Jump to content

Najs eller bajs III: Svensk polisfilm


Umberto
 Share

Recommended Posts

I najs eller bajs denna vecka, ett fenomen inom Sveriges nutida filmproduktion:

SVENSK POLISFILM!

B82pq.jpg

Beck, Wallander, Van Veeteren, Huss, Falk, Hassel... Listan kan göras lång över de mer eller mindre populära deckare som har tagit steget in på vita duken redo att försvara Sverige närhelst riket hotas av en ny seriemördare, människosmugglarliga eller drogkartell. Polisfilmer formligen pumpas ut och konsumeras i massiva mängder och trots att kritikerna sällan låter sig imponeras av genren i fråga verkar snutrullarna vara omtyckta bland folket och flertalet filmserier har till och med rönt internationell framgång och blivit en exportvara. Frågan är dock om polisfilm är bra film eller om det är b-underhållning som alltid följer samma uttjatade koncept?

Svensk polisfilm: Najs eller bajs? Du måste välja.

RESULTAT: SVENSK POLISFILM ÄR BAJS! (52%)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wallander suger balle. Förstår inte folk som tycker om det. Främst p.g.a. dåliga skådespelarinsatser.

Beck är det bästa som Sverige producerat (och då inkluderar jag ALLA beckrullar vilket inkluderar alla från 30 år bakåt i tiden). Alla håller inte hög klass, men det finns bra många guldkorn.

Det tråkiga och det stora minuset är att det handlar om massproduktion vilket ofta leder till dåliga filmer. Mikael Persbrandt intervjuades en gång angående just massproduktionen och berättade hur 2-3 beckrullar pumpades samtidigt under en och samma månad, att han ibland fick skifta manus och rubriker dag till dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs, ett enda stort bajs.

Alla svenska filmer är bajs, inga undantag. Finns det stelare dialoger i filmvärlden än de som svenskarna lyckas arbeta fram? Det känns så krystat i varenda film, i varenda scen, i varenda replik. Lite som dialogerna i en porrfilm. Isch.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till svenska polisfilmer så är det Johan Falk som gäller, håller faktiskt hög kvalité överlag! Utöver det så känns det rätt utdraget och ältande när det kommer till bittra Wallander eller velande Beck.

Känner att Falk inte väger upp för hela genren dock, vilket gör att svenska polisfilmer är bajs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Persbrandt och Ingvar Hirdwall gör Beck bra. Sen är det rätt kul att jämföra Haber i Beck-filmerna med han i Sunes jul. Själva filmerna är watchable. Min storebror och jag gillar kolla på dem tillsammans för vi slår vad om vad som kommer hända. T.ex "NU kommer de spränga huset". Och så gör de det. Eller när de sköt hon tantchefen. "Nej de kommer inte göra det." "Jo det kommer de." Boom boom, två shotgunsalvor i bröstet. Och nu kanske jag spoila som fan för vissa, men skit samma.

Förutom Beck ser jag inte på svenska polisfilmer.

Kopps är den bästa svenska polisfilmen!

eXotic: Nä, dissa gärna svenska polisfilmer eftersom de suger rätt hårt, men inte hela filmindustrin. Finns ett par bra filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...