Jump to content

Najs eller bajs I: USA


Umberto
 Share

Recommended Posts

Ja, att åka dit och prata med en amerikan ger ju ett bra underlag för att forma en åsikt.

Jag påstår såklart inte att samtliga amerikaner är idioter (landet spänner ju för fan nästan över en hel kontinent), eller att det inte finns någonting bra alls med USA - men att påstå att jag låtit mig luras av en falskt uppmålad bild av USA är sannerligen inkorrekt. Att USA uppnått ordentliga teknologiska framsteg under det förra århundradet är sant (men ändå inte uppnått sin fulla potential inom alla områden...på grund av, just det, de bakåtsträvande konservativa) - men kulturella framsteg? Snälla lilla människa. crying_1182855_0.gif

Av ditt förra inlägg att dömma generaliserade du rejält, och fick mig att tro att du såg på alla amerikaner som bakåtsträvande.

Kulturella framsteg? Ja, vilket land är det som sprider sin kultur mer än något annat vidare till andra delar av världen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna peka ut vart jag i mitt inlägg skulle ha generaliserat. Jag pratade hela tiden om landet USA...så vart du får det ifrån, det vet i traktorn. ermm_1180962_0.gif

Spridning av kultur != kulturella framsteg

Ett land är inte en levande organism. Om du påstår att landet är grundat på bakåtsträvande tankar, så påstår du ju att det är människorna i landet som har dessa tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs ordentligt, här är vad jag skrev:

"Ett land grundat på vett som sedan kidnappats av kristna ("one nation under god" - herregud vilket sätt att pissa på grundlagsfäderna), bakåtsträvande konservativa och rent allmänt helt befängt störda tankar."

Så det är de kristna värderingarna som det är fel på? Jo, jag kan faktiskt hålla med dig lite. Fundamentalism är förjävligt i alla dess former. Men bara för att man föds amerikan betyder ju inte det att man automatiskt hjärntvättas in i kristendomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...