Jump to content

Låsa forumet för gäster?


Umberto
 Share

  

45 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Den här frågan har diskuterats ett antal gånger och senast det begav sig sades det att vi skulle återkomma till den i framtiden, efter forumuppgraderingen. Nu har det gått över ett år sedan forumet uppgraderades och det är hög tid att lyfta upp ärendet igen!

Jag tror att många håller med mig när jag säger att en av styrkorna med GTAsajtens forum är att vi har en ganska intim och nära gemenskap för att vara ett diskussionsforum på internet. Denna gemenskap gör att många är villiga att skriva och dela med sig av ganska detaljerade personliga berättelser och erfarenheter - inte minst i trådar som Love Peace och Vardagssnack. Andra postar bilder på sig själv i "Bilder på dig själv" eller bilder på sina hem i "Ditt hem". Så långt allt väl, men jag frågar mig ibland varför allt detta ska vara öppet för hela jävla internet att ta del av? Jag ser inte någon mening i att vilken vilsen googlare som helst kan snubbla in på forumet och läsa om folks kärleksbekymmer, sexvanor eller om vad medlemmen X gjorde i helgen. Visst, mycket som man skriver på internet är mer eller mindre offentligt och man bör tänka efter några gånger vad man delar med sig av - men samtidigt, varför ska vi anpassa oss efter anonyma besökare?

Därför föreslår jag att trådar av mer "privat" karaktär flyttas till loungen och att loungen låses för gäster. Tidigare sades det att hela forumet borde vara öppet för att locka nya medlemmar att registrera sig. Men let's face it, det fungerar knappast. Hur många medlemmar som gjorde något större intryck fick vi t.ex. under 2011? Uuuhm... Noll? Och av de få som reggade sig kom de flesta för GTA. Vad nyregistreringar beträffar förlorar vi alltså ingenting på att stänga loungen; snarare kan det vara tvärtom - dvs att folk registrerar sig för att de ska kunna ta del av de låsta forumdelarna. Det sades också att det inte var tekniskt möjligt att låsa enskilda forumdelar - det har motbevisats och nu är det möjligt att göra det, se bara på Utvecklarforumet.

Let's lock it down, girls!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad nyregistreringar beträffar förlorar vi alltså ingenting på att stänga loungen; snarare kan det vara tvärtom - dvs att folk registrerar sig för att de ska kunna ta del av de låsta forumdelarna. Det sades också att det inte var tekniskt möjligt att låsa enskilda forumdelar - det har motbevisats och nu är det möjligt att göra det, se bara på Utvecklarforumet.

Yes, tänkte precis likadant. Det är kanske inte jättetroligt att folk reggar sig bara för att kunna läsa i Loungen, men det är som du säger en liten större chans att kunna få någon ny medlem.

Jag ser ingen anledning att inte låsa Loungen, så länge oregistrerade medlemmar ser att det underforumet existerar - alltså så som det är med Utvecklarforumet idag.

Som vi alla vet så är Gtasajten vårt eget lilla tillhåll och inte alls ett GTA-forum längre, så som Umberto säger så är det inte vettigt att vi ska låta anonyma användare styra oss.

Har vi inte redan en gräns för att få komma in i Loungen?

Va ju diskussioner om det redan när det blev av?

Har varit tal om det ända sedan före Loungens uppkomst, typ att man skulle ha gjort 100 inlägg och/eller varit medlem i ett halvår, men det var inget man kunde göra med dåvarande version av Invision Powerboard. Nu är det, som ovan nämnt, möjligt att skapa en forumdel som bara inloggade medlemmar kan se och det är i min mening den bästa lösningen.

Edit: Jag röstade alltså på att vi ska stänga Loungen.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men låsta delar har man ju kunnat skapa sen SlewME's tid?

Va jättelätt vad jag minns.

SlewME hade väl inget med några särskilda forumdelar att göra, ellar? :hm:

Men jo, det var kanske möjligt, men det sades i alla fall att det inte gick och att det därför inte ens var idé att försöka sätta restriktioner på Loungen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SlewME hade väl inget med några särskilda forumdelar att göra, ellar? :hm:

Men jo, det var kanske möjligt, men det sades i alla fall att det inte gick och att det därför inte ens var idé att försöka sätta restriktioner på Loungen.

Klart han inte hade. Men det gick på den tiden han var här :)

OCH! då gick det även att göra som så att man bestämde att efter en viss mängd inlägg blev man förflyttad till en viss användargrupp och den gruppen hade tillgång till en viss del av forumet som ingen annan hade.

Med andra ord det som vi ville ha och diskuterade när Loungen var på G men som någon tydligen sa inte gick att göra.

Förövrigt, Vote: Blank. Fann inget alternativ riktigt passande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jo, det var kanske möjligt, men det sades i alla fall att det inte gick och att det därför inte ens var idé att försöka sätta restriktioner på Loungen.

Exakt så. Tekniskt möjligt har det antagligen alltid varit, det är ju en väldigt grundläggande funktion. Jag minns att på n0f använde vi invisionfree (dvs gratisversionen av ipb) och t.o.m. där gick det att stänga och gömma forumdelar för gäster.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker hela forumet borde låsas. I andra hand, allt förutom GTA-delarna. I tredje hand, bara Loungen.

Dock skulle det inte skada om man låste Spel-delen för icke-medlemmar då en hel del medlemmars nicknames i olika spel där, synliga för alla.

Det påverkar hur?!? Jag ger du blanka fan i om folk kollar på mina stats och jag tror inte någon blivit spammad på sitt spelkonto...

Lås lounge tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det tekniskt möjligt att låsa enskilda trådar för ickemedlemmar istället? Love Peace, Sex, V-snack, Bild på dig själv och ev. Ert Hem är de trådar som är mest privata och borde låsas/döljas om så vore möjligt. Rent forumstrukturmässigt är det lite fel att flytta diskussionstrådar till lekrummet pga integritetstekniklösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det tekniskt möjligt att låsa enskilda trådar för ickemedlemmar istället? Love Peace, Sex, V-snack, Bild på dig själv och ev. Ert Hem är de trådar som är mest privata och borde låsas/döljas om så vore möjligt. Rent forumstrukturmässigt är det lite fel att flytta diskussionstrådar till lekrummet pga integritetstekniklösningar.

Att inrikta sig på enskilda trådar är en onödigt krånglig och invecklad "lösning". Säg att man startar en ny tråd om något "personligt" ämne, då har man samma problem igen. Nej, det är bättre att en hel avdelning är låst.

Jag ser inte något problem i att flytta de trådarna till loungen om det behövs - loungen är trots allt forumet för foruminterna trådar och laidback-trådar. Om "forumstrukturen" är så känslig kan man ju isf låsa fler avdelningar, t.ex. alla förutom GTA-delarna. Personligen tycker jag dock att det skulle vara lite väl drastiskt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför låsa hela forumet? Någon kanske har problem med ett GTAspel, Googlar, kommer in på GTAsajten där de kan läsa om problemet och hur man löser det. Detta kan ju leda till att fler registrar sig, och kan ju på sätt och vis leda till att vi får massvis med nya medlemar (även om vi som Umb säger inte fått särskilt många i år). Men vi ska ju inte bli en sluten diktatur (ehehe), där hela forumet är låst. Därför tycker jag att vi låser allt förutom GTA-delen. De mer privata grejerna, plus de trådar där "veteranerna" hänger bör skyddas från en massa fjortisar och diverse spammare.

Vote: Lås allt utom GTA-delen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej har skall inte låsas någonting! Detta är tyvärr ett tecken på den antisvenska vridning som forumets kulturmarxister samt högerextrema liberaler har fått till... Som den sanna demokrat jag är anser jag det vara min plikt att inte bara försvara forumets medlemmars obestridliga vilja till öppenhet och tolerans, utan även de demokratiska värderingarna där alla ska känna sig välkommen; medlem eller ej! Det blåser vindar bland ett fåtal medlemmar, som syns så ofta att man tror att de är fler. De försöker nämligen få det till att de talar för "den tysta majoriteten", såsom de tidigare uttryckt sig. Vi sanna demokrater får inte gå på detta, ty dessa kreatur fiskar i groteskt grumliga vatten!

För öppenhet, tolerans, rättvisa och solidaritet. Mot det moderna forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att inte låsa hela forumet har åtminstone tidigare motiverats med att vi behöver gästerna för att de genererar reklamintäkter. Jag vet dock inte hur det är med den saken längre. Kebab skrev ju att googlereklamen är borta nu och för några månader sedan, när det pratades om donationer till forumet, sades det att pengar inte längre är ett problem - så jag vet inte hur relevant den där reklamen egentligen är i dagsläget...

(även om vi som Umb säger inte fått särskilt många i år)

Allt har förvärrats av att email-valideringen inte verkar fungera som den ska. Det går inte längre att regga sig med nick och validera med mail vilket gör att alla sådana konton raderas automatiskt efter några dagar. Enda sättet att joina forumet, sedan ett halvår tillbaka ungefär, verkar vara genom att använda facebook-login. :ermm:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...