Jump to content

Nytt chassi


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Lånar tråden lite grann. Skulle nån kunna tipsa på en bra och billig data chassi med bra luft/ström gång eller vad man nu kallar det för. Ska snart börja beställa hem dator delar till fort jag får tag i ett chassi som är billigt och bra som sagt. Tror det kan bli lite krångligt att bygga i det chassit jag har nu. Såhär ser det ut i mitt fast det är inte samma delar som sitter i den:

compsidebi4_1220543_0.jpg

Datorn fyller 6 år nästa år så ska jag använda detta chassit trots den är 5år gammal eller ska jag satsa på nytt data chassi?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 66
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ska du beställa nya delar kan det nog vara en bra idé att beställa ett nytt chassi, speciellt med tanke på storleken på grafikkort nu för tiden. Jag vet inte om de där hårddiskburarna går att plocka bort men om det inte går så får du nog inte in ett modernt grafikkort.

Jag rekommenderar ett Fractal-chassi. Fractal Design Core är inte så dyrt. Vill du lägga på några hundringar kan du antingen ta Fractal Design Arc för bra luftflöde, eller Fractal Design Define R3 för ljudisolering.

Edit: Argh, mitt svar var till SilentViper men när jag postade det så verkar det som att en mod gjorde en ny tråd för det, så ni får gärna flytta mitt inlägg med.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du beställa nya delar kan det nog vara en bra idé att beställa ett nytt chassi, speciellt med tanke på storleken på grafikkort nu för tiden. Jag vet inte om de där hårddiskburarna går att plocka bort men om det inte går så får du nog inte in ett modernt grafikkort.

Jag rekommenderar ett Fractal-chassi. Fractal Design Core är inte så dyrt. Vill du lägga på några hundringar kan du antingen ta Fractal Design Arc för bra luftflöde, eller Fractal Design Define R3 för ljudisolering.

Edit: Argh, mitt svar var till SilentViper men när jag postade det så verkar det som att en mod gjorde en ny tråd för det, så ni får gärna flytta mitt inlägg med.

Såg just nu att den sitter fast med nå special grejs som man måste borra för att få bort. Så ja det är lika bra att köpa nytt chassi. Finns det nå chassi som du säger fast med bägge delarna? Menar nu både för bra luftflöde och ljudisolering. Annars spelar det ingen roll just nu låter min dator man hör fläktarna men det är inget jag jag stör mig på.

Jag köper nog nytt chassi när jag får pengar igen samt ett moderkort så får jag vänta till november för processor och minnen om inte brorsan kan vara snäll och slänga ut en slant för det. Anledningen till detta är för att jag måste vara sparsam dem närmaste månaderna nu,

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bra är dessa två med luftströmen och ljudisolering? Annars kan vi skippa ljudisolering då jag har inge problem med att fläktarna låter om det skulle bli ett problem så kan jag köpa nåt som dämpar dem vid ett senare tillfälle och köra just nu på ett bra luftström i burken.

Hittade dessa två från inet och som sagt vad är det som skiljer dessa två åt då man inte hittar riktigt bra förklaring:

Fractal Design Core 1000 Svart

Fractal Design Core 3000 Svart

Jag förmodar väl att 3000 chassit är likadant du länkade Adrian right? Och hur är det att dra kablar i chassit? Vet att en del är krångliga med tanke på utrymmet.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är mycket nöjd med mitt billiga Antec Three Hundred. Någon mer kunnig får gärna backa upp/såga mig.

Det är ett väldigt populärt och bra chassi, fast det har några år på nacken nu och jag törs nog påstå att det finns modernare chassin till samma peng som är bättre.

Hur bra är dessa två med luftströmen och ljudisolering? Annars kan vi skippa ljudisolering då jag har inge problem med att fläktarna låter om det skulle bli ett problem så kan jag köpa nåt som dämpar dem vid ett senare tillfälle och köra just nu på ett bra luftström i burken.

Hittade dessa två från inet och som sagt vad är det som skiljer dessa två åt då man inte hittar riktigt bra förklaring:

Fractal Design Core 1000 Svart

Fractal Design Core 3000 Svart

Jag förmodar väl att 3000 chassit är likadant du länkade Adrian right? Och hur är det att dra kablar i chassit? Vet att en del är krångliga med tanke på utrymmet.

Core 1000 ska du inte köpa om du inte planerar att köpa ett mATX/MiniITX-moderkort (vilket jag är ganska säker på att du inte gör).

En skillnad mellan Core och t e x R3 är att R3 har ljudisolerande material i väggarna - detta leder till att luftflödet försämras, så är det bra luftflöde du vill ha bör du välja Core.

Det ska nog inte vara några problem med kabeldragningen. Här har du en film om du vill se hur Core ser ut invändes lite bättre:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett väldigt populärt och bra chassi, fast det har några år på nacken nu och jag törs nog påstå att det finns modernare chassin till samma peng som är bättre.

Core 1000 ska du inte köpa om du inte planerar att köpa ett mATX/MiniITX-moderkort (vilket jag är ganska säker på att du inte gör).

En skillnad mellan Core och t e x R3 är att R3 har ljudisolerande material i väggarna - detta leder till att luftflödet försämras, så är det bra luftflöde du vill ha bör du välja Core.

Det ska nog inte vara några problem med kabeldragningen. Här har du en film om du vill se hur Core ser ut invändes lite bättre:

Tackar. Testade för skoj skull att plocka ihop lite saker och vad anser ni av detta lilla paket?

Dator

Bör jag byta ut nåt i det där paketet? Och hur skulle det se ut med det jag har nu syftar just nu på mitt HD4850 grafikkort och 550W nätagg från fractal design? Annars kan jag byta grafikkort vid senare tillfälle tanken är att jag ska kunna spela på medium/high på framtida spel så som Rage Skyrim BF3 och lite andra nya spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Define-serien (R2, R3, XL) har ljuddämpande skivor på sidorna. Dessa kan du dock köpa senare. De lägger till förvånansvärt mycket tyngd på chassit.

Och som Siana redan berättat, igen, Så är Core 1000 för mindre moderkort.

Edit: Om listan. Det där grafikkortet kommer nog bli en rejäl flaskhals! Jag är inte alls duktig på ATI-kort så kan inte uttala mig där. Men Nvidia GTX 560 Ti är ett bra kort.

Och föresten, ditt moderkort ser ut att ha fått väldigt blandad kritik. Från att vara väldigt bra till att inte fungera alls. Låter inte säkert.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Define-serien (R2, R3, XL) har ljuddämpande skivor på sidorna. Dessa kan du dock köpa senare. De lägger till förvånansvärt mycket tyngd på chassit.

Och som Siana redan berättat, igen, Så är Core 1000 för mindre moderkort.

Edit: Om listan. Det där grafikkortet kommer nog bli en rejäl flaskhals! Jag är inte alls duktig på ATI-kort så kan inte uttala mig där. Men Nvidia GTX 560 Ti är ett bra kort.

Okej jag brukar ju även kolla systemkraven på spelen och tja ja dem flesta spelen visar positiv inställning på grafikkortet vad jag har sett. Som sagt annars kan jag använda grafikkortet ett tag till tills jag köper nytt grafikkort som sagt jag måste vara lite sparsam. Annars är det bara invänta och se vad Curly har att säga om den saken.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sällan en bra idé att beställa några komponenter i förväg och sedan vänta med uppgraderingen, speciellt om du först beställer en processor och senare ett grafikkort. Anledningen är att det hela kommer att flaskhalsa så mycket att du inte kommer att få någon vidare prestandahöjning tills du beställer resterande delar - och då hade det varit lika bra att beställa rubbet samtidigt eftersom att processorn förmodligen tappat i pris när du köper grafikkortet.

Det blev lite rörigt där, men jag hoppas att du hänger med.

Sedan beror det förstås på när du ska beställa grafikkortet, om det inte är om allt för lång tid så rekommenderar jag dig att du tar en titt på CDONs Sweclockers-rabatt: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/?v=-1

Den ger dig 2500k för knappa 1500 kronor istället.

Jag tror inte det ska vara någon fara med Asus-moderkortet, Asus är ett bra märke och ibland kan recensioner på Inet vara missledande eftersom att folk tenderar att lämna ett omdöme mycket oftare när saker och ting inte fungerar. De fyra personer som klagat på kortet kan i själva verket kanske vara bara någon procent av hundratals som beställt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sällan en bra idé att beställa några komponenter i förväg och sedan vänta med uppgraderingen, speciellt om du först beställer en processor och senare ett grafikkort. Anledningen är att det hela kommer att flaskhalsa så mycket att du inte kommer att få någon vidare prestandahöjning tills du beställer resterande delar - och då hade det varit lika bra att beställa rubbet samtidigt eftersom att processorn förmodligen tappat i pris när du köper grafikkortet.

Det blev lite rörigt där, men jag hoppas att du hänger med.

Sedan beror det förstås på när du ska beställa grafikkortet, om det inte är om allt för lång tid så rekommenderar jag dig att du tar en titt på CDONs Sweclockers-rabatt: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/?v=-1

Den ger dig 2500k för knappa 1500 kronor istället.

Jag tror inte det ska vara någon fara med Asus-moderkortet, Asus är ett bra märke och ibland kan recensioner på Inet vara missledande eftersom att folk tenderar att lämna ett omdöme mycket oftare när saker och ting inte fungerar. De fyra personer som klagat på kortet kan i själva verket kanske vara bara någon procent av hundratals som beställt det.

Om jag nu skulle göra det att vänta med nytt grafikkort hur mycket skulle jag flaskhalsa som du säger? Eller om jag fortsätter kör med detta grafikkort som jag har nu? Med tanke på att den visar fortfarande positiva täcken på systemkraven både via can you run it och game-debate eller vad den sidan heter.

För det spelar ingen så står roll vilken upplösning i spel jag kör men helst som sagt på medium/high grafik spelar inte så står roll i spel då det inte gör spelet som andra på forum påstår.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara på hur mycket det kommer att flaskhalsa, det beror väldigt mycket på vad det är för spel också. Men om det i dagens läge är ditt grafikkort som sätter gränsen i spel så kommer en uppgradering av bara processor självklart inte att hjälpa dig särskilt mycket.

Om man skulle köra på 8gb det blir även ingen hjälp på traven eller? Annars får jag försöka spara så jag kan köpa grafikkort på sammagång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC för 1440kr nå bör jag köpa det? Fast det är överklockad?

Skulle datorn packa ihop alltså min nuvarande om jag kopplade in det där grafikkortet med de nuvarande sakerna jag har just nu eller rycker nåt i datorn eller lär jag klara mig med det såfall tills vidare allt annat är inköpt?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan du väl. Själv hade jag nog inte velat köpa ett kort ur en nu utdaterad serie när 500-serien är här, hade mycket hellre sparat ihop några hundringar till och köpt ett 560, men om du absolut inte har mer pengar så kan det väl inte hjälpas.

Jag vet inte vad du har i datorn i övrigt så det kan jag inte svara på, men jag tror att ett 550W från FD klarar att driva ett 460 i alla fall, fast jag är ganska kass när det gäller att uppskatta strömförbrukning så jag törs inte garantera något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela löser sig nog trots allt pratade med min bror och han erbjöd mig att köpa hans 10k dator för ca 1000kr. Men jag vet inte riktigt vad det är för saker i datorn utan det ska vi kolla sen så kan länka sakerna till hans dator senare. För han sa att jag kan byta processor och sånt om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...