Jump to content

Day Z - zombieöverlevnad till Arma 2!


Jacker
 Share

Recommended Posts

Day Z är en hårdkokt zombieapokalypsmod till Arma 2 med hög svårighetsgrad och stor fokus på överlevnad. Dess blandning av PvP och PvE gör att det inte är enbart är odöda som är ett hot, utan också andra spelare som väljer att kämpa mot andra överlevare istället för att samarbeta med dem.

* För att överleva måste du plundra vapen, ammunution, medicin och annan utrustning. De finns dock aldrig i hög kvanité och går nästan bara att hitta i bebyggelse - där de odöda håller till.

* Du måste äta och dricka regelbundet.

* Samarbeta med andra spelare eller mörda och plundra dem. Dock så kommer du taggas som "bandit" så fort du mördat en annan överlevare, vilket gör att de flesta kommer skjuta dig så fort de ser dig.

* Modden har ett system där all din utrustning, statistik och även position på kartan sparas när du lämnar en server. Så nästa gång du spelar kommer du börja där du var med all din utrustning och statistik intakt, även om väljer en annan server!

* När du dör så dör du och får börja om. All utrustning går förlorad och din statistik nollställs.

* Karta eller kompass är inte standard, utan måste letas upp som all annan utrustning. Så till en början måste du orientera dig enbart via landmärken, vilket är lättare sagt en gjort med tanke på att kartan är 225 km2!

Spelade ca tre timmar med en kompis inatt och jag kan utan tvekan säga att det är den ultimata zombieupplevelsen. Man är hela tiden sjukt försiktig och gör allt för att konservera ammunution och anna utrustning, samtidigt som man vill plundra åt sig mer. Man undviker helst konfrontation med de odöda in i det längsta och när man väl måste gå i strid med dem gäller det att planera och vara så taktisk som möjligt istället för att bara ösa kulor över dem. Och det ständiga hotet från andra spelare är nästan värre! Vid ett tilfälle trodde vi att vi var förföljda av en annan spelare och faktumet att vi inte visste om det bara var en annan överlevare som vill hänga på oss eller en bandit gjorde oss extremt nervösa. Vi kollade oss ständigt över axeln...

Och faktumet att det var natt både på riktigt och i spelet gjorde inte det hela sämre...

Med andra ord rekommenderar jag denna mod starkt. Den kräver minst Arma 2: Operation Arrowhead, vilket finns på Steam för 14,99€. Eller så kan man köpa Arma 2: Combined Arms (Arma 2 original + Arrowhead) för 24,99€. :)

http://www.dayzmod.com/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Den här första delen visar hur bra det är att vara en stor grupp:

Och del 2 här visar hur riktigt illa det kan gå ändå:

Verkar klart kul. Problemet är bara att jag gillar inte springande Zombies. Speciellt inte när de är supersnabba.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag vet. Det jag undrar är om man behöver både Arma 2 och Operation Arrowhead.

Du kan ha Arma 2 Free och Operation Arrowhead.

Men jag tycker du ska skaffa Combined Ops för högupplösta texturer.

Det gör spelet mycket snyggare helt enkelt. Och 250kronor för ett spel som kommer räcka länge är det värt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha Arma 2 Free och Operation Arrowhead.

Men jag tycker du ska skaffa Combined Ops för högupplösta texturer.

Det gör spelet mycket snyggare helt enkelt. Och 250kronor för ett spel som kommer räcka länge är det värt.

Väntanulite. Kan man använda moden med bara Arma 2 Free och Operation Arrowhead?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väntanulite. Kan man använda moden med bara Arma 2 Free och Operation Arrowhead?

Ja.

"It is possible to use the free version (not the demo) of ARMA2 and combine it with ARMA2: Operation Arrowhead to create ARMA2: Combined Operations Lite and use it to play DayZ.

Steam

  • Download both ARMA 2: Free and ARMA 2: Operation Arrowhead through Steam.
  • Run the game once before proceeding.
  • Download DayZ Mod files. http://www.armafiles.info/dayz/
  • Make a folder named "@DayZ" in your Arma 2: Operation Arrowhead directory.
  • Inside "@DayZ" folder create another folder named "Addons". It should look like this: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead\@DayZ\Addons
  • Unpack all DayZ Mod files in the "Addons" folder.
  • Create a new shortcut to arma2oa.exe. It should look like this: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead\arma2oa.exe
  • Add behind the target: "-mod=C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 free;Expansion;@DayZ -nosplash"
  • Run the game from this shortcut


    Retail

    [*]Download DayZ Mod files. http://www.armafiles.info/dayz/[*]Make a folder named "@DayZ" in your Arma 2: Operation Arrowhead directory.[*]Inside "@DayZ" folder create another folder named "Addons". It should look like this: C:\Program Files (x86)\Bohemia Interactive\ArmA 2 Operation Arrowhead\@DayZ\Addons[*]Unpack all DayZ Mod files in the "Addons" folder.[*]Create a new shortcut to arma2oa.exe. It should look like this: C:\Program Files (x86)\Bohemia Interactive\ArmA 2 Operation Arrowhead\arma2oa.exe[*]Add behind the target: "-mod=C:\Program Files (x86)\Bohemia Interactive\ArmA 2 Free;Expansion;@DayZ -nosplash"[*]Run the game from this shortcut

    If everything is installed correctly you should see "ArmA 2 Free" (or "ArmA 2 Demo"), "ArmA 2 Operation Arrowhead" and "@dayz" on the right side of the menu screen."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan vad kul detta är alltså! Jag och en kompis kröp runt inne på den stora militärflygbasen inatt och hittade vapen och annat smått och gått, men grymt läskigt var det. Zombies överallt och det sista man vill stöta på är snipers och andra spelare. Man är verkligen paranoid i det här :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...