Jump to content

Dömd för två våldtäkter - men fick ändå stöd


Jacker
 Share

Recommended Posts

Många av er har säkert hört/läst historian. En 15-årig kille våldtar en 14-årig tjej på en skoltoalett, när hon sen polisanmäler det tror alla att hon ljuger och ställer sig bakom pojken. Rykten börjar spridas och vuxna människor (framförallt pojkens egen familj) drar igång kampanj på nätet till stöd för honom. Pojken döms och får byta skola, men det förändrar inte situationen, folk tror fortfarande han är oskyldig. På skolavslutningen bjuds pojken till kyrkan, där avslutningen hålls, av prästen, och han delar ut blommor och kramar om sina gammla klasskamrater. Flickan och hennes familj är dock bortresta, då de hade en känsla av att avslutningen skulle bli dålig om de gick. Flickan byter skola till hösten. Samma kväll på avslutningsfesten tar pojken med sig in en annan flicka i ett omklädningsrum - och våldtar igen. Han anmäls och döms återigen, och det finns t.o.m. DNA-bevis den här gången. Trots det förändras ingens förtroende för honom...

Se Uppdrag Gransknings repotage om fallet

Mer finns såklart att läsa på diverse nyhetssidor, FB har också en stor tråd om det hela tillsammans med två sammanfattningar

- - -

Personligen brukar jag sällan reagera på nyheter, men det här fick mig nästan att må fysiskt illa. Att barn och ungdomar snackar skit är väl inget nytt, men när vuxna driver smutskampanjer och vänder ryggen till utan att någon reagerar är något inte som det ska. Har själv sett och upplevt lärare som ignorerar öppna trakkaserier i klassrum, så fenomenet i sig är ingen isolerad incident. Och dessutom undrar man vart folk har sitt kritiska tänkande, när de tror på alla sorts rykten utan att ifrågasätta. Alla över 13 år borde ha lärt sig att det är dynga rakt igenom när någon anger en "bekant till en bekant" eller liknande som källa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 53
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Såg Uppdrag Granskning i skolan idag. Var ganska, ja, skärrande. Läste även hans storebrors blogg som nämns i reportaget, och jag kan rakt säga att jag inte hade några som helst tvivel på att killen var oskyldig, dock skumläsde jag bara, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Frågan är ju om det var våldtäkt andra gången? Flickan följde ju självmant med killen in i omklädningsrummet, för att göra vad?

Har dock inte läst någonting, ska bege mig in i flashbacktråden RAUS!

Sperma fanns i hennes trosor som matchade pojkens, plus att det fanns vittnen på plats. Dessutom var flickan en av dem som stod bakom pojken innan hon blev våldtagen. Vad är oddsen att nån följer med en dömd våldtäktsman, som de dessutom tror är oskyldig, in i enrum och sedan ändrar sig när de kommer ut?

Bör förövrigt tillägga det här, från chatten med programledarna:

Sara W: hur kom det sig att ni fick information om den här händelsen och valde att göra ett reportage?

Nicke Nordmark: Vi fick ett tips. Att Oskar var oskyldigt dömd. Det blev en oväntad vänding för oss när vi jobbat ett tag med reportaget.

Godfather: Före eller efter du sett repotaget? Tror inte den bloggen är/var opartisk precis...

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg Uppdrag Granskning i skolan idag. Var ganska, ja, skärrande. Läste även hans storebrors blogg som nämns i reportaget, och jag kan rakt säga att jag inte hade några som helst tvivel på att killen var oskyldig, dock skumläsde jag bara, men ändå.

Rapparen Wizdom's lillebror. För er som ville veta lite onödig fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sperma fanns i hennes trosor som matchade pojkens, plus att det fanns vittnen på plats. Dessutom var flickan en av dem som stod bakom pojken innan hon blev våldtagen. Vad är oddsen att nån följer med en dömd våldtäktsman, som de dessutom tror är oskyldig, in i enrum och sedan ändrar sig när de kommer ut?

Ja, det kan man fråga sig. Jag tror att hon självmant gick med för lite sexuellt umgänge, för att sedan se sin chans att tjäna något på situationen. Det kanske var planerat i och med att vittnen finns att tillgå, eller så är det helt enkelt så att våldtäktsmannen är skicklig på sin sak och älskar sin naturbegåvning...

Hur långt straff fick gärningsmannen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, den där historian har spridit sig hit nu också? :naughty:

Jag vet ju vem den där pojken är, och hans storebror som sköter bloggen. Har blivit så extremt less på det där tjatet, han erkände ju i ett förhör, så varför bråka om han är oskyldig eller inte?

Nej, jag är less på den här diskussionen.

Dibel: Han fick fyra månader har jag för mig att det stog när jag läste domslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många av er har säkert hört/läst historian. En 15-årig kille våldtar en 14-årig tjej på en skoltoalett, när hon sen polisanmäler det tror alla att hon ljuger och ställer sig bakom pojken. Rykten börjar spridas och vuxna människor (framförallt pojkens egen familj) drar igång kampanj på nätet till stöd för honom. Pojken döms och får byta skola, men det förändrar inte situationen, folk tror fortfarande han är oskyldig. På skolavslutningen bjuds pojken till kyrkan, där avslutningen hålls, av prästen, och han delar ut blommor och kramar om sina gammla klasskamrater. Flickan och hennes familj är dock bortresta, då de hade en känsla av att avslutningen skulle bli dålig om de gick. Flickan byter skola till hösten. Samma kväll på avslutningsfesten tar pojken med sig in en annan flicka i ett omklädningsrum - och våldtar igen. Han anmäls och döms återigen, och det finns t.o.m. DNA-bevis den här gången. Trots det förändras ingens förtroende för honom...

Se Uppdrag Gransknings repotage om fallet

Mer finns såklart att läsa på diverse nyhetssidor, FB har också en stor tråd om det hela tillsammans med två sammanfattningar

- - -

Personligen brukar jag sällan reagera på nyheter, men det här fick mig nästan att må fysiskt illa. Att barn och ungdomar snackar skit är väl inget nytt, men när vuxna driver smutskampanjer och vänder ryggen till utan att någon reagerar är något inte som det ska. Har själv sett och upplevt lärare som ignorerar öppna trakkaserier i klassrum, så fenomenet i sig är ingen isolerad incident. Och dessutom undrar man vart folk har sitt kritiska tänkande, när de tror på alla sorts rykten utan att ifrågasätta. Alla över 13 år borde ha lärt sig att det är dynga rakt igenom när någon anger en "bekant till en bekant" eller liknande som källa.

Jag har jobbat med det här fallet i min praktik... Praktiserar som sagt på SVT Mittnytt och har igår och i förrigår jobbat med att puffa programmet i Mittnytt, de regionala nyheterna för Jämtland och Västernorrland, och idag har vi jobbat på en uppföljning där vi intervjuvat rektorn, prästen, områdeschefen och en ordförande för något ungdoms-stuff...

Uppmanar alla att kolla på rapport ikväll kl 19:30, och sedan kolla på Mittnytt på SVT Play när det läggs ut där...

Dessutom så handlar "Debatt" ikväll 21:30 om detta ämne... Kolla på det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nästan på känn att detta skulle sprida sig hit...

Det här har pågått i flera månader och jag finner inte ord för hur sjukt det är! Jag skäms över att vara en Öviksbo för tillfället. Det är helt absurt var rykten kan spridas snabbt, jag menar, det var vuxna människor som öppet talade om att flickan bara bluffade! Jag har ju sett grabben innan allt detta och känner hans bror lite, men jag anade aldrig att det skulle bli såhär stort. Brorsan gjorde ju ett enormt misstag med att gå ut med "Fria ******" bloggen, nu är både han och hans familj en av dom mest hatade familjerna i Sverige. Det är egentligen inte våldtäkten i sig som jag stör mig på, utan att hans familj även efter rättegången fortsatte hävda att han var oskyldig. Via internet spred dom rykten och smutskastade flickorna. Hur kan man ta allt så långt? Jag förstår att man inte vill se sin bror/son som en våldtäktsman. Men vafan, lite sunt förnuft får man ju ändå ha! Nu är liven förstörda för dessa flickor. Och som sagt, jag SKÄMMS över att vara Övikare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hans morsa skulle väl aldrig skapa en grupp där de får han att se skyldig ut eller? :naughty:

Nej, men att starta en grupp som går ut på att fria den dömda våldtäktsmannen (Oskar som han kallas i programmet), påstå att han är oskyldig och att offret ljuger, även fast än att han själv erkänt brottet, är ju inte heller på något sätt rätt. Hon är en utav alla de här som startat, spridit och trott på rykten... En av dom vuxna som vänt ryggen till. Förstår självklart att det kan vara svårt att tro att ens egen son kan göra någonting sådant där, men hon måste ändå tänka på att han har erkänt och att han har blivit dömd med bevis i både tings- samt hovrätten och

Äckligt att hon pushat på och säkert influerat sin son (den äldre pojken som driver bloggen) och helt ignorerat att ens tänka sig att han faktiskt våldtagit flickan, och hur hon skulle känna sig. Bleh

Tur att UG tog upp det och att så många i Bjästa och Övik (och andra inblandade) fått sig en tankeställare som ändrat deras åsikt... Känns som om den här flickan nu för stöd och styrka från det här, hoppas jag...

Edit @ Ante: Har 3 gånger försökt skriva denna edit men har kommit åt någon jävla knapp som laddat om sidan eller gjort något skit som fått bort hela de långa editerade inläggen. BULLSHIT... Ville iaf säga att det inte alls är bara eller mest familjen det grundar i, som det låter som i ditt inlägg... Det handlar om hela samhället och hur de smutskastat flickan och stöttat killen... Läs de två sista raderna i originalinlägget.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan gott och väl förstå att folk inte tror tjejen fram tills det att OSKAR inte erkände, men när alla har hört att han erkänt så borde dom släppa det.

Fast samtidigt måste man förstå att hans närmsta vänner och familj tror stenhårt på att han är oskyldig, skulle jag göra ifall min lillebror växer upp och blir en våldtäktsman. :naughty:

edit: ops. skrev riktigt namn

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit @ Ante: Har 3 gånger försökt skriva denna edit men har kommit åt någon jävla knapp som laddat om sidan eller gjort något skit som fått bort hela de långa editerade inläggen. BULLSHIT... Ville iaf säga att det inte alls är bara eller mest familjen det grundar i, som det låter som i ditt inlägg... Det handlar om hela samhället och hur de smutskastat flickan och stöttat killen... Läs de två sista raderna i originalinlägget.

Har jag aldrig sagt, men det hade ju varit SÅ mycket bättre om hans familj bara kunde svälja skiten och acceptera att han var skyldig. För det var ju trots allt dom som pushade på hela den här "kampanjen" om att få Oscar frigiven. Jag håller med om att samhället har gjort ett fett misstag och att alla borde skämmas. Men uppståndelsen hade inte blivit så fruktansvärt enorm om inte hans familj startat en blogg och en facebook grupp om att han skulle friges. För det var ju trots allt där som den större delen av smutskastningen och ryktesspridningen ägde rum/började.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag aldrig sagt, men det hade ju varit SÅ mycket bättre om hans familj bara kunde svälja skiten och acceptera att han var skyldig. För det var ju trots allt dom som pushade på hela den här "kampanjen" om att få Oscar frigiven. Jag håller med om att samhället har gjort ett fett misstag och att alla borde skämmas. Men uppståndelsen hade inte blivit så fruktansvärt enorm om inte hans familj startat en blogg och en facebook grupp om att han skulle friges. För det var ju trots allt där som den större delen av smutskastningen och ryktesspridningen ägde rum/började.

Nej, absolut...

Rapports inslag (featuring me):

http://svtplay.se/v/1941379/rapport/25_3_1...,p103263,1,f,-1

Glöm inte att kolla på Debatt på SVT1 om 10 minuter...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte så insatt i historien (mitt uppe i en flytt) men av det jag uppfattat anser jag det vara en katastrof och en personlig tragedi för flickan att bli utsatt för något sådant här och sedan inte bli trodd.

Men å andra sidan pekade mycket på att det var som pojken berättade. Det är just det som är så svårt i sådana här fall. Det är inte första gången en tjej hittar på en historia bara för att jävlas med med en kille, eller bara ångrat sin handling i efterhand.

Att skapa grupper och demonstrationer för att skydda en misstänkt är oxå helt fel. Vi har ett rättssystem som skall fungera och avgöra vem som är skyld och vem inte är det. Vi måste förlita oss på det, även om det system inte är 100%igt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...