Jump to content

Hjälp Kebab köpa dator!


Kebab
 Share

Recommended Posts

God kväll. Efter år av snålhet har jag nu kommit fram till att jag verkligen, verkligen måste (och vill) köpa en ny dator. Jag hade tänkt mig att köpa inom 2-3 månader, och då tänkte jag fråga er som har koll när det är bäst att slå till? Vad jag har förstått så vet man ibland i förväg när vissa komponenter ska höjas/sänkas i pris och jag är ju inte sugen på att betala för ett system som är 1000 spänn billigare månaden efter. Nu är det visserligen alltid en risk när man köper elektronik, men ni förstår vad jag är ute efter... :)

Lite blandade punkter:

1. Budgeten ligger på 6500-7000. Kan gå lite högre om det är välmotiverat.

2. Vill ha 1TB hårddisk.

3. Om möjligt skulle jag vilja kunna koppla in en gammal IDE-hårddisk som jag har lagrat en massa skoj på, men inte om det är jätteknöligt/dyrt.

4. Har USB 3 kommit än? I så fall skulle jag givetvis vilja ha det.

5. Fungerar det fortfarande att få Windows 7 för 100kr?

6. Jag tror jag klarar av att bygga själv. Har aldrig gjort det, men med lite guider borde det funka. Är ju inte helt osäker när det gäller insidan på en dator i alla fall. :)

Tack så mycket på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Priserna har smyghöjts under en längre tid, tragiskt nog kunde man köpa samma grejer i höstas för ett lägre pris. Nätaggregatstillverkare har hotat med höjda priser framöver också, vet ej om detta kommer ha inverkan på DiY-marknaden. Var är vi om 2-3 månader? Fråga vädergudarna, ungefär. :) Stor hårdvarumässa i början av juni, men inga större lanseringar att vänta vad jag kan komma på. Prisutvecklingen och inte nylanseringar lär styra köpråden.

1. Tror du ja, här skall det spräckas!

2. Inga problem.

3. Inga problem.

4. Ja, det finns integrerat och det finns separata kontrollerkort.

6. Klart du ska bygga själv! Farbror Curly finns alltid till hjälp.

Motfrågor:

1. Användningsområde? Om spel, vilka slags spel och på vilka grafikinställningar? Alltså hur mycket gamer du vill vara.

2. Låg ljudnivå, hur pass prioriterat? Givetvis svårt för dig att veta vad jag menar med låg ljudnivå och vice versa.

3. Upplösning på skärmen du skall använda? Det ska inte ingå, va?

4. Kinkig med utseendet på chassit?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Priserna har smyghöjts under en längre tid, tragiskt nog kunde man köpa samma grejer i höstas för ett lägre pris. Nätaggregatstillverkare har hotat med höjda priser framöver också, vet ej om detta kommer ha inverkan på DiY-marknaden. Var är vi om 2-3 månader? Fråga vädergudarna, ungefär. :) Stor hårdvarumässa i början av juni, men inga större lanseringar att vänta vad jag kan komma på. Prisutvecklingen och inte nylanseringar lär styra köpråden.

1. Tror du ja, här skall det spräckas!

2. Inga problem.

3. Inga problem.

4. Ja, det finns integrerat och det finns separata kontrollerkort.

6. Klart du ska bygga själv! Farbror Curly finns alltid till hjälp.

Motfrågor:

1. Användningsområde? Om spel, vilka slags spel och på vilka grafikinställningar? Alltså hur mycket gamer du vill vara.

2. Låg ljudnivå, hur pass prioriterat? Givetvis svårt för dig att veta vad jag menar med låg ljudnivå och vice versa.

3. Upplösning på skärmen du skall använda? Det ska inte ingå, va?

4. Kinkig med utseendet på chassit?

Awesome, tack för svaret!

1. Tänkt att det ska vara en stabil dator som "håller i några år" så att säga. Kommer helt klart att spela spel på den (har fått ett enormt datorspelsug), och ptja... Vill ju givetvis ha så bra grafikinställningar som möjligt även om jag kanske inte nödvändigtvis behöver FPS-maxa Crysis med 16xAA (eller vad det nu är man gör med en überprodator).

2. Precis, vet inte riktigt vad jag ska ha för riktlinjer men om man säger som så att jag inte ämnar sova med datorn igång samt att min nuvarande dator från 2003 säkert låter jättemycket utan att jag förstår det, så borde det vara ganska lugnt med en lite mer högljudd pjäs. Finns det pengar att spara in där så kan man lika gärna göra det.

3. Har en 22" med 1680x1050 och har inte tänkt köpa något annat. Det jag behöver köpa till den här datorn är tangentbord och mus, men det ska inte ingå i budgeten.

4. Visst är det kul att äga snygga prylar, men jag behöver verkligen ingen designerlåda av något slag. Chassit ska vara så cleant som möjligt och "enkelt" för mig att "arbeta i". (Fast alla ser kanske likadana ut på insidan ändå)

Än en gång, tack för svaret! Något säger mig att du, om du inte har något emot det förstås, kommer bli tämligen involverad i det här datorprojektet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en ny dator för ett par månader sedan och är sjukt nöjd. Kan spela alla nya spel på väldigt höga inställningar och den har 1TB utrymme, som du är ute efter. Lägger upp en bild där ett par saker står om den, jag vet inte om det säger dig någonting förutom att du kan googla på modellen och se ifall du gillar den. Kostade 7000, så den är ganska dyr men väldigt värd.

post-6917-1273880070_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång, tack för svaret! Något säger mig att du, om du inte har något emot det förstås, kommer bli tämligen involverad i det här datorprojektet. :)

Är det så illa.. :)

Ett par exempel i botten av inlägget, vet inte om det säger dig något men visar ändå. Inet.se om du vill kolla fler bilder på chassina eller något annat. Ett paket har kraftigare processor, men har sämre chassi och nätaggregat samt saknar USB 3.0 och SATA 3.0 på moderkortet.

Jag fick en ny dator för ett par månader sedan och är sjukt nöjd. Kan spela alla nya spel på väldigt höga inställningar och den har 1TB utrymme, som du är ute efter. Lägger upp en bild där ett par saker står om den, jag vet inte om det säger dig någonting förutom att du kan googla på modellen och se ifall du gillar den. Kostade 7000, så den är ganska dyr men väldigt värd.

Nej, nej och åter nej får jag tyvärr säga. Grafikkortet är en katastrof, processorn har de hittat på restlager och plattformen är död.

20430_1169830_0.png

GT220 får storstryk av betydligt äldre kort.

----

post-848-1273904275_thumb.png

post-848-1273904366_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Är det så illa.. :)

Ett par exempel i botten av inlägget, vet inte om det säger dig något men visar ändå. Inet.se om du vill kolla fler bilder på chassina eller något annat. Ett paket har kraftigare processor, men har sämre chassi och nätaggregat samt saknar USB 3.0 och SATA 3.0 på moderkortet.

Det billigare chassit duger gott och väl. Går det att ta den kraftigare processorn i det i övrigt bättre paketet?

Edit: När kommer man kunna köpa SATA 3-hårddiskar?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det så illa.. :)

Ett par exempel i botten av inlägget, vet inte om det säger dig något men visar ändå. Inet.se om du vill kolla fler bilder på chassina eller något annat. Ett paket har kraftigare processor, men har sämre chassi och nätaggregat samt saknar USB 3.0 och SATA 3.0 på moderkortet.

Nej, nej och åter nej får jag tyvärr säga. Grafikkortet är en katastrof, processorn har de hittat på restlager och plattformen är död.

20430_1169830_0.png

GT220 får storstryk av betydligt äldre kort.

----

Haha, va? Verkligen inte en katastrof. Det jag spelar ser sjukt bra ut.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det billigare chassit duger gott och väl. Går det att ta den kraftigare processorn i det i övrigt bättre paketet?

Edit: När kommer man kunna köpa SATA 3-hårddiskar?

Det går att blanda runt i paketen. Undantaget är att 140mm fläkt inte får plats i sidan på det billigare chassit, vilket det gör i det dyrare.

SATA 3-diskar finns redan. Mekaniska hårddiskar kan inte komma i närheten av vad SATA 2 kan pumpa ut; som brukar slå stopp vid 280MB/s vilket kan jämföras med att Spinpoint F3 kan maxa omkring 120MB/s i vissa tester. Här har du det enda 1TB stora SATA 3-exemplaret på Inet. Som du ser betalar man 200-300 kr extra för något hårddisken inte kan utnyttja. Det som kan dra nytta av SATA 3 är SSD

Haha, va? Verkligen inte en katastrof. Det jag spelar ser sjukt bra ut.. :)

Jag försöker inte vara taskig, grafen jag visade visar svart på vitt att du har ett av marknadens sämsta grafikkort. På SweClockers köprådsforum för stationära datorer (vilket får anses vara ett av de bästa ställena på svenskt internetterritorium) skulle ingen i dagens läge rekommendera ett system likt det där. Så länge du är nöjd spelar allt det ingen roll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker inte vara taskig, grafen jag visade visar svart på vitt att du har ett av marknadens sämsta grafikkort. På SweClockers köprådsforum för stationära datorer (vilket får anses vara ett av de bästa ställena på svenskt internetterritorium) skulle ingen i dagens läge rekommendera ett system likt det där. Så länge du är nöjd spelar allt det ingen roll. :)

Det förstår jag också - jag blev snarare förvånad eftersom att jag kan köra både CODMW2 och BFBC2 på högsta utan problem. Fick, och har fortfarande lite svårt att tro att det är ett av de sämsta grafikkorten som finns att hämta, liksom. Även om det självklart finns bättre, så klart.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... BFBC2 på högsta utan problem.

Njaaa, detta är från X-bit labs med en mycket kraftigare processor. De kommer inte ens upp i 16 fps average.

BFBC2_Game_Mainstream_1169922_0.png

"Both Radeon HD 5570 and GeForce GT 220 do not have the horsepower to provide comfortable framerates with the highest quality settings even at 1280x1024. The game experience is basically a slide show at 17fps."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njaaa, detta är från X-bit labs med en mycket kraftigare processor. De kommer inte ens upp i 16 fps average.

BFBC2_Game_Mainstream_1169922_0.png

"Both Radeon HD 5570 and GeForce GT 220 do not have the horsepower to provide comfortable framerates with the highest quality settings even at 1280x1024. The game experience is basically a slide show at 17fps."

Whatever you say, hihi. Tittade efter nu och jag kör visserligen på medium så det var ett felaktigt påstående av mig, men det är fortfarande väldigt, väldigt snyggt och jag kan fortfarande rekommendera en bra och snabb dator som klarar väldigt många nya spel på höga inställningar, som dessutom håller sig inom budgeten han lade upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

...(Mer än två veckor senare)

1. Hur är nu grejen med SSD? 1500-2000 spänn som i mitt fall inte egentligen behövs, eller pengar som gör att resultatet blir awesome bara man är villig att punga upp?

2. Min kamrat går också i datorköpartankar, men allt han pratar om är Intel, något annat finns inte på kartan. Han hävdar att han inte är fanboy utan att "det bara känns bättre" :mellow: . Finns det egentligen någon för och nackdel med Intel kontra Amd?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser det ut som att jag vakar aktivt över forumet när jag svarar så snabbt. :mellow:

1. Vissa blir frälsta, andra menar att SSD inte alls är värt pengarna (dvs. hype, överskattat). Enligt mig är det inte alls aktuellt för dig, eller snarare din budget.

2. Om inget annat finns på kartan i någon situation är han fanboy. Intel är bättre, AMD är billigare (vilket ibland eller ofta innebär mer prisvärt) är en en ganska pricksäker generalisering. Intel bjuder på mer prestanda till lägre strömförbrukning, till ett högre pris. Ska man GäJmA^ och har en begränsad budget är AMD ett vettigt val eftersom det främst är grafikkortet som sätter gränserna.

I recensioner, där man ofta kan se stora skillnader mellan AMD- och Intel-processorer i de olika benchmarkrundorna, får man tänka på följande:

*Recenseras processorer har sajten oftast ett monstergrafikkort. Alltså är skillnaderna mycket större än i verkligheten där de flesta kör med billigare grafikkort.

*Recenseras grafikkort har de istället oftast en grovt överklockad highend-processor. I båda fallen så försöker de eliminera flaskhalsar så att det blir CPU vs. CPU eller VGA vs. VGA istället för att CPU flaskar VGA.

Edit: Sedan kan jag påpeka att Intel byter plattform oftare än jag byter kalsonger. AMD älskar att mjölka varenda droppe ur sina plattformar vilket göra att nuvarande plattform kommer att stödja deras nästkommande processorarkitektur Bulldozer. Till skillnad mot Intel som redan har en ersättare på väg ut för S1156, som är yngre än AM3. AM3 är för övrigt en DDR3-variant på AM2/AM2+ som är ännu äldre. Detta är alltså ett argument i AMD vs. Intel-debatten och har inte så mycket med ditt köp att göra.

tl;dr Intel bättre, AMD billigare.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...