Jump to content

Tjänster och gentjänster


Xazzi
 Share

Recommended Posts

Då forumet inte får lägga sig i en svacka nu när sommaren är här så har jag beslutat mig för att dra mitt lilla strå till stacken och faktist komma med något, då jag nästan enbart läst forumet under min vistelse här. Here goes: Tjänster och gentjänster. Är ni personerna som alltid ställer upp om någon ber om en tjänst? Förväntar ni alltid er en gentjänst? Om ni inte får något tillbaka, slutar ni göra tjänster åt familj/vänner? Eller är ni bara för godhjärtade för det? Kan handla om allt från småtjänster till stora tjänster. Discuss!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ställer man upp om någon godhjärtad själ frågar om något. Men ibland blir man tveksam till att utföra tjänsten, och tyvärr pressar då vissa personer en, och kräver att tjänsten utförs genom att säga "men jag gjorde ju det och det och det för dig, bla bla...", då blir det inte samma grej längre. Då blir det att dom kräver en gentjänst, och kan välja att göra det vid ett tillfälle som är opassande, eller väldigt impulsivt.

Annars är jag positiv till tjänster och gentjänster. Gentjänsterna ska bara inte vara framtvingade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ställer man upp om någon godhjärtad själ frågar om något. Men ibland blir man tveksam till att utföra tjänsten, och tyvärr pressar då vissa personer en, och kräver att tjänsten utförs genom att säga "men jag gjorde ju det och det och det för dig, bla bla...", då blir det inte samma grej längre. Då blir det att dom kräver en gentjänst, och kan välja att göra det vid ett tillfälle som är opassande, eller väldigt impulsivt.

Annars är jag positiv till tjänster och gentjänster. Gentjänsterna ska bara inte vara framtvingade.

Är det något man ogillar så är det sådant! Umgås dock inte med sådant folk... Brukar annars göra saker om folk frågar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar hjälpa, speciellt när det kommer till pengar. Brukar vara väldigt villig att låna ut pengar och inte direkt bry mig om det tar en vecka eller ett halvår innan jag får tillbaka pengarna, men när jag själv lånat pengar så brukar jag tyvärr inte bli bemött likadant, då det oftast gäller att betala tillbaka direkt och det blir ett jäkla tjat, värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ställer man upp om någon godhjärtad själ frågar om något. Men ibland blir man tveksam till att utföra tjänsten, och tyvärr pressar då vissa personer en, och kräver att tjänsten utförs genom att säga "men jag gjorde ju det och det och det för dig, bla bla...", då blir det inte samma grej längre. Då blir det att dom kräver en gentjänst, och kan välja att göra det vid ett tillfälle som är opassande, eller väldigt impulsivt.

Annars är jag positiv till tjänster och gentjänster. Gentjänsterna ska bara inte vara framtvingade.

Mmm, what you saaaid.

...men sanningen är den, att jag inte kan koppla bort min "tjänst-historik" med personen som frågar. Om den har varit ett arsle mot mig tidigare, eller vid upprepade tillfällen nekat att göra mig tjänster, har jag såklart det i avvägningen för huruvida jag gör denne en tjänst eller inte - det är väl bara mänskligt att försöka sträva efter någon slags jämlikhet/status quo. Och samtidigt som jag inser att göra så här är en variant av det du sade ovan och skulle kunna ses som lite "fult", försöker jag inte direkt motarbeta det - men däremot försöker jag aktivt att inte vara petnoga med hur historien ser ut. Det leder bara till hjärnbryderier och disharmoni. Mina fem cent.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge det inte skulle vara något problem om jag ber om en tjänst så ställer jag upp för personer. Däremot, om en person aldrig ställer upp pga ren lathet eller om personen ber mig om tjänster, jag ställer upp och han/hon beter sig som ett svin så har den personen förbrukat sina tjänster för all framtid.

Det är väl ett ganska vanligt sätt att se på det egentligen :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Kan du hjälpa mig med en grej?" är ord jag får höra rätt ofta.

Jag är personen som hjälper till utan att tänka på att jag får nånting tillbaka av det (fast jag får det oftast)

Att göra tjänster är ju ett sätt att vinna respekt och visa att folk kan lita på en så why not?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tyvärr på tok för snäll. Jag bjussar alltid polare på bio, bira eller annat och förväntar mig aldrig något tillbaka. Jag är inte den som vill skapa en obekväm situation genom att börja snacka om att "det är bäst att du bjuder tillbaka någon gång". Känns som att man helt plötsligt skulle gå från att vara den där snälla snubben till en riktig man-bitch. Samtidigt är det viktigt att kunna säga ifrån och visa att man inte låter sig utnyttjas av andra. Fan så svårt det kan vara ibland! :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, what you saaaid.

...men sanningen är den, att jag inte kan koppla bort min "tjänst-historik" med personen som frågar. Om den har varit ett arsle mot mig tidigare, eller vid upprepade tillfällen nekat att göra mig tjänster, har jag såklart det i avvägningen för huruvida jag gör denne en tjänst eller inte - det är väl bara mänskligt att försöka sträva efter någon slags jämlikhet/status quo. Och samtidigt som jag inser att göra så här är en variant av det du sade ovan och skulle kunna ses som lite "fult", försöker jag inte direkt motarbeta det - men däremot försöker jag aktivt att inte vara petnoga med hur historien ser ut. Det leder bara till hjärnbryderier och disharmoni. Mina fem cent.

Det håller jag med om, och om någon har varit cp mot en så har man ju inte så stor lust att göra denne en tjänst. Helt naturligt, men tycker inte det bör jämföras

med det jag sa tidigare, för det som är störande i det jag sa tidigare är det impulsiva som brukar förekomma. Antag att du är på en fest, där någon frågar om du

kan bjuda på en drink. Så säger du nej, för du ska resa iväg nästa dag och behöver pengarna. Så kommer svaret; "men jag bjöd ju dig för två veckor sedan :) ",

Att avstå från att göra någon en tjänst kan vara helt naturligt beroende på hur den har betett sig mot dig förut, men att tvinga någon att utföra en gentjänst för att den

har gjort dig en tjänst förut är inte försvarbart då alla tillfällen inte passar. Man kanske hade tänkt bjuda på drinken efter resan, men då får man ju istället mindre lust att

ens göra det. Så tycker inte det är en variant av det som tidigare sagts. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...