Jump to content

Vilken låt vill du ska spelas på din begravning?


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Eftersom den senaste tråden är fem år gammal, är det nog dags att bli lite seriösa igen - särskilt nu när rimfrosten ligger över träden om morgnarna och mörkret övertar fler och fler av dygnets timmar. Så: när ni trillar av pinn, går till de sälla jaktmarkerna, återförenas med hologram-Yoda i himlen, vilken låt eller vilka låtar vill ni ska spelas på er begravning?

Jag har inte tänkt igenom det här så noggrant, men jag tror jag vill ha något av Beirut. Och en klassisk låt som spelades på min farmors begravning, men jag vet inte namnet på den. Lyssnar igenom den här skivan i hopp om att få reda på namnet.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter in

---

Ett annat skönt alternativ är In the mood, Peter Sellers style!

In his will, Sellers requested that the Glenn Miller song "In the Mood" be played at his funeral. The request is considered his last touch of humour, as he hated the piece.
Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låten är inte skriven än, men jag hoppas på en egen version av "Den jag kunde va" (Wiehe).

Annars skiter jag faktiskt i det där, det är inte mitt val. Jag har svårt att tro att jag ens kommer att kunna närvara. Vill mina nära och kära ha begravning (förhoppningsvis inte) för mig får de välja ett stycke de känner att de vill säga farväl till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen Månskenssonaten, eftersom jag spelade den på skolavslutningen i sjätte klass.

Mormor ville att jag skulle spela på morfars begravning på fredag (nästa vecka), men jag är inte så pigg på att göra det eftersom jag inte uppträtt på flera år. Funderar kanske på att spela Fade to Black på piano och sjunga till men tror inte jag är kapabel att göra det i kyrkan.

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pixies - Where Is My Mind?

Monkey Gone to Heaven kanske hade vart något? ;)

Dök upp lite olika låtar när jag tänkte igenom det...

*Stevie Wonder - As

*Bryan Ferry - You are my Sunshine

*Elvis Presley - Funny How Time Slips Away

*David Bowie - Speed of Life

... och så kan man fortsätta tills man har en fjärdedel av skivsamlingen, men en låt? haha...

Sen kom jag att tänka på hela Pink Floyd-tjotahejtan Dark Side of the Moon, utom "Money" kanske som inte känns så begravningsaktig, det hade nog uppfattats som ganska pretto, men ska det vara något episkt så... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen Månskenssonaten, eftersom jag spelade den på skolavslutningen i sjätte klass.

Mormor ville att jag skulle spela på morfars begravning på fredag (nästa vecka), men jag är inte så pigg på att göra det eftersom jag inte uppträtt på flera år. Funderar kanske på att spela Fade to Black på piano och sjunga till men tror inte jag är kapabel att göra det i kyrkan.

Vet inte hur äldre ser på att man gör en Metallica cover på en begravning, men om du känner dig manad att göra det så tveka inte. Det blir din personliga hyllning till morfar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur äldre ser på att man gör en Metallica cover på en begravning, men om du känner dig manad att göra det så tveka inte. Det blir din personliga hyllning till morfar. :)

Sant det du säger, sedan är det ju inte precis Whiplash jag funderat på att spela och Fade to Black är otroligt fin på piano. Jag har spelat den för farmor som tyckte att den var mycket fin, jag uppskattar din tanke som hyllning :)

Sedan jag lade av med pianolektioner har jag glömt de flest låtar, bland annat Månskenssonaten, Für Elise, Sommarsång av Peterson-Berger (den låt som mormor ville att jag skulle spela, men jag hinner till största säkerhet inte återinlära den igen -har inte läst avancerade noter på hur länge som helst). Men som sagt, morfar skulle ha velat att jag spelade någonting överhuvudtaget så javisst, jag ska försöka överväga för mig själv att spela :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kom jag att tänka på hela Pink Floyd-tjotahejtan Dark Side of the Moon, utom "Money" kanske som inte känns så begravningsaktig, det hade nog uppfattats som ganska pretto, men ska det vara något episkt så... :lol:

Eclipse är ju jäkligt fin i sammanhanget. Problemet är bara att man aldrig kan spela en låt på den skivan utan att ha minst föregående och efterföljande också ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...