Jump to content

Najs eller bajs I: USA


Umberto
 Share

Recommended Posts

Välkomna till en ny "trådserie" här i loungen kallad "Najs eller bajs"! Ungefär varje vecka kommer ett nytt fenomen/ämne att presenteras och medlemmarna ska ta ställning till om veckans "fenomen" är NAJSthumbupg_1200877_0.gif eller BAJS thumbdown3_1200877_1.gif. Mycket simpelt!

Vi kör igång direkt med veckans tema som är

USA!

profilesmickeymousesalu_1200877_2.jpg

Är USA en klart lysande ledstjärna för demokrati, frihet och rättvisa på jorden eller är landet en plutokratisk imperialiststat som ständigt lägger sig i andra nationers privata angelägenheter? Är den amerikanska kulturdominansen inom bl.a. film, musik och media en gåva till världen eller är den ett förhatligt ont som förstör lokala identiter och gör oss alla till mini-amerikaner? Är USA den store Satan eller är USA bara en medioker Satan? Är Förenta Staterna landet där allt är möjligt och där vem som helst kan nå till toppen eller är den amerikanska drömmen i själva verket en myt?

USA: najs eller bajs? Du MÅSTE välja.

RESULTAT: USA ÄR NAJS! (71%)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NAJS!

USA är ett land som är lätt att hata, men det är nog ganska givet om man är världens mäktigaste. Det är ett mycket roligt land att vistas i och amerikanare är i överlag trevliga och lätta att umgås med. Tvärt emot vad de flesta som inte varit där verkar tro så är de mycket mångkulturella och har inte alls något överlägsenhetskomplex. Det är nog utan tvekan det mest mångkulturella västlandet jag har besökt. Vad det gäller kultur så är det i överlag positivt, även om begreppet "kulturimperialism" allt oftare känns relevant (i dess negativa bemärkelse). Stör mig personligen väldigt mycket på folk som använder amerikansk-engelska ord och uttryck i vardagligt språk, bär kläder med den amerikanska flaggan, o.s.v. Det är någon form av wannabe-amerikanism som bara är löjlig och förstör den egna kulturella utvecklingen. Men å andra sidan går det nog inte att underskatta det amerikanska inflytandet på underhållningskultur och levnadsstandard. TV, film, musik, spel, bilar, hemteknologi, o.s.v. - går det ens att tänka sig hur dessa saker skulle sett ut idag om inte USA varit där för att utveckla och introducera dem bland gemene man?

Redigerad av Jacker
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att tråden går ut på mer än att skriva najs eller bajs?

---

Jag kan bli jävligt arg på USA och deras politik ibland. De är inblandade i alla konflikter, ockuperar småländer och försöker vara världspolis. Den hela patriotiska kulturen avskyr jag (visst gilla ditt land, jag gillar Sverige), men patriotism leder ofta till intolerans och konflikter. De började ju fel direkt genom att cleara ut indianerna. Let's not forget atombomberna över Nagasaki och Hiroshima. USA:s vapenpolitik också. Hur många mord, skolmassaker etc. måste hända innan de tillslut fixar dem? Sjukt att det inte reglerades kraftigt direkt efter Columbine.

Oh, och USA, ni undrar varför ni är världens tjockaste land? Jag kan förklara det med en term. Peanut butter and jelly sandwiches.

Deras kulturella dominans är både bra och dålig. Dålig på det sättet att de kan vinkla händelser så att resten av världen kommer ihåg det ur USA:s synpunkt. Till exempel, det är standard att komma ihåg att USA hade den första mannen på månen. Men det är inte standard att komma ihåg att Sovjet hade den första mannen i rymden.

Att en stark majoritet av filmer och tv-serier som spridit sig över världen är amerikanska har jag ingenting emot. Filmer och tv-serier från andra länder kan också bli kända (främst från Storbritannien då). USA har ju helt enkelt det största utbudet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både najs och bajs. Vore väldigt häftigt att åka dit, finns nog många häftiga platser. Men rent politiskt verkar det ganska bajs enligt mig. Orkar inte utveckla det mer, kanske främst för att jag i realiteten inte är så där förbannat insatt i den amerikanska politiken, utöver det man ser på tv ibland. wink_684833_0.gif

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs! USA gör många saker som man med all rätt kan såga, men de gottgör de igenom att spotta ur sig dubbelt så mycket trevligt. Vill inte ens tänka mig film- och spelvärlden utan USA.

Yes. Tänkter bara på vad som skulle ha hänt vid andra världskriget om USA inte fanns. Finns mycket bajs med usa men det najs överväger väl en del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

USA är NAJS!!!

Den politik USA för/har fört kan så klart vara provocerande ibland, men fy fan vilket folk amerikanerna är! Jag umgås med amerikaner före svenskar när som helst! Pionjärandan från 1800-talet sitter fortfarande i, vilket märks tydligt när man tittar på amerikaners inställning till att jobba. Även många amerikaner med "low class" jobb känner har en yrkesstålthet som knappt existerar i Sverige. Gillar även den generella inställningen att det är eftersträvansvärt att tjäna pengar och lyckas i livet som de flesta amerikaner har. Här i Sverige har kapitalism och nationalism varit fula ord sen vänstervågen på 70-talet. Jag drömmer personligen om att bo i ett land där jag inte blir påhoppad om jag tjänar pengar, och älskar mitt land. Därför ska jag se till att skaffa mig en bra utbildning och jobba ett tag i Sverige för att senare förhoppningsvis flytta till just USA.

Men jag är också införstådd med USA's negativa aspekter. Har man inte pengar klarar man sig inte. Kapitalismens högborg ställer höga krav på sina medborgare. Föds man fattig får man slita hårdare än i många andra länder för att ta sig uppåt i livet. Även om storebror i många fall skiter på de lägre ställda i samhället, finns den där andan jag nämnde tidigare alltid där. Amerikaner hjälper amerikaner.

Så ja, USA är najs. Jag kan inte tänka mig en välrd utan Hollywood, cheesburgare och Super Bowl.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av mig både hatat och älskat. Men inte så konstigt, USA sprutar dagligen ut både najs och bajs över oss och resten av världen. När ett land har så stort inflytande är det inte konstigt att man har en åsikt om det.

En annan sak som alla kanske inte tänker på är den gigantiska PR-maskin all media från USA är. Typ 90% av alla filmer och det man ser på TV är från USA. Trots att jag aldrig har varit där har jag nästan en hemlängtan till dit, för att jag genom media vuxit upp i USA.

edit: Najs

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs. Solklart.

Ett land grundat på vett som sedan kidnappats av kristna ("one nation under god" - herregud vilket sätt att pissa på grundlagsfäderna), bakåtsträvande konservativa och rent allmänt helt befängt störda tankar. Därmed inte sagt att det inte finns någonting positivt alls med USA, men det ligger långt, långt, långt ner på listan över länder där jag skulle kunna tänka mig att bosätta mig under en längre period och det är sannerligen beklagligt att de har sådant stor inflytande på världspolitiken och den globala kulturen. Ja, skulle Franklin, Washington, Adams och grabbarna se vad USA har blivit skulle de skämmas livet ur sig.

Du är förjävligt naiv. Åk dit och prata med en amerikan och du märker snabbt att de ""bakåtsträvande och konservativa" amerikanerna du så fint beskriver, enast är en överdriven schablonbild skapad av idioter med mindervärdskomplex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är förjävligt naiv. Åk dit och prata med en amerikan och du märker snabbt att de ""bakåtsträvande och konservativa" amerikanerna du så fint beskriver, enast är en överdriven schablonbild skapad av idioter med mindervärdskomplex.

De bakåtsträvande och konservativa har däremot stort inflytande över politiken och är dem man märker av mer än vanliga amerikaner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är förjävligt naiv. Åk dit och prata med en amerikan och du märker snabbt att de ""bakåtsträvande och konservativa" amerikanerna du så fint beskriver, enast är en överdriven schablonbild skapad av idioter med mindervärdskomplex.

Allt beror på var man är. En majoritet av turisterna håller till på de liberala öst- eller västkusterna och kommer därmed inte i kontakt med de konservativa som bor inåt landet/sydstaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att konservatismen frodas i vissa delar av landet, men att generalisera som Dusse gör är rent idiotiskt. Med tanke på USAs tekniska och kulturella framsteg under förra århundradet är väl bakåtsträvande det minsta man kan kalla denna supermakt?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...