Jump to content

Dofter och aromer


Jazz
 Share

Recommended Posts

Vad använder egentligen GTAsajtaren för dofttillskott? Använder hen det över huvud taget?

Det slog mig för något tag sedan att varenda kvinna jag på ett eller annat sätt varit mer eller mindre intim med alltid har haft något artificiellt aromtillskott. Då jag personligen alltid varit av åsikten "bah, varför ska en fejka något, en är ju som en är?" så finner min näsa det alltid lika trevligt att begrava sig i en barm vars yta har blivit besprutad med essenser från äppelpaj såväl som sommarblommor. Det spelar ingen roll, tjejer doftar alltid gott... men hur är det med grabbarna? Jag rockar förstås en riklig mängd deo på lämpliga zoner, inte lukta usch, och de tre olika hårprodukter vilka präglar min hjässa torde förstås avge i alla fall någon slags nostril upplevelse... men frågan är: Räcker det?

Är det gött att dofta? Har ni det bara vid finare tillfällen? Om ni använder parfym, vilken sort använder ni? Är det inte bara en dyr lyx?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till vardags använder jag bara vanlig deo för att inte lukta skunk. Vid tillfällen då man ska ut eller träffa en tjej och liknande så rockar jag dock parfym. Har inte hunnit prova några vildare dofter då jag ofta har kört på Jean Paul Gaultier Le Male, men den har varit uppskattad. Jag tror stenhårt på att dofter ger ett bättre intryck av en person.

En parfym jag vill prova är dock Burberry London For Men. Beskrivningen gör ju en sugen: En modern och elegant doft av bergamott, lavendel, svart peppar, mimosa, läder, och tobak. Den är också billig, billigare än Jean Paul Gaultier t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är ju, som de flesta förhoppningsvis förstår, att vara ren och fräsch och det är något som jag är väldigt mån om. Är benådad här i livet i det hänseendet att jag svettas ytterst lite under armarna...

Har kört med parfym sedan i unga tonåren, men någon gång för ett år sedan glömde jag allt oftare att ta på mig den. Nu är den slut och jag har ingen brådska med att köpa nytt. Har alltid fått kommentarer av diverse damer om att jag luktar gott, men det har sagts även då jag enbart har deodorant och hårvax som dofter... Faktum är att tjejer verkar ta ens väldoftande som ett incitament att få stå kvar och gosa lite mer med en när man själv bara är beredd på en snabb hej-kram. "Wow, vad gott du luktar *sniff sniff*. "Känn här, Elin" *dubbelsniff*.

Jag tycker faktiskt att parfym är en hyfsat onödig lyxvara, men eftersom jag vet att den går hem hos det täcka könet så kommer jag snart köpa mig en ny flaska av Guess Man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen roll, tjejer doftar alltid gott...

ME4Kf_1250513_0.gif

-

Jag använder alltid parfym när jag är ute i offentligheten och jag brukar variera beroende på årstid, plats och tid på dygnet. Såhär vintertid är min vardagsparfym

Burberry London For Men

och kvällstid använder jag just nu Diors nya Eau Sauvage. För ett antal år sen körde jag ofta med en populär Armaniparfym men den har blivit så mainstream att jag inte längre har lust använda den.

Måste förresten fråga om det finns nån här som har gått på bluffen och köpt feromonparfymer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dofter är kraftfulla saker indeed. Vid en kram med min f.d. flickvän slogs jag av hennes liljekonvaljedoftande franska parfym och många slags minnen kom omedelbart till liv...

Själv har jag sedan några år tillbaka fastnat för Gucci Pour Homme II. Doftar underbart enligt mig och komplimanger bekräftar det.

Som deodorant använder jag Palmolive Wild Forest. Deo ska vara så diskret som möjligt tycker jag, man vill inte lukta på ett speciellt sätt bara för att man blir lite svettig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dumpade deon för ett bra tag sedan och kör bara på parfym.

För tillfället har jag Lagerfeldt Kapsule Floriental, YSL Opium Pour Homme och min absoluta sommarfavorit Acqua Di Parma Blu Mediterraneo Fico Di Amalfi (phew).

Ett tips för alla som tycker att det är ett skämt att handla överprisatt parfym i butik: http://www.parfym.se/.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv använder jag Dior Homme Sport som deodorant och Versus Versace Blue Jeans som parfym och de fungerar alldeles utmärkt. Inte för intensiva dofter, snarare små hintar.

Har egentligen ett helt gäng med parfymer och deodoranter, men de är just de här två som jag tycks använda mest.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dumpade deon för ett bra tag sedan och kör bara på parfym.

Funkar det för dig? Är du inte rädd att du bara vant dig vid din egen odör? Jag har en vän som man märkte inte använde deo - det var alltid rätt onajs att känna det, lite som när någon släpper sig, men folks personliga hygien är lite väl privat att gå in på så jag sa aldrig något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som deodorant använder jag Palmolive Wild Forest. Deo ska vara så diskret som möjligt tycker jag, man vill inte lukta på ett speciellt sätt bara för att man blir lite svettig.

W0rd på det! :) Jag körde på deras Pure Arctic i några år innan jag gick över till Wild Forest. Tycker den har en naturnära och diskret doft. Nuförtiden växlar jag mellan den och Axe Excite, oftast blir det Axe:en av bekvämlighetsskäl för att den bara är att spraya på. Skulle vilja ha Palmolives deo som spray också.

Vad gäller parfym så har jag testat att ha det till vardags men känt mig alldeles för posig och varit orolig för att störa någon stackars allergiker eller andra känsliga. Så numera kör jag bara parfym vid speciella tillfällen. Jag äger två parfymer, Lacoste Pour Homme och Calvin Klein Eternity Summer 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det för dig? Är du inte rädd att du bara vant dig vid din egen odör? Jag har en vän som man märkte inte använde deo - det var alltid rätt onajs att känna det, lite som när någon släpper sig, men folks personliga hygien är lite väl privat att gå in på så jag sa aldrig något.

Det hoppas jag innerligt inte. Fick för mig att jag endast svettades mer av att ha deo, men sprayar även en gång i armhålan för att förtydliga. Vilket borde vara som en deo utan antiperspirant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hoppas jag innerligt inte. Fick för mig att jag endast svettades mer av att ha deo, men sprayar även en gång i armhålan för att förtydliga. Vilket borde vara som en deo utan antiperspirant.

Jag har inte dubbelkollat detta men jag tror att deo är långverkande antibakteriellt vilket hindrar själva orsaken till lukten: bakterier som frodas i en konstant temperatur på knappa 37 grader och dessa avger dålig lukt. Jag tror inte alkoholen i parfymen ger upphov till denna långvariga effekt.

För min egen del är det solklart att om jag har glömt deo en morgon så märker jag det själv på doften framåt eftermiddagen. Men jag är öppen för att folk fungerar olika!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack vare er började jag räkna efter och jag insåg att jag nog inte har använt parfym frekvent på två år. Har nu beställt en flaska Guess Man på den fantastiskt billiga sidan parfym.se! Tack Tobbe!

Edit: Jag skrev det här inlägget delvis på grund av att jag efter tjugonde gången tröttnade på att klicka in mig på Jackers inlägg i Klagomuren...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...