Jump to content

Att amma sitt barn offentligt


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Iomed att Vice skrev om detta, så tar jag och gör tråden, jag vart väldigt förvirrad över tankesättet kring hans tankar så jag copypastar hela alltet.

Minns hur förbannad jag blev på den där videon. Amma är INTE okej offentligt. Borde banne mig vara ett lagbrott!

:ermm:

Detta är faktiskt ett ämne vi hade kunnat skapa en tråd om för det finns mycket att diskutera.

Jag är själv förälder och både jag och min sambo tycker det är helt sjukt hur många beter sig vid amning. Och det tyckte vi redan innan vi fick barn.

Har flera gånger sett morsor slänga fram tuttarna helt ogenerat mitt inne i en fullsatt restaurang.

Det finns amningströjor, som döljer allt när man amar. Använd sådana så slipper folk få tuttarna upptryckta i ansiktet...

Vad som däremot är fel och kränkande är dessa barnvagnsfria caféer och restauranger. Det är att utesluta vissa samhällsmedborgare, vilket är helt fel...

Jag personligen ser inga som helst fel med att få amma sitt barn offentligt. Det tillhör den naturliga moderinstinkten för kvinnan att göra, så varför ska vi zona ut nånting som ligger i våran natur?

Finner folk det äckligt att se ett bröst offentligt?

För jag menar, har ni ett problem med det, titta bort?

Även

"Använd sådana så slipper folk få tuttarna upptryckta i ansiktet"

Nu förstår jag inte hur du tänker alls här, dom som ammar sitter förmodligen väldigt mycket för sig själva, och försöker hålla sig i bakgrunden inne i ett hörn eller liknande där ingen kan störa och ammar sitt barn, sen att folk ska gå upp i taket för att en moder följer sina instinkter och matar sitt barn? Jag förstår verkligen inte det här alls.

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vinklar du vad jag säger och blandar ihop det.

"Använd sådana så slipper folk få tuttarna upptryckta i ansiktet" och "dom som ammar sitter förmodligen väldigt mycket för sig själva, och försöker hålla sig i bakgrunden inne i ett hörn eller liknande där ingen kan störa och ammar sitt barn"

Är 2 olika saker.

Jag är inte emot att amma på offentliga platser och så länge det görs diskret och lugnt.

Men så är ofta inte fallet, ofta skall det visas att det är HEEEELT naturligt, och tröjan skall dras upp till max och det slappa taxörat skall slängas fram på bordet så att kaffekopparna flyger hej vilt. Och gärna skall båda taxöronen fram samtidigt.

Sådant beteende är jag emot. och det är inte mer naturligt än allt annat vi håller på med. Fisa, rapa, klia sig på pungen, masturbera, pilla kråkor etc är också helt naturligt men inte något vi gör offentligt.

det har med sociala koder att göra, man förhåller sig på ett visst vis i det offentliga rummet.

Skall du amma, amma, men gör det så diskret det går, använd amningströja så andra männsiskor som sitter och äter slipper se brösten...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vinklar du vad jag säger och blandar ihop det.

"Använd sådana så slipper folk få tuttarna upptryckta i ansiktet" och "dom som ammar sitter förmodligen väldigt mycket för sig själva, och försöker hålla sig i bakgrunden inne i ett hörn eller liknande där ingen kan störa och ammar sitt barn"

Är 2 olika saker.

Jag är inte emot att amma på offentliga platser och så länge det görs diskret och lugnt.

Men så är ofta inte fallet, ofta skall det visas att det är HEEEELT naturligt, och tröjan skall dras upp till max och det slappa taxörat skall slängas fram på bordet så att kaffekopparna flyger hej vilt. Och gärna skall båda taxöronen fram samtidigt.

Sådant beteende är jag emot. och det är inte mer naturligt än allt annat vi håller på med. Fisa, rapa, klia sig på pungen, masturbera, pilla kråkor etc är också helt naturligt men inte något vi gör offentligt.

det har med sociala koder att göra, man förhåller sig på ett visst vis i det offentliga rummet.

Skall du amma, amma, men gör det så diskret det går, använd amningströja så andra männsiskor som sitter och äter slipper se brösten...

Har dom tvingat dig att kolla på deras bröst? trycker dom bokstavligen upp deras bröst i ditt ansikte när dom ammar?

Anser att problemet ligger på dig och att du inte är bekväm i att se ett kvinnobröst. Skulle en man komma in utan tröja en varm sommardag för att köpa sig en dricka på ICA så skulle du inte ens lägga märke till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom tvingat dig att kolla på deras bröst? trycker dom bokstavligen upp deras bröst i ditt ansikte när dom ammar?

Anser att problemet ligger på dig och att du inte är bekväm i att se ett kvinnobröst. Skulle en man komma in utan tröja en varm sommardag för att köpa sig en dricka på ICA så skulle du inte ens lägga märke till det.

Ja, indirekt tvingas jag se på deras bröst när de slänger fram dem på det viset många gör.

Och ja, en kille utan tröja tycker jag är minst lika illa. Man går inte utan tröja på stan och defenetivt inte i en butik om man inte bor permanent i en husvagn och är arbetslös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självfallet ska man få amma på offentliga platser om man vill det, det finns inget provocerande i beteendet utan är en grundläggande mänsklig funktion och, för barnet, en mänsklig rättighet och nödvändighet. Ingen har rätt att komma och sätta människor och deras kropp på plats, har en problem med det så gör en sig en stor tjänst om en lär sig att leva med det. Som Frenzy sa, sluta leta efter problem i folks vardagliga beteende och njut av ett sänkt blodtryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, indirekt tvingas jag se på deras bröst när de slänger fram dem på det viset många gör.

Och ja, en kille utan tröja tycker jag är minst lika illa. Man går inte utan tröja på stan och defenetivt inte i en butik om man inte bor permanent i en husvagn och är arbetslös.

Du är förlegad och har inskränkta fördomar. Det du inte förstår är att det är DU som är problemet, inte dom ammande mammorna.

Om jag inte skulle gilla exempelvis, tår.. Ska jag då tycka illa om alla som går med sandaler och flip-flops för det stör mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådant beteende är jag emot. och det är inte mer naturligt än allt annat vi håller på med. Fisa, rapa, klia sig på pungen, masturbera, pilla kråkor etc är också helt naturligt men inte något vi gör offentligt.

det har med sociala koder att göra, man förhåller sig på ett visst vis i det offentliga rummet.

Alltså. Du har ju rätt. Det är i mångas ögon, även mina, oanständigt att slänga fram bröna på stan. De grejerna du räknade upp, bortsett från onani då det är i en annan liga, är ju alla saker som är ofina att göra inför andra. Men du tycker att även sådant ska ses som lagbrott? Alltså, man kanske tittar lite snett på snubben som gröper sig i skrevet eller går runt i butiker med bar överkropp, men att orka bry sig mer än så är fan inte normalt och i slutändan har man ju inte direkt lidit någon skada...

Det är folk som du som håller Dagens ris-kolumner vid liv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är förlegad och har inskränkta fördomar. Det du inte förstår är att det är DU som är problemet, inte dom ammande mammorna.

Om jag inte skulle gilla exempelvis, tår.. Ska jag då tycka illa om alla som går med sandaler och flip-flops för det stör mig?

Vilka fördomar har jag menar du?

Dom ammade mammorna är ett problem, precis som att många uteställen anser att barnvagnar är det. men där håller jag inte med.

Alltså. Du har ju rätt. Det är i mångas ögon, även mina, oanständigt att slänga fram bröna på stan. De grejerna du räknade upp, bortsett från onani då det är i en annan liga, är ju alla saker som är ofina att göra inför andra. Men du tycker att även sådant ska ses som lagbrott? Alltså, man kanske tittar lite snett på snubben som gröper sig i skrevet eller går runt i butiker med bar överkropp, men att orka bry sig mer än så är fan inte normalt och i slutändan har man ju inte direkt lidit någon skada...

Det är folk som du som håller Dagens ris-kolumner vid liv.

Att det ska se som lagbrott är en ide ja. Fast det är det på sätt och vis redan, precis som att "gröpa sig i skrevet".

Det skulle kunna vara förargelseväckande beteende. Dock har ingen blivit fälld för det. Men givetvis beror det som jag sa innan på hur man gör det. Gör man det diskret är det inge problem. men skall man hävda sig som blivit väldigt populärt den senaste tiden, bör det vara förbjudet.

Jag vettefan, för mig känns det viktigare att en hungrig bebis får mat än att vice. känner sig lite obekväm.

Det är en jävla tutte, get over it.

Nu diskuterar vi inte mig och om jag känner mig obekväm. Vi diskuterar i det stora hela. Så var snäll och sluta blanda in mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom ammade mammorna är ett problem

Fast på vilket sätt är det ett problem? Nu kan jag bara tala för mig själv men om jag skulle se en mamma som ammar så skulle min dag fortsätta precis som vanligt. Finns det folk som stressar upp sig över det och ligger sömnlösa på natten?

Och om det här faktiskt var ett problem borde det inte vara ett ännu större problem att vissa kvinnor inte ammar sina ungar när dom måste för att folk utav någon anledning tycker att det är opassande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett problem för dig. Inte ett samhälleligt problem. Det är ditt problem att du inte kan hantera att en mor matar sin unge.

vad är det du inte fattar?

Vi diskuterar INTE huruvida JAG tycker det är obekvämt att se ammande mammor eller ej.

Vi diskuterar huruvida det är okej eller ej om mammor ammar sina barn offentligt.

Har du fattat nu?

Fast på vilket sätt är det ett problem? Nu kan jag bara tala för mig själv men om jag skulle se en mamma som ammar så skulle min dag fortsätta precis som vanligt. Finns det folk som stressar upp sig över det och ligger sömnlösa på natten?

Och om det här faktiskt var ett problem borde det inte vara ett ännu större problem att vissa kvinnor inte ammar sina ungar när dom måste för att folk utav någon anledning tycker att det är opassande?

jag fortsätter också som vanligt.

Det är precis som kebab sa, han satt huvudet på spiken. Det är HUR de ammar. Återigen, jag tycker att man skall göra det diskret om man skall göra det. Det är inte okej att fläka ut sig hur som helst i en offentlig miljö.

Ja, DET stör mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag fortsätter också som vanligt.

Det är precis som kebab sa, han satt huvudet på spiken. Det är HUR de ammar. Återigen, jag tycker att man skall göra det diskret om man skall göra det. Det är inte okej att fläka ut sig hur som helst i en offentlig miljö.

Ja, DET stör mig...

Nu har jag svårt att relatera eftersom jag aldrig har sett någon dam amma sin unge på ett sätt som stör mig men jag kan för allt i världen inte tänka mig ett scenario där det hade varit så opassande att det skulle vara straffbart. Visst, det hade te.x. varit konstigt att amma medans man står framme vid disken på pressbyrån men jag kan verkligen inte rättfärdiga att klassa det som lagbrott.

Förstår att varje enskild människa har sin egen gräns med vad dom tycker är rätt eller fel men med tanke på hur mycket "fel" folk gör vardagligen känns det meningslöst att bry sig om dom allra minsta puckarna. Däremot folk som försöker stiga på bussen innan alla har gått av kan brinna i helvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flera av er verkar tycka att det är okej att gå runt naken på stan? Samma argument kan väl även användas där, ni får ju helt enkelt inte kolla på bertil 53 som går runt naken. Det är ju naturligt...

Äntligen en som förstår vad jag menar.

Precis som du säger, skulle man ha det som argument skulle man kunna göra i princip vad som helst var som helst när som helst.

Man visar hänsyn för sina medmänniskor, och det gör inte många ammande kvinnor...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju skillnad på plats och plats också. Att amma på stranden en solig sommardag, i en halvtom tågkupé, på en parkbänk,i flyget eller i väntsalen till vårdcentralen tycker jag inte alls är konstigt. Den som blir upprörd av det borde, som några säger, skärpa sig och låta världen gå vidare.

Att däremot sätta sig och fläka ut kärringhyllan mitt inne på en restaurang fullt med finklädda middagsgäster är rakt ut olämpligt. Det spelar ingen roll om det är naturligt eller om folk kan anses överkänsliga, man får ha lite anständighet. Min morfar har diabetes och trots att folk inte blir rosenrasande av att se lite gubbmage är det fortfarande otrevligt att se någon blotta huden i finare sammanhang. För att inte tala om sprutnålen, folk kan få obehag eller ta illa upp av sånt lika väl som kvinnobröst.

Om jag har knäeksem som måste behandlas med salva är det väl inte normalt eller anständigt att dra ner byxorna och sitta med brallorna nere inne på en restaurang, hur naturligt eller nödvändigt det än är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att däremot sätta sig och fläka ut kärringhyllan mitt inne på en restaurang fullt med finklädda middagsgäster är rakt ut olämpligt. Det spelar ingen roll om det är naturligt eller om folk kan anses överkänsliga, man får ha lite anständighet. Min morfar har diabetes och trots att folk inte blir rosenrasande av att se lite gubbmage är det fortfarande otrevligt att se någon blotta huden i finare sammanhang. För att inte tala om sprutnålen, folk kan få obehag eller ta illa upp av sånt lika väl som kvinnobröst.

Om jag har knäeksem som måste behandlas med salva är det väl inte normalt eller anständigt att dra ner byxorna och sitta med brallorna nere inne på en restaurang, hur naturligt eller nödvändigt det än är.

Du jämför just ammning med exem och diabetes. Grattis, rickspucko.

Vice: "Precis som du säger, skulle man ha det som argument skulle man kunna göra i princip vad som helst var som helst när som helst."

Detsamma går att säga om ditt argumenterande. Är det okej att ha korta kjolar? Vara barbent? Var går gränsen för provokation egentligen? Jag kan störa mig som fan på fula människor. En väldigt ful människa mitt emot mig på spårvagnen kan få mig att vilja titta bort.

Och vet du vad? Det är helt och hållet mitt problem. Eftersom vi lever i en fantastisk värld där en särskild grupp människor inte har tolkningsföreträde över andra. Och det är det som gör att en kvinna ska få amma sitt barn offentligt -- för varför skulle hon inte få det? Vem är det hon ska tillfredställa genom att inte göra det? Är det för dig som hon inte ska amma? För ett som är säkert är att hon tillfredställer sitt barn genom att mata det. Det är för barnet hon ammar. Och om det provocerar er, så är det endast ert problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...