årets ord 2014 är snarare "ansvar". Ett värdeord som decemberjuntan copypastade, med förhoppning om samma framgång som SD skördade 2010, från SD:s lyckade valkampanj tidigare val.

-

Att även delar av stasiarkiven nu förgörs på nyårsafton gör det hela än mer spännt. Mörka krafter stryker runt i ockupationsmaktens korridorer och de såkallade blocken i svensk politik är de facto numera ett DDR-liknande skådespel. Ett skådespel många utav oss långt tidigare genomskådat, men som för många godtrogna, äkta, demokrater verkar vara ett såkallat wakeup call - vilket givetvis är en yrvakenhet jag respekterar.

Hav förtröstan folkkamrater, seger är oundvikligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Årets ord 2014 är snarare "ansvar". Ett värdeord som decemberjuntan copypastade, med förhoppning om samma framgång som SD skördade 2010, från SD:s lyckade valkampanj tidigare val.

-

Att även delar av stasiarkiven nu förgörs på nyårsafton gör det hela än mer spännt. Mörka krafter stryker runt i ockupationsmaktens korridorer och de såkallade blocken i svensk politik är de facto numera ett DDR-liknande skådespel. Ett skådespel många utav oss långt tidigare genomskådat, men som för många godtrogna, äkta, demokrater verkar vara ett såkallat wakeup call - vilket givetvis är en yrvakenhet jag respekterar.

Hav förtröstan folkkamrater, seger är oundvikligt.

Konspirationsteoretiska jävla fascistsvin.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte inte att KDs förslag var fantastiskt bra, men jag välkomnar det faktum att ett parti utom SD vill ta i frågan med tång. Att kalla hela läget för ett svek är att överdriva. Läget suger för både S och Alliansen, men det är det enda rimliga att göra i detta läge.

KDs förslag är missriktat och ett steg mot normaliseringen av den i grunden rasistiska politik som SD driver, ett desperat sista andetag för ett parti som kommer ha ett mycket tufft 2018. Invandring måste få "kosta", att folk har mage att säga "jaaaa men vi kan inte ta in hur många som helst, om det är så många här i Sverige som vi inte kan ta hand om har de ju det bättre i sitt hemland" när bomberna faller över deras huvud är... utom det vettiga. I flyktingens hemland är det krig, i Sverige är det fred. Sätt er in i flyktingen situation, fullkomligt maktlös, vad hade ni själva gjort? Ärligt?

Det är egentligen allt som behöver sägas, ska vi diskutera invandring ska vi inte diskutera invandring utan integration. Invandringen är vad den är, det är integrationen mellan svenskar och blivande svenskar som misslyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KDs förslag är missriktat och ett steg mot normaliseringen av den i grunden rasistiska politik som SD driver, ett desperat sista andetag för ett parti som kommer ha ett mycket tufft 2018. Invandring måste få "kosta", att folk har mage att säga "jaaaa men vi kan inte ta in hur många som helst, om det är så många här i Sverige som vi inte kan ta hand om har de ju det bättre i sitt hemland" när bomberna faller över deras huvud är... utom det vettiga. I flyktingens hemland är det krig, i Sverige är det fred. Sätt er in i flyktingen situation, fullkomligt maktlös, vad hade ni själva gjort? Ärligt?

Det är egentligen allt som behöver sägas, ska vi diskutera invandring ska vi inte diskutera invandring utan integration. Invandringen är vad den är, det är integrationen mellan svenskar och blivande svenskar som misslyckats.

Jag blev lite upprörd fram till dina sista två meningar. Det måste givetvis vara befogat att få diskutera både invandring och integration - det får inte bli en slags hemvist och fristad för SD och SD endast. Om vi ser på grundproblemet, eller i alla fall vad jag tror att det är, så röstar många på SD för att just de här två frågorna inte tas om hand, debatteras eller diskuteras. Man måste våga bemöta SD med riktiga argument och om det nu är så att KD's förslag är vad som krävs.. Må så vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KDs förslag är missriktat och ett steg mot normaliseringen av den i grunden rasistiska politik som SD driver, ett desperat sista andetag för ett parti som kommer ha ett mycket tufft 2018. Invandring måste få "kosta", att folk har mage att säga "jaaaa men vi kan inte ta in hur många som helst, om det är så många här i Sverige som vi inte kan ta hand om har de ju det bättre i sitt hemland" när bomberna faller över deras huvud är... utom det vettiga. I flyktingens hemland är det krig, i Sverige är det fred. Sätt er in i flyktingen situation, fullkomligt maktlös, vad hade ni själva gjort? Ärligt?

Det är egentligen allt som behöver sägas, ska vi diskutera invandring ska vi inte diskutera invandring utan integration. Invandringen är vad den är, det är integrationen mellan svenskar och blivande svenskar som misslyckats.

Jag hade hellre flytt till Norge(Turkiet) och fått mer bistånd dit från andra länder, än Uzbekistan(Sverige) där vi ska samsas med 10 andra nationaliteter och en urholkad ekonomi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre flytt till Norge(Turkiet) och fått mer bistånd dit från andra länder, än Uzbekistan(Sverige) där vi ska samsas med 10 andra nationaliteter och en urholkad ekonomi.

Absolut, en stor del av debatten handlar självfallet även om att andra länder måste ta sitt ansvar på samma sätt som Sverige gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Regerings- och allianspartierna borde helt klart börja prata mer om kostnader och konsekvenser för flyktingmottagning och annan invandring eftersom det uppenbarligen ses som ett problem för många svenskar. Budgeten för det sätts ju någonstans så argumentera för varför det är värt ur ett medmänskligt perspektiv och dessutom en investering på lång sikt. Givetvis måste vi ha en gräns för hur mycket Sveriges välfärd ska hjälpa resten av världens invånare varje år, men det är när politiker (hittills bara SD?) börjar värdera vilken kultur, vilken typ av svenskar som tillåts som gör mig förbannad.

Många länder i Europa har provat ett annan väg med de rasistiska partierna, att släppa in dem i förhandlingsrummet. Sverige med sitt utestängande provar något unikt vilket jag tycker vi ska fortsätta med. Förhoppningsvis övertygar vi de 13% missnöjda att det finns smartare vägar.

Det är bra att nyvalet är inställt och att reglerna kring att stoppa delar av en regerings budget har kommit till. Men jag ställer mig frågande till hur man ska kunna ha en socialdemokratisk politik utan att höja inkomstskatten (vilket var förbjudet av vad jag hörde). Den politiken bygger ju på högre skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många länder i Europa har provat ett annan väg med de rasistiska partierna, att släppa in dem i förhandlingsrummet. Sverige med sitt utestängande provar något unikt vilket jag tycker vi ska fortsätta med. Förhoppningsvis övertygar vi de 13% missnöjda att det finns smartare vägar

Men, hur gott rimmar det i längden? Det är ändå 800.000 människor som har lagt sin röst på SD och man kan diskutera fram och tillbaka i evigheter varför de gjorde det, men att ignorera så många människors röster känns för egen del skrämmande. Jag vill inte se ett samarbete fullt ut med SD, verkligen inte, men dialog måste få föras. Jag vet inte vilket parti du röstade på men jag känner väl igen dig som en vänsterorienterad profil. Hur roligt hade det varit att bestämt inte ha någon möjlighet till att få din röst hörd annat än genom protester i kammaren? Det finns nog en annan anledning än invandringen till att SD ökar, och det är övriga partiers uteslutning av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, hur gott rimmar det i längden? Det är ändå 800.000 människor som har lagt sin röst på SD och man kan diskutera fram och tillbaka i evigheter varför de gjorde det, men att ignorera så många människors röster känns för egen del skrämmande. Jag vill inte se ett samarbete fullt ut med SD, verkligen inte, men dialog måste få föras. Jag vet inte vilket parti du röstade på men jag känner väl igen dig som en vänsterorienterad profil. Hur roligt hade det varit att bestämt inte ha någon möjlighet till att få din röst hörd annat än genom protester i kammaren? Det finns nog en annan anledning än invandringen till att SD ökar, och det är övriga partiers uteslutning av dem.

Fast man gjorde ju en undersökning på det och det var nästan enbart invandringen som det berodde på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast man gjorde ju en undersökning på det och det var nästan enbart invandringen som det berodde på.

Som vad berodde på, deras röstningsantal? Det är väl irrelevant. Ta diskussionen! Lyssna på nästan tio procent av Sveriges gudsförgätna befolkning. Du kan vara kommunist för allt jag vet, och förutom allt jag vet så vet jag utöver det att jag kommer lyssna på dig. Ut med det. Ta diskussionen.

Hur mår Kobbe när ingen, inte ens våra politiker lyssnar på honom? Du kan känna dig utesluten och det har väl jag ingenting med att göra, men att veta att vad du står för är fel i allas ögon utom dina måste göra ont. Jag försvarar inte Sverigedemokraters åsikt men absolut deras rätt att få den hörd. Vill du bli den stackars ensamma pojken på bollplan i femman en regnig dag i februari som ingen vill passa bollen till, gå hem och gråta och komma tillbaka nästa dag för att uppleva samma fina, hemska mardröm igen?

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, hur gott rimmar det i längden? Det är ändå 800.000 människor som har lagt sin röst på SD och man kan diskutera fram och tillbaka i evigheter varför de gjorde det, men att ignorera så många människors röster känns för egen del skrämmande. Jag vill inte se ett samarbete fullt ut med SD, verkligen inte, men dialog måste få föras. Jag vet inte vilket parti du röstade på men jag känner väl igen dig som en vänsterorienterad profil. Hur roligt hade det varit att bestämt inte ha någon möjlighet till att få din röst hörd annat än genom protester i kammaren? Det finns nog en annan anledning än invandringen till att SD ökar, och det är övriga partiers uteslutning av dem.

Jag tror det handlar om att erkänna problembilden: ja det är ett hot för er anställning att invandrare är billigare. Ja, det är stökigt i eran förort. Och sen föreslå bättre förslag än de rasistiska.

SD är populistiska, därav framgången. Vi har inte 800 000 rasister i Sverige och vi måste övertyga dem att det finns andra alternativ som lyfter deras problem men med riktiga lösningar.

SD är för extrema för att samarbeta med. Det finns väldigt många exempel på det från de senaste åren, utan att ens behöva gå tillbaka till deras vit makt-historia.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...