Jump to content

Hur beroende är vi av Internet?


kicken
 Share

Recommended Posts

När Internet krånglar drabbas jag ofta av panik. När Internet lägger av blir jag helt förbannad. När Internet inte fungerar som det ska blir jag upprörd. Och jag är ganska säker på att ni känner likadant.

För sexton år sedan kallades Internet för "en fluga som snart går förbi". Nu är det en av vardagens viktigaste komponenter, oavsett om det gäller skola, jobb eller privata åkommor. Och när Internet inte fungerar som det ska blir vi oftast arga, besvikna eller drabbas av panik.

Vi gör nuförtiden allting på Internet. Vi köper kläder, vi ser på film, vi spelar spel, ja, vi gör allt. Det är i det egentliga fallet helt sjukt hur inflytelserikt det har blivit och om Internet kaozar - oavsett om det gäller NASA, Nordea eller hemma hos Göran - så måste man direkt lösa problemet så fort man kan.

Har ni någonsin tänkt på det - hur besatta vi är av Internet i dagens moderna värld?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror sig på var man är och vad man "behöver" det till. Jag klarar mig undan internet för nöjes skull, men får jag inte möjlighet att ladda upp skolprojekt eller hämta information/litteratur som behövs för uppsatser är jag väldigt besvärad. Skolans när är rätt värdelöst och jag ser till att ha sidorna sparade offline om jag ska till skolan.

Sen finns ju alltid textteve om man vill ha nyheter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir alltid lika deprimerad när jag tänker på hur beroende vi är av internet för att få reda på saker o ting.

En stor del av skolundervisningen baserar sig på att man kan komma ut på internet och hitta informationen.

Många frågar en om man vet om "det där" och så frågar man om det varit på nyheterna eller i någon tidning och får svaret "Nej, jag läste det på facebook".

Vi litar för mycket på internet. Och nyligen funderade jag på att säga upp mitt internet helt o hållet o om jag verkligen skulle behöva gå in för något så skulle jag traska till jobbet och koppla upp mig.

Insåg ganska snart att jag inte skulle klara mig. Jag skulle bli "han som alltid vet allt sist" :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hatar internet, så jävla hårt!

Men det är väl mest för alla efterblivna personer som sitter på internet (INFÖR KÖRKORT FÖR INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Men jag är väl tillräckligt beroende för att jag skulle få panik om jag inte hade det över en dag.

Jag känner behovet av att kolla min mail, snabbt facebook och spela lite varje dag!

Men jag vet inte, skulle nog kanske klara mig utan internet en längre tid, får testa nån gång!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För en enskild människa är internet kanske inte livsnödvändigt men ur ett gemensamt samhällsperspektiv är vi mer beroende än vad vi tror. Nu är visserligen internet i och med sin decentraliserade uppbyggnad väldigt säkert mot en kollaps men det skulle ju utan tvekan leda till en stor kris om internet försvann över en natt. Ponera att det skulle hända, hur skulle vi då drabbas?

Vi skulle bli tvungna att återgå helt till gamla kommunikationssätt, som att träffas irl, ringa, sms:a eller skriva brev. Frågan är om telefonnäten och postföretagen skulle klara en kraftig uppgång i antal samtal och brev?

Våra bankärenden skulle vi få sköta genom att traska iväg till fysiska bankkontor. Vi skulle få besöka bibliotek för att hitta information. Kan de fysiska bankkontoren och biblioteken som är skapade för dagens besöksantal hantera en kraftigt ökad tillströmning av besökare?

Internetföretagen skulle inte längre kunna generera någon inkomst och gå i konkurs. Mängder av människor skulle bli arbetslösa. Krisen skulle sprida sig inom finansvärlden och leda till en värre finanskris än den som bolånebubblan i USA orsakade 2008. Det här vore förmodligen den värsta konsekvensen av en krasch.

Annars är väldigt mycket på internet vardagslyx som vi överlever utan. Det gick ju bra före mitten av 90-talet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag inte har möjlighet att använda internet, till exempel i sommarstugan, kan jag gå i veckor utan att sakna det. När jag är hemma och internet strular så blir jag otålig på en gång. :confused:

Samma sak för mig.. Är jag borta är det "helt" okej, och då tänker man inte på något med datorer eller så, men när man är hemma blir det lätt att man blir arg och less för det inte fungerar. Att sitta vid en dator utan internet är nästan ohållbart, allt man gör på en dator har nästan jämt med att man ska vara uppkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag inte har möjlighet att använda internet, till exempel i sommarstugan, kan jag gå i veckor utan att sakna det. När jag är hemma och internet strular så blir jag otålig på en gång. :confused:

+1

Det är sjukt befriande att komma till platser där man inte har tillgång till internet. Skulle vilja testa på att leva under slutet av 1800-talet. Jag är givetvis inte negativt inställd till internet, det har mycket gott med sig, men det är en extra stressfaktor.

Har varit med om att både TV och internet slagits ut. Det är skrämmande hur tokig man blir. Hur sysselsätter man sig? Hur fan sysselsatte man sig förr i tiden? Jag vet inte hur man gör det. Det är skrämmande.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...