Jump to content

Högskoleprovet


Tweak
 Share

Recommended Posts

Gjorde det inte den här gången (glömde anmäla mig/var nöjd med resultatet från förra gången) men en kompis kom hem med den här och jag känner mig verkligen urdum för jag förstår inte hur den ska lösas även med lång betänketid >_<

Plz explain. :(

Är det där verkligen en matematisk fråga? Eller är det en fråga om logiskt tänkande och se mönster?

För att enda sättet som x2 kan vara lika med -1 är om x = i. Men då stämmer inte resten av ekvationen med något av svaren. Om jag nu inte tagit en öl för mycket och tappat bort mig själv vill säga. Men jag tror det jag skrev stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det där verkligen en matematisk fråga? Eller är det en fråga om logiskt tänkande och se mönster?

För att enda sättet som x2 kan vara lika med -1 är om x = i. Men då stämmer inte resten av ekvationen med något av svaren. Om jag nu inte tagit en öl för mycket och tappat bort mig själv vill säga. Men jag tror det jag skrev stämmer.

x blir i som du säger, vilket betyder att x3 blir -i (x*x2 = -1*i), x+x2+x3=-1. Ganska simpel om man har läst matte e och inte tagit någon öl för mycket.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

x blir i som du säger, vilket betyder att x3 blir -i (x*x2 = -1*i), x+x2+x3=-1. Ganska simpel om man har läst matte e och inte tagit någon öl för mycket.

Men åh, vilken dundertabbe! Jag minns inte ens vad jag fick x3 till, men jag lyckades inte lösa ekvationen i alla fall.

Tur att man inte är berusad när man gör tentor, sådana misstag har man då rakt inte råd med. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Några pro-tips inför mattedelen på provet? Känns som att det är det som håller mig tillbaka mest.

Tja... rent teoretiskt så skulle man ju kunna gissa sig till 2.0. Chansen är ju fantastiskt liten men... jag vet inte, var inte rädd för att gissa!

Vilket värdelöst tips. Förlåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Någon mer som gjorde provet idag?

Tyckte att de verbala delarna var ganska mycket lättare än matematiken och statistiken, även om jag har lätt för matte annars. Det är väl det att man (jag i alla fall) inte har tid att räkna på allt utan får göra en snabb uppskattning på det mesta som gör'et. Första gången jag skriver också.

Överlag kändes min prestation okej. Kan gå lite hur som helst tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såvida jag inte gör ett helomvänt karriärval så tänker jag aldrig göra det där skitprovet igen. Fem gånger var tre gånger för mycket. Kan ju inte säga att det var gött att sitta hemma och hetsplugga ekonomisk straffrätt idag, men i alla fall bättre än att sitta på högskoleprovet och våndas!

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför?

Det säger ju sig självt att utbildningarna och vetenskaperna är för olikartade för att rättvist kunna bedömas av ett och samma prov. Att exempelvis någon som vill bli journalist måste plugga och kunna samma matte som någon som vill bli ingenjör och att provresultaten sedan ska ha samma inverkan oberoende av vilken utbildning man söker sig till är ju befängt. Jag tror det leder till att personer som egentligen skulle vara väl lämpade för en utbildning konkurreras ut av andra, mindre lämpliga, som råkar vara bättre på innehållet i något av provets delmoment (t.ex. matten), men som egentligen är mer eller mindre irrelevant för själva utbildningen. Gnome sane?

När jag blir utbildningsminister kommer jag att inrätta ett flertal prov, anpassade för vilket vetenskapsområde man söker sig till. Ett för naturvetenskapliga utbildningar, ett för juridiska, ett för samhällsvetenskapliga, ett för beteendevetenskapliga etc.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Proven är inte utformade för att pröva förkunskap, utan för att testa lämplighet (för universitetsstudier). Du är ute och cyklar. Kraven på förkunskaper kommer ju från gymnasiet, och du måste fortfarande ha läst alla nödvändiga kurser för att ha behörighet till utbildningarna.

Jag är väl medveten om att tanken är att mäta lämplighet men att ha ETT standardiserat prov som ska mäta lämpligheten för hundratals olika utbildningar och studieinriktningar är verkligen inte ett bra system. Det gynnar generalister på bekostnad av ämnesbegåvade personer med mer specifika och relevanta kunskaper. Det vore en sak om man använde provet som en del av en större antagningsprocess men att anta studenter enbart enligt ett provresultat är enfaldigt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...