Jump to content

Mat och näring


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

http://www.alvestaglass.se/ - Den s.k. "Caféglassen". Tur för mig att det säljs på ICA Maxi här i stan. Inget i gbg dock, muhahahahah.

polka_1152076_0.jpg

*editzzz*

http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=110 - GB Glassbar (Endast Glassbar)

http://www.siaglass.se/V%C3%A5ra_glassar/S%C3%B6k/polka - SIA Glassbar (Endast Glassbar)

OH LAWDZ!

Hur kan du vara så säker på att den inte finns i göteborg? Vi har ju också Ica Maxi. :D Blir nog till att åka dit och kolla bara IFALL den existerar. Om den finns så är det ju årets största nyhet, borde finnas rubriker om det överallt!

Och angående glassbarerna så visste jag redan om dom, problemet är väll att man inte direkt kan få med sig något hem. Vill ju ha en snygg glassbytta med polka här hemma att springa till så fort jag kommer hem från skolan och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OH LAWDZ!

Hur kan du vara så säker på att den inte finns i göteborg? Vi har ju också Ica Maxi. :) Blir nog till att åka dit och kolla bara IFALL den existerar. Om den finns så är det ju årets största nyhet, borde finnas rubriker om det överallt!

Och angående glassbarerna så visste jag redan om dom, problemet är väll att man inte direkt kan få med sig något hem. Vill ju ha en snygg glassbytta med polka här hemma att springa till så fort jag kommer hem från skolan och dylikt.

Butikerna som är med i matchen

Jönköping

ICA Maxi

Växjö

Citygross

Hemköp - Rondellen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Kollar någon på Landet Brunsås i SVT? Jag har sett två avsnitt idag, och gillade det! Mat är intressant, och alla som äter borde engagera sig lite mer i vad man stoppar i sig. Det är inte så pass moraliserande heller, och väldigt nyanserat. Halvtimmeslånga avsnitt, mycket humor.

Jag kollade på det avsnittet där Carl Jan har en snabbmatsrestaurang, tillsammans med pappa, vi låg dubbelvikta av skratt båda två. :rolleyes:

"Mandelpotatispuré" "Skål på er flickor!"

Bara för det var jag tvungen att leta efter det klippet, men det fanns inte på youtube så jag tänkte ladda hem avsnitten. Har ni koll på om Carl Jan driver den där finmatsnabbkrogen i alla avsnitt eller om det bara är under ett särskilt avsnitt? I så fall vilket? :)

Eller äsch, jag ser alla avsnitt på SVT Play istället, det är ju trots allt Schyffert, honom går att se. :D

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Det är sjukt vad mat kostar pengar. Sedan jag ryckte in i lumpen har mamma och pappa varit själva hela veckorna och de sparar ungefär 4000 per månad på att jag inte äter hemma. :(

HOT DAMN vad mycket du måste äta. :P

---

Då har jag en fråga om majs! Hur pass nyttigt, eller onyttigt, är det jämfört med t.ex. tomat och paprika? Alltså, är det helt fel att äta majs istället för tomat, paprika, sallad osv. till maten eller är det ett helt okej 'byte'? Google-strejkar denna fråga, men om jag inte får något svar blir jag väl tvungen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HOT DAMN vad mycket du måste äta. :(

Mjo... Men det handlar även om att de inte äter middag på samma sätt, så att istället för att äta 1-2 måltider per dag för tre personer så kanske de äter en måltid varannan/var tredje dag för två personer (och äter mer kvällsmål istället).

Angående din fråga... Grönsak som grönsak. Det är säkert lika bra. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo... Men det handlar även om att de inte äter middag på samma sätt, så att istället för att äta 1-2 måltider per dag för tre personer så kanske de äter en måltid varannan/var tredje dag för två personer (och äter mer kvällsmål istället).

Angående din fråga... Grönsak som grönsak. Det är säkert lika bra. :wub:

Det hade varit lite tragiskt om vanorna var desamma bara att det var en Kebab-portion mindre. :P

Haha, jag köper inte att det är så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag köper inte att det är så enkelt.

Jag tror inte heller det. Kolla lite på livsmedelsverkets hemsida, mycket möjligt att de har fullständiga näringstabeller för råvaror. Följande hittade jag på ett näringsforum: "Majs är gott och ger färg till salladen. Med majsen med så äter man mer sallad. Men den är knappast en grönsak och jag har själv svårt att se den som nyttig. Proteinenkvaliten är låg, ärter, böner och linser är betydligt bättre. Halterna av vitaminer och antioxidanter som C-vitamin E-vitamin och beta-karoten är låg. Men svenskodlad sockermajs som kokas en kort stund är med lite fett till. Bara att vänta till i höst.", samt att majs innehåller en massa lutein.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur dåligt blir man näringsmässigt om i princip det ända man får i sig i matväg är pizza och baguetter med rökt skinka i?

Jag har börjat på att bli tröttare och segare, och jag sover relativt okej nuförtiden. Liksom, kommer min lever skjuta spjut eller kommer mina tarmar implodera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur dåligt blir man näringsmässigt om i princip det ända man får i sig i matväg är pizza och baguetter med rökt skinka i?

Jag har börjat på att bli tröttare och segare, och jag sover relativt okej nuförtiden. Liksom, kommer min lever skjuta spjut eller kommer mina tarmar implodera?

För mycket fett (osten, skinkan, smöret till brödet) plus antagligen den kassa kvalitén på brödet i pizzan (billys?) och baguetterna (såna där frystorkade man lägger i ugnen?) som är fyllt med socker lär säkert göra att det finns massor du inte får i dig som du borde få i dig. T ex finns det inget järn i något av vad du äter förutom kanske de få tomaterna på pizzan vilket kan leda till en hel del problem som t ex blodbrist som kommer göra dig trött och passiv. Sen är det inte hälsosamt för kroppen att ta hand om så mycket fett dagligen. Tror inte du kommer bli särskilt gammal på den dieten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det det absolut enda han äter på hela dagen går han ialafall inte upp i vikt. Det är ju bra!

Föresten Mordos, varför äter du så? Lathet?

För mycket fett (osten, skinkan, smöret till brödet) plus antagligen den kassa kvalitén på brödet i pizzan (billys?) och baguetterna (såna där frystorkade man lägger i ugnen?) som är fyllt med socker lär säkert göra att det finns massor du inte får i dig som du borde få i dig. T ex finns det inget järn i något av vad du äter förutom kanske de få tomaterna på pizzan vilket kan leda till en hel del problem som t ex blodbrist som kommer göra dig trött och passiv. Sen är det inte hälsosamt för kroppen att ta hand om så mycket fett dagligen. Tror inte du kommer bli särskilt gammal på den dieten.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höh, läste enbart pizza och inte baguetter. Men det flesta gör sig av med kalorierna från x1 "vanlig" pizza på en dag med total vila. Sen får man väl hoppas att man går minst ett par hundra meter per dag

Det beror ju på hur mycket han äter av det. Socker och fett i mängder är inte bra för magrutorna direkt!
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höh, läste enbart pizza och inte baguetter. Men det flesta gör sig av med kalorierna från x1 "vanlig" pizza på en dag med total vila. Sen får man väl hoppas att man går minst ett par hundra meter per dag

Men man står sig ju knappast på en pizza om dagen. Och det är dumt att tänka på mat som enbart kalorier, och som typ en kvot som ska fyllas. Mat ska vara gott, mättande, och framförallt näringsrikt. Man klarar sig inte bra utan ett lagom intag av vitaminer och mineraler, sånt som man får av en allsidig kost. Sedan är det ju såklart bra att inte ligga på ett överskott av kalorier varje dag också, men det känns som att man har missat något om det är det enda man fokuserar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, här var det svar. Nah, inte VARJE dag. Men typ, var tredje dag. Grandiosa Big One - så lite större än billys! Och baguetterna är faktiskt färskbakade från den dagen, då vårt ICA har ett bageri, typ. Min mat är i princip.. Dag ett, bröd. Dag två, kanske bröd eller ingenting. Dag 3, pizza. Dag 4, bröd/inget. osv.

Fast det är ju rätt logiskt att det är inte är nyttigt, jag tänkte mest bara om det var riktigt dåligt-dåligt så jag inte tar och dör här borta. Det vore ju surt.

Föresten Mordos, varför äter du så? Lathet?

Mestadels lathet. En hel del att jag inte har en micro och kan inte tina mat i den. Och jag gillar inte att tina en dag innan - för jag vet inte om jag är sugen på just den maten dagen efter!

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, här var det svar. Nah, inte VARJE dag. Men typ, var tredje dag. Grandiosa Big One - så lite större än billys! Och baguetterna är faktiskt färskbakade från den dagen, då vårt ICA har ett bageri, typ. Min mat är i princip.. Dag ett, bröd. Dag två, kanske bröd eller ingenting. Dag 3, pizza. Dag 4, bröd/inget. osv.

Fast det är ju rätt logiskt att det är inte är nyttigt, jag tänkte mest bara om det var riktigt dåligt-dåligt så jag inte tar och dör här borta. Det vore ju surt.

För att vara på den lite säkrare sidan så kan du ju käka vitaminpiller <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men man står sig ju knappast på en pizza om dagen. Och det är dumt att tänka på mat som enbart kalorier, och som typ en kvot som ska fyllas. Mat ska vara gott, mättande, och framförallt näringsrikt.

Eller hur! Jag brukar säga att dagens tre största höjdpunkter är vid måltiderna. <_<

Oj, här var det svar. Nah, inte VARJE dag. Men typ, var tredje dag. Grandiosa Big One - så lite större än billys! Och baguetterna är faktiskt färskbakade från den dagen, då vårt ICA har ett bageri, typ. Min mat är i princip.. Dag ett, bröd. Dag två, kanske bröd eller ingenting. Dag 3, pizza. Dag 4, bröd/inget. osv.

Oj, va sällan du åt.

Är det sant det jag hört om att ifall man inte äter så många gånger man ska så lagrar kroppen allt som den lyckas få tag på som fett. Lite som kameler som lagrar vätska i pucklarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...