Jump to content

Hjälp Kebab köpa dator!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Whatever you say, hihi. Tittade efter nu och jag kör visserligen på medium så det var ett felaktigt påstående av mig, men det är fortfarande väldigt, väldigt snyggt och jag kan fortfarande rekommendera en bra och snabb dator som klarar väldigt många nya spel på höga inställningar, som dessutom håller sig inom budgeten han lade upp. :P

Den är inte DÅLIG men den är absolut inte prisvärd heller. Köpte datordelar för något år sen för totalt 8000, och de är bättre än din dator. :P

Förlåt, kanske strör salt i såren nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

I see! Nästa fråga, vad är det för egentlig skillnad på de två moderkorterna som finns med i de ovan nämnda paketen?

Färgen! Eehh..

Chipset, AMD 770 mot AMD 785G. Gigabyte-kortet med det senare har integrerad grafikkrets, det som G står för. Alltså behöver du inget grafikkort för att använda den setupen.

Asus-kortet har de nya standarderna USB 3.0 och SATA 3.0.

Storleken. Asus-kortet följer ATX-standarden medan Gigabyte-kortet följer mATX (m som i micro) som är betydligt mindre.

Det var nog huvudpunkterna.

Och nu ska jag försöka sova igen, elak mor som ville ha skjuts tjugo över fucking fyra på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta skulle alltså vara ett bra köp? (Insåg precis att Curlys priser var exklusive moms. Jaja... :blink:

Vaaa? Finns inget exkl. moms i denna tråd. :)

Vill du vara lite finurlig och pengasparande kan du köpa Integra 500W. Då får du nämligen en 120mm Fractal Design-fläkt med på köpet och kan således dumpa Slip Stream-fläkten, plus att själva nätaggregatet är billigare. Den största nackdelen är 3 års garanti mot 5, det är välrenommerade FSP som tillverkar Integra så kvaliteten är det inget fel på.

Edit: Byt till detta moderkort så får du nyare chipset till mindre peng.

Och ja, köpet vara bra ja ja ja!

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vaaa? Finns inget exkl. moms i denna tråd. :blink:

Vill du vara lite finurlig och pengasparande kan du köpa Integra 500W. Då får du nämligen en 120mm Fractal Design-fläkt med på köpet och kan således dumpa Slip Stream-fläkten, plus att själva nätaggregatet är billigare. Den största nackdelen är 3 års garanti mot 5, det är välrenommerade FSP som tillverkar Integra så kvaliteten är det inget fel på.

Edit: Byt till detta moderkort så får du nyare chipset till mindre peng.

Och ja, köpet vara bra ja ja ja!

Oj, mitt fel, priserna har visst gått både upp och ner sedan du länkade ser jag. Moderkortet var det som jag kontrollräknade på och det hade höjts med 20%, det var därför... :)

Jag gillar finurligt, och inte minst pengasparande! Hopp tjolahej så har jag kommit så nära min budgetgräns som bara är möjligt, fett najs.

Nu undrar jag bara om ALLT jag behöver för att skruva ihop det följer med, alltså skruvar, sladdar och diverse beslag, samt om det är något annat jag ska köpa till, typ antistat-armband?

Tänkte beställa nu på en gång, helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu undrar jag bara om ALLT jag behöver för att skruva ihop det följer med, alltså skruvar, sladdar och diverse beslag, samt om det är något annat jag ska köpa till, typ antistat-armband?

Skruvar följer med chassit, har byggt med det själv och har inget minne av att det inte skulle göra.

SATA-kablar lär följa med moderkortet, resterande interna kablar sitter fast i chassit och på nätaggregatet. Strömkabel följer med nätaggregatet. Kom ihåg att grafikkortet ej har någon VGA-utgång, så DVI-kabel eller DVI-VGA-adapter krävs. Adapter kanske följer med grafikkortet.

ESD-armband kan vara vettigt, dock har jag tröttnat på det och kört utan ganska länge nu.

Sedan är allt du behöver en stjärnskruvmejsel och en hel del tålamod. Annat praktiskt kan vara en liten tång om du tycker om att tappa skruvar i trånga delar av chassit.

Om Fractal Design inte bytt konstruktion på sina gummipluttar till fläktarna kan jag tipsa dig om att inte ödsla tid på att försöka fästa med dem, helt värdelösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skruvar följer med chassit, har byggt med det själv och har inget minne av att det inte skulle göra.

SATA-kablar lär följa med moderkortet, resterande interna kablar sitter fast i chassit och på nätaggregatet. Strömkabel följer med nätaggregatet. Kom ihåg att grafikkortet ej har någon VGA-utgång, så DVI-kabel eller DVI-VGA-adapter krävs. Adapter kanske följer med grafikkortet.

ESD-armband kan vara vettigt, dock har jag tröttnat på det och kört utan ganska länge nu.

Sedan är allt du behöver en stjärnskruvmejsel och en hel del tålamod. Annat praktiskt kan vara en liten tång om du tycker om att tappa skruvar i trånga delar av chassit.

Om Fractal Design inte bytt konstruktion på sina gummipluttar till fläktarna kan jag tipsa dig om att inte ödsla tid på att försöka fästa med dem, helt värdelösa.

Låter najs! Tänkte beställa på en gång, grejen är bara att chassit inte finns på lager och att de andra billiga CM-chassina är lite fula... Tänkte slå till på ett Antec Three Hundred, och enligt några randoms på Sweclockers så ska det inte vara några konstigheter... Vad tycker du?

Äsch, beställde nu. Spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datorn funkar prima! Känns gött att det var så pass enkelt att bygga den själv. :(

Är det någon som har tips på ett bra mus/tangentbord-paket, alternativt ett prisvärt tangentbord och en prisvärd mus? Det är svårt att säga budget, vet fan inte vad sådant förväntas kosta. Men behöver varken ha designgrejer eller pro1337-grejer, allt mitt prepubertala spelande spelades med Fujitsu Siemens original-tangentbord och mus så jag är inte speciellt kräsen... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. möss så är det ju ganska personligt. Microsoft Intellimouse 3.0 är en favorit bland många, den är billig, passar bra i handen för de flesta, men knapparna är lite plastiga, och scrollen tenderar att runda av sig med åren.

1430_medium_1175075_0.jpg

Du kan kolla runt lite här. Köp inte därifrån dock, dom tar vansinnigt överpris. Kolla på prisjakt! Jag rekommenderar en Steelseries Ikari. Själv sitter jag på en Kinzu atm, den är okej, började använda den idag så kan inte berätta mer just nu! Ett tips kan också vara att investera lite i en musmatta när du ändå håller på, finns skitbra mattor billigt. :D (Steelseries QcK, QcK Mini, QcK+ och QcK Heavy? WTF? Det är storlekarna. Mini, är minst, ynkligt liten. Sen går dom upp. QcK Heavy är ett jävla monster på 1x1m och 1cm tjock. Välj något emellan. ;> )

Tangentbord så är det bara att gå på känsla.

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datorn funkar prima! Känns gött att det var så pass enkelt att bygga den själv. :(

Är det någon som har tips på ett bra mus/tangentbord-paket, alternativt ett prisvärt tangentbord och en prisvärd mus? Det är svårt att säga budget, vet fan inte vad sådant förväntas kosta. Men behöver varken ha designgrejer eller pro1337-grejer, allt mitt prepubertala spelande spelades med Fujitsu Siemens original-tangentbord och mus så jag är inte speciellt kräsen... :D

När det gäller mus har du väl tre vägar att gå. Razers lite mindre fingertoppskänslemöss, Logitechs mer ergonomiska handflatemöss och sedan lite mer universala möss som t e x Intellimouse som Gof nämnde. Det är ju en extrem smaksak så den enda som kan välja är du. Personligen är jag helsåld på Logitech och rekommenderar G5:an.

Prisvärda tangentbord tycker jag faktiskt att Logitech dominerar. Om man ska kolla på lite dyrare mer gaminganpassade tangentbord kan man däremot börja titta på märken som Razer och Saitek. Komplett har förtillfället en helsjuk 72% rabatt på UltraX... Väldigt populärt tangentbord, under hundralappen! Tangentbordet är platt, men det vänjer man sig vid fort och sedan vill man inte gå tillbaka. Skulle du ändå föredra ett mer vanligt tangentbord så har du t e x Media 600. Det har jag personligen använt, och jag gillade det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller mus har du väl tre vägar att gå. Razers lite mindre fingertoppskänslemöss, Logitechs mer ergonomiska handflatemöss och sedan lite mer universala möss som t e x Intellimouse som Gof nämnde. Det är ju en extrem smaksak så den enda som kan välja är du. Personligen är jag helsåld på Logitech och rekommenderar G5:an.

Prisvärda tangentbord tycker jag faktiskt att Logitech dominerar. Om man ska kolla på lite dyrare mer gaminganpassade tangentbord kan man däremot börja titta på märken som Razer och Saitek. Komplett har förtillfället en helsjuk 72% rabatt på UltraX... Väldigt populärt tangentbord, under hundralappen! Tangentbordet är platt, men det vänjer man sig vid fort och sedan vill man inte gå tillbaka. Skulle du ändå föredra ett mer vanligt tangentbord så har du t e x Media 600. Det har jag personligen använt, och jag gillade det!

Finns det mediaknappar på UltraX?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Tack för svaren, jag köpte Logitech UltraX Premium samt MX518! Tangentbordet är huuuur skönt som helst, men ska ärligt erkänna att musen känns lite för bred. Borde kanske ha fingrat på den i affär först. :D Oh well, jag vänjer mig nog snart! Orkar inte returnera ändå.

Det enda jag saknar på tangentbordet är en knapp som används för att byta låt. Finns det något sätt att byta exempelvis mediaspelar- eller startsideknappen till en knapp som hoppar fram en låt?

Och fan, givetvis inser jag nu att jag måste ha en bredare musmatta. :D Billigt, svart(utan dödskallemönster och skit) och bra tips någon?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, jag köpte Logitech UltraX Premium samt MX518! Tangentbordet är huuuur skönt som helst, men ska ärligt erkänna att musen känns lite för bred. Borde kanske ha fingrat på den i affär först. :D Oh well, jag vänjer mig nog snart! Orkar inte returnera ändå.

Det enda jag saknar på tangentbordet är en knapp som används för att byta låt. Finns det något sätt att byta exempelvis mediaspelar- eller startsideknappen till en knapp som hoppar fram en låt?

Och fan, givetvis inser jag nu att jag måste ha en bredare musmatta. :D Billigt, svart(utan dödskallemönster och skit) och bra tips någon?

?

320 x 270 mm

Steelseries QcK

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, jag köpte Logitech UltraX Premium samt MX518! Tangentbordet är huuuur skönt som helst, men ska ärligt erkänna att musen känns lite för bred. Borde kanske ha fingrat på den i affär först. :D Oh well, jag vänjer mig nog snart! Orkar inte returnera ändå.

Det enda jag saknar på tangentbordet är en knapp som används för att byta låt. Finns det något sätt att byta exempelvis mediaspelar- eller startsideknappen till en knapp som hoppar fram en låt?

Och fan, givetvis inser jag nu att jag måste ha en bredare musmatta. :D Billigt, svart(utan dödskallemönster och skit) och bra tips någon?

GRATIS musmatta med eget tryck om du connectar med facebook!

Och ja, jag har själv prövat, tog kanske en vecka så fick jag den! :wub:

Det är heller ingen billig Claes Ohlson-musmatta med hårt underlag och tyg som krullar av, det är en mjuk musmatta med ett plast/tyg-material.

Gofs tips är snäppet vassare, steelseries ftw, men är du ingen superdupergamer så kvittar det.

Edit:

Aww, upptäckte just att musmatte-grejen inte funkar längre. :wub:

Men QcK kostar bara någon hundring ändå: http://www.inet.se/artikel/6900840/steelseries-qck-musmatta

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller musar är det lite som man själv känner, dom flesta musarna brukar vara paketerade på ett sånt sätt att du kan lägga handen över och känna hur den ligger i handen!

Men eftersom många har sagt vad dom har för möss så.

X7'an tycker jag är underbar fortfarande, haft den i nått år nu och den funkar fortfarande sjukt bra, enda problemet är att det lätt fastnar smuts i gummit som sitter för gropen där du håller tummen!

Var för snabb med att posta, såg att du redan köpt mus. Men jag rekommenderar den fortfarande, sjukt skön =)

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...