Jump to content

Har kungen rätt till ett privatliv?


Renard
 Share

Recommended Posts

Det är nog inte många som missat den heta debatt som boken "Den motvillige monarken" skapat. Överallt argumenteras det för och emot denna bok som öppet tar upp ämnen som i princip varit tabubelagda fram tills nu. Svartklubbsbesök och vakra damer är några av de saker som boken "avslöjar".

Vad tycker ni om saken? Är det rätt att blottlägga en persons privatliv bara för att han är kung? Eller är det snarare ett måste i en fungerande monarki att man vet vad statsledaren gör på sin fritid?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tycker fan i mig att det är svenska folkets rätt att få veta vad kungen faktiskt gör i bakgrunden. Det är ju inte bara statsbesök och födelsedagsfirande på Skansen den mannen är med om. Eftersom apanaget är skattefinansierat så har vi ju också rätt att veta vad han och familjen gör med pengarna. Vi får ju veta vad politikerna gör med våra skattepengar (i alla fall de som inte hamnar i feta cementarslens fickor) så då ska vi ju även veta vad kungafamiljen gör med dem.

Sen om allt i boken är rykten eller dagens sanning får varje läsare själv avgöra.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så länge han drar in sina hundra miljoner skattepengar årligen får han tåla att inte ha ett privatliv på samma sätt. Han kan gott abdikera om han vill det. Nu har han ju dessutom mer eller mindre bekräftat att åtminstone en hel del av det är sant..

Du menar genom att säga "nu vänder vi blad"? Jo jag reagerade på det också. Varför skulle han och familjen behöva vända blad ifall inget som står i boken faktiskt har hänt?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att kungen har nuppat unga kvinnor på strippklubbar och horhus. Varför inte? Han var kung. Eller prins.

Och nej, han har absolut inte rätt till samma privatliv som vem som helst. Han är konung, för bövelen. Dessutom borde han ha skyldighet att redovisa vartenda öre han och hans familj spenderar på break up-resor till USA, Carl Philips kvaddade Porschar, etc. Sedan vill jag sätta drottningen på SFI. Hon kan inte tala svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som rojalist är jag givetvis inte vidare förtjust i den här uppståndelsen. Jag tycker att Konungen bör behandlas med den respekt och värdighet som anstår en monark och statschef. Med det sagt, är jag självfallet en yttrandefrihetens oförvitliga paladin och anser att texter av den här typen trots allt ska få förekomma. Hans Majestät är en officiell person och kan inte förvänta sig att bli behandlad som någon genomsnitts-Muhammedsson. Nu har jag inte läst boken, och kommer inte att göra det, men av det jag läser OM boken på internet får jag uppfattningen att det mesta bygger på skvaller och rykten. Jag tycker det är oroväckande att de otvättade massorna nu riskerar att invaggas i villfarelsen att det som står i den där boken är Sanningen med stort S.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora frågan är ju varför någon ens orkar bry sig om att kungen har gått på svartklubb.

Att ha en statschef som knullar bimbos och hänger med juggemaffian känns ju rätt känsligt. Tänkte han inte på vilken position i samhället han faktiskt hade när/om han gjorde det? Han hade ju för fasen kunnat bli mördad! Om en kung ska kunna behandlas med den respekt som en statschef ska bli behandlad med så får han allt ta och bete sig på ett respektingivande sätt själv först!

Sen bor vi ju i ett land där den största kvällstidningen har våta drömmar om att få skriva:

EXTRA

KUNGEN FICK HEPATIT C AV PROSTITUERAD

ELISABETH TARRAS WAHLBERG: DET VAR JAG

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon ge lite bakgrundsinfo till en oinsatt? När hände grejerna de har skrivit om och vad exakt är det som står i boken? Vad är till exempel grejen med juggemaffian som nämns i inlägget här ovanför?

I boken "Den motvillige monarken" "avslöjas" det att kungen i slutet av 80 och början av 90-talet festat runt på en svartklubb ägd av Mille Markovic och umgåts med "damer" av olika slag. Detta ska ha bekräftats av diverse anonyma källor. En del av dem påstås vara kvinnor som kungen umgåts med under denna tid. Aftonbladet har så klart valt att blåsa upp detta till skyhöga proportioner.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker detta har blivit larvigt stort. Jag scrollar bara förbi ABs nyheter om "skandalboken", är kungen "död" nu? Precis som AIK var när det blev skandaler på Råsunda 2004. Ärligt, vem fan bryr sig? Visst han är kung, drar in mycket stålar osv. och han låg med brudar för 20-25 år sedan jag ser det inte mer än så. Kalla mig gärna okunnig i ämnet då jag bara lusläst allt som har med detta att göra. Vill jag läsa en bok om kungen så vill jag läsa en självbiografi som förklarar allt detta, inte en bok av en reporter även om det är sant eller inte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, naturligtvis inte. Det är det egentligen ingen som har rätt till. I ett idealsamhälle skulle vi ha något slags medium, en webbsida exempelvis, där man kunde ta reda på allt rörande människors privatliv, kolla upp deras släktingar och vänner, intressen, åsikter och kunna se bilder från tidigare aktiviteter de deltagit i. Om man dessutom kunde få regelbundna uppdateringar om vad de höll på med för tillfället vore det helt förträffligt!

äh, vad utvattnat

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kalla mig gärna okunnig i ämnet då jag bara lusläst allt som har med detta att göra.

:D

(lusläst = läst noggrant)

Vill jag läsa en bok om kungen så vill jag läsa en självbiografi som förklarar allt detta, inte en bok av en reporter även om det är sant eller inte.

Men jag tror inte direkt att kungen skulle ta upp sånt här i sin självbiografi. "Ååh, jag minns 1991, då jag var i Tjeckien och var på en alldeles fantastisk bordell, och min vän Mile Markovic betalade för kalaset med sina svarta pengar, och...".

...Så det är bra att kungen granskas, om det nu är så att delar av boken är samma - vilket jag inte alls betvivlar. Ett journalistiskt arbete har gjorts, och av vad jag har hört så finns det t ex skandalösa delar som berättats av av varandra oberoende parter. Samtidigt som jag i förbifarten hört att en dörrvakt i boken berättar om var Knugen gjort inne på klubben, men där det senare uppdagats att vakten inte ens jobbade där vid tillfället. Så man får väl ta det med en nypa salt, som man bör med allt.

Nej, kungen har inte samma rätt till ett privatliv som gemene man. Han kan välja att avgå om han inte vill vara lika utsatt som han faktiskt är. Däremot kan jag tycka att den "mediebevakning" hans barn, och då särskilt Madde, utsätts för är rent ut sagt äckligt för jävlig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, kungen har inte samma rätt till ett privatliv som gemene man. Han kan välja att avgå om han inte vill vara lika utsatt som han faktiskt är. Däremot kan jag tycka att den "mediebevakning" hans barn, och då särskilt Madde, utsätts för är rent ut sagt äckligt för jävlig.

Bevakningen av hennes break up med sin pojkvän var fel, men när hon sedan tar semester på obestämd tid i USA för att bli av med sin hjärtesorg - som ingen annan människa i hela Sverige kan göra - så tycker jag allt att hon med all rätt bör bli granskad och svenska folket informerat om hur skevt kungafamiljen kan bete sig.

Bara för att ge kontraster, liksom. Om mina föräldrar skulle skilja sig hade de inte fått ta ledigt. Jobbet hade fortsatt som vanligt. När Madeleine får reda på att hennes pojkvän var otrogen får hon åka på semester och totalt strunta i hennes jäkla jobb tills hon känner att hon är 'redo'.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...