Jump to content

Högskoleprovet


Tweak
 Share

Recommended Posts

Men den mäter inte lämpligheten för "hundratals olika utbildningar". Den mäter lämpligheten för universitetsstudier.

Universitetsstudier är inte en enhetlig företeelse. Universitetsstudier i säg nationalekonomi skiljer sig markant från studier i medicin, som i sin tur skiljer sig från studier i astronomi... Därför är det fel att använda ETT prov för att testa lämplighet för åtskilliga olika utbildningar som alla har kraftigt varierande innehåll och struktur.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Tror jag skrev i Skoltråden sist varför det blir lite osammanhängande, men detta är ju faktiskt rätt tråd. Lyckades sjukt nog få 1,2 på matematik-delarna vilket i kombination med 2,0 på svenskan och engelskan ger mig 1,6. Det räcker gott och väl till vad jag tänkt söka. yes_1046272_0.gif

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag skrev i Skoltråden sist varför det blir lite osammanhängande, men detta är ju faktiskt rätt tråd. Lyckades sjukt nog få 1,2 på matematik-delarna vilket i kombination med 2,0 på svenskan och engelskan ger mig 1,6. Det räcker gott och väl till vad jag tänkt söka. yes_1046272_0.gif

Vad ska du söka till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du söka till?

I höst fortsättningskursen inom Freds- och konfliktvetenskap, vilket när det är avklarat ger mig 60 högskolepoäng. Det + högskoleprovresultatet gör mig behörig till journalistikprogrammet i Göteborg som jag tänkt söka. Måste dock även klara tre olika intagningsprov för att komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

I höst fortsättningskursen inom Freds- och konfliktvetenskap, vilket när det är avklarat ger mig 60 högskolepoäng. Det + högskoleprovresultatet gör mig behörig till journalistikprogrammet i Göteborg som jag tänkt söka. Måste dock även klara tre olika intagningsprov för att komma in.

Aha. Lycka till, jag tror det kommer att gå galant. Journalistik och samhällsvetenskap är en bra kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Ska skriva högskoleprovet igen nu i april och tänkte att det är nog dags att börja plugga lite. Jag känner mig väldigt bekväm med språkdelen och tänker lägga all fokus på matten, som alltid har varit mitt fall. Har aldrig riktigt kunnat lista ut den biten om jag ska vara helt ärlig. Är tanken att man ska kunna komma fram till lösningen bara genom att se hur talet är konstuerat eller genom lite lätt huvudräkning? Är också lite konfunderat över att svårighetsgraden "bara" är Matte A då det känns mer som B-nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...