Jump to content

Apple iPad


The Dude
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 63
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Första intrycket var:

Fan va coolt! Äntligen kommer den där grejen som alla längtat efter.

Sen vart det mer:

Va? Ingen multitasking? Har dom inte vett nog att slänga in det i något som ska anändas som surfplatta, ersättning av papperstidningar och anteckningsblock? Om jag behöver hoppa emellan sidor när jag antecknar då?

Så ja. Multitasking är väl största missen på det stora hela. Men sen är det ju priset. Vad får man en Macbook för idag?

Eller för den delen en vanlig bärbar PC istället? Visst att de är lite fetare men känns bra mycket skönare att lägga ut dom pengarna på något där du får en himla massa mer trots att det inte är apple.

Hade det suttit OSX eller en förbättrad (anpassad) version i den hade det garanterat nästan varit värt pengarna. Nu? Nja, inte enligt mig.

Billigaste Macbook, 9995:-

Billigaste Macbook Pro (vanligast, typ), 11995:-

Så ja.. Känns mer värt att lägga ut några fler papperslappar med Gustav Vasa på, och få en komplett dator. :yes:

http://www.youtube.com/watch?v=lQnT0zp8Ya4

^_^

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju i sådana här fall det är skönt att sitta och läsa vad folk sa om iPoden samt iPhonen. Kan ju till exempel citera vad som sades om iPhone..

GTAsajten:

Macrumors:

Och då har jag bara grävt lite snabbt..kritiken mot iPod var dessutom t om ännu större och nu har den 70%(?) av marknaden.

Då måste jag säga till mitt eget försvar om jag någonstans sagt att iPhonen verkar dålig att jag faktiskt använt den i 3-4 dagar och tycker att den är värdelös så länge man inte laddar ner en hel del apps.

iPod däremot förstår jag inte varför det fanns kritik mot. Den va ju bara en mp3 spelare typ.

iPad däremot verkar enligt mig som jag skrev förut alldeles för dyr för att vara något jag själv skulle vara intresserad av. Dock vet vi ju redan att det kommer säljas en hel del även av den här till folk som ska ha det mesta från Apple. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De kan väl dock sägas om det mesta? Hur kul är din dator utan att ha installerat några program (internet finns ju förstås, men ändå)? Hur kul är en Xbox 360 utan några spel? Hur rolig är en dvd-spelare utan filmer? Hur rolig är en tv utan kanaler? Hur praktiskt är det med ett kylskåp utan mat? En diskmaskin utan diskmedel? En toalett utan spolningsfunktion? :D

Jo saker o ting kan ju vara tråkiga utan. Men oftast så fyller de ju någon form av syfte innan man köpt något till?

Tex kan jag utan att ha köpt något spel till mitt PS3 surfa på det, se på film osv.

Medans iPhonen i stort sett bara kunde användas till att ringa och skriva sms på. Resten behövdes det betalas för eller så var jag tvungen att skaffa en app för det.

Va jag inte sjukt förkyld så skulle jag orka förkalra det asbra men alltså, grejen med iPhonen enligt mig var att den va väldigt meningslös om man inte kände för att lägga ner lite mer pengar på att köpa apps. För face it, alla roliga och användbara bra appar KOSTAR.

Edit:

Insåg att du förklarade det rätt bra med ditt sista exempel där. Spolningsfunktionen följer ju med toaletten. :D

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, med din PS3:a i orginalutförande kan du surfa..men för att se en film måste du faktiskt ha filmen också, och rent generellt är du tvungen att betala för den. Jag tycker att lösningen med iPhone är rätt perfekt - man får en telefon som uppfyller standardkraven för en telefon och sedan får man anpassa den efter eget tyckte genom ett väldigt stort bibliotek av högkvalitativa program som dessutom har ett mycket bättre pris än vad som är standard på de flesta andra plattformar. Så jag skulle snarare se det som en fördel än en nackdel. Men för de flesta grejer behöver man skaffa till nya saker för att det faktiskt ska vara värt det - till din PSP behöver du spel, till din MP3-spelare musik, till din dator program osv.

Ja, spolningsfunktionen följer med toaletten men du måste ha vatten för att kunna spola. Och vatten betalar du för. :D

(jämför: till iPhonen följer möjligheterna att köra en himla massa olika grejer med, men för att kunna använda dem måste du betala)

Ja ok om vi bantar ner det till grunden då:

Med en iPhone medföljer INTE en hel del saker som JAG ser som självklart i en telefon direkt ur förpackningen. Då inte sagt att själva idén är helt fuckad från början. Men att tex inte kunna implementera mms och videosamtal från början känns dåligt!

Med andra ord:

iPad kommer vara dålig från början precis som så många andra säger. Men med tiden kommer Apple förstå att det inte funkar att sakna vissa funktioner så därför tillkommer det.

Och Nej. Jag behöver inte alltid köpa filmer för att kunna se på PS3. Behöver itne ens vara olaglig för att kunna se på PS3:an. Men det hör inte dit. Det jag menade var att det fanns en hel del vettiga och fungerande funktioner ifrån början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slate

iPad killer?

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att skaffa en Slate. Mest för att surfa... men den verkar bra till annat. Jämfört med Apple så bleknar väl allt annat än surfa, men om det är det man vill ha den till så kanske Slate är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast grejen med Appleprodukter är så mycket mer än specifikationerna. Känn på en Macbook Pro och valfri PC-laptop med samma specs. Visst, Macen är betydligt dyrare men kvalitén, designen och alla små funktioner såsom magnetkontakten är oöverträffliga.

Håller med dig där.

Dock känns just den här produkten dålig även om man ser till konkurrenterna. Kan vara för att det egentligen inte ens finns nåt vettigt alternativ än. Om något/några år är förmodligen även iPad riktigt grym. Men den här saknar för mycket som den skulle kunna ha för att vara GRYM!

Tycker jag :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig där.

Dock känns just den här produkten dålig även om man ser till konkurrenterna. Kan vara för att det egentligen inte ens finns nåt vettigt alternativ än. Om något/några år är förmodligen även iPad riktigt grym. Men den här saknar för mycket som den skulle kunna ha för att vara GRYM!

Tycker jag :mellow:

Hur kan den vara dålig jämfört med konkurrenterna om det inte finns några nämnvärda alternativ till den?

Jag gillar konceptet och framförallt tycker jag det är roligt att se att Apple är innovativ och vågar chansa att ta något steg framåt istället för att bara bygga vidare på en äldre produkt, sådant lönar sig i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan den vara dålig jämfört med konkurrenterna om det inte finns några nämnvärda alternativ till den?

Jag menar ju att den är dålig trots att det inte finns något nämnvärt alternativ. Enligt mig.

Jag gillar konceptet och framförallt tycker jag det är roligt att se att Apple är innovativ och vågar chansa att ta något steg framåt istället för att bara bygga vidare på en äldre produkt, sådant lönar sig i längden.

Tycker mest det är en förstorad iPhone men.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast grejen med Appleprodukter är så mycket mer än specifikationerna. Känn på en Macbook Pro och valfri PC-laptop med samma specs. Visst, Macen är betydligt dyrare men kvalitén, designen och alla små funktioner såsom magnetkontakten är oöverträffliga.

Självklart är det så. Det jag syftade på är att när iPad kommer in i en helt ny marknad, skapad i år där det inte finns några orginal eller satta jämförelseprodukter finns chansen att de blir överrumplade när de applicerar samma strategi och samma system om iPhone/iTouch. Alltså att de gör en stor iPhone medan konkurrenterna verkar gå in med små datorer istället. Det jag såg som störst skillnad där var att vissa kör med Windows 7, alltså ett PC-OS medan iPad inte väljer att köra med Mac's PC-OS utan med iPhones OS. Då blir det helt olika produkter, inom samma marknad. Då kanske vissa konsumenter som köper Netbooks, och andra som vill ha pads, väljer Slate istället därför att det är en dator-pad medans iPad är mer som en större iPhone.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Pluggar man medieteknik så gör man, folk har redan börjat skaffa iPaden och jag kände på en idag! Den högupplösta touchskärmen användarkänslan lämnar inget att önska och när jag slängde ett öga på en iPhone samtligt kändes ju den bara som en sorglig liten bäbis. Tyvärr är iPad som tidagare påpekats bara en jävligt stor och jävligt bra iPhone, men inget mer. Ska jag köpa en sån här pryl ska den ha Mac OS X eller motsvarande.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...