Jump to content

Projektarbete på gymnasiet


Tweak
 Share

Recommended Posts

Alla som går på gymnasiet får i årskurs tre göra att projektarbete. Vad gör eller gjorde du? Underåriga - vad har ni tänkt göra? Var det roligt? Blev det bra? Jobbade du hårt eller tog du chansen att slappa?

-----------------------------

Jag och tre vänner, även om vi nu bara är tre totalt eftersom en inte varit i skolan på ett halvår, gör en film om apartheid i Sydafrika. Den bygger på intervjuer med olika människor vi träffade när vi var i Sydafrika i början av oktober förra året. Filmen berättar om landets historia och hur det är idag, vad som hänt sedan apartheidsystemet föll och vad som finns kvar att göra. Det kombineras med lättsammare material som vi filmade under de tre veckor vi var i Sydafrika, men till allra största del är den väldigt seriös.

Det har varit ett väldigt roligt arbete. Resan var grymt bra, och vi har spenderat åtskilliga timmar med att titta igenom vårt material, sortera det och välja ut vad vi ska använda. Att från scratch lära sig en filmredigeringsprogram var också en utmaning och ska sanningen fram har vi inte precis blivit några haxxors; filmen blir simpel och enkelt uppbyggd, men att göra en skitsnygg film har aldrig varit vårt mål. Vi har jobbat hårt och förhoppningsvis blir slutresultatet bra. Det känns viktigt, särskilt eftersom alla människor vi intervjuade och som på olika sätt var engagerade i utbytet vi deltog i gärna vill se den, vilket fått oss att känna en hel del press att göra något bra av det.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och tre vänner startade ett punkrock/pop-band, skrev låtar, spelade in en "skiva" och hade en stor live-spelning inför hela skolan. Det var det roligaste jag någonsin gjort. Skivan blev under all kritik, ljudkvalitétsmässigt, men live-spelningen drog säkert ca 500-700 pers, vilket var MYCKET mer än vi trodde. Man kände sig som en rockgud när man vrålar till publikhavet "ÄR NI VAKNA!?" och man får ett enormt "JAAAAAAAAAA" Har aldrig haft så kul, någonsin tror jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev en supporterblogg om diverse rykten, rapporter och allmänna händelser inom hockeyvärlden säsongen 09/10. Ganska grått och trist om man jämför med t.e.x ditt arbete Tweak, men under de förutsättningar jag hade blev det helt okej. Jag blev dock riktigt besviken då jag fick veta att betyget troligtvis kommer hamna på ett VG och inte MVG som jag hoppades, men...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en klasskamrat skrev ett psykedeliskt stycke musik och spelade in en ackompanjerande film. I musikstycket blandade vi en massa musikstilar och samplade ljud från intervjuer och liknande.

Filmen hade inte direkt någon rak handling, utan var mer ett kollage av olika händelser, fast där var ändå en röd tråd genom det hela. Man fick följa en man (som spelades av mig) när han gjorde diverse vardagliga saker, såsom att äta frukost, koka kaffe och se på TV. Under hela filmen är mannen förföljd av en annan man som är klädd i en vit mask för ansiktet (som spelades av min kamrat). Vi experimenterade mycket med olika ljussättningar och effekter på bilden för att få fram den önskade känslan; obehag.

Tycker vi lyckades ganska bra, och nu väntar vi på betyget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en reklambroschyr med namnet "Stupid Shit" som handlade om att promota produkter ingen egentligen behöver. Till det gjorde jag allmänna skisser på tre stycken egna produkter (en toalettofon, robot med inbyggd brandvarnare som sjunger "the roof is on fire" vid brand och en USB-micro.) Var tänkt som en slags samhällskritik mot överkonsumtion samt en elak pik mot mina klasskamrater och lärare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min lärare hade en vision att bygga våran gymnasieskola i Second Life, något som jag och tre vänner hade som projektarbete. Det började väldigt segt då det tog typ över halva året innan vi ens hade lyckats köpa en landmassa, som senare visade sig vara en aning för liten för vårat projekt.

Eftersom att tanken med projektet var att vi skulle lägga grunden för ett projekt som skulle gå vidare till nästa års treor och sedan till nästa års treor etc så fick vi även skriva en typ av manual till nästa års fortsatta arbete och även hålla ett litet föredrag för tvåorna om projektet.

Våran lärare blev så nöjd att vi alla fick MVG även om vi själva kanske inte kände att vi hade nått upp till den nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver ändå även fast jag går sista året och fortfarande har projektarbetet.

Anyways, vårat projekt kallas för Brosef

Idéen är simpel, en enkel hemsida som ligger på en server, på hemsidan kan man som gäst komma åt simpla saker än så länge. Som medlem kommer du åt filmer som vi streamar direkt via sidan (visst, det är en simpel idé, men eftersom ingen av oss två kunde nått om det här var det en liten utmaning att göra) dessutom kommer jag och den andre som är admins att bestämma vem som får bli registrerad eller inte, för att testa den sortens system också.

Sidan är inte riktigt klar än, och vårt inlogg strular, dvs den ligger inte uppe för publik surfning.

Den kommer nog upp inom en snar framtid ska ni se, och den kommer bli totally awesome

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, jag och en polare odlade växter i en garderob, med uttalad inspiration från cannabisodlingar.

Vår handledare hade googlat om ämnet och kommit till cannabistråden här på forumet, inte så smidigt med tanke på att jag hade skrivit en del saker som i allra högsta grad är olämpliga för en gymnasielärares ögon. Tror till och med de har plikt att anmäla om de ser att någon elev använder droger.

Han visade tråden på ett handledarmöte och sa att arbetet därmed var oseriös och inte kunde ge mer än VG men The Dude silvertongue lyckades övertala honom att han var ute och cyklade, och höjde han till MVG. Efter mötet SPRANG jag ner till skolbibblan, loggade in på GTAsajten och sanerade den där tråden rejält från mina inlägg. Förhoppningsvis orkade han inte bläddra igenom fler sidor än den som fick träff på google, för jag fick inga påföljder av händelsen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en reklambroschyr med namnet "Stupid Shit" som handlade om att promota produkter ingen egentligen behöver. Till det gjorde jag allmänna skisser på tre stycken egna produkter (en toalettofon, robot med inbyggd brandvarnare som sjunger "the roof is on fire" vid brand och en USB-micro.) Var tänkt som en slags samhällskritik mot överkonsumtion samt en elak pik mot mina klasskamrater och lärare.

Vad menar du? Skönt projekt förresten! (och många andra i tråden)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fotografier på graffiti, samt en diskussion, intervjuer och generellt om hur graffiti misstolkas av den äldre generationen och hur det plockas upp av media som "klotter" snarare än konst.

Jag skrev dock aldrig någon rapport om det, så inga betyg. Men jag fick höra av ett flertal lärare att om jag hade slutfört det på ett bra sätt så hade jag gott och väl varit en av nomineringarna till stipendiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag renoverade övervåningen på huset, eller snarare gjorde färdigt det. Spackla, måla, tapetsera, lägga golv, inreda.

Fick inget betyg dock för jag skulle komplettera min "uppsats" som jag hade gjort punkt för punkt efter en mall som skolan själva hade gjort på intranätet, vilket jag, två veckor innan studenten fick veta inte var den mall man skulle gå efter, utan bara nån jävla.. testskit. Lackade som fan, men hade för mycket annat att ordna upp dom sista veckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en klasskompis studerade kring skolskjutningar och håller på med en extremt detaljerad plan till skolor med tips om hur man kan göra under tiden, vilket efterarbete som kan behövas och hur man kan förebygga att det händer :whistling: Det är redan klart och betygsatt, men vi jobbar fortfarande med det, målet är nämligen att skicka ut det till så många skolor som möjligt :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...