Jump to content

IMBDs topp 250


okka
 Share

Recommended Posts

Jag må vara en timme sen, men...

IMBD har en topp 250-lista, baserad på folkets röster. Tänkte mig att man kan tala om den: om filmerna i fråga förtjänar sina placeringar, vilka som är överskattade, vilka som är underskattade, om man tror att någon kommande film kommer ta sig in, om det är någon film som kanske borde vara på listan eller inte vara på listan etc.

Härkan man på ett effektivt sätt kryssa för de filmer man sett. Själv har jag sett 122 stycken.

Puss,

O

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge funderat på att se till att se alla filmer på listan, men det är ju ett jävla projekt. Var det inte någon som försökte sig på det? Crusader?

Det går inte direkt att dissa någon film på listan utan att man gör hängivna fans väldigt upprörda, men Amelie, Sin City, Batman Begins, Hotel Rwanda och Toy Story 3 är några filmer som nog inte skulle in på min topp 250-lista. De är bra och jag kan förstå varför de är omtyckta, men de är helt enkelt inte topp 250 för mig. Sedan tycker jag att Holy Grail och Life of Brian borde byta plats (d v s, jag anser att Life of Brian är den bättre av de två).

Jag har bara sett 66 av filmerna på listan. blush_1181011_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

65. Ska ikväll se Up så då blir det 66.

Många filmer som jag aldrig kommer se och en hel del filmer som man borde se men förmodligen kommer dröja ett bra tag.

Alla de här italienska filmerna (eller vad det är) är ju inga jag någonsin kommer ge en chans tex.

Dock förvånad över att tex Toy Story 3 ligger på listan. Att första finns med förstår man. Den va grym. Men 3:an känns inte lika bra. Trots att jag försöker bortse från det faktum att jag inte är 12 år yngre.

Fanns väl en del liknande som jag personligen inte känner hör hemma där. Vet inte hur listan utses men om det är baserat på rösterna så kan ju det vara förklaringen i några fall. Men förmodligen inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom syftet med den här tråden (antagligen?) är att posta lite bättre inlägg än "75", flyttar jag den till MFG :)

Jag har inte kryssat någon 250-lista, men däremot en 100-lista. Då kom jag upp i 38 stycken, och det var mycket gamla filmer jag sett. Jag minns bland annat The Maltese Falcon, The Sting, Singing in the Rain, It's a Wonderful Life och Lawrence of Arabia. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick igenom listan snabbt och fick det till 95. Var för övrigt överraskad att se många filmer på listan då jag inte kollat in den på ett bra tag.

Kan även länka min egen personliga lista på mina 100 favoritfilmer. Har dock ej uppdaterat den på nästan två år, så många filmer som Inception, Black Swan m.fl. saknas! -> https://docs.google.com/View?id=dgqf7wjv_2hrq4x5ch&pli=1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick igenom listan snabbt och fick det till 95. Var för övrigt överraskad att se många filmer på listan då jag inte kollat in den på ett bra tag.

Kan även länka min egen personliga lista på mina 100 favoritfilmer. Har dock ej uppdaterat den på nästan två år, så många filmer som Inception, Black Swan m.fl. saknas! -> https://docs.google.com/View?id=dgqf7wjv_2hrq4x5ch&pli=1

:cry: Den filmens storhet ser jag verkligen inte!

---

Gjorde en poll på facebook och tror det var runt 40, jag ser inte mycket på film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

30. Har nog lika många liggandes på datorn som jag har tankat eftersom "man ska ha sett dem". Men de har förblivit orörda. Sedan är det hur många som helst av dessa filmer som jag har sett med ett halvt öga någon gång.

Det pinsamma är inte att jag bara har sett blott 30 stycken, utan det faktum att jag har sett alla listade animerade filmer utom en (How to train a dragon). :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte ta listan på för stort allvar när det gäller hur bra en film faktiskt är. Det är trots allt mycket folk som, direkt efter att de sett en film på bio, går och röstar en tia för de fortfarande är exalterade utav vad de just såg på "the big screen" samt/och/eller att de inte förstår sig på betygsskalan (Inception, Avatar, Dark Knight m.fl. räknas in här).

Men, jag har sett 107st av dem.

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kära damer, lyssna på Henkibojj, låt bli att skriva inlägg som bara innehåller ett tal.

Egentligen har vi redan en tråd om det här - så låt oss i den här tråden fokusera på vilka filmer som borde/inte borde vara på listan!

---

55 filmer har jag sett. Jag kommer omedelbart att tänka på tre filmer som inte har på den där listan att göra, tre filmer jag personligen inte förstår storheten med - tre riktigt, riktigt usla skräpfilmer. Ren dynga! Jag talar givetvis om den bedrövliga LOTR-trilogin av herr Peter Jackson! Tillsammans bildar Ringen, Tornen och Konungens Återkomst den tråkigaste, långrandigaste och mest teatraliska smörja filmindustrin någonsin kräkts ur sig. Alla som gillar de filmerna är mindre värda som människor och borde spärras in för sinnesundersökning. För ett antal år sedan föll jag för hypen och skulle se filmerna under en helg - jag vill minnas att det var Canal+ som visade dem så att första gick på fredag kväll, andra på lördag osv. Bekvämt! Förresten, jag har inte läst böckerna, enär jag har en aversion mot high-fantasy-genren. Till saken! Första filmen tyckte jag var mycket medioker och intetsägande, inget särskilt sensationellt eller speciellt alls. B-film med snygga specialeffekter och najsig CGI på sin höjd. Den andra filmer var ett veritabelt sömnpiller och mycket långtråkigare än den första. Det slutade med att jag inte orkade koncentrera mig på filmen utan började göra annat vid sidan om - läsa tidningar, spela UNO med katterna, surfa på nätet m.m. Jag "såg" den dock till slut, om än endast med ett öga... Tredje filmen lyckades med det smått otroliga konststycket att vara tråkigare än den andra! Jag mäktade med att se ungefär halva filmen, sen stängde jag av för att inte riskera att förgås av tristess. Zzz! Så dålig var den. Jag kan inte se någon annan förklaring till att de där skamliga halvmesyrerna till filmer finns på listan än att världens Tolkien-nerdz gått man ur huse och kupp-röstat in dem. Tragiskt!

En annan film som inte borde finnas med på ens en topp-1000-lista är svenska "skräckfilmen" 'Låt den rätte komma in'. Finns det någon som har läst Låt den rätte komma in, en av de bästa svenska böckerna på senare år, och gillar filmen? Jag kan inte tro det. Filmen är en skymf mot boken. Det är mirakulöst att samme man som skrev boken, herr John Ajvide Lindqvist, har skrivit filmens manus. Å andra sidan har Ajvide Lindqvist visat sig vara en ganska ojämn författare, vilket inte minst märktes i hans patetiska "Lilla Stjärna" som gavs ut i fjol. Men även om man låter bli att jämföra filmen med boken ÄR det verkligen inte en bra film. Sanningen är att 'Låt den rätte komma in' har röstats in på 250-listan av emotionella Twilight-fanatiker som blir pilska så fort de ser något med huggtänder. Usch!

utom en (How to train a dragon). :rolleyes:

Den har jag sett! :naughty: *stolt*

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

55 filmer har jag sett. Jag kommer omedelbart att tänka på tre filmer som inte har på den där listan att göra, tre filmer jag personligen inte förstår storheten med - tre riktigt, riktigt usla skräpfilmer. Ren dynga! Jag talar givetvis om den bedrövliga LOTR-trilogin av herr Peter Jackson! Tillsammans bildar Ringen, Tornen och Konungens Återkomst den tråkigaste, långrandigaste och mest teatraliska smörja filmindustrin någonsin kräkts ur sig. Alla som gillar de filmerna är mindre värda som människor och borde spärras in för sinnesundersökning. För ett antal år sedan föll jag för hypen och skulle se filmerna under en helg - jag vill minnas att det var Canal+ som visade dem så att första gick på fredag kväll, andra på lördag osv. Bekvämt! Förresten, jag har inte läst böckerna, enär jag har en aversion mot high-fantasy-genren. Till saken! Första filmen tyckte jag var mycket medioker och intetsägande, inget särskilt sensationellt eller speciellt alls. B-film med snygga specialeffekter och najsig CGI på sin höjd. Den andra filmer var ett veritabelt sömnpiller och mycket långtråkigare än den första. Det slutade med att jag inte orkade koncentrera mig på filmen utan började göra annat vid sidan om - läsa tidningar, spela UNO med katterna, surfa på nätet m.m. Jag "såg" den dock till slut, om än endast med ett öga... Tredje filmen lyckades med det smått otroliga konststycket att vara tråkigare än den andra! Jag mäktade med att se ungefär halva filmen, sen stängde jag av för att inte riskera att förgås av tristess. Zzz! Så dålig var den. Jag kan inte se någon annan förklaring till att de där skamliga halvmesyrerna till filmer finns på listan än att världens Tolkien-nerdz gått man ur huse och kupp-röstat in dem. Tragiskt!

Du är den första som håller med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...