Jump to content

Missbrukstråden


Xersize
 Share

Recommended Posts

Det där med datorspelsmissbruk/beroende är ju bara trams. Om du skulle sluta, vad skulle hända? Jo du skulle ha tråkigt tills du skaffar något nytt att fördriva tiden med.

Är du lat och bekväm av dig så fortsätt, vill du verkligen förändra ditt liv så sluta. That's it.

Men haha, det var det dummaste. Han vet väl själv om han missbrukar och vad han missbrukar. Jag tror definitivt man kan utveckla ett datorspelsmissbruk och att det inte bara är trams. I synnerhet alla mmorpgs som finns nuförtiden med sina belöningssystem m.m. kan säkert lätt leda till problem. Det är främst därför jag personligen aldrig spelar mmo(rpg)s; jag vet att jag ligger i riskzonen för att fastna i träsket. Tycker det är väldigt beklagligt f.ö. med alla flum-psykologer som aldrig spelat något mer avancerat än lite MS-Röj och inte tar datorspelsmissbruk på allvar.

I ditt fall Zcru... Daniel, tror jag ditt datorspelsmissbruk till stor del är en fråga om eskapism. Du är inne i en jobbig livssituation just nu och då fungerar spelen som en tillflyktsort dit du kan fly för några timmar och komma bort från vardagen. Vad är det för spel du håller på med? MMOs?

Mitt råd till dig skulle vara att börja träna på gym och motionera. Efter ett redigt pass på gymmet och eventuellt en joggingtur kommer du helt enkelt inte orka sitta uppe till 4-5 på morgonen. Ett till tips kan vara att börja ställa klockan på t.ex tio (vilket jag gjorde under tiden jag var arbetslös) för att inte rubba hela dygnsrytmen. Att du går upp några timmar tidigare varje dag kommer även bidra till att du känner dig snäppet tröttare på kvällen.

Att träna är alltid jättebra men att träna i syfte att få en bra dygnsrytm tror jag inte på. Jag har tränat och motionerat aktivt i många år men trots det har jag varit inne i många och långa perioder av riktigt pissig dygnsrytm. Träning kan dock vara ett sätt att få lite struktur i vardagen; säg att man t.ex. går in för att träna kl 14 varannan dag, då har man något man kan bygga sin vardag kring.

Tack vare veckan på repövningen har jag f.ö. jävligt bra dygnsrytm just nu. Jag känner mig nästan som en liten eXotic. yes_1119563_0.gif

--

Hehe, "röka en gås".. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur definerar man egentligen missbruk? Behöver man vara beroende av tinget för att man kan kalla det missbruk?

Själv är jag måttligt beroende av snus, men jag har aldrig märkt att jag har tagit någon större fysisk/psykisk skada av det.

Mina tänder är fina och fungerande så länge jag håller hygienen i munnen på en lagom nivå. Finns många jag känner som inte borstar särskilt ofta och de ser oftast förjävliga ut i munnen.

Jag håller stenkoll på hur mycket jag snusar, har nio av tio gånger planerat ut när jag knådar upp en pris under dagen. Man vill ju att gott ska räcka länge, för det är största anledningen; jag tycker att det är riktigt gott. Skulle aldrig snusat om jag tyckte det var äckligt..

Baksidan av det är för mig att jag kan bli ofokuserad och trött när jag inte tagit någon på länge, framförallt på morgonen.

Inga planer på att sluta, den lilla summa som går till dosor i månaden är inte mer än 200 kronor och då köper jag ändå helst "dyr"(godast) snus som Grov och Ettan (lös, förstås), så ekonomiskt är det än så länge ingen som helst fara.

Missbruk tror jag är ett ord inom tobaksindustrin som vuxit fram i takt med cigaretternas växande bevis på hur skadligt det är, och tyvärr får snusen ta i princip samma skit. Tycker inte att man ska räkna både cigaretter och snus som samma skatt, ibland blir man rent av skrämd när man upptäcker att ciggen på många ställen kan vara lika dyr -om inte billigare- som snusen.

"Muncancer" är ett vanligt begrepp när man pratar snus, trots att mig veteligen ingen någonsin drabbats av det, enbart på grund av snus.

Nåväl, nu tappade jag tråden lite och svamlar.

Hursomhelst så skulle jag inte kalla mig själv missbrukare -vilket många missbrukare av andra slag inte heller skulle kalla sig- men det beror väl på vem i samhället man frågar och jag frågar er med den kunskap/erfarenhet jag försökt återge; skulle ni se mig som missbrukare?

Men haha, det var det dummaste. Han vet väl själv om han missbrukar och vad han missbrukar. Jag tror definitivt man kan utveckla ett datorspelsmissbruk och att det inte bara är trams. I synnerhet alla mmorpgs som finns nuförtiden med sina belöningssystem m.m. kan säkert lätt leda till problem. Det är främst därför jag personligen aldrig spelar mmo(rpg)s; jag vet att jag ligger i riskzonen för att fastna i träsket. Tycker det är väldigt beklagligt f.ö. med alla flum-psykologer som aldrig spelat något mer avancerat än lite MS-Röj och inte tar datorspelsmissbruk på allvar.

Spelar heller inte mmo just på grund av att det är så lätt att fastna! Även om jag inte fastnar så mycket.

Jag tror inte att jag direkt är datormissbrukare men sitter några timmar om dagen varje dag..Men är jag tex i fjälls eller i stugen (har ingen ström) så saknar jag inte direkt datorn eller tänker på den. Men det är ett sätt av slappna av! I alla fall för mig, man känner sig avslappnad och trygg!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack vare veckan på repövningen har jag f.ö. jävligt bra dygnsrytm just nu. Jag känner mig nästan som en liten eXotic. yes_1119563_0.gif

Hahaha! :lol:

Jag antar att dygnsrytmen är ännu värre i lumpen än vad jag har det just nu. Fast jag har förskjutit dygnsrytmen ännu mer sedan jag senast skrev, till att sova efter skolan och bara ta en powernap under nätterna, för annars har jag så jäkla svårt att komma upp på morgonen. :P

Jag tror inte att jag direkt är datormissbrukare men sitter några timmar om dagen varje dag..Men är jag tex i fjälls eller i stugen (har ingen ström) så saknar jag inte direkt datorn eller tänker på den.

Ah, ungefär så känner jag, fast lite tvärt om.

Jag använder datorn dagligen, nästan dygnligen. Jag använder den till att jobba, till att sköta skolarbete, till att spela, till att slappa. När jag inte slappar vid datorn så slappar jag kanske vid TV:n eller vid min PS3. När man är hos kompisar och slappar så brukar det bli med en film, eller framför TV:n eller vid ett spel.

Så att, de gånger jag kan ta mig tid att verkligen släppa datorn, på till exempel lov där man inte behöver göra något skolarbete där man behöver datorn. Så kan jag tycka att det är jätteskönt att släppa datorn och hålla mig till annat. Därav inte sagt att jag slår av datorn ett helt lov, men man ser till att sitta där minimalt lite och bara göra det nödvändigaste (Sajten... Och lite mail) innan man lämnar datorn och hittar på något icke-digitalt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt fall Zcru... Daniel, tror jag ditt datorspelsmissbruk till stor del är en fråga om eskapism. Du är inne i en jobbig livssituation just nu och då fungerar spelen som en tillflyktsort dit du kan fly för några timmar och komma bort från vardagen. Vad är det för spel du håller på med? MMOs?

RPG's, MoBa's och FPS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men haha, det var det dummaste. Han vet väl själv om han missbrukar och vad han missbrukar. Jag tror definitivt man kan utveckla ett datorspelsmissbruk och att det inte bara är trams. I synnerhet alla mmorpgs som finns nuförtiden med sina belöningssystem m.m. kan säkert lätt leda till problem. Det är främst därför jag personligen aldrig spelar mmo(rpg)s; jag vet att jag ligger i riskzonen för att fastna i träsket. Tycker det är väldigt beklagligt f.ö. med alla flum-psykologer som aldrig spelat något mer avancerat än lite MS-Röj och inte tar datorspelsmissbruk på allvar.

Jo det är klart det kan vara ett missbruk, man kan missbruka nästa alla företeelser här i världen men det är ju inte ett särskilt allvarligt sådant. Vill man sluta spela, gör det bara. Det är inte som med nikotinberoende (eller andra droger) att man får fysiska åkommor, feberfrossa, psykoser eller dylikt...

ZcruweN: Vill du verkligen ändra på din livsstil? I så fall: säg upp dina accounts och formatera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka droger är det du missbrukade för att blockera alla känslor? Det låter väldigt tungt och destruktivt och ett absolut no-no att knarka på det sättet. Jag har istället bilden av att de flesta som använder droger gör det för att skapa/förstärka känslor men att det blir till ett beroende och tar överhand, ett missbruk.

Jag testade lite det ena och det andra, men det som tog upp mest tid och pengar var rökat. Det hjälpte dock oftast inte, då det i stort sett förstärker de känslor som man har när man röker det, med andra ord blev jag bara mer deprimerad av det. Det blev också en del X då jag hade en flickvän som höll på med det. Och det var på grund av att hon gjorde det som jag lyckades sluta...

Och Zcruwen, jag vet att det är för jävla tungt och att det faktiskt är ett beroende, till skillnad ifrån vad The Dude säger, men han har dock en poäng som faktiskt håller enligt mig: Sluta bara. Det är ett psykiskt beroende, inte fysiskt, och det enda du behöver göra är att klara av att släppa på den där spärren som säger åt dig att spela. Klarar du det bara någon gång så kommer det gå över :)

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zkruwen, strukturera din dag annars kommer det bara bli värre. I vintras var jag arbets- och hopplös och låg bara hemma och kollade på TV-serier 24/7. Enda sättet att bryta den cirkeln av "shit vad jag är deprimerad för att jag spelar för mycket så nu måste jag spela mycket för att slippa vara deprimerad" så måste du lägga upp något slags schema.

Tips:

- Ställ klockan på 10

- Sätt ut tider t ex "mellan 11-12 ska jag inte göra något annat än söka jobb".

- Se till att få åtminstone en sak gjord per dag. Kan vara allt från att dammsuga till att jogga till att träffa polare. Vadsomhelst så du kan titta tillbaka på dagen och säga "alright, jag gjorde i alla fall det där". Börja litet och satsa sen på större mål.

- Håll dig så social som möjligt.

- Schemalägg även ditt spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår när jag tog min tredje smärtstillande, utan anledning, på bara tre timmar insåg jag att jag har börjat ta dom som en vana... Så jag slängde de jag hade kvar utifall att. Men på något konstigt vis saknar jag det :confused:

Ibland tar jag tre eller fyra smärtstillande kapslar för att kunna somna. Kan däremot inte säga att jag utvecklat ett beroende, men det kan ju knappast vara bra för njurarna att bryta ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zkruwen, strukturera din dag annars kommer det bara bli värre. I vintras var jag arbets- och hopplös och låg bara hemma och kollade på TV-serier 24/7. Enda sättet att bryta den cirkeln av "shit vad jag är deprimerad för att jag spelar för mycket så nu måste jag spela mycket för att slippa vara deprimerad" så måste du lägga upp något slags schema.

Tips:

- Ställ klockan på 10

- Sätt ut tider t ex "mellan 11-12 ska jag inte göra något annat än söka jobb".

- Se till att få åtminstone en sak gjord per dag. Kan vara allt från att dammsuga till att jogga till att träffa polare. Vadsomhelst så du kan titta tillbaka på dagen och säga "alright, jag gjorde i alla fall det där". Börja litet och satsa sen på större mål.

- Håll dig så social som möjligt.

- Schemalägg även ditt spelande.

Efter jag läste Umbertos inlägg började jag tänka om och insåg vad han menade, även fast jag har det jobbigt nu var det ungefär detsamma med spelen innan allt den här skiten vart slängd på mig!

Igår som några av er kanske märkte så skrev jag godnatt vid halv 12 tiden tror jag det var och gick faktiskt och lade mig då!

Idag vaknade jag vid 09.00 tiden, jag kände mig givetvis sliten och trött med tanke på att jag inte är van vid det här ännu!

Nu så ska jag duscha, slå igång ett spel för att döda lite tid fram till kvart i 12 då jag ska åka in till stan för att gå runt på lite ställen och lämna mitt CV och visa upp mig, efter ska jag träffa några kompisar och sist min flickvän!

Det är även skönt att så många av er verkligen reagerade på mitt inlägg också, jag trodde jag bara skulle vara en i smutsmängden och jag skulle bli bortglömd bara. Där ser man hur mycket ni verkligen bryr er! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter jag läste Umbertos inlägg började jag tänka om och insåg vad han menade, även fast jag har det jobbigt nu var det ungefär detsamma med spelen innan allt den här skiten vart slängd på mig!

Igår som några av er kanske märkte så skrev jag godnatt vid halv 12 tiden tror jag det var och gick faktiskt och lade mig då!

Idag vaknade jag vid 09.00 tiden, jag kände mig givetvis sliten och trött med tanke på att jag inte är van vid det här ännu!

Nu så ska jag duscha, slå igång ett spel för att döda lite tid fram till kvart i 12 då jag ska åka in till stan för att gå runt på lite ställen och lämna mitt CV och visa upp mig, efter ska jag träffa några kompisar och sist min flickvän!

Det är även skönt att så många av er verkligen reagerade på mitt inlägg också, jag trodde jag bara skulle vara en i smutsmängden och jag skulle bli bortglömd bara. Där ser man hur mycket ni verkligen bryr er! Tack!

Ser du, förändringar går att uppnå! Då gjorde ju tråden lite nytta i alla fall, inte helt slöseri med tid :)

Har för övrigt bestämt mig att hålla mig ifrån alla tabletter ett tag, även enklare som till exempel Ibumetin. Men inte O/Zon! I need my minty madness!

HansSummersOzon_1186981_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du, förändringar går att uppnå! Då gjorde ju tråden lite nytta i alla fall, inte helt slöseri med tid :)

Hade ingen reagerat och skitit i inlägget hade jag fortfarande legat och sovit vid den här tiden, vaknat upp vid klockan 14.00 och slagit igång ett spel och suttit med det för resten av dagen!

Att så många reagerade och sa till mig fick mig att sätta ett mål på nått vis, att jag ska visa er på sajten att jag kommer klara det här och ändra om min livsstil med spelen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...