Jump to content

Header/Logo-diskussion!


VickeX
 Share

Recommended Posts

Vi får inte glömma att logon/headern ska förnyas... Den som används nu och är skapad av Tackleberry är inte dålig, men jag och säkert många fler vet att vi kan göra mycket bättre, och det känns lite slappt att använda en header som skapades långt innan forumet uppdaterades bara som ett exempel.

Några av de jag gjort:

header6b.png

header8b.png

header6.png

Viktigt att notera är också att Hultenius nu också flyttat in headern/logon lite från vänsterkanten så att vilken header det än blir måste ha en fin kant både till höger och vänster.

Hultenius ville även att headern skulle ha en mer generell approach, men med lite hints till gtaserien... någonting som jag fann väldigt svårt när jag försökte...

Hur som helst, nu rullar jag igång denna diskussion igen!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du har dragit igång diskussion igen!

Jag lägger till några kommentarer:

- Använd Firebug till Firefox för att enkelt modifiera HTML-koden/byta ut bilden i realtid.

- Pixelstorleken är inte fastlåst, använd vilken storlek du vill.

- Filstorleken ska vara under 300 kB, gärna under 200 kB om det går.

- Allt i headern får bytas ut, men undvik om möjligt.

Sedan så behövs det lite annan grafik också. Kanske off-topic, men jag känner inte för att skapa en egen tråd för det.

Trådikonerna

Precis efter uppgraderingen fick de nya trådikonerna lite kritik, kanske för att de är för röriga och onödigt detaljerade? Jag funderar på att ta bort en del ikoner, t.ex. de för undersökningar och de för "populära" trådar. Jag tror det blir enklare så. Se bild nedan. Låst-ikonen bör också ha ett hänglås istället för ett kryss (kan tolkas som att tråden är raderad?). Det är fritt fram att göra egna ikoner om någon skulle ha lust med det.

post-2-025639000 1283932374.png

Forumikonerna

Jag slängde ihop forum_read_1181727_0.png och forum_unread_1181727_1.png lite snabbt utifrån en pratbubbla-ikon med gör-vad-du-vill-licens.

Jag är övertygad om att bättre ikonerna kan bakas genom att tillsätta lite kärlek!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan så behövs det lite annan grafik också. Kanske off-topic, men jag känner inte för att skapa en egen tråd för det.

Trådikonerna

Precis efter uppgraderingen fick de nya trådikonerna lite kritik, kanske för att de är för röriga och onödigt detaljerade? Jag funderar på att ta bort en del ikoner, t.ex. de för undersökningar och de för "populära" trådar. Jag tror det blir enklare så. Se bild nedan. Låst-ikonen bör också ha ett hänglås istället för ett kryss (kan tolkas som att tråden är raderad?). Det är fritt fram att göra egna ikoner om någon skulle ha lust med det.

post-2-025639000 1283932374.png

Jag tror bara det var när allting var nytt, att det tog lite tid för många att lära känna vilken ikon som betydde vad. Att ta bort ikoner känns ganska meningslöst, så svårt är det faktiskt inte att veta att blå ikon betyder ny post, orange ikon betyder ny post i hett ämne. Transparenta ditos är trådar utan nya inlägg.

Förövrigt så gillar jag headern som är nu, tycker inte den behöver bytas. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore inte fel med en annan logga, nej.

Jag tycker vi hyr in hon den där heta geek-skönheten som Siana postade i snyggabrudar-tråden och ber henne ställa upp på några exklusiva bilder som vi kan ha i headern. Det finns väl få motiv som är behagligare att rasta ögonen på än en vacker kvinna? Hon kan klä ut sig till Candy Suxxx så blir det lite gta-känsla över det hela. :yes:

En ikon vill jag rikta lite kritik mot och det är den som visar att en tråd innehåller "attachments". Ikonen föreställer ett gem och en liten lapp men jag får det ibland till att det är ett hänglås. Första gången jag såg sattyget trodde jag att jag hade råkat låsa hela loungen. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ikon vill jag rikta lite kritik mot och det är den som visar att en tråd innehåller "attachments". Ikonen föreställer ett gem och en liten lapp men jag får det ibland till att det är ett hänglås. Första gången jag såg sattyget trodde jag att jag hade råkat låsa hela loungen. :whistling:

Ikonen med ett gem och en liten lapp är trådar du postat i, inte attachments. ;)

Trådar med attatchments har ett gem till höger om ikonen, en egen gemikon alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tråd med attachments har ett gem till vänster om trådnamnet -_- Förklara så att Umberto inte blir mer förvirrad!! ;)

ja, det är ju högedr om trådikonen.

Alltså, mellan trådikonen och trådnamnet finns det ett gem som säger att "i den här tråden finns det bifogade filer!"

Men jo du har rätt maim. Den ser mer ut att sitta till vänster om trådnamnet, än till höger om forumikonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikonen med ett gem och en liten lapp är trådar du postat i, inte attachments. ;)

Trådar med attatchments har ett gem till höger om ikonen, en egen gemikon alltså.

En tråd med attachments har ett gem till vänster om trådnamnet -_- Förklara så att Umberto inte blir mer förvirrad!! ;) Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni verkligen helt säkra på att Umberto förstår vad ni menar? Jag skulle säga att den ligger ortogonalt med den horisontella linjen i T:et som bildar ordet Tråd!

Jag tror bara det var när allting var nytt, att det tog lite tid för många att lära känna vilken ikon som betydde vad. Att ta bort ikoner känns ganska meningslöst, så svårt är det faktiskt inte att veta att blå ikon betyder ny post, orange ikon betyder ny post i hett ämne. Transparenta ditos är trådar utan nya inlägg.

Men finns det någon funktion eller är det bara onödigt krångel? Undersöknings-ikonen fyller väl ingen funktion (står ju "Undersökning" klart och tydligt till vänster om trådnamnet). Heta trådar, vad är det egentligen? Populära/stora trådar ser man ju genom att titta på hur många sidor de har. Jag skulle hellre använda den orangea färgen för att markera nya inlägg i trådar, ungefär som forumikonerna är nu.

Ju mer onödigt krångel man tar bort, desto lättare för nya medlemmar. Jag skulle gärna vilja ta bort det där omtalade gemet också, för det är väl inte viktigt att veta om en tråd innehåller bifogade filer? Men gemet fyller ju en funktion. Klickar man på det får man upp en lista med alla bifogade filer/bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig får ikonerna för heta trådar och undersökningar gärna plockas bort, har ändå aldrig använt mig av dem.

En annan sak jag har stört mig på är ikonen för låst tråd som lyser knallröd, den skulle få vara lika blek som ikonerna för "inga nya inlägg". Det postas ju ändå inga nya inlägg i låsta trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du har dragit igång diskussion igen!

Jag lägger till några kommentarer:

- Använd Firebug till Firefox för att enkelt modifiera HTML-koden/byta ut bilden i realtid.

- Pixelstorleken är inte fastlåst, använd vilken storlek du vill.

- Filstorleken ska vara under 300 kB, gärna under 200 kB om det går.

- Allt i headern får bytas ut, men undvik om möjligt.

Hur fungerar egentligen Firebug? Har laddat ner och installerat det men när jag ändrar bildens plats (när jag byter src från servern till en bild på min hdd) så händer ingenting...

Edit: Ah, fick det att fungera nu... Verkar som om bilden måste vara online.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni verkligen helt säkra på att Umberto förstår vad ni menar? Jag skulle säga att den ligger ortogonalt med den horisontella linjen i T:et som bildar ordet Tråd!

Jag tror att vi har lyckats reda ut exakt var gemet ligger, men om någon känner att det saknas några direktiv så är det bara att hojta!

Men finns det någon funktion eller är det bara onödigt krångel? Undersöknings-ikonen fyller väl ingen funktion (står ju "Undersökning" klart och tydligt till vänster om trådnamnet). Heta trådar, vad är det egentligen? Populära/stora trådar ser man ju genom att titta på hur många sidor de har. Jag skulle hellre använda den orangea färgen för att markera nya inlägg i trådar, ungefär som forumikonerna är nu.

Undersökningsikonen kan jag hålla med om då det står undersökning till höger om ikonen, (Till vänster om trådnamnet och gemet. :P ) heta ämnes-ikonen vill jag fortfarande ha kvar. Men om du hellre vill ha den som Nya inlägg-ikon så antar jag att jag inte har mycket att säga till om. :P

Sedan vill jag passa på och hålla med Quattro angående de låsta trådarna. Om den ikonen går att få transparent så vore det bra. Just nu ser det ut som om det vore nya inlägg i de trådarna hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...