Jump to content

Gävlebocken 2014


VickeX
 Share

Omröstning: Gävlebocken 2014  

27 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Bocken är uppe, lägg din röst!

Bocken-blogg

Bocken-kamera

Gävlebockens historia

1966 - 2002

Spoiler
1966 börjar Gävlebockens historia. Stig Gavlén kom på idén om en enorm halmbock som skulle sättas på Slottstorget i Gävle. Den 1 december kom den 13 meter höga, 7 meter långa och 3 ton tunga bocken på plats. På nyårsnatten klockan 0.00 gick bocken upp i rök. Gärningsmannen hittades och åtalades för grov skadegörelse.

1967 fick bocken stå kvar orörd.

1968 fick bocken också stå kvar orörd.

1969 brändes bocken på nyårsafton.

1970 blev första bocken bränd sex timmar efter uppsättandet. Två kraftigt berusade ynglingar bands vid dådet. Med hjälp av olika bidragsgivare sattes bocken dock upp igen, den här gången gjord av vass.

1971 Köpmännen tröttnade på brända bockar och lade av med bockverksamheten. Naturvetenskapliga föreningen från Vasaskolan tog över istället. Deras lilla bock slogs sönder.

1972 sjönk bocken ihop på grund av sabotage.

1973 gick bocken ett oklart öde till mötes.

1974 brändes bocken ned.

1975 ännu ett oklart öde.

1976 körde en raggarbil sönder bocken.

1977 oklart öde igen.

1978 slogs bocken sönder igen.

1979 brändes bocken innan den ens var uppsatt. Ny byggs och impregneras, också den saboterad och sönderbruten.

1980 bränns ner på julafton.

1981 skonad.

1982 nedbränd på Lucia.

1983 sönderslagna ben.

1984 nedbränd natten till Lucia.

1985 12.5 meter hög hamnar bocken i Guiness rekordbok för första gången. Nedbränd i januari.

1986 Köpmännen tar upp bockbyggandet igen. Från och med nu är det alltid två bockar, Köpmännens och Vasaskolans. Den stora bocken blev dock nedbränd natten till julafton.

1987 väl impregnerad bock. Brändes dock ned veckan före jul.

1988 klarade sig bocken. Blir spelobjekt på engelska oddslistor.

1989 brann bocken innan den ens var uppbyggd. Det samlades ihop pengar från allmänheten till ny bock som brändes ned i januari. I mars 1990 byggdes ännu en ny bock upp, då till inspelningen av filmen ”Black Jack”.

1990 skonades bocken. Det här året satt många som frivillig vakt.

1991 fick bocken sällskap av en reklamsläde som dock visade sig vara ett svartbygge. Brann på julaftons morgon. Byggdes upp igen för att följa med till Stockholm på kampanj mot regementets (I 14) nedläggning.

1992 brann efter åtta dagar, även Vasaskolans bock brändes samma natt. Byggdes upp igen, men brann 20 december. Bockbrännaren till samtliga tre bockar greps.

1993 skulle bocken komma med ännu en gång i Guiness rekordbok. Denna plats fick Vasaskolans bock med 16 meter. Skonades.

1994 skonad

1995 brann ner på juldagsmorgonen. Byggdes upp igen för att stå när 550-årsjubiléet började.

1996 klarade sig. Vaktades av första gången av webbkamera.

1997 klarade sig bocken med begränsande skador av raketer.

1998 brann 11 december, trots snöoväder. Byggdes upp igen.

1999 brann några timmar efter bockens uppsättande. Uppe till Lucia igen.

2000 brann den ett par dagar innan nyår.

2001 dagen före julafton var det en 51-årig amerikan på besök i Sverige som tuttade eld på stans stolthet.

2002 skonad.

2003 brann bocken två nätter före lucia. En ny bock var på plats någon vecka senare och den klarade sig helskinnad.

2004 brann bocken den 21 december, bara tre dagar innan jul. Ingen ny bock byggdes upp.

2005 brann bocken den 3 december 21.08. En ny bock byggdes upp den 8 december och den klarade sig.

2006 klarade bocken ett pyromanattentat under natten till den 15 december. Lite svedd på höger benet. Sedan stod bocken orörd.

2007 Bocken var impregnerad med flamskyddsmedel och blev inte utsatt för pyromaner.

2008 var bocken inte impregnerad med flamskyddsmedel utan halmen kom utan tillsatser från Mackmyras whiskyframställning. Bocken brann den 27 december

2009 Julbocken brändes ner samtidigt som kommunens webbplats utsattes för en överbelastningsattack, vilket resulterade i att webbkamerorna blev väldigt tröga och att bilden stannade. Bilderna återvände när bocken var bränd och polis med brandkår redan var på plats.

2010 klarade sig bocken. Helikopterkupp uppdagades dock där planer fanns på att kidnappa Gävlebocken till Stockholm med hjälp av helikopter.

2011 klarade sig Gävlebocken endast under fem dagar. Redan den 2 december stod han i lågor.

2012 brändes Gävlebocken ned natten till den 13 december. Branden startade i vänster bakben.

2013 brändes bocken den 21 december, trots att den var impregnerad (med ett annat flamskyddsmedel än tidigare, bestående av naturliga salter och vatten).

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bocken är uppe, lägg din röst!

Bocken-blogg

Bocken-kamera

...

Okej, jag erknner att jag glömde det. Men precis som att foto-tävlingstråden var "din", och min låstes borde egentligen den här med göra det. Men det är lugnt kör på. Vill dock påpeka att du borde hört med mig först eftersom jag kört denna de senaste vaddå, år 8 åren?

Vote: 18.23 dec

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Okej, jag erknner att jag glömde det. Men precis som att foto-tävlingstråden var "din", och min låstes borde egentligen den här med göra det. Men det är lugnt kör på. Vill dock påpeka att du borde hört med mig först eftersom jag kört denna de senaste vaddå, år 8 åren?

Vote: 18.23 dec

Haha! Here we go again.

Edit: 25-30 december är min gissning. 27 december.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Okej, jag erknner att jag glömde det. Men precis som att foto-tävlingstråden var "din", och min låstes borde egentligen den här med göra det. Men det är lugnt kör på. Vill dock påpeka att du borde hört med mig först eftersom jag kört denna de senaste vaddå, år 8 åren?

Vote: 18.23 dec

Jag säger detta och sedan lämnar jag tråden:

Den blev inte låst, det var bara ingen som ville delta på grund av den låga kvalitén: http://www.gtasajten.com/gta-v-fotortaevling-51377/page__p__1259540__fromsearch__1#entry1259540

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Okej, jag erknner att jag glömde det. Men precis som att foto-tävlingstråden var "din", och min låstes borde egentligen den här med göra det. Men det är lugnt kör på. Vill dock påpeka att du borde hört med mig först eftersom jag kört denna de senaste vaddå, år 8 åren?

Vote: 18.23 dec

Jag såg att bocken var uppe och märkte att det inte fanns någon tråd. Började skapa tråden men tvekade med att posta den då jag tänkte att du kanske ville (och skulle) posta den när du kunde. Tänkte därför vänta med att posta tråden till den 1a December, men sedan såg jag den här posten och antog att du var bannad.

Jag har aldrig sagt att 'Foto-tävlingstråden' är "min" och andra får absolut ha hand om en sådan tävling, men temat och reglerna i din tråd kändes som ett uppenbart försök att trolla. Det var mest troligt därför ingen var intresserad av att delta.

Det vore vansinne om enskilda personer skulle ha ensamrätt till trådar.

Visst kan det vara tradition att en person vanligtvis är skaparen av en viss typ av tråd, men det bör inte finnas någon regel om det.

Min syn på det hela.

Den här är väl obligatorisk för dessa trådar:

:D

Redigerad av VickeX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...

Okej, jag erknner att jag glömde det. Men precis som att foto-tävlingstråden var "din", och min låstes borde egentligen den här med göra det. Men det är lugnt kör på. Vill dock påpeka att du borde hört med mig först eftersom jag kört denna de senaste vaddå, år 8 åren?

Vote: 18.23 dec

Hehe, påminner mig om de gamla goda dagarna när vi bråkade om vilken färg man fick ha på texten i sina inlägg. :D

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg att bocken var uppe och märkte att det inte fanns någon tråd. Började skapa tråden men tvekade med att posta den då jag tänkte att du kanske ville (och skulle) posta den när du kunde. Tänkte därför vänta med att posta tråden till den 1a December, men sedan såg jag den här posten och antog att du var bannad.

Jag har aldrig sagt att 'Foto-tävlingstråden' är "min" och andra får absolut ha hand om en sådan tävling, men temat och reglerna i din tråd kändes som ett uppenbart försök att trolla. Det var mest troligt därför ingen var intresserad av att delta.

Det vore vansinne om enskilda personer skulle ha ensamrätt till trådar.

Visst kan det vara tradition att en person vanligtvis är skaparen av en viss typ av tråd, men det bör inte finnas någon regel om det.

Min syn på det hela.

Den här är väl obligatorisk för dessa trådar:

:D

Regareade exakt likadant på fototråden. Klart det inte ska finnas ensamrätt på trådar. Uppskattar att du ändå tänkte på mig när du skapade den. Självklart inga problem med att du tog iniativet.

Tydligen blev den (fototråden) inte låst, men i så fall var det en tillsägelse jag fick att et var "Din" tråd. Och "trollning" som ni älskar att använda var det inte heller. Ville ha ett lite coolt och annorlunda tema. =)

Nåja, spelar ingen roll.

Nej bannad är jag inte, inte ens sett hans inlägg i den tråden. Henkibojj försöker bara hävda sig genom att i var och varannan tråd hota med bann och tro att det skulle lösa nått. Ungefär som en dålig chef som skriker på personalen när det inte går som det ska. Bra pepptalk liksom hehehe. ^_^

Nåja, Ontopic: Skall bli spännande att se om den klarar sig eller ej. Har trots min röst på känn att den klarar sig i år. Den har ju brunnit 3 år i rad, och den brukar få en pouse emellanåt. Så säker att jag nog skall spela lite på det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå, jag har inte bannat något än så länge. Den där posten var en fånig påminnelse om att hålla sig i skinnet och inte söka konflikter i varje tråd, som här. Och den där fototävling-tråden stängdes inte förrän flera veckor efteråt, den fick helt enkelt aldrig några svar eller bidrag. Vad vi reagerade på var att den hijackades med en så låg standard. Vi tänker inte eftersträva ensamrätt på trådar och om det mot förmodan skulle finnas folk som vill ha det kommer vi i de flesta fall ignorera det.

Vad jag däremot skulle vilja se mindre av är såna här diskussioner i trådarna. Smågnabbas via PM kan ni göra hur mycket som helst, det gör oss ingenting.

Back on topic ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...