Jump to content

Apple iPad


The Dude
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 63
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Njä, jag ser faktiskt ingen större mening med den här. Vad ska jag göra med den? Se på film? Det gör jag hellre på en stor TV. Kolla i almanackan mm? Sådant klarar min iPhone. Om man ska surfa på den så sker ju detta förmodligen ändå på en "fast" plats, d v s det är inget man drar upp på bussen och börjar surfa med (känns det som i alla fall). När man bara måste kolla upp snabba saker såsom när nästa buss går så är det mycket vettigare att återigen använda iPhonen.

Det enda som jag ser som ett bra användningsområde är när jag börjar plugga igen. Att t e x sitta och skriva ner saker, kolla upp diverse fakta medan man arbetar mm kan vara fantastiskt. I nuläget har jag ingen användning av en iPad.

Håller med. Jag är så innerligt trött på alla halvmesyrer med kompabilitetsproblem och halv-browsers. PSP och PS3 är fantastiska men sålänge man inte kan använda dem till vad som helst i vilka filformat som helst, är de alltid begränsade. Att iPad går ut med samma problem med bara 64 GB hårddisk som mest och kraftiga begränsningar såsom flashbrist och tangentbordskrångel gör det ju inte bättre. När jag såg videon så tänkte jag "ja, jo, varför inte", tills jag såg hur enorm den var! Jag trodde det handlade om en iPhone i dubbel storlek, men när den banne mig är lika stor som en hel laptop och både är sjukt mycket dyrare och ändå lika stor, så tror jag verkligen inte på det här projektet. Och hur i hela världen kan man räkna det här som portabelt? Det är ju stort som en fotoram! :rolleyes:

Jag gillar däremot konceptet att allt görs med händerna istället för att röra en plastpryl (mus) vid sidan om datorn för att manipulera det man ser framför sig, så på så sätt måste det kännas mer naturligt. Men det här kommer inte funka för mig förrän jag vet att det kommer en Windows-PC med dessa interface.

10 timmar batteri, och de SKRYTER med det?? Säg bortåt 48 och jag kan tänka mig att acceptera det.

Lägg därtill att det är UPP till 10 timmar - om man använder Wifi och diverse andra saker som drar ned batteriet lär det landa på fem timmar. Jesus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I dagsläget är det inget för mig. Men jag tror de släpper denna version för att vågen av prylnördar och apple-fanboys ska köpa den.. När försäljningen börjar mattas av så släpper de en ny, bra version. Då kan det häda att jag slår till.

Kolla bara på iPhone. Den som köpte första generationens iPhone gjorde väl inte den bästa affären precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar. Visst missar men en del grejer, men å andra sidan gör man så mycket annat helt rätt. Vad jag skulle använda den till:

  • Ersätta böcker och tidningar
  • Surfa hemma (i soffan och sängen t ex)
  • ..övrigt småpill hemma, spela lite småspel osv
  • Långa buss/tåg/flygresor
  • Korta resor, t ex när jag åker till London/sommarstället över helgen
  • + massa annat

(sätta upp på väggen med recept för matlagning, titta på tv i sängen, använda som digital fotoram, plus en massa annat som jag inte kan komma på nu, förhoppningsvis och antagligen blir tillströmningen av fantastiska appar lika stor som till iPhone. Kommer att vara grym att ha i soffan..)

Multitasking kommer dessutom med 98% säkerhet att komma i samband med att man utannonserar iPhone OS 4.0 så det är inget att gnälla över. Kort sagt kan den ta över allt nöje i hem och under resor, och ger mycket större flexibilitet och liknande vilket är skönt. Kan även tänka mig att mindre datorvana kommer att ha stort nöje av den. Hoppas på en succé och att den vidareutvecklas ordentligt (vilket jag är säker på att den kommer att göras), och hoppas att några andra hakar på och skippar den värdelösa idén att slänga in Windows 7 på en halvdassig pekplatta.

Kort sagt..

Macbook - bärbart arbete

iPad - bärbart nöje

iPhone - fickbart allt-i-allo

WOOT?

Var fick du reda på det där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så ser vi det som någonting som gör allting 98% av befolkningen gör (surfa, lite film, lite mail, lite chatt), och det är väl hela poängen: att den ska vara bättre anpassad för detta. Att såga den inte man faktiskt har haft den i sina händer för att känna hur bra/dålig den faktiskt är tycker jag är väldigt lustigt.
Var mer ett tappert försök att vara lustig.

Jag tror absolut att det kan bli en bra grej, men jag väntar till nästa version innan jag funderar på att slå till. Har enbart en stationär iMac hemma och det kan vara ett bra komplement till den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att den inte har stöd för flash är ju föga förvånande då flash på OSX är riktigt dåligt och den största källan till rapporterade kraschar i hela OSX.

Alla stora video-sidor börjar ju komma med HTML5-versioner nu så det enda man missar är spel (vilket skulle konkurrera med App Store) och flash-hemsidor (vilket är sämsta uppfinningen någonsin).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så ser vi det som någonting som gör allting 98% av befolkningen gör (surfa, lite film, lite mail, lite chatt), och det är väl hela poängen: att den ska vara bättre anpassad för detta. Att såga den inte man faktiskt har haft den i sina händer för att känna hur bra/dålig den faktiskt är tycker jag är väldigt lustigt.

Ja sjukt roliga diskussioner det skulle bli om bara de som äger en skulle yttra sig!

Hur många är det på sajten nu igen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första intrycket var:

Fan va coolt! Äntligen kommer den där grejen som alla längtat efter.

Sen vart det mer:

Va? Ingen multitasking? Har dom inte vett nog att slänga in det i något som ska anändas som surfplatta, ersättning av papperstidningar och anteckningsblock? Om jag behöver hoppa emellan sidor när jag antecknar då?

Så ja. Multitasking är väl största missen på det stora hela. Men sen är det ju priset. Vad får man en Macbook för idag?

Eller för den delen en vanlig bärbar PC istället? Visst att de är lite fetare men känns bra mycket skönare att lägga ut dom pengarna på något där du får en himla massa mer trots att det inte är apple.

Hade det suttit OSX eller en förbättrad (anpassad) version i den hade det garanterat nästan varit värt pengarna. Nu? Nja, inte enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...