Jump to content

Monarki


AngryAxel
 Share

Monarki-poll  

54 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

När åker kungafamiljen ut? :P
När svenska folket inte vill ha monarki, antar jag.
Nu vill väl ändock inte majoriteten det, vad jag har förstått. Så, hur exakt genomför man det? Samla så många människor som möjligt och lyncha dem? Jag tror inte att våra politiker kommer göra något anytime soon, eh. >_<
Var får du de siffrorna ifrån? En sifo-undersökning som gjordes relativt nyligen på tusen tillfrågade visade att 74% av befolkningen är för monarki, femton procent emot. Källa.

Hur kommer avvecklingsprocessen att ske? Vad händer med hovet? Vad händer med kungafamiljen? Vad händer med slottet och dess ceremoniella tillställningar? Hur mycket kostar monarkin för skattebetalarna?

Jag har ingen som helst aning, jag är inte på något sätt insatt i hur ett avskaffande av monarkin skulle ske. Jag tror dock inte att det skulle ske genom att man stormar kungahuset, lynchar kungen och Silvia, och lägger ut Drottningholm på Blocket, utan genom en lång, segdragen, allt-annat-än-Jack-Bauersk demokratisk process kantad med debatter, bloggstormar, folkomröstningar.

Men vad tycker ni? Bör man avskaffa denna förlegade institution som inte hör hemma i en modern demokrati, eller tycker ni att det är en trevlig och anrik tradition som gott och väl kan få representera Sverige ett tag till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nej och nej. Det är ingen hjärtefråga så kan inte påstå att jag är "anti" men ser ingen nytta med monarki i dagens Sverige. Det skulle väl vara om vi hade en karismatisk kung som statshuvud som kunde leda folket eller något liknande, men hans majestät är ju tyvärr fullständigt inkompetent.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.

Ja.

Jag måste säga att det var ett otippat svar - jag hade dig för nyliberal ut i tåspetsarna, och förväntade mig nästan en utläggning om varför kungahuset snarast bör avskaffas i stil med de Birgitta Ohlsson brukar dra. Men jag håller med dig - "ja" på båda (dock ett relativt svalt 'ja' på bröllopsfrågan), jag tycker knugen och hela Bernadotte-familjen är väldigt soft, och gör gott för landet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att det var ett otippat svar - jag hade dig för nyliberal ut i tåspetsarna, och förväntade mig nästan en utläggning om varför kungahuset snarast bör avskaffas i stil med de Birgitta Ohlsson brukar dra. Men jag håller med dig - "ja" på båda (dock ett relativt svalt 'ja' på bröllopsfrågan), jag tycker Kungen och hela Bernadotte-familjen är väldigt soft, och gör gott för landet.

Äntligen något som vi båda tycker hyffsat likt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en fin tradition som också inbringar pengar till Sverige. Kungafamiljen hjälper också till att sätta Sverige på kartan. Utan dem hade nog inte alls lika många kunnat skilja på Switzerland och Sweden.

Ja, det gamla vanliga. Att det är en fin tradition kan jag förstå, likaså att de sätter Sverige på kartan. Det där med att de inbringar kapital till riket får du gärna bevisa, då gärna i netto med skattepengar som skänks m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, nej. Det är odemokratiskt för både oss och familjen. Om vi ska ha personer som representerar Sverige vill jag ta mig tusan få chansen att välja vem det ska vara - inte någon dyslektiker som är släkt med hela Europas kungahus. Usch, tvi och blö. Jag är medlem i Republikanska Föreningen och kommer fortsätta att vara det tills dess att folk inser hur idiotiskt det är med en kungafamilj.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej och nej.

Kungahuset är ett värdelöst pack som får oförtjänta fördelar bara. Bröllopet är fruktansvärt ointressant.

Ja ja, ja hatar hela borgerligheten

ja ja, ja hatar hela kungahuset

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

Ja ja, ja svär utifrån mitt hjärta

att vi från förorterna ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

Ja ja, ja hatar prins Bertil å Carl-Gustav

ja ja, ja hatar Zarah Leander

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

Ja dom tål lite bly i nackarna

ja dom tål lite bly i nackarna

för vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

ja vi, vi ska beväpna oss

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av alla ni som klagar på att "skatten går till bröllopet" har ett arbete och betalar skatt? Väldigt coolt att klaga på skatter om man går i skolan. Försvinner monarkin kommer dessa överblivna skatter gå till annat överblivet som staten kan lägga skatt på. Glöm att, ändå den lilla promille skatt som går till kungahuset skulle direktöverföras till t.ex. sjukvård.

Men men, jag är neutral i frågan, jag ser ingen anledning i att ha kvar monarkin, men ser heller ingen anledning i att avskaffa den då jag inte vill ha ett republikanskt Sverige. (antar att det talar mot sig själv, men skit samma)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kungafamiljen har inget att göra, vi behöver dom inte.

Tja, att säga att "de inte har något att göra" är väl inte helt rätt - vad jag förstått har de ett mer än fullpackat schema med diverse representativa sysslor - invigningar, OS-närvaro, och statsbesök, för att nämna tre.

Skatten går ju till bröllopet, vilket är sjukt enligt mig(?)

Det kanske är en principfråga för dig, men ett argument mot det där är att Sveriges näring och turism kommer dra in otroligt större summor än vad det kostar att hålla bröllopet. Så ska man sedet näringslivsmässigt, så är det en vinstaffär för Sverige. Jag funderar själv på att hyra ut mitt rum i Stockholm i några dagar under bröllopet - många tjänar några tusenlappar på det.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela charmen med en kungafamilj försvinner dessutom nu när prinsessan har valt att gifta sig med en pojke från Ockelbo. Tänk vilken skam, hur hon drar hela släkten i botten bara så.

StellHell: För mig är det inte pengarna som är frågan, utan att jag inte får chansen att välja vem de ska gå till. Har presidenten blivit vald av folket har han rätt att bo flott tills han blir ersatt :yes:, så är det inte nu. Genetiska lotterier och prinsessor som får avsäga sig sin framtida plats i tronen ifall de gifter sig utan kungens godkännande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...