Jump to content

Protesterna i Egypten


Kebab
 Share

Recommended Posts

Muslimska brödraskapet vill inte ha makten, eftersom de inte skulle få majoritet i valet, så Renard har fel. Om de nu inte genomför en kupp eller så. Om Egypten blir demokratiskt så är det grymt. Sjukt intressant situation just nu.

I valet 2005 fick muslimska brödraskapet 20% av rösterna. Om de får så mycket igen, då kommer brödraskapet antagligen ingå i en regeringskoalition.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I valet 2005 fick muslimska brödraskapet 20% av rösterna. Om de får så mycket igen, då kommer brödraskapet antagligen ingå i en regeringskoalition.

Gick dock ut för nån dag sen och sa att de inte skulle ställa upp. Men kan bara vara bullshit, who knows. Sen hoppas jag att folket i Egypten är smarta nog att inse att de hamnar under förtryck igen om de röstar så Muslimska brödraskapet tar makten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick dock ut för nån dag sen och sa att de inte skulle ställa upp. Men kan bara vara bullshit, who knows. Sen hoppas jag att folket i Egypten är smarta nog att inse att de hamnar under förtryck igen om de röstar så Muslimska brödraskapet tar makten.

De har gått ut med att de inte ska ställa upp i presidentvalet. I parlamentsvalet hoppas jag att de ställer upp i precis som alla andra demokratiska krafter i landet. I praktiken är det dock parlamentet som äger makten, även om Presidenten de senaste tiotals åren har haft det största inflytandet (presidentens parti > majoritet i parlamentet). Vad jag har förstått är det ungefär som Frankrikes styrskick. Muslimska brödraskapet är troligtvis ingenting att oroa sig för.

-

Det är naturligtvis mycket trevligt att bevittna både Tunisiens samt Egyptens demokratiska revolutioner, jag tror att ingen (förutom några utvalda) har någonting emot utvecklingen i Nordafrika. Visst, demokratiseringen kommer inte att gå över en natt, men det kommer fortfarande att gå framåt för nationerna. Personligen tror jag inte att det kommer att sluta som Iran '79 av det faktum att folket är mer informerade om vad som händer runt om i världen (via Internet).

Intressant att följa utvecklingen, så som många har nämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dream on, folks. Egypten kommer aldrig bli någon demokrati i ordets rätta mening eftersom islam är oförenligt med de rättigheter och friheter som är en förutsättning för verklig demokrati. Huntington 101.

Vidare har en fundamentalistisk tolkning av islam ett brett stöd bland egyptierna och en överväldigande majoritet ser positivt på att islam involveras i det politiska livet.

http://pewresearch.org/pubs/1874/egypt-protests-democracy-islam-influence-politics-islamic-extremism

1874-3_1201378_0.png

1874-4_1201378_1.png

59% identifierar sig med fundamentalisterna!!

http://www.un.org/womenwatch/daw/egm/vaw-gp-2005/docs/experts/khafagy.honorcrimes.pdf

“FGM [female genital mutilation] is universally practiced, veiling is increasingly imposed, and honor crimes are acceptably practiced.”

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dream on, folks. Egypten kommer aldrig bli någon demokrati i ordets rätta mening eftersom islam är oförenligt med de rättigheter och friheter som är en förutsättning för verklig demokrati. Huntington 101.

Förhoppningsvis går även arabvärlden till sist mot mer sekulariserade statsskick, det har ju hänt alla andra länder så fort befolkningen blir rikare och bättre utbildade. Jag tror det är länders låga utvecklingsnivå som gör att religionen får styra politiken, inte att det rör sig om just islam istället för kristendom.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dream on, folks. Egypten kommer aldrig bli någon demokrati i ordets rätta mening eftersom islam är oförenligt med de rättigheter och friheter som är en förutsättning för verklig demokrati. Huntington 101.

Vidare har en fundamentalistisk tolkning av islam ett brett stöd bland egyptierna och en överväldigande majoritet ser positivt på att islam involveras i det politiska livet.

Håller med Umberto.

Såvida de inte moderniseras och anpassas efter verkligheten kommer de aldrig bli en lyckad demokrati.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anpassas efter verkligheten? Vilken verklighet? Den verkligheten där Israel är MENAs enda "demokrati" och där Iran är terrorstaten med massförstörelsevapen?

Islam suger, det vet alla. Fast är inte en halvdemokratisk egyptiskt vald ett mer demokratiskt styre än en judeoamerikansk marionett?

Umberto, den där bilden säger ingenting om du inte definierar vilka som är fundamentalisterna och "modernisterna"(lol). Om "modernisterna"(lol) står för exempelvis eat da poo poo så förstår man varför fundamentalisterna har större stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis går även arabvärlden till sist mot mer sekulariserade statsskick, det har ju hänt alla andra länder så fort befolkningen blir rikare och bättre utbildade. Jag tror det är länders låga utvecklingsnivå som gör att religionen får styra politiken, inte att det rör sig om just islam istället för kristendom.

Det hoppas jag också på men jag är samtidigt realist och inser att det inte kommer hända under vår eller våra barns livstid. Visst kan utvecklingen i Egypten leda till ett något mer demokratiskt samhälle men Egypten kommer inte att bli någon verklig demokrati vilket många verkar föreställa sig. Demokrati handlar om så mycket mer än att få lägga en papperssedel i en valurna vart fjärde år.

Jag tror mycket på Huntingtons teorier om civilisationernas kamp. I framtiden kommer de muslimska länderna i allt högre grad att se den västerländska demokratin som ett hot vilket gör att de radikaliseras vilket i sin tur leder till fler och allvarligare konflikter mellan väst och islam.

Anpassas efter verkligheten? Vilken verklighet? Den verkligheten där Israel är MENAs enda "demokrati" och där Iran är terrorstaten med massförstörelsevapen?

Islam suger, det vet alla. Fast är inte en halvdemokratisk egyptiskt vald ett mer demokratiskt styre än en judeoamerikansk marionett?

Umberto, den där bilden säger ingenting om du inte definierar vilka som är fundamentalisterna och "modernisterna"(lol). Om "modernisterna"(lol) står för exempelvis eat da poo poo så förstår man varför fundamentalisterna har större stöd.

Man kan vräka ur dig vilka antisemitiska tirader man vill men faktum kvarstår, Israel ÄR en välfungerande och stabil demokrati. Mellanösterns enda demokrati. Alla demokratiundersökningar ger Israel höga poäng.

Modernisterna är helt enkelt de som vill förändra religionen; fundamentalisterna är de som vill bevara eller radikalisera den. Vad jag ville visa med de där bilderna var att det inte finns något brett folkligt stöd för äkta demokrati bland egyptierna.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det hoppas jag också på men jag är samtidigt realist och inser att det inte kommer hända under vår eller våra barns livstid. Visst kan utvecklingen i Egypten leda till ett något mer demokratiskt samhälle men Egypten kommer inte att bli någon verklig demokrati vilket många verkar föreställa sig. Demokrati handlar om så mycket mer än att få lägga en papperssedel i en valurna vart fjärde år.

Demokrati=folkstyre, om egypterna får en konstitution där val ska hållas vart X år och valen är fria och hemliga är det en defactodemokrati av västerländsk standard. Om de sedan röstar på nåt islamistiskt eller kommunistiskt parti så är det fortfarande demokratiskt, förutsatt att dessa inte ändrar på konstitutionen eller bedriver valfusk.

Att diskutera om det är äkta demokrati att lägga en valsedel vart 4e år samt vilket valsystem som är mest demokratiskt tåls att diskuteras, men inte här.

Jag tror mycket på Huntingtons teorier om civilisationernas kamp. I framtiden kommer de muslimska länderna i allt högre grad att se den västerländska demokratin som ett hot vilket gör att de radikaliseras vilket i sin tur leder till fler och allvarligare konflikter mellan väst och islam.

Vi gör ju vårt bästa för att det ska hända. Avtråd.

Man kan vräka ur dig vilka antisemitiska tirader man vill men faktum kvarstår, Israel ÄR en välfungerande och stabil demokrati. Mellanösterns enda demokrati. Alla demokratiundersökningar ger Israel höga poäng.

Modernisterna är helt enkelt de som vill förändra religionen; fundamentalisterna är de som vill bevara eller radikalisera den. Vad jag ville visa med de där bilderna var att det inte finns något brett folkligt stöd för äkta demokrati bland egyptierna.

Religionen är oförändbar. Punkt. Det har ingenting med demokrati att göra, se på Turkiet. Ju mer demokrati turkarna har fått, desto större har islamiseringen blivit.

According to the "Democracy Index" (published by the Economist, a British journal), the only country in the Middle East that has an "established democracy" is Israel. Israel has the highest Democracy Index score in the region with a score of 7.48, corresponding to the status of "flawed democracy", the only one in the region.

Flawless democracy, va. http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_in_the_Middle_East

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Demokrati=folkstyre, om egypterna får en konstitution där val ska hållas vart X år och valen är fria och hemliga är det en defactodemokrati av västerländsk standard. Om de sedan röstar på nåt islamistiskt eller kommunistiskt parti så är det fortfarande demokratiskt, förutsatt att dessa inte ändrar på konstitutionen eller bedriver valfusk.

Att diskutera om det är äkta demokrati att lägga en valsedel vart 4e år samt vilket valsystem som är mest demokratiskt tåls att diskuteras, men inte här.

Ni har fel, effendi. Att demokrati är det samma som folkstyre är bara en ordboksdefinition för högstadieungar. Själva begreppet innefattar så mycket mer. Statsvetenskapligt* brukar man ställa upp två grundläggande principer som ska råda för att det ska vara fråga om en demokrati: 1. Principen om politisk jämlikhet, dvs hela demos (folket) ska ha rösträtt samt möjlighet att vara delaktiga i demokratin (DENNA princip kan Egypten, möjligtvis, komma att uppfylla i framtiden men jag tvivlar); 2. Frihetsprincipen som bl.a. ålägger att demos ska ha möjlighet och rätt att fritt utge sina åsikter i den politiska processen, yttrandefrihet, pressfrihet, religionsfrihet, rätt att organisera sig i partier och föreningar, mötesfrihet, demonstrationsfrihet etc. (denna princip kommer inte att infrias till 100% pga. islamismens inflytande och därmed kan Egypten inte bli en demokrati)

*)se t.ex. Hadenius, A. (2001): Demokrati – en jämförande analys. Stockholm: Liber. eller

Dahl, Robert A. (1999): Demokratin och dess antagonister. Stockholm: Ordfront.

Religionen är oförändbar. Punkt. Det har ingenting med demokrati att göra, se på Turkiet. Ju mer demokrati turkarna har fått, desto större har islamiseringen blivit.

Religionernas kanon må vara oföränderlig men tolkningen av det kan definitivt förändras, se bara på kristendomen. Bibelns ord är fortfarande desamma som för 400 år sedan men tolkningen har, på de allra flesta håll, förändrats.

Vad vill du få sagt med det där? "The only country in the Middle East that has an established democracy is Israel." Det är klart att det finns gradskillnader men Israel ÄR en demokrati. De ortodoxa judarnas växande inflytande över den israeliska politiken är förvisso oroande men hittills har de inte fått till stånd något som skulle göra Israel till en icke-demokrati. De är lite som Israels sverigedemokrater kan man säga.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har fel, effendi.

:D

Så du tror att islamismen i Egypten är stark nog att den är oförenlig med demokratisk och frihetlig utveckling i nationen? Tycker du dig se tendeser till en utveckling av revolutionen som tyder på att den går samma öde till mötes som perserna 1979?

Religionernas kanon må vara oföränderlig men tolkningen av det kan definitivt förändras, se bara på kristendomen. Bibelns ord är fortfarande desamma som för 400 år sedan men tolkningen har, på de allra flesta håll, förändrats.

Nej, det är snarare så att kristna är ett försvinnande antal i den vita världen. Även om det kryllar av "kristna", jag kan ta mig själv som exempel (medlem i Svenska kyrkan = kristen i statistiken). Oavsett hur många HBTQWERTY-prästinnor som förpestar våra kyrkor blir homofiler inte mer kristna för det. Sedan har väl säkert Bibeln i sig förändrats av diverse revisionister, men inget vi ämnar att ta upp i den här tråden.

Vad vill du få sagt med det där? "The only country in the Middle East that has an established democracy is Israel." Det är klart att det finns gradskillnader men Israel ÄR en demokrati. De ortodoxa judarnas växande inflytande över den israeliska politiken är förvisso oroande men hittills har de inte fått till stånd något som skulle göra Israel till en icke-demokrati. De är lite som Israels sverigedemokrater kan man säga.

Läste fel, trodde du skrev högsta när det var höga. Ortodoxa judar är väl emot sionism och Israel, då de är bannlysta från det Heliga Landet av Gud? Det finns naturligtvis likheter med de nykonservativa kvasiortodoxa judarna och sd, mest hos judefalangen inom Partiet.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...