Jump to content

Missbrukstråden


Xersize
 Share

Recommended Posts

Efter en del tänkande och ett godkännande av Mr. Umberto himself så kom jag fram till att den här tråden kan möjligtvis vara till lite hjälp. Men först vill jag berätta bakgrunden till tråden:

För ett par år sedan hade jag mer eller mindre problem och umgicks i stadens mindre bra kretsar, och utvecklade ett relativt lugnt drogmissbruk. Jag lyckades dock ta mig ur det innan det blev allvarligt på grund av vissa händelser som fick mig att tänka till, men många av mina vänner fortsatte och drogs ner längre och längre. Vissa finns inte kvar idag, och vissa har jag ingen som helst aning om var de finns, om de ens finns längre. Och jag har även vänner som jag försöker hjälpa ur missbruk nu, en vän åkte in till sjukan på grund av en heroin-överdos nyligen och jag försöker stötta och hjälpa honom så mycket jag kan.

Poängen med den här tråden är att få hjälp om man lider av någon form av missbruk eller kanske hjälpa andra. Om inte annat så finns det garanterat några av er som känner någon som lider av någon typ av missbruk. Och viktigt att notera är att med missbruk menar jag inte bara till exempel missbruk av alkohol eller droger, utan det kan vara någon som missbrukar till exempel dator- eller TV-spel, träning eller vad som helst. Berätta gärna om händelser som ni har varit med om, eller som någon ni känner har varit med om, när det gäller att försöka ta sig ur eller att inte börja under grupptryck. Jag vill dock inte ha några historier om roliga hallucinationer ni har haft när ni har varit påtända, det hör inte hit!

Innan jag släpper lös er i tråden vill jag bara påpeka till er, så som Umberto påpekade till mig, att denna tråd inte är till för att diskutera kring droger, hur man får tag i det, vilka effekter vissa droger ger och liknande då det bryter mot regel 1.9: "Det är inte tillåtet att diskutera bruk, effekter eller införskaffning av illegala substanser" dvs man får inte "tipsa" om droger eller deras effekter i tråden. Alltså, denna tråden är enbart till för att dela med er av "avskräckande" historier och för att få tips om hur man själv kan få hjälp eller hur man kan hjälpa andra i någon form av missbruk, vare sig missbruket är om droger eller World of Warcraft.

Kör igång, och håll er till reglerna så kanske tråden kommer till nytta för i alla fall en person! :)

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner en person som i flera år haft problem med alkoholmissbruk. Det var först när han fick det klart för sig att han inte skulle kunna behålla sitt jobb pga missbruket som han bestämde sig för att ta tag i problemet. Ibland är ett rejält, obehagligt slag i ansiktet ett väldigt bra sätt att få en person att inse allvaret i att missbruka.

Mycket bra tråd för övrigt. Med så många hjälpsamma forumiter här på forumet så tror jag nog att många kan hitta support här.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte påstå att jag har problem med alkohol, men jag dricker jäkligt mycket. Eller: jag dricker väldigt ofta, och när jag väl dricker mycket dricker jag mycket (eftersom min alkoholtolerans är ovanligt hög).

Övrigt förhållande till droger: gräs är ingenting för mig, riktigt, det är väl helt okej men det är inget jag pysslar med. Dock inte emot det, riktigt, men det är en sån nu-drog: visst, det ger eufori, men endast för nuet, för när man tittar tillbaka på tillfället som var så fantastiskt kan man egentligen mest bara se att man var hög. Och då är euforin inte riktigt densamme. Men någon enstaka gång kan det vara nice.

Och så röker jag cigaretter som en borstbindare, men det är lite en annan femma. Fast jag rullar egna så a) det är mer ekonomiskt och b ) jag kan göra dem lite som jag vill, det blir inga superfetingar precis, jag rullar rätt smala grejer (finns ett fantastiskt ställe vid grönsakstorget som säljer smala filter: enda stället jag hittat i hela Sverige (!) som säljer det).

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag heter victor och är spelmissbrukare.

Jag blir sur, gnällig och jobbig om jag inte får spela ett par timmar om dagen.

Jag har märkt att du verkar nästan sjukligt beroende av att samla på dig trophies. Nu har ju jag ingenting med ditt privatliv att göra, men du kanske skulle försöka lugna ner dig på den fronten lite? Glöm inte att spela spel handlar först och främst om att ha kul, inte visa hur bra man är hela tiden :)

Jag har själv problem med spel "missbruk". Det var värre förr dock, men jag kan också, precis som du, bli väldigt gnällig när "abstinensen" kickar in och jag inte får spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röker i snitt ett halvt paket cigaretter om dan men utöver det så.. njae, inte jag inte. Går ut en gång i veckan, kanske dricker vin eller kall folköl till maten en gång i veckan också. Cannabis har jag rökt två bloss en gång senaste halvåret.

Har dock sett många falla i skiten. Har en väninna som blev inlagd på avgiftning efter ett långvarit alkoholmissbruk. Har sett andra som fallit ner i diverse drogträsk. Minns för två-tre år sen då en ny drog exploderade i en gren av min vänskapskrets och hur många som helst torskade dit. Högg av den grenen då och såvitt jag vet så missbrukar i alla fall hälften av dom fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bestämt mig för att aldrig, under några omständigheter, ta droger. Av goda skäl också. En kompis berättade för ett tag sedan om en av hans vänner som hade snedtrippad på LSD och hoppat ut från balkongen. Vi träffade av en ren slump denna kille lite senare. Han var imobiliserad från höften och ner och satt i elrullstol (en sån där man styr med en spak med högerhanden).

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en kille i min klass som jag tror är alkoholist. För några fredagar sen skulle vi ha ha ett seminarium i skolan kl 15, då hade han en Sofiero med sig som han satt och drack utanför och även sedan tog med IN i övningssalen. Man märkte att det inte var den första heller. Grymt intelligent snubbe annars, så det är lite konstigt. Jag vet inte riktigt hur man ska hantera det.

Jag gjorde grupparbete med honom en gång på arkitektskolan, och en dag hade han en jättebra dag sa han och var allmänt glad och pepp. Därför gick han på lunchen och köpte en kasse bärs som han kylde i klassrumsfönstret och drack av... När jag sa till honom att vi borde ha som regel i gruppen att ingen är full under arbetstid blev han sur och sa att jag skulle skita i ifall han drack eller inte.

Utöver det känner jag nog ingen missbrukare (utöver tobaksmissbruk).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en kompis, jag vet inte om han är beroende eller så. Man kan ju umgås med honom under lång sikt utan att han behöver, men jag är däremot rädd att hans tv-spelande hindrar honom från att ha ett socialt liv. Jag vet inte hur det är med honom nu, för vi hörs relativt sällan - däremot vet jag att han går i skolan. Men på fritiden vet jag att, förutom familjemedlemmar till och från (oftast blir det inställt), så är jag den ende, som jag känner till, som han umgås med. Det är ofta som man ringer till honom och han säger att han inte orkar träffas och så vidare, och han har lätt för att sova bort dygnen helt och hållet!

Något som har slagit mig är att hans matvanor kan ha något att göra med det. Jag vet inte hur mycket han äter nu för tiden, mer än skolmaten (tror jag), men jag vet att han har som vana att hellre slå på en kopp kaffe än att ställa sig och laga mat. Det är spelrelaterat också, tror jag. Han spelar väldigt mycket tv- och datorspel och jag tror inte att han är så mycket utomhus. Det har varit såhär i flera år och jag har försökt tala med honom om att äta ordentligt! Men det har varit lönlöst till synes sätt. Han är kraftigt byggd också, inte jättetjock men ändå kraftig, och jag har försökt få honom med på att börja träna, lönlöst. Gärna skulle jag vilja få iväg honom till en läkare så att han kan få koll på sina värden, och få höra från någon annan som är lite mer påläst om kroppen ifall han behöver äta bättre, nyttigare, mer och/eller börja motionera.

Jag är ärligt talat oroad, för det är ofta som han missar viktiga saker på grund av det här (bland annat missade han sin tandläkartid för att dra ut en visdomstand förra månaden!) och/eller struntar helt och hållet i möten. Det är jobbigt och tar på energin att behöva tjata på honom när man väl har bestämt sig för någonting.

Han röker oerhört mycket, och jag tror faktiskt att ett paket lätt kan gå åt på 24 timmar. Jag tror att han ibland inbillar sig (om inte ofta) att han är röksugen, fast kroppen egentligen behöver mat. Pasta, nudlar, och pizza är vad jag har sett honom äta. När han äter pasta har han ibland sås till, nästan alltid någon form av kött, men det är inte ofta som jag ser honom äta pasta.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte påstå att jag har problem med alkohol, men jag dricker jäkligt mycket. Eller: jag dricker väldigt ofta, och när jag väl dricker mycket dricker jag mycket (eftersom min alkoholtolerans är ovanligt hög).

Haha. Du sammanfattade precis mina senaste inlägg i Love, peace and understanding-tråden där.

Min alkoholkonsumtion kommer att minska drastiskt nu när jag börjar jobba. Nikotinintaget kommer väl snarare att öka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är glad att jag aldrig började snusa eller röka. Måste sparat enormt mycket pengar på det. Aldrig köpt ett ciggpaket eller en snusdosa för eget bruk.

Alkohol blir det väll då och då, rätt sällan det senaste. Det enda missbruket jag har är väll isåfall träning som kanske kan gå över gränsen men..så är det!

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft några tuffa månader nu, och jag har känt suget efter det igen... Bara tänkt att det skulle vara så enkelt att bara blocka alla känslor med lite hjälp... Men som tur är så har jag folk som håller mig ifrån det, jag har för mycket att förlora nu, och jag har redan förlorat för mycket på grund av droger, så jag vägrar! Men tanken ligger och gnager i bakhuvudet, och det är frustrerande... Istället har jag börjat träna mycket mer än tidigare bara för att anstränga mig fysiskt istället och tänka på annat, och det hjälper faktiskt en hel del :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOKAY.

Jag vill få skriva av mig här!

Hej, jag heter Daniel. Jag är 19 år och arbetslös. Jag sitter vaken till 4-5 på mornarna och spelar spel, jag sover till 1-2 varje dag och gör absolut ingenting hemma förutom att sitta och spela!

När jag inte sitter och spelar är jag inne i stan hos min flickvän, när jag sen kommer hem igen sätter jag mig och spelar!

Jag behöver hjälp med att komma på andra spår, skära ner på spelandet och göra mer nytta. Vända tillbaka dygnet så jag kan börja söka jobb ordentligt!

Vad ska jag göra för att komma ut ur mönstret jag är i nu?

För det sista jag tänker på när jag lägger mig är "Undrar hur man skulle klara av den där banan snabbare?" eller "Jag måste testa den setupen imorgon"

Det första jag tänker när jag vaknar är "Ska kolla om det har hänt nått på det spelet" eller "måste bara köra ett game sen så"

Jag vet själv att jag har dom här tankarna, och det stör mig verkligen. Men jag vet fan inte hur jag ska komma ur det!

Halp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med datorspelsmissbruk/beroende är ju bara trams. Om du skulle sluta, vad skulle hända? Jo du skulle ha tråkigt tills du skaffar något nytt att fördriva tiden med.

Är du lat och bekväm av dig så fortsätt, vill du verkligen förändra ditt liv så sluta. That's it.

@Xersize: Vilka droger är det du missbrukade för att blockera alla känslor? Det låter väldigt tungt och destruktivt och ett absolut no-no att knarka på det sättet. Jag har istället bilden av att de flesta som använder droger gör det för att skapa/förstärka känslor men att det blir till ett beroende och tar överhand, ett missbruk.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOKAY.

Jag vill få skriva av mig här!

Hej, jag heter Daniel. Jag är 19 år och arbetslös. Jag sitter vaken till 4-5 på mornarna och spelar spel, jag sover till 1-2 varje dag och gör absolut ingenting hemma förutom att sitta och spela!

När jag inte sitter och spelar är jag inne i stan hos min flickvän, när jag sen kommer hem igen sätter jag mig och spelar!

Jag behöver hjälp med att komma på andra spår, skära ner på spelandet och göra mer nytta. Vända tillbaka dygnet så jag kan börja söka jobb ordentligt!

Vad ska jag göra för att komma ut ur mönstret jag är i nu?

För det sista jag tänker på när jag lägger mig är "Undrar hur man skulle klara av den där banan snabbare?" eller "Jag måste testa den setupen imorgon"

Det första jag tänker när jag vaknar är "Ska kolla om det har hänt nått på det spelet" eller "måste bara köra ett game sen så"

Jag vet själv att jag har dom här tankarna, och det stör mig verkligen. Men jag vet fan inte hur jag ska komma ur det!

Halp!!!

Mitt råd till dig skulle vara att börja träna på gym och motionera. Efter ett redigt pass på gymmet och eventuellt en joggingtur kommer du helt enkelt inte orka sitta uppe till 4-5 på morgonen. Ett till tips kan vara att börja ställa klockan på t.ex tio (vilket jag gjorde under tiden jag var arbetslös) för att inte rubba hela dygnsrytmen. Att du går upp några timmar tidigare varje dag kommer även bidra till att du känner dig snäppet tröttare på kvällen.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOKAY.

Jag vill få skriva av mig här!

Jag har vart där du är nu, haft för mycket tid och energi att sitta vid datorn långt in på nätterna.

Så ett bra tips är att skaffa ett jobb eller liknande, för när man väl hittar på något vettigt, mer krävande att göra så är det genast mycket lättare att avstå datorn och spel.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur definerar man egentligen missbruk? Behöver man vara beroende av tinget för att man kan kalla det missbruk?

Själv är jag måttligt beroende av snus, men jag har aldrig märkt att jag har tagit någon större fysisk/psykisk skada av det.

Mina tänder är fina och fungerande så länge jag håller hygienen i munnen på en lagom nivå. Finns många jag känner som inte borstar särskilt ofta och de ser oftast förjävliga ut i munnen.

Jag håller stenkoll på hur mycket jag snusar, har nio av tio gånger planerat ut när jag knådar upp en pris under dagen. Man vill ju att gott ska räcka länge, för det är största anledningen; jag tycker att det är riktigt gott. Skulle aldrig snusat om jag tyckte det var äckligt..

Baksidan av det är för mig att jag kan bli ofokuserad och trött när jag inte tagit någon på länge, framförallt på morgonen.

Inga planer på att sluta, den lilla summa som går till dosor i månaden är inte mer än 200 kronor och då köper jag ändå helst "dyr"(godast) snus som Grov och Ettan (lös, förstås), så ekonomiskt är det än så länge ingen som helst fara.

Missbruk tror jag är ett ord inom tobaksindustrin som vuxit fram i takt med cigaretternas växande bevis på hur skadligt det är, och tyvärr får snusen ta i princip samma skit. Tycker inte att man ska räkna både cigaretter och snus som samma skatt, ibland blir man rent av skrämd när man upptäcker att ciggen på många ställen kan vara lika dyr -om inte billigare- som snusen.

"Muncancer" är ett vanligt begrepp när man pratar snus, trots att mig veteligen ingen någonsin drabbats av det, enbart på grund av snus.

Nåväl, nu tappade jag tråden lite och svamlar.

Hursomhelst så skulle jag inte kalla mig själv missbrukare -vilket många missbrukare av andra slag inte heller skulle kalla sig- men det beror väl på vem i samhället man frågar och jag frågar er med den kunskap/erfarenhet jag försökt återge; skulle ni se mig som missbrukare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur definerar man egentligen missbruk?

Det är väl egentligen olika från person till person. Men enligt mig så är ett missbruk när man är så pass beroende av någonting att det stör ens vardag. Att man skippar skolan för att spela, supa, ta en jolt eller röka en gås. Eller att man inte går till jobbet för att man hellre vill vara hemma och spela, supa, ta en jolt eller röka en gås. Då är det enligt mig ett missbruk.

Kan man hantera sin vardag och samtidigt hålla på med sitt beroende så är det i mitt tycke inget missbruk.

Sedan kan det kanske inte vara bra att man sköter skola/jobb och sedan bara ägnar resten av sin fritid till sitt lilla beroende, men det är väl mer upp till personen i fråga att bedöma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...