Jump to content

Högskoleprovet


Tweak
 Share

Recommended Posts

I den här tråden diskuterar vi högskoleprovet. Det finns en tråd från 2007 som är inriktad på vad man fått på det, och det kan man även diskutera här (vem är bäst?) men här diskuterar vi även pluggandet inför provet och delar med oss av vår ångest inför det.

Jag skriver provet den 2 april och undrar lite hur man bäst förbereder sig. Främst är det väl

Delprovet NOG — matematiska och logiska problem

Delprovet NOG testar din förmåga att hantera matematiska och logiska problem. Delprovet går ut på att du ska bedöma om du fått tillräcklig information för att kunna lösa de olika problemen. Under 50 minuter ska du lösa 22 uppgifter. Varje uppgift har fem olika svarsförslag.

jag kommer tycka är klurigast så jag undrar ifall det finns några schyssta uppgifter man kan göra på internet för att öva inför det? Och hur, ungefär, kan en uppgift se ut?

Har inte googlat något alls på det här men det är väl nästan i forumets intresse att jag skapar en tråd istället för att googla.

Är det någon annan som skriver det nu i vår? Vad har ni som gjort det fått? Vad tyckte ni var svårast?

Diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Det har bara gått halvbra hittills... Som vanligt alltså.

Edit: Dessa dödslånga raster kan man ju få psykbryt på. Men den här gången nyttjade jag familjens resurser och plockade med mig min moders netbook. Bästa högskoleprovlunchrasten ever, har suttit och läst om presenningar och fiskeknivar på flashback :)

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir så lack på att jag gång på gång skinkar bort mig på grund av att jag inte kan -fucking- dividera i huvudet. Jag är en jävla idiot som inte lägger en timma före provet på att repetera mellanstadiekunskaperna om hur man -fucking- får ut hur många -rövarns- procents skillnad det är mellan 3,25 och 2,2.

Och med det sagt så förstår ni kanske att jag inte kommer höja mig den här gången heller...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev provet för första gången idag. Kändes som att det gick käpprätt åt helvete, men vafan, den som lever får se. Tar det faktiskt inte allt för seriöst. Satsar mer på att få bra betyg nu när jag tar studenten. Failar jag på det så får jag göra provet igen, och då ta det lite seriösare. Det viktiga är väl att man gör sitt bästa, right?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Fick precis reda på att jag fick 1,1. Kan inte säga att jag är nöjd direkt, men med tankte på att det var första gången, att jag inte försökt förbereda mig och att jag var sjuk när jag skrev provet är det väl förlåtligt. Då menar jag inte att 1,1 är ett direkt dåligt resultat om nu någon annan fick det (eller lägre), men jag gjorde dåligt ifrån mig på delar som jag verkligen borde ha kunnat prestera bättre i. Hur som helst bör mina gymnasiebetyg räcka för att jag ska komma in på datateknik eller teknisk fysik på någon av de högskolor jag sökt till, så jag bryr mig inte allt för mycket.

Hur gick det för er andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Tänkte göra det för första gången i år, känner inte att jag bryr mig för mycket om vilket resultat jag får. Typiskt att jag ska göra det nu när de har lagt in ytterligare teknisk del.

Är det så att ORD- och Svenska/Engelska-läsförståelse är delar som man inte riktigt kan plugga till på samma sätt som till exempel matematikdelen, eller? Har ni några goda råd gällande bästa sättet att plugga till en newbie som är lite halvtaskig på matte? (tips om hur man kan plugga till de andra delarna går också bra + generellt gällande provet)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...